BC Atris eller Corvus

Skalet
8 inlägg
Skalet 8 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Skalet (5 mån sedan)

Vore tacksam för er support kring valet Atris vs Corvus.

Vill komplettera mina Völkl RTM 84 med en mjukare och mer lekful skida som gör sig bra utanför pisten men även skall kunna klara av lite tryck i pistad backe. Anser mig vara en hyfsad skidåkare som nu vill lägga mer tid på opistade områden...
Tänkte slå till i dagarna, kanske med de black Friday erbjudanden som finns så era svar tas gärna emot!

Har tyvärr inte testat någon av skidorna, däremot Deamon(1 dag) och Extrem Opinion(2 dagar) 108, har hört att många är grymt nöjda ned Atris, där opinion ibland sägs vara lite tråkig/stel jmf med Atris.
(Vet att man skall testa innan köp men så blir inte fallet nu)
Är 182 och gissar att jag ska gå på 189 för Atris?

Svar

Tottek
196 inlägg
Tottek 196 inlägg 5 mån sedan

Extrem opinion reload 108 eller Armada ARV 106 skulle jag rekommendera! big_smile
Båda 2 biter bra i pisten men är riktigt lekfulla utanför! big_smile

Kalle_Luzern
343 inlägg
Kalle_Luzern 343 inlägg 5 mån sedan

Corvus har väl typ aldrig blvit recenserad med ordet lekfull, så av de två är det väl Atris som gäller.
Jag kollade lite på Corvus och Atris förra året, men fastnade för Blizzard Rustler 11 och är grymt nöjd. Finns ju även 10 som är lite smalare och också fått bra kritik.

edelovekillerr
Online 169 inlägg
edelovekillerr 169 inlägg 5 mån sedan

Precis som ovan så är Corvus inte alls en lekfull skida. Är det det du vill ha så kör Atris. Lekfull, lättåkt, superpopulär bland "förstaårssäsongare" i alperna. Kör 189. smile

DavidPetersson
15 inlägg
DavidPetersson 15 inlägg 5 mån sedan

Lånar tråden då det verkar finnas kunnigt folk.
Har ett par all-mountain Blizzard Bonafide.
Tycker dom är för tunga och stela i offpisten men dom går bra i pist.

Letar efter ett par som är smidigare i offpisten.

Alla tips, råd, etc är välkomna!

Tottek
196 inlägg
Tottek 196 inlägg 5 mån sedan

DavidPetersson :

Aa dom har ju en hel del metall I sig dom där, kika på skidorna rekommenderat högre upp! 🙂👌🏻

Skalet
8 inlägg
Skalet 8 inlägg 4 mån sedan

Tack för era kommentarer ang Atris vs Corvus, det lutar nog att det blir ett köp på Atris!

carl_couloir
Online 361 inlägg
carl_couloir 361 inlägg 4 mån sedan

DavidPetersson :

Blizzard Rustler 11 är ju en vinnare, vill du inte gå så brett så har du 10:an

/C

klassy
435 inlägg
klassy 435 inlägg 1 månad sedan

Jag lånar tråden då den innehåller skidorna jag har funderingar kring!

Jag har ett par Soul 7 med Dynafit Beast som inte alls är roligare längre. De va bra första säsongen efter jag inte åkt på länge, men nu har de liksom ingen karaktär.

Jag testade lite skidor i Åre, men efter jag kollat lite recensioner så ångrar jag att jag inte testade Atris, för alla verkar ju tycka de är 5/5.

Jag testade Extrem Opinion 108, men gillade inte alls full-rockern, speciellt inte i pisten.
Testade Nordica Enforcer 100 och de va roliga i pisten men dessvärre inte alls lekfulla utanför, så de går bort.
Testade även Rustler 10 som jag gillade skarpt. De va riktigt trevliga och lekfulla i pisten, samtidigt som de funkade riktigt bra på baksidan.

Men efter lite recensioner så verkar ju Atrisen ha samma kantgrepp, lekfullare och roligare i offpisten. Samtidigt som jag hör folk säga att det är en skida för en som gör sin första säsong, och jag tar gärna något man kan stå på mer än så på.

Tyvärr åker man ju inte alltid midjedjupt och till det har jag ett par Bentchetler.

Är Atrisen verkligen så bra som de skrivs?

Tänkte montera med ett par Shift och ha de för lite slackcountry.

Tottek
196 inlägg
Tottek 196 inlägg 1 månad sedan

klassy :

Jag har ett par Soul 7 med Dynafit Beast som inte alls är roligare längre. De va bra första säsongen efter jag inte åkt på länge, men nu har de liksom ingen karaktär.

Jag testade lite skidor i Åre, men efter jag kollat lite recensioner så ångrar jag att jag inte testade Atris, för alla verkar ju tycka de är 5/5.

Jag testade Extrem Opinion 108, men gillade inte alls full-rockern, speciellt inte i pisten.
Testade Nordica Enforcer 100 och de va roliga i pisten men dessvärre inte alls lekfulla utanför, så de går bort.
Testade även Rustler 10 som jag gillade skarpt. De va riktigt trevliga och lekfulla i pisten, samtidigt som de funkade riktigt bra på baksidan.

Men efter lite recensioner så verkar ju Atrisen ha samma kantgrepp, lekfullare och roligare i offpisten. Samtidigt som jag hör folk säga att det är en skida för en som gör sin första säsong, och jag tar gärna något man kan stå på mer än så på.

Tyvärr åker man ju inte alltid midjedjupt och till det har jag ett par Bentchetler.

Opinion har inte någon full rocker, dock skulle jag slå ett slag för opinion 108 reload!! Har ett par opinion 108 17/18 men måste nog säga att jag gillar reloaden mer! smile

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 1 månad sedan

Hade både Atris och Anima förra vintern och har testat Opinion Charger och Rustler 10

Anima och Chargern är klart bättre skidor än Atris.

Animan är lätthanterlig och smidig men ändå stabil i hög fart. Roligare i pist än Atris då man får mer respons när man trycker till.
Chargern är riktigt bra bett i pist. och skön i offpist i stora svänga i hög fart men går att köra medelstora svängar också utan större ansträngning. Skulle tro att reloaden kan vara en riktigt bra skida.
Rustler är en skida jag inte kom överens med med har endast testat i pist. Fladdrig och orolig tyckte jag, men många andra gillar den ju, så jag måste kanske ge den en chans till.

klassy :

klassy
435 inlägg

@Tottek
Kanske inte full rocker, men väldigt mycket rocker och kändes för fladdriga för pisten tyvärr. De va helt klart roliga i puder, men lika bra i pisten som mina Bentchetler ungefär.

@RWD
Hmm okej, är chargern som Opinion fast med massa metall eller? Va inte så förtjust i shapen på Opinion, så om de är lika så kanske det blir dåligt.

Ja jag har varit riktigt sugen på Animan länge nu. Hade köpt ett par sådana istället för mina Bentchetler om det fanns någon återförsäljare i Whistler när jag va där, men men.

Jag tyckte Rustlern va väldigt stabil, inte lika stabil som enforcern, men sjukt mycket mer stabil än mina Soul 7. Och riktigt lekfulla tycker jag!

Känns inte Animan lite för bred för Sverige? Känns som jag kommer ha roligare i pisten med ett par Rustler 10, och de är ju faktiskt helt dugliga i offpisten, även om jag inte åkte mer än 10-15cm puder. Men har som sagt skidor för de riktigt djupa dagarna.

Däremot hade det varit riktigt gött med en enda skida som fungerar bra både i Sverige och alperna, brukar inte orka släpa med mig mer än ett par skidor och pjäxor. Finns så jäkla mycket att välja på.

klassy
435 inlägg

Har dessvärre inte testat några Völkl-skidor eller har några kompisar som äger ett par. Men är inte de flesta völkl hårda, fartstabila, lätta och ändå lekfulla? Bara ett intryck kanske.

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad RWD (1 månad sedan)

@klassy Jag var kanske lite otydlig, jag har inte testat vanliga Opinion utan bara ”Opinion 108 Charger” så kan inte jämföra dem.
Men chargern är inte en så ”chargig” skida som namnet antyder. Går som på räls i carvingsvängarna och har en lagom spänst fär att ge bra tryck ut ut svängen, tycker även att den var lätt att variera svängarnas storlek.

Har du den ”gamla” Soul 7 eller Soul 7 HD?

Angåenda Aninman så tycker jag inte den känns så bred som den är, jag märkte ingen större skillnad på den och Atris. Atris kändes mjukare och Inte lika livlig i jämförelse med Anima. Jag hade 16/17 års modell med lite kortare radie och har inte testat den nya Atris.
Animan har jag kvar då jag tyckte den var minst lika bra i pist t.o.m lite bättre och ville ha bredare skida för offpisten. De är ju absolut inte för breda för svensk offpist. Men kör man övervägande hårdare pist och inte prioriterar offpistegenskaperna så skulle jag kanske välja nåt smalare. Men vårskidåkning i mjuk och även lite uppåkt pist så är de absolut ett bra skidval.
Kompletterade sen med ett par Line SD 104 som väl är lite mer pistorienterade men ändå
flyter tillräckligt bra i svensk offpist. Just nu är det favoritskidorna som funkat till det mesta.

Tottek
196 inlägg

klassy :

@Tottek
Kanske inte full rocker, men väldigt mycket rocker och kändes för fladdriga för pisten tyvärr. De va helt klart roliga i puder, men lika bra i pisten som mina Bentchetler ungefär.

@RWD
Hmm okej, är chargern som Opinion fast med massa metall eller? Va inte så förtjust i shapen på Opinion, så om de är lika så kanske det blir dåligt.

Ja jag har varit riktigt sugen på Animan länge nu. Hade köpt ett par sådana istället för mina Bentchetler om det fanns någon återförsäljare i Whistler när jag va där, men men.

Jag tyckte Rustlern va väldigt stabil, inte lika stabil som enforcern, men sjukt mycket mer stabil än mina Soul 7. Och riktigt lekfulla tycker jag!

Känns inte Animan lite för bred för Sverige? Känns som jag kommer ha roligare i pisten med ett par Rustler 10, och de är ju faktiskt helt dugliga i offpisten, även om jag inte åkte mer än 10-15cm puder. Men har som sagt skidor för de riktigt djupa dagarna.

Däremot hade det varit riktigt gött med en enda skida som fungerar bra både i Sverige och alperna, brukar inte orka släpa med mig mer än ett par skidor och pjäxor. Finns så jäkla mycket att välja på.

Shapen på opinion är ju helt magisk, jag bara älskar den, chargern har fullbred titanal i sig men i realoaden då har man gjort titanal lagrena lite smalare för o få en lite snällare skida och där fick dom till perfektion, den bettar som fan i pisten, shapen gör att man har helt sjukt flyt, och ändå en hel del med lekfullhet och pop från träkärnan 👌🏻

I annat fall så kommer det ju en fusion 105 reload i höst, min gissning är att det är samma shape och innehåll som fusion 95 men med lite titanal i 🤷‍♂️

klassy
435 inlägg

@RWD
Okej, ja väldigt många gillar ju Opinion, men men..

Jag har de gamla Soul 7, från 15/16.

Animan verkar ju riktigt bra, men lite för breda är de nog för det jag vill använda dom till. Då kommer ju ett par med 102-104 i midjan fungera bättre i pisten. Men som en alperna-smiskare hade jag nog övervägt animan lite mer.

@Tottek
Ska kika in Fusion! Opinion kommer tyvärr inte på fråga tongue

klassy
435 inlägg

Har spanat in Faction Prodigy 3.0 nu! Verkar som något för mig. Lekfullt men man kan stå på!

RWD
630 inlägg

Har du läst det här
https://blisterreview.com/gear-reviews/ … digy-3-0/2

klassy :

Har spanat in Faction Prodigy 3.0 nu! Verkar som något för mig. Lekfullt men man kan stå på!

termons
340 inlägg
termons 340 inlägg 1 månad sedan

klassy :

Faction Prodigy 3.0 har ju rätt rejäl tipp och tail rocker samt taper vilket gör den mera mjuksnö inriktad. Något att tänka på om det känns som om man åker mycket i hårdare förhållanden och prioriterar egenskaperna också där. Verkar vara en rolig skida i mjukare förhållanden som fungerar ok i hårdare och uppkört.

klassy
435 inlägg

@RWD
Ja jag läste den och tyckte den lät trevlig. Har inte åkt skidan eller någon annan Faction.
Syftade du på något speciellt du tyckte lät konstigt?

Va ju enligt recensionen på Blister kanske hård i flex genom hela skidan.

Prodigy
Tips: 8.5
Shovels: 8.5-9
In Front of Toe Piece: 9-9.5
Underfoot: 10
Behind Heel Piece: 9.5-9
Tails: 8.5-8

Rustler 10
Tips: 7
Shovels: 7-8
In front of Toe Piece: 9
Underfoot: 10
Behind Heel piece: 9
Tails: 7-8

@termons
Ja den verkar riktig surfig, men jag gillar starkt mina Bentchetlers, bara att de är lite fladdriga och kasst kantgrepp, men om man kollar flex-pattern verkar de ju vara riktigt styva och enligt recensionen ha bra kantgrepp.
Jag åker såklart helst offpist, men att kunna carva är ju riktigt viktigt då man ändå gör det mestadels av tiden.
Tror du den blir för ”parkig” för att kunna åka på med?

termons
340 inlägg

klassy :

@termons
Ja den verkar riktig surfig, men jag gillar starkt mina Bentchetlers, bara att de är lite fladdriga och kasst kantgrepp, men om man kollar flex-pattern verkar de ju vara riktigt styva och enligt recensionen ha bra kantgrepp.
Jag åker såklart helst offpist, men att kunna carva är ju riktigt viktigt då man ändå gör det mestadels av tiden.

Nej jag tror nog att den kan vara tillräckligt bra också i uppkört och i pisten om man uppskattar det lekfulla högt. Helt klart en bra skida. Finns också Fischer Ranger 102 som är något stabilare och bättre i pisten men ändå lekfull då den får litet fart.

klassy
435 inlägg

termons :

klassy :

@termons

Nej jag tror nog att den kan vara tillräckligt bra också i uppkört och i pisten om man uppskattar det lekfulla högt. Helt klart en bra skida. Finns också Fischer Ranger 102 som är något stabilare och bättre i pisten men ändå lekfull då den får litet fart.

Står mellan Rustler 10 och Prodigy 3.0.
Rätt olika skidor, men ändå rätt lik flex pattern. Många tycker att Rustlern va lite för mjuk och att man inte kunde stå på i pisten, men det tyckte jag. Så något lite hårdare än det kanske blir bra!

termons
340 inlägg
termons 340 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad termons (1 månad sedan)

.

termons
340 inlägg

Rustler 10 carvar troligtvis något bättre i bra pist än Prodigy 3.0.

Blister varnar dock om att Rustler kan vara litet "hookey" i variabel snö och stora svängar med bra fart.

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 1 månad sedan

RWD :

Kompletterade sen med ett par Line SD 104 som väl är lite mer pistorienterade men ändå
flyter tillräckligt bra i svensk offpist. Just nu är det favoritskidorna som funkat till det mesta.

Sticker in med en fråga här då jag är inne på SD104. På vilket sätt tycker du SD är mer pistorienterade? Eller var det bara i jmf med bredare skidor?

RWD
630 inlägg

Det var i jämförelse med Animan och Atris. SD 104 har bättre bett på hårt underlag än Atris och mer pop/ livligare, sen märker man tydligare skillnaden i bredd mellan Anima och SD 104 än mellan Animan och Atris (men det är ju också större skillnad) så SD 104 blir ju lite snabbare kant till kant. Upplever att både Anima och SD har hårdare tail än Atris.

Animan har ju bättre flyt i lössnön, SD104 och Atris är likvärdiga tycker jag.

Always-Sunny :

RWD :

Sticker in med en fråga här då jag är inne på SD104. På vilket sätt tycker du SD är mer pistorienterade? Eller var det bara i jmf med bredare skidor?

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad RWD (1 månad sedan)

Nej, inget konstigt,
Verkar dock tappa lite egenskaper i pisten och kräva en del för att få in i sväng vilket kanske beror på den hårda flexen. Men det har ju med from och profil att göra också, rockern och tapern är nog utformad för att prioritera offpistegenskaperna. Tolkade det som att du ville ha hyfsade pistegenskaper också?

"Its generous rocker profile and tapered shape makes it a lot of fun to slash and slarve, but that does come at the cost of some groomer performance.
While the Prodigy 3.0 holds an edge pretty well, it’s far from being the most dynamic carver. Its tapered tips feel pretty vague on firm snow, and I found that I had to make more of an effort to tip over the Prodigy 3.0 to begin a turn compared to skis with less rocker and less tip taper. The Prodigy 3.0 definitely doesn’t feel like it wants to pull you into a turn."

Läs även under "Firm Crud"

klassy :

@RWD
Ja jag läste den och tyckte den lät trevlig. Har inte åkt skidan eller någon annan Faction.
Syftade du på något speciellt du tyckte lät konstigt?

Va ju enligt recensionen på Blister kanske hård i flex genom hela skidan.

klassy
435 inlägg
klassy 435 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad klassy (1 månad sedan)

@RWD

Vill ha hyfsade pistegenskaper också. Får fundera vidare helt enkelt.
Kanske Dictator 3.0, däremot kanske den inte är så lekfull, och bara chargig.

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 1 månad sedan

RWD :

Det var i jämförelse med Animan och Atris. SD 104 har bättre bett på hårt underlag än Atris och mer pop/ livligare, sen märker man tydligare skillnaden i bredd mellan Anima och SD 104 än mellan Animan och Atris (men det är ju också större skillnad) så SD 104 blir ju lite snabbare kant till kant. Upplever att både Anima och SD har hårdare tail än Atris.

Animan har ju bättre flyt i lössnön, SD104 och Atris är likvärdiga tycker jag.

Always-Sunny :

RWD :

Tack!

klassy
435 inlägg

Va in en sväng på alpingaraget och kände lite. Armada Invictus 108 TI såg ju riktigt intressant ut, även Tracer 108. Några erfarenheter om dessa?
Prodigy och Rustler är fortfarande med i matchen.

Tottek
196 inlägg

klassy :

Va in en sväng på alpingaraget och kände lite. Armada Invictus 108 TI såg ju riktigt intressant ut, även Tracer 108. Några erfarenheter om dessa?
Prodigy och Rustler är fortfarande med i matchen.

Tracer är nog den tråkigaste skidan jag någonsin åkt på, den tar dig ner men inte mer än så, invictusen har jag bara testat dom smalare varianterna av men tkr det blir lite för mkt titanal, den va trevlig i 89ti som pistracer men det va det, ARV 106 va en skida mycket mer i min smak som jag tyckte klarade av allt smile
Jag skulle rösta på #1 Extrem opinion 108 reload, #2 ARV 106, #3 rustler 10. smile

klassy
435 inlägg
klassy 435 inlägg 1 vecka sedan

Blev ett par Armada Invictus 108 TI och är så sjukt nöjd! Riktigt köttiga med ändå sjukt roliga!

Tottek
196 inlägg
Tottek 196 inlägg 1 vecka sedan

klassy :

Blev ett par Armada Invictus 108 TI och är så sjukt nöjd! Riktigt köttiga med ändå sjukt roliga!

Schysst, aa den måste va rätt så köttig! big_smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook