Montera binding i befintliga hål?

Goblin
2 inlägg
Goblin 2 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Goblin (3 mån sedan)

Tjena!
Har ett par skidor som jag monterat av bindingen på pga dåligt med plats här hemma. Vill nu montera samma binding på skidan igen. Kan jag då montera i samma hål? Ska jag ha något i hålen? Tex epoxy?

Oliver Citera

Svar

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 3 mån sedan

Det beror ju förstås på. Det är fullt möjligt att det funkar att bara skruva i skruvarna igen. Det beror ju på hur hålen mår. Men för att vara på den säkra sidan kan du ju hälla i lite lamineringsepoxi i hålen för att stärka upp. Skulle jag göra det själv hade jag tagit en tandpetare eller motsvarande och "målat" väggarna på insidan av hålet med epoxi och sen låtit den härda. Sen hade jag haft i vanligt trälim och skruvat. Om jag kände att skruvarna drog ordentligt så hade jag varit nöjd där. Om skruvarna känts "lösa" och inte riktigt dragit fast hade jag tagit ur dem, borrat upp hålet lite och sen fyllt på med epoxi utblandad med filler och sen borrat nytt hål i mitten av det större hålet. Här hade jag dock kört en sån väggmålning i det nya större hålet med oförtjockad epoxi först som fått härda innan jag hade i filler-blandad epoxi.

Det kan dock finnas bättre sätt men så hade jag testat mig fram iaf.

iSooLi
865 inlägg
iSooLi 865 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad iSooLi (3 mån sedan)

Det är egentligen bara två saker som är någorlunda viktiga. Den ena är att du ska ha i ett lim som är vattenfast, avsikten är framförallt att täta mot vatteninträngning. Det andra är hållfastheten i de befintliga hålen, och den ger i regel sig själv. Om du bara har skruvat lös bindningarna och ska skruva tillbaka samma prylar så brukar det sällan medföra några problem att återanvända hålen.

Jag skulle göra den enklaste varianten först, plan A alltså, d.v.s. droppa i lite vattenfast lim, dra i skruvarna (med bindningarna så klart) skruva försiktigt från början så de hittar i de gamla gängspåren. Om hålen håller för att dra skruvarna hårt så kommer monteringen att hålla också, vilken den med största sannolikhet gör.

Om hålen inte håller så är det plan B som gäller. Testa plan A först.

Edit, Epoxy är bra men inte nödvändigt, det är ju bäst ur hållfasthetssynpunkt och vattenfast så det fyller alla krav men är absolut inget krav.

The older I get, the faster I was. Citera
havreboll
Online 1039 inlägg
havreboll 1039 inlägg 3 mån sedan

Pillard :

Det beror ju förstås på. Det är fullt möjligt att det funkar att bara skruva i skruvarna igen. Det beror ju på hur hålen mår. Men för att vara på den säkra sidan kan du ju hälla i lite lamineringsepoxi i hålen för att stärka upp. Skulle jag göra det själv hade jag tagit en tandpetare eller motsvarande och "målat" väggarna på insidan av hålet med epoxi och sen låtit den härda. Sen hade jag haft i vanligt trälim och skruvat. Om jag kände att skruvarna drog ordentligt så hade jag varit nöjd där. Om skruvarna känts "lösa" och inte riktigt dragit fast hade jag tagit ur dem, borrat upp hålet lite och sen fyllt på med epoxi utblandad med filler och sen borrat nytt hål i mitten av det större hålet. Här hade jag dock kört en sån väggmålning i det nya större hålet med oförtjockad epoxi först som fått härda innan jag hade i filler-blandad epoxi.

Det kan dock finnas bättre sätt men så hade jag testat mig fram iaf.

Det går absolut att montera i samma hål om man har lite känsla för vad man gör.

Att stärka upp hålen är ingen dum idé. Dock är frågan vad syftet är med att låta det härda. Detta kommer att minska volymen i hålet och kräver troligen omgängning av hålet för att inte idka sprängverkan på träkärnan. Dessutom fäster epoxy dåligt på redan härdad epoxy. Skall man köra två lager epoxy ovanpå varandra är det antingen applicering av lager 2 under gelningsfasen av lager 1, alt. mellanslipning vilket kan bli lite svårt i borrhål.

Om du inte skall dra ur bindningarna på samma sätt nästa år så hade jag kört oförtjockad epoxy i hålen och sedan skruvat direkt i. Alternativt satt inserts.

Tänk på att gänga i skruvarna med fingrarna första varven för att verkligen komma rätt i befintliga gängor i träet. Lätt hänt annars att man förstör gängorna om man inte har ett bra handlag med skruvmejseln.

Såg när jag skrev att @iSooLi redan nämnt en del av dessa saker.

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 3 mån sedan

Förtydligande där. Havreboll har förstås rätt i att inte låta härda ut helt innan man har i den filler-blandade epoxin. Anledningen till att jag annars tänkte härda ut innan man skruvar i var för att sen kunna applicera trälim för fuktskyddet. Det är fullt möjligt att man kan fylla hålet med epoxi och sen bara skruva och därmed få fuktskydd men jag skulle inte våga utifrån att det då tränger upp epoxi och du alltså limmar fast bindningen i skidan med ett lim som håller rejält...

Och sen som nämns, jag utgick ifrån att du tänkte göra det här en gång. Ska du göra det upprepade gånger så bör du kanske köra inserts istället.

RWD
Online 610 inlägg
RWD 610 inlägg 3 mån sedan

Jag har kört med det här, vilket har fungerat bra
https://www.clasohlson.com/se/Foglim-Ca … lsrc=aw.ds
Var noga med att dra i samma gängor som nämnts tidigare

Goblin
2 inlägg
Goblin 2 inlägg 2 mån sedan

Tack för alla svar! Blev superbra, löste det med epoxi i hålen och skruvade försiktigt.

Oliver Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook