Snösäkra Skidanläggningar i närheten av Göteborg

hasseman84
17 inlägg
hasseman84 17 inlägg 1 månad sedan

Jag har fått ett fondmedel som skall räcka till en skidresa för mig. Transport är redan fixat.
Men jag hade gärna velat åka till stöten men det blir för dyrt.
Jag har 3000 kr att röra mig vilket inte är så mycket. Några hundringar till kan jag vara beredd att betala.
Min situation är att jag har varit sjukskriven i flera år. Nu börjar det bli bättre och jag har kunnat ta mig till gymmet flera gånger i veckan för att träna.
Bakgrunden är en kronisk inflammatorisk sjukdom som påminner om gallstens anfall och där har jag även starkt smärtstillande preparat för att hantera smärtan. Men nog med det.
Isaber och ulricehamn har jag varit på. Gillar Isaberg men det går inte att jämföra med Stöten som jag älskar.
Vad finns det mer för backar närmare göteborg som kan har snögaranti. Ju närmare ju bättre men vill även ha en relativt stor anläggning så som Isaberg. Norge kan fungera med.

Tacksam för svar.

Svar

madness
32 inlägg
madness 32 inlägg 4 veckor sedan

Det beror på vad som är nära. Större anläggning än isaberg som ligger runt 2 timmar bort hittar du inte.
Runt 4-5 timmar så ligger Branäs och Hemsedal.

jonnny
28 inlägg
jonnny 28 inlägg 4 veckor sedan

Kongsberg skisenter, Holmenkollen i Norge är väl ca 4 timmar

zingo11
48 inlägg
zingo11 48 inlägg 4 veckor sedan

Tjänare
Med sovsal på Sälen vandrarhem ca 1,5 mil från Stöten (förutsatt du har tillgång till bil) för 360 kr/natt - 50 kr medlemsrabatt STF.
Koka din egen mat + smörgåsar i backen fixar du 4 dar skidåkning i Stöten,liftkort 1455.
Tryvann som @Jonny är helt ok,öppet mellan 10-22 på vardagarna.
Varingskollen utanför Oslo kanske är ett alternativ?

Daniel-LAB
192 inlägg
Daniel-LAB 192 inlägg 4 veckor sedan

Åmåls skicenter, eller Högheden som det heter bland localsen, har ofta mycket bra preppade pister. Mycket bättre än vad de större anläggningarna brukar lyckas med. Varför? Jo, mycket duktig personal i kombo med lite folk i backen.
Mindre än 2 h från Gbg, men bara två backar. 140 m fallhöjd står sig bra i konkurrens med t.ex Isaberg, men är såklart lååångt ifrån Tryvann och Hemsedal. Prismässigt är dock Högheden svårslaget.
För 3000 kr + några hundralappar får du säsongskort och boende några nätter.
Mest åkt på en hel säsong till lägst kostnad, ja, det får du just i Högheden. Alpkänsla -Njäe. Afterski -glöm det.

hasseman84
17 inlägg
hasseman84 17 inlägg 3 veckor sedan

Jag tackar för alla era inlägg och all hjälp. Men jag fastnade för Branäs. Inte så långt att åka.
Boende. Det finns olika områden. Jag funderar på vad som är mest prisvärt. Det gör inget om vi får åka nån kilometer till backen.
Hur många vi blir vet jag inte. Men det blir jag och min morsa. Min ena bror har nämnt att han vill prova på att åka skidor. Och då kanske mitt brorsbarn följer med också på 1 år. Det kanske finns en pulkabacke?
Men det är boendet som jag får kolla. Lite svårnavigerad hemsida och hittar inga priser m.m.

wertigo
42 inlägg
wertigo 42 inlägg 3 veckor sedan

Kul att det lutar åt Branäs! Kan varmt rekommendera deras system. Om man har tillgång till bil, så kan man bo i Torsby, dryga 45 min från anläggningen (lättare att få boende där, gissar jag)

GoranC
Online 495 inlägg
GoranC 495 inlägg 3 veckor sedan

Mest prisvärt i Branäs anlägget är Torget och Mickelbyn.
https://www.branas.se/bokning/#/boenden

Finns även privat förmedling
https://skibranas.se
På kort avstånd finns t.ex Dalby Röd eller Svart. https://skibranas.se/stugor/dalen-4-8-baddar/

Och lite flera som oxå ligger utanför anlägget.
https://www.stugknuten.com/resultat3.as … mn=Branäs

hasseman84
17 inlägg
hasseman84 17 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad hasseman84 (3 veckor sedan)

Jag kan nu säga att det kommer att bli en resa till branäs. Hittade boende för 4+1 för 1000 kr (sondag-torsdag) centralt i branäs.
Jag har kollat lite videor på youtibe o det ser helt underbart ut.
Förhoppningsvis så kommer det en vän och hans farsa med.
Alla klagar på minusgraderna och jag älskar dom.
Jag vill åka nu tongue

mgbgt66
161 inlägg
mgbgt66 161 inlägg 3 veckor sedan

Härligt! Ha en bra resa.

hulteribulter Citera
hasseman84
17 inlägg
hasseman84 17 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad hasseman84 (2 veckor sedan)

mgbgt66 :

Härligt! Ha en bra resa.

Absolut. Ska bli så gött att komma iväg. Har tom lyckats få råd med skidskola och nyvallade skidor.
Skall bli riktigt bra detta.
Fanns olika nivåer 1-3.
1. Har aldrig åkt tidigare
2. Har åkt tidigare och kan grunderna
3. Avancerad åkning.
Jag tyckte jag passade in på nivå 2. Skall bli intressant. Skall åka med en grupp i 3 dagar a 75 min/dag.

GoranC
Online 495 inlägg
GoranC 495 inlägg 2 veckor sedan

hasseman84 :

mgbgt66 :

Härligt! Ha en bra resa.

Absolut. Ska bli så gött att komma iväg. Har tom lyckats få råd med skidskola och nyvallade skidor.
Skall bli riktigt bra detta.
Fanns olika nivåer 1-3.
1. Har aldrig åkt tidigare
2. Har åkt tidigare och kan grunderna
3. Avancerad åkning.
Jag tyckte jag passade in på nivå 2. Skall bli intressant. Skall åka med en grupp i 3 dagar a 75 min/dag.

Har du ringt och kollat med dom om skidskolan? Har aldrig sett speciellt många ”vuxengrupper” i Branäs. Kolla så du inte har bokat en grupp som är för enkel. Avancerad åkning i Branäsmått är mer att man kan åka skidor och ta sig ner för alla backar. Nivåerna verkar vara anpassade för Danskar

pd
Online 135 inlägg
pd 135 inlägg 2 veckor sedan

Konkurrenten Skistar beskriver Level 2 Alpint "Kan grunderna" så här:

Fortsättningskurs där vi tränar på att få ett bättre flyt och kontroll i vår åkning och hitta rätt position på skidorna. Vi strävar mot att åka med parallella skidor i enklare backar.
Förkunskapskrav: Du kan svänga och bromsa i gröna backar, är redo för åkning i blåa backar och åka ankarlift.

Jag tror inte att Branäs håller en högre nivå.

GoranC
Online 495 inlägg
GoranC 495 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad GoranC (2 veckor sedan)

pd :

Konkurrenten Skistar beskriver Level 2 Alpint "Kan grunderna" så här:

Fortsättningskurs där vi tränar på att få ett bättre flyt och kontroll i vår åkning och hitta rätt position på skidorna. Vi strävar mot att åka med parallella skidor i enklare backar.
Förkunskapskrav: Du kan svänga och bromsa i gröna backar, är redo för åkning i blåa backar och åka ankarlift.

Jag tror inte att Branäs håller en högre nivå.

Samma på Branäs, dvs för en fullständig amatör. Därav min undran om kontroll av nivå på kursen TS anmält sig till.
Men är man ensam i gruppen så kan det bli bra valuta, men troligen är instruktören på en lika basal nivå. Eller något bättre. Men brukar vara yngre personer som kasar baklänges eller åker före och visar hur man svänger och bromsar.
Skulle rekommendera en privatlektion om man kan åka.

hasseman84
17 inlägg
hasseman84 17 inlägg 1 vecka sedan

Tyvärr så var 1 timmes privat skidlektion dyrare än 3x75 min lektioner. Men jag kommer att prata med skidläraren om jag känner att det är för enkelt. Måste börja nånstans.

hasseman84
17 inlägg
hasseman84 17 inlägg 1 vecka sedan

Jag fliker in med ett inlägg till.
Jag är ingen van skidåkare, Sedan jag skaffade skidor förra säsongen (utförsäljning) så har jag haft några skiddagar i Ulricehamn och Isaberg.
Allt handlar om ekonomi för min del.
Jag har fått pengar via en fond som jag kan ansöka då jag är långtids sjukskriven (5 år+).
Så jag blev beviljad denna fond pga av alla vissa sjukdomar jag har.
Så nu har jag haft turen med mig att jag får ett gymkort på 3 månader för att förbättra min kondition och styrka varav 2 dagar ihop med en fysoterapeut viket har varit underbart.

MEN skulle jag tycka att det är allt för enkelt så kan jag prata med skidläraren och kanske lösa något annat alternativ.
Stanna och svänga är inga problem för mig.

wertigo
42 inlägg
wertigo 42 inlägg 1 vecka sedan

hasseman84 :

Jag är ingen van skidåkare, Sedan jag skaffade skidor förra säsongen (utförsäljning) så har jag haft några skiddagar i Ulricehamn och Isaberg.
Jag har fått pengar via en fond som jag kan ansöka då jag är långtids sjukskriven (5 år+).
Så nu har jag haft turen med mig att jag får ett gymkort på 3 månader för att förbättra min kondition och styrka varav 2 dagar ihop med en fysoterapeut viket har varit underbart.

MEN skulle jag tycka att det är allt för enkelt så kan jag prata med skidläraren och kanske lösa något annat alternativ.

Gött att höra att du får möjlighet till lite träning inför skidåkningen med. Ett tips, man kan få "fysisk aktivitet på recept" utskrivet av läkaren, vilket brukar innebära reducerat pris på t.ex gymkort.

//Johan

hasseman84
17 inlägg
hasseman84 17 inlägg 6 dagar sedan

wertigo :

hasseman84 :

Gött att höra att du får möjlighet till lite träning inför skidåkningen med. Ett tips, man kan få "fysisk aktivitet på recept" utskrivet av läkaren, vilket brukar innebära reducerat pris på t.ex gymkort.

//Johan

Det är faktiskt det jag har fått.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook