Slipade skidglasögon

Fluff95
4 inlägg
Fluff95 4 inlägg 5 mån sedan

Hej!
Är det någon här som har prövat slipade skidglasögon? Om jag har förstått saken rätt så ska dessa(se länk) vara utan inserts genom att de helt enkelt slipat själva googleglaset. Jag tycker det låter misstänksamt billigt och jag hittar inga recensioner av dem heller så jag skulle vara tacksam för lite tips smile

https://extraoptical.se/sportglasogon/alpinglasogon

För övrigt så är jag lätt närsynt med taskig ögonsmörjning så hittils har jag klarat mig med en blandning av OTG, slipade solbrillor och att köra halvblind när det börjar imma på för mycket.

Svar

pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 5 mån sedan

Tar man upp en bild på gogglarna så ser man att där än clip-ins i dem. Väljer man en tunnare lins så kostar deras clip-ins som på andra ställen.

Fluff95
4 inlägg
Fluff95 4 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad UlfJansson (5 mån sedan)

jo men är det inte två olika allternativ för när jag kollar på vissa andra så har dem inte det och i beskrivningen av kategorin står det:

Våra alpinglasögon har dubbla glas. Glaset med styrka är fäst på insidan av frontglaset och den inre ramen kan enkelt tas bort för snabb och smidig rengöring. I vårt utbud hittar du även praktiska insatsglasögon med styrka, som kan sättas in i de flesta vanliga alpinglasögon med invändiga mått på mellan 55 och 70 mm.

Tycker det låter som om de är två separata allternativ? men jag ska mejla dem och se till att få klarhet i det hela

pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 5 mån sedan

Rent fysiskt så borde det vara ett helsike att göra en enda lins som täcker hela ansiktet. Behöver man lite styrka så blir den ju cm-tjock. Blir intressant att höra vad du får för svar.

Mizze
104 inlägg
Mizze 104 inlägg 5 mån sedan

Kolla med Gloryfy unbreakable. De brukar gilla utmaningar.

Fluff95
4 inlägg
Fluff95 4 inlägg 5 mån sedan

tyvärr var det mycket riktigt som du sa pd, glasögonen levereras med inserts som ingår i priset. Men det var ju ett helt ok pris för inserts+brillorna så det kommer nog duga ändå!

jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 5 mån sedan

Som jag förstått det är det är i stort sett omöjligt att slipa en hel lins, som @pd nämner ovan.

Jag har själv jobbat på Oakley och diskuterat detta mycket med både kollegor, kunder och designers internt och har aldrig sett någon som lyckats skapa en helt slipad lins tyvärr.

Just för att det är så många aspekter att ta in i beräkningarna som linsens kurva på 3 axlar, samt styrka, bredd mellan ögon, avstånd öga till lins etc. Samt att om man har mycket synfel så skulle linsen bli sjukt tjock.

Måste också slipas av ett material som inte går sönder vid en krash, förslagsvis polykarbonat och då skulle det inte bara vara svårt att lösa detta utan även kosta så in i helvette om det väl går att igenomföra. Men hittar du någon som kan lösa detta återkoppla gärna här i tråden så att flera som söker detta kan hitta det smile

Annars är väl bästa alternativet inserts som du själv skriver. Hittade ett företag som löser detta men reviewsen lät sådär bra.. https://www.sportrx.com/prescription-sk … sert.html.

Finns säkert flera leverantörer om man grottar ned sig lite!

/Jesper

Ill be back Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook