Lavinutrustning i Alperna?

KarinLager
58 inlägg
KarinLager 58 inlägg 5 mån sedan

Ska till Alagna i Italien och funderar på om det är vettigt att använda någon form av lavinsökningssystem, typ recco? Vi tänkte åka en del off pist... Vet någon i så fall om man brukar kunna hyra sånt på plats. Alternativt köpa här hemma innan? Tacksam för alla tips. är nybörjare på Alperna...

Svar

johngustafsson
108 inlägg
johngustafsson 108 inlägg 5 mån sedan

Hej Karin!

Kul att du vill åka off piste! Du har helt rätt i att man behöver säkerthetsgrejer för det. Dock så är recco långt från adekvat för uppgiften. Om du ska åka off piste behöver du 4 grejer. En spade, en sond, en tranciever och kanske först och främst kunskap!

En bra introduktion till lavinkunskap är detta:

Har du några övriga frågor, så tveka inte att ställa dem!

KarinLager
58 inlägg

Tack för svar, spade och kunskap kan jag fixa, hur får man fatt i sond och tranciever?

johngustafsson
108 inlägg
johngustafsson 108 inlägg 5 mån sedan

Man köper. Jag skulle inte våga hyra tranciever, då dem är rätt känsliga saker som bygger på kolstavar som lätt spricker och på så sätt kraftigt drar ner trancieverns funktion. Det finns lavinpaket att köpa där du får med alla tre saker. Bara googla på lavinpaket så borde du hitta. Se till att se hela filmserien bara, så har du iaf lite mer kött på benen.

En annan sak är att om det bara är du som har grejerna & kunskap så hjälper det inte särskilt mycket. Se till att alla du åker med sitter på alla grejer och vet hur man använder dem.

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad eriC1 (5 mån sedan)

Det är helt klart "vettigt" att använda lavinutrustning vid offpiståkning, och då menar jag inte liksökare (Recco) utan tranciever, spade och sond. Förutom det är det viktigt att alla i gruppen vet hur man använder prylarna (en lavinkurs är en bra början) och även tränat i fält på hur man hittar en begravd "person". smile

Då du skrev att du ska till Alagna så tänkte jag bara påminna om att du inte ens får åka liften upp till Punta Indren om du inte har tranciever på dig. Inte för att dem kollar särskilt ofta, men det är väldigt dumt att röra sig i den terrängen utan.

Mitt råd till dig/er om ni inte hinner skaffa utrusning och kunskap är att hålla er till pisterna, och på sin höjd köra några meter bredvid om du ser mkt tidigare spår och lutningen är under 25°.

Jättebra att du frågar om dessa saker, det är så man lär sig, och håller sig vid liv!
Trevlig resa, Alagna och övriga Monterosa är grymt bra!

KarinLager
58 inlägg

Tack för svar!
Okej, handen på hjärtat, kan man få en bra upplevelse i Alagna om man bara håller sig i pisten? I så fall är jag beredd att göra det... Finns det bara några ok branta långa pister kan jag nog nöja mig med det, känns mest stressande att lära sig och skaffa lavinutrustning, och oerhört dyrt om man inte ska hyra... Frågan är om mannen går med på det...

termons
341 inlägg
termons 341 inlägg 5 mån sedan

Pisten räcker långt. Monterosa ski är inte bästa stället att börja med offpist åkning. Du kan få en fin introduktion med guide men utan guide finns det inte så mycket för nybörjare.

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 5 mån sedan

KarinLager :

Tack för svar!
Okej, handen på hjärtat, kan man få en bra upplevelse i Alagna om man bara håller sig i pisten? I så fall är jag beredd att göra det... Finns det bara några ok branta långa pister kan jag nog nöja mig med det, känns mest stressande att lära sig och skaffa lavinutrustning, och oerhört dyrt om man inte ska hyra... Frågan är om mannen går med på det...

Du kan utan tvekan få det grymt bra om du bara håller dig till pisterna. Du har ju hela Monterosa att utforska, och pisterna är breda, långa och oftast lite folk. Jag har gjort flera säsonger i området, och ja självklart var man där för offpisten, men vissa dagar ville man bara bränna i dem grymma pisterna. Just pisten från toppen av Alagna-sidan ner till Alagna är ju magisk! Ihållande brant första delen, 1800 höjdmeter av ren njutning. Extremt mkt åkning för liten tid i liften.

KarinLager
58 inlägg

Okej, låter grymt, kan nog räcka långt med pisten då... :-) Tack, satsar på det... Och ska man åka offfpist ändå är det nog bäst att hänga på en guide...

Fatboy
152 inlägg
Fatboy 152 inlägg 5 mån sedan

Om du vill fortsätta utveckla din offpist-åkning tycker jag du ska prova att åka med UCPA. Då kommer du både få hjälp med åkning och lavinkunskaper. Då får du den viktiga träningen att använda din lavinutrustning. Beroende på guide får man också värdefull information om hur man uppträder i lavinfarlig terräng. Målsättningen är ju att man aldrig ska behöva använda sin utrustning och det gör man ju bäst genom att veta hur man undviker laviner

lisachristina
11 inlägg
lisachristina 11 inlägg 5 mån sedan

Om man vill köpa ett lavinkit: tranciever, spade och sond. Vad bör man lägga prismässigt? Googlar och hittar mycket runt 2500 kr, men även mycket för 4500 kr.. man vill inte vara dumsnål här. Vad är rimligt pris? smile

/Lisa

Pillard
Online 3114 inlägg
Pillard 3114 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Pillard (5 mån sedan)

KarinLager :

Tack för svar!

Nu kanske det här låter lite mer elakt än det är tänkt. Men om mannen inte går med på det så är han korkad. Ledsen att säga det men det är ungefär som att köra bil utan säkerhetsbälte, och körkort, för att man inte "orkade laga sitt trasiga bälte eller lära sig hur man kör bil säkert"

Visst, håller ni er till åkning där det är flackare än 25grader så är det ju safe men i övrigt skulle jag inte lita på att "det är bredvid pisten och går mycket spår där" Den här bilden är tagen precis bredvid pisten och det går, som ni ser, en herrans massa spår runt omkring...
https://www.freeride.se/img/photo/n/11b557f7c07f77b47f32a6f8d5e8747a.jpg

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 5 mån sedan

Pillard :

KarinLager :

text

Nu kanske det här låter lite mer elakt än det är tänkt. Men om mannen inte går med på det så är han korkad. Ledsen att säga det men det är ungefär som att köra bil utan säkerhetsbälte, och körkort, för att man inte "orkade laga sitt trasiga bälte eller lära sig hur man kör bil säkert"

Visst, håller ni er till åkning där det är flackare än 25grader så är det ju safe men i övrigt skulle jag inte lita på att "det är bredvid pisten och går mycket spår där" Den här bilden är tagen precis bredvid pisten och det går, som ni ser, en herrans massa spår runt omkring...

Jag menar självklart inte att man ska röra sig långt bort från pisten bara för att det finns spår. Jag menar om man känner att man verkligen vill prova lite utanför så om man tar en sväng eller två någon meter (läs enstaka meter) utanför pisten i lutningar under 25° för att känna på lite fluff efter ett snöfall, så är man relativt safe.
På bilden du länka där folk åkt och brottkanten finns är det betydligt brantare än 25° smile

Pillard
Online 3114 inlägg
Pillard 3114 inlägg 5 mån sedan

eriC1 :

Pillard :

KarinLager :

text

Jag menar självklart inte att man ska röra sig långt bort från pisten bara för att det finns spår. Jag menar om man känner att man verkligen vill prova lite utanför så om man tar en sväng eller två någon meter (läs enstaka meter) utanför pisten i lutningar under 25° för att känna på lite fluff efter ett snöfall, så är man relativt safe.
På bilden du länka där folk åkt och brottkanten finns är det betydligt brantare än 25° smile

Ah, ja men håller du dig under 25 grader kan du ju åka iväg hur långt du vill smile

KarinLager
58 inlägg

Det manen ska gå med på är antingen att skaffa utrustning eller hålla sig i pisten. Jag är rädd om honom!

En fråga, vad motsvarar 25 grader för sorts backe ungefär? Grön? Blå?

Pillard
Online 3114 inlägg

KarinLager :

Det manen ska gå med på är antingen att skaffa utrustning eller hålla sig i pisten. Jag är rädd om honom!

En fråga, vad motsvarar 25 grader för sorts backe ungefär? Grön? Blå?

Ja precis, men om det är svårt att övertala honom så...

25 grader är inte särskilt brant. Enligt nån österrikisk standard så är svart allting över 24grader. Problemet med jämförelsen med en pist är att det handlar om snittlutning där. En lavin kan ju gå på en kortare brant yta tex

KarinLager
58 inlägg

Okej, googlade, röd pist verkar vara upp till 25 grader, de flesta pister i Alagna är röda vad jag kan se, så då borde det väl vara hyggligt safe att åtminstone bara glida lite utanför pisten där det är särskilt flackt... hade absolt inte tänkt åka off-pist där de tär svart lutning ändå... tack för alt engagemang, har nog oroat mig i onödan...

PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 5 mån sedan

KarinLager :

Okej, googlade, röd pist verkar vara upp till 25 grader, de flesta pister i Alagna är röda vad jag kan se, så då borde det väl vara hyggligt safe att åtminstone bara glida lite utanför pisten där det är särskilt flackt... hade absolt inte tänkt åka off-pist där de tär svart lutning ändå... tack för alt engagemang, har nog oroat mig i onödan...

Fast den siste mohikanen kan ju alltid dyka upp ovanför dig där det är brantare än 25 gr och utlösa en lavin som drar med dig. Så för att man inte ska framstå som en riktig sneseglare så är det utrustning på som gäller. Vill du inte köpa så är det ju 1000 gånger bättre att hyra än att åka utan. Första gången så bör du ju endå prova grejerna och öva på att söka. Då får du en indikation på att den funkar. Annars kan du ju alltid köpa enklaste barryvoxen och sen sälja den för 500kr under inköpspris.

Halvsmurfen
161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 5 mån sedan

Hej

Jag håller egentligen med tidigare svar. Men gå åtminståne den här intron och fundera sen runt ert beslut.
http://svelav.se/lavinkunskap/lavinkunskap/grundkurs/

Mizze
104 inlägg
Mizze 104 inlägg 5 mån sedan

PatrickSthlm :

Fast den siste mohikanen kan ju alltid dyka upp ovanför dig där det är brantare än 25 gr och utlösa en lavin som drar med dig. … Vill du inte köpa så är det ju 1000 gånger bättre att hyra än att åka utan

+ 1 på den, det där har jag råkat ut för. Måttligt charmigt, kan jag berätta. När det gäller lavinkunskap och -utrustning kan du inte vara övernitisk!

pd
183 inlägg
pd 183 inlägg 5 mån sedan

Har inte varit på Skiers Left men föreläsningarna är gratis och görs i samarbete med Åre Lavincenter så de kan väl vara en bra intro för att få igång tänket.

Malmö, November 20, 19:15 – 21:15
Göteborg, November 21, 19:00 – 21:00
Stockholm, November 26, 17:00 – 21:30
Umeå, November 27, 16:00 – 21:00
Uppsala, November 27, 18:00 – 20:00

iSooLi
Online 868 inlägg
iSooLi 868 inlägg 5 mån sedan

KarinLager :

Ska till Alagna i Italien och funderar på om det är vettigt att använda någon form av lavinsökningssystem, typ recco? Vi tänkte åka en del off pist... Vet någon i så fall om man brukar kunna hyra sånt på plats. Alternativt köpa här hemma innan? Tacksam för alla tips. är nybörjare på Alperna...

Kom att tänka på den här tråden när jag såg @pd 's inlägg och bidrar gärna till spridning. Du har väl inte missat Filmen?

The older I get, the faster I was. Citera
Pillard
Online 3114 inlägg

Och nu när ursprungsinlägget citerades in måste jag bara förtydliga en grej som nämndes tidigare i tråden. Jag ser här att du fundera på "recco". Senare i tråden omnämndes Recco som ett "likräddarsystem". Det kanske kan misstolkas om man inte är påläst men poängen är just att Recco lite elakt brukar benämnas just så, av den enkla anledningen att det tar alldeles för lång tid innan man får ut en recco-sökare till en lavin så att det man hittar med den är oftast just lik. Efter 15 min sjunker chanserna till överlevnad drastiskt så ska man kunna hitta någon och gräva fram den inom den tiden så måste man ha tranceivers.

Nu säger de inget i den här filmen om hur lång tid det tar att hitta dem men när vi testat själva att söka efter figurant utan tranceiver så lär man sig att det är stört omöjligt.

JBook
49 inlägg
JBook 49 inlägg 5 mån sedan

lisachristina :

Om man vill köpa ett lavinkit: tranciever, spade och sond. Vad bör man lägga prismässigt? Googlar och hittar mycket runt 2500 kr, men även mycket för 4500 kr.. man vill inte vara dumsnål här. Vad är rimligt pris? smile

/Lisa

Mammuts barryvox paket brukar dyka upp titt som tätt för en vettig peng, kan tycka att alla pengar är rätt vettiga när det kommer till just ens liv...

pd
183 inlägg

Pillard :

Nu säger de inget i den här filmen om hur lång tid det tar att hitta dem men när vi testat själva att söka efter figurant utan tranceiver så lär man sig att det är stört omöjligt.

Filmen ger inte en helt korrekt bild av olyckan men på Brass Foundations hemsida finns hela olycksrapporten att läsa och den är nyttig läsning.

The two avalanche victims were found almost an hour afterwards via probing and digging. Rescue procedures were performed by the surviving four athletes, a few European skiers, the ski patrol, and mountain rescue personnel. The two victims were found 3-4 meters deep and were pronounced dead on the scene.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 5 mån sedan

KarinLager :

Om du ens ställer frågan, och på det sättet, så har du svaret redan där. Åk pist eller hyr en bergsguide.

I like big dumps and I cannot lie Citera
lisachristina
11 inlägg

JBook :

lisachristina :

/Lisa

Mammuts barryvox paket brukar dyka upp titt som tätt för en vettig peng, kan tycka att alla pengar är rätt vettiga när det kommer till just ens liv...

lisachristina
11 inlägg

Ja, exakt. Därför jag undrar. Så jag inte köper något för dåligt smile

beng122
65 inlägg
beng122 65 inlägg 5 mån sedan

@lisachristina Kolla och jämför vad det är för olika delar i paketen. Finns billiga paket som innehåller plastspadar och det går ju givetvis bort yikes Handtaget på spaden är också bra att kolla hur det ser ut eller gärna känna på i butiken. Och kan man förlänga spaden? (oeffektivt att gräva med en för kort spade) Sonden ska naturligtvis va så lång som möjligt, men minst 2,5 meter i alla fall. När det gäller tranciever så gillar jag personligen Pieps framför de andra märkena. Har en Pieps Sport själv och har föredragit den framför andra märken som jag ibland har lånat. På utbildningar/övningar har den alltid gjort bra ifrån sig också när ibland vissa andra märken haft problem.

Pieps Sport är ett bra alternativ till paket tycker jag. Finns såklart dyrare med ännu bättre spadar och längre sondar (i Pieps sport är den 2,6 m), spaden som ingår är bra det som kanske kunde va ännu bättre är handtaget men det är ändå helt godkänt i min mening.

Det allra viktigaste är såklart att undvika att hamna i lavinen så 1, gå utbildning och skaffa kunskap, samt öva öva öva! En utbildning räcker tyvärr inte. Så precis som @Glisseur skrev, om man som trådskaparen ens frågade om utrustning behövs, så ska man hålla sig i pisten eller ta hjälp av en bergsguide. Man blir lätt lite rädd när såna här trådar ens dyker upp på forumet, inte konstigt att så många förolyckas i laviner om man tar så lätt på offpiståkning att man tror att man "bara behöver köpa lite utrustning", "åker jag bara lite vid sidan av så är det lugnt". Den attityden är tyvärr farlig men även om jag först nästan blev provocerad av din naiva fråga @KarinLager så är det ju såklart inte lätt att veta om det är helt okänt ämne för en själv och mannen vill ut i offpisten:) så bra att du frågade och att ämnet faktiskt lyfts, för tyvärr har ju många den här attityden yikes Man kan tyvärr inte ta lätt på offpiståkning, de flesta gånger händer det ingenting men de gånger som det händer något så slutar det tyvärr oftast i katastrof. Så om man inte har egen erfarenhet men ändå vill åka, hyr guide!!!! Och en som är från området!!!

pd
183 inlägg

Tyska alpinistföreningens test är så där tyskt grundligt som man kan förvänta sig. Finns även en översikt på engelska. Sammanfattningsvis kan man säga att Mammut och Pieps klarade sig bäst.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook