All mountain skidor

JackSparrow
1 inlägg
JackSparrow 1 inlägg 1 vecka sedan

Hej
Kommer att behöva ett par allmountain skidor inför en alpresa. Har endast åkt pistat och för tillfället kör jag Nordica dobermann 176cm som jag är väldigt nöjd med. I resesällskapet finns dock såna som vill köra lite lössnö så man vill ju kanske kunna hänga med på ett hörn fast jag är helt grön på det.....

Vill att dessa skidor senare skall fungera som ett komplement i pisten till mina dobermann som kräver att man åker all in för att dom skall vara kul. Vilken waist bör man titta på 80-90 ? Längdrekommendationerna ligger väl runt egen längd för all mountain skidor?

Vikten ligger på dryga 90kg och längden på 183 och är väl en hyffsad medelmåtta som åker en del, dock i mindre pistade backar.

Svar

telemarkus
194 inlägg
telemarkus 194 inlägg 1 vecka sedan

Kul med alperna och lite offpist!
Nu beror det lite på vad du menar med "köra lite lössnö" men såvida du inte bara ska köra snösträngar alldeles intill pisten skulle jag rekommendera att du går upp i midja till 100-110. Det finns många riktigt fina skidor i den kategorin som förutom att erbjuda fin lössnöåkning även funkar riktigt bra i pist.
Du kanske ska överväga att hyra på plats istället för att köpa. Då har du möjlighet att prova lite vad du gillar.

Ski now work later Citera
RWD
Online 575 inlägg
RWD 575 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad RWD (1 vecka sedan)

Med tanke på din vikt, så brett som möjligt, inte under 90mm, snarare runt 100 - 105 och minst din egen kroppslängd. Beror mycket på formen på skidan.
På ett par Soul 7 HD eller Sky HD t.ex så ska du ha längsta längden 188cm.
Ett par BC Atris kan nog 184 räcka.
Line SD 94 och 104 är bra skidor för både offpist och pist också. Finns i 179 och 186, Skulle nog valt 186.
Att hyra är nog bästa alternativet om du är osäker.

pd
120 inlägg
pd 120 inlägg 1 vecka sedan

Missa inte Freerides skidtest
https://www.freeride.se/freeride-testar … ngsskidor/

Och en rykande färsk marknadsöversikt från SkiEssentials av 100 mm skidor.

Tottek
Online 31 inlägg
Tottek 31 inlägg 6 dagar sedan

Skulle kika på bent chetler 100 eller extrem fusion 95! big_smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook