Ang. bästa skidinstruktörs-utbildningen

abc1234
13 inlägg
abc1234 13 inlägg 4 mån sedan

Hej!

Har funderat en del, och tycker möjligheten att jobba som skidlärare verkar mest intressant (dvs. rörande säsongsjobb). Vilka anser ni har de bästa utbildningarna och vad är möjligheten till jobb efteråt?

Tack!

Mvh,
Abc123

Svar

combatspenat
637 inlägg
combatspenat 637 inlägg 4 mån sedan

Jag skulle säga att det beror på vad du vill lägga ner för tid/pengar och var du vill jobba. Vill du jobba en eller två säsonger eller vill du jobba vidare under 10+ år?

Generellt så är det bra att ha en utbildning som arbetsgivarna vet vilken det är. DVS en österrikisk utbildning kan vara lämplig i Österrike tex. I Sverige så finns det 4? utbildningsorgan som utbildar inom skidskola, SLAO, Skidförbundet(mer tränar inriktat), Skidlärarföreningen och Friluftsfrämjandet. Lägg där till att det finns ett par gymnasier/folkhögskola/yrkeshögskole varianter. Skulle säga att de svenska varianterna är ganska så lika varandra då de alla leder fram emot den svenska examen som är samma för alla utbildningarna.

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
johngustafsson
108 inlägg
johngustafsson 108 inlägg 4 mån sedan

Alla (svenska) skidlärarutbildningar håller god kvalité, men har lite olika upplägg. Slao och friluftsfrämjandet har kortare kurser, har för mig att dem är sisådär 3 dagar/kurs uppdelat i fyra steg, medans t.ex skidlärarlinjen i Åre håller på från Augusti till maj. I åre har du motsvarande steg 4 efter avklarad utbildning. Alla utbildningar har dock samma slutmål, att du ska kunna gå upp på skidlärarexamen. Hur mycket tid & energi är du beredd att lägga på att bli skidlärare? Vill du göra flera säsonger, eller nöjer du dig med en?

Sen finns det ju företag som säljer skidlärarkurser i alperna, för att sedan erbjuda arbete efter genomförd utbildning. Jag vet ingenting om kvalitén på dessa, så ska inte uttala mig om dem.

abc1234
13 inlägg

Tack för era svar.

Vill påpeka att jag inte är någon "ingående skidentusiast", utan åker skidor på min semester då och då, och det är som sagt att bara jobba som det en säsong eller två.

Ja, precis, det var mer någon av de där "betal-kurserna" jag tänkte på.

Jag vet att STS har en skidlärarkurs, men inte säker om jag vill gå deras. Någon som har erfarenhet av sådana kurser hos andra rese-företag?

carl_couloir
361 inlägg
carl_couloir 361 inlägg 4 mån sedan

Slaos, Skidlärarföreninges och Friluftsfrämjandets stegutbildningar är på en vecka vardera och du måste göra praktik i skidskola samt certifiera dig mellan varje steg.

Nu är du kanske lite sent ute för denna säsongen men om du vill jobba säsong som skidlärare i Sverige/Norge så sök jobb hos SkiStar för dom roddar ihop med Steg1 & Steg2 via slao till ett riktigt bra pris parallellt med ditt med jobb då dom kräver mist Steg2 för att få jobba helsäsong.

Är man lite om och kring sig så kan man klistra ihop Steg1 & Steg2 på en säsong och sedan Steg3 & Steg4 på säsongen efter. Eller så satsar man ett helt år på en folkhögskola som vissa redan har nämnt

/C

abc1234
13 inlägg

Jag vill säsongsjobba denna säsongen, men jag kan förstå till viss del att det kan bli lite tight med det upplägget som du "carl_couloir" beskrev i ditt inlägg. Dock verkar en del utbildningar (inte säker dock om de är lika kvalificerade då som sagt som du beskrev) vara i mitten på december?

combatspenat
637 inlägg

Vart vill du arbeta?

abc1234
13 inlägg

St Anton, Val d´isere kanske, men skall jag vara ärlig spelar det inte så jättemycket roll. Det viktiga är att man kan få ett bra säsongarliv, och skidåkningen är jag inte så jätte-petig över (är amatör).

Gärna dock något annat än Bad Gastein, då jag redan varit där på semester ett par gånger, och det är kanske roligt att se något nytt.

abc1234
13 inlägg

Boende gissar jag också är en utmaning man måste komma igång och leta:)

combatspenat
637 inlägg

I Frankrike så är det svårt att få in en fot, då de har väldigt hårda regler på vilken utbildning en har, så jag skulle skippa det helt. Österrike är nog lättare även om det är väldigt sent att hitta något nu. Din största chans är nog att försöka hitta någon av de skidskolorna/företagen som erbjuder utbildning och möjlighet till praktik/jobb. Även om detta kostar på ganska bra och du troligen kommer gå minus på säsongen så kan det vara en enkel väl in. Det är ju en del av deras skidskoleverksamhet att utbilda billiga skidlärare som de själva kan få att betala sin egen utbildning.

Mizze
104 inlägg
Mizze 104 inlägg 4 mån sedan

combatspenat :

I Frankrike så är det svårt att få in en fot, då de har väldigt hårda regler på vilken utbildning en har, så jag skulle skippa det helt. Österrike är nog lättare även om det är väldigt sent att hitta något nu. Din största chans är nog att försöka hitta någon av de skidskolorna/företagen som erbjuder utbildning och möjlighet till praktik/jobb. Även om detta kostar på ganska bra och du troligen kommer gå minus på säsongen så kan det vara en enkel väl in. Det är ju en del av deras skidskoleverksamhet att utbilda billiga skidlärare som de själva kan få att betala sin egen utbildning.

Yes, min erfarenhet är att det förhåller sig ganska precis så här, bortsett från att österrikiska skidskolor vill att du har en österrikisk skidlärarexamen typ DSV. Bästa ingången för dig är nog att gå back under säsongen och betala själv för att gå någon av reseföretagens skidlärarutbildningar. Där är kraven på hur bra du åker från början dessutom lägre jämfört med exempelvis SBSSV eller DSV. Jag nämner det, eftersom du skrev att du är amatör. Tänk också på att skidåkning som skidlärare är fysiskt krävande, så du bör vara i någorlunda okej fysisk form.

Jobbar du för reseföretag brukar de fixa boende, men det gäller inte alla, så kolla upp det.

beng122
65 inlägg
beng122 65 inlägg 4 mån sedan

DSV är tyskt inte österrikiskt. Om du vill jobba i Sankt Anton så måste du ha en österrikisk utbildning, Anwärter. Utbildningen är på tyska så du bör ha lite grundläggande kunskaper iaf:) i de flesta andra skidskolor i Österrike kan du även få jobb med utländsk utbildning, bara att du får sämre betalt såklart. De saker jag har hört om skidskolan i Sankt Anton (om den största där i alla fall, finns säkert fler än denna) är att chefen gärna anställer många (så kanske har du fortfarande en chans om du fixar utbildningen) men att man inte är garanterad nåt jobb, vissa som fått jobb har inte ens fått jobba under högsäsong om det är dåligt med bokningar/för många anställda. Finns helt klart många trevligare skidskolor/chefer att jobba för smile

KlasWimmerstedt
2 inlägg
KlasWimmerstedt 2 inlägg 2 veckor sedan

För att jobba i Österrike är det absolut den Österrikiska Anwärter-utbildningen som gäller. Den följer den läroplan som Österrikiska Skidskoleförbundet lagt fast "Vom Einstieg zur Perfektion in vier Stufen zum Erfolg". Du behöver kunna hyfsad tyska eftersom all litteratur, all praktisk och teoretisk utbildning och framförallt all examination (teoriprov och praktiska undervisningsprov) sker på tyska till 100% (och det handlar inte om Hochdeutsch som man lär sig i skolan utan om rätt grova dialekter från olika delar av Österrike och massor med fackuttryck). Det sista provet är en praktisk uppkörning där du demonstrerar olika åkövningar och din egen skidåkningskompetens för en extern examinator. Denna utbildning kan du gå över många veckor och betala runt 50 000 kr, men du kan också gå en intensivkurs hos Snowsport Tirol på 12 dagar med halvpension för 10-15000 kr. När du är godkänd i denna utbildning har du rätt att undervisa i alla öppna pister. Följande säsong kan du göra inträdesprov för att få gå Landeslehrer 1 och 2 och med dessa två steg (som också måste innehålla en Anwärter Snowboard) och en Alpinkurs (totalt cirka 6 utbildningsveckor) får du också lov att ta med gäster på liftnära off-pisteåkning. Nästa steg är statlig skidlärarutbildning och Bergfuhrerutbildning och då får du undervisa var du vill på berget.

beng122
65 inlägg
beng122 65 inlägg 2 veckor sedan

Vill också flika in att det finns andra förbund att göra utbildningen med än Snowsport Tirol. Finns tex Salzburgerverband och Wienerverband (varje Bundesland har sin egen utbildning och då kan jobba i hela Österrike oavsett vilken av dem du väljer). Om du väljer Salzburg eller Wienerverband (båda förbanden har sina utbildningar på Kitzsteinhorn) så slipper du göra inträdelseprov för Landeslehrerutbildningen och slipper därmed åka en extra dag och betala 1000-2000 kr (vilket i min mening bara är ett sätt för Snowsporttirol att tjäna extra pengar på och ganska idiotiskt). Med Salzburger- och Wienerverband kan du börja direkt på utbildningen istället och du kommer lära dig sjukt mycket under Landeslehrerutbildningens gång vilket du inte får möjlighet till om du inte klarar inträdeleseprovet för Snowsporttirol. Oavsett så kan du köra Anwärter med Snowsporttirol och sen vidare med Landes hos nåt av de andra förbunden om du skulle vilja. Men värt att kolla de andra två också för att även få mer valmöjligheter när det gäller datum att välja på.

enriico
35 inlägg
enriico 35 inlägg 2 veckor sedan

Du behöver kunna hyfsad tyska eftersom all litteratur, all praktisk och teoretisk utbildning och framförallt all examination (teoriprov och praktiska undervisningsprov) sker på tyska till 100% .

Har för mig att man får göra Anwärterteorin på engelska om man går via Salzburgerverband. Det fick man iaf när jag gjorde utbildningen 1991. På Landes 1&2 är det dock endast tyska som gäller. Men efter en säsong som Anwärter kommer du att prata flytande skidlärartyska.

erik_lagg
744 inlägg
erik_lagg 744 inlägg 2 veckor sedan

Bra svar. Men TS säger sig inte vara någon skidentusiast - kanske bara är ett sätt att uttrycka sig på - men ska man inte brinna för skidåkning om man vill jobba som skidinstruktör?

KlasWimmerstedt
2 inlägg
KlasWimmerstedt 2 inlägg 2 veckor sedan

Jag vet inte hur det var 1991, men 2019 tror jag att det är så att man kan gå de långa och dyra kurserna på engelska och samtidigt försöka lära sig den tyska man behöver. Vad jag vet finns det ingenstans där du kan göra undervisningsproven eller teoriproven på något annat språk än tyska.

Vad det gäller dina egna åkkunskaper brukar inträdeskraven beskrivas ungefär som att du ska kunna åka sportigt i korta och långa svängar i alla typer av pister. Du får göra en uppkörning första dagen och om åkningen inte håller måttet får du inte fortsätta och du får inte heller några pengar tillbaks (tror det är rätt sällsynt).

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook