Skidtestarhelg Sälen

snusen
8 inlägg
snusen 8 inlägg 1 vecka sedan

Hej,

Tänkte bara kolla, ni som vart där innan. Åker till sälen på Torsdag, första gången på skidtestarhelg. Behöver en hjälm direkt, och tänkte testa lite skidor men har egna med mig. Är det bra pris på grejer på plats, lätt att få testa grejer (finns tillräckligt med grejer tillgängliga) normalt sett? Kan man även köpa grejerna på plats, eller är det bara test, tänkte undvika att hyra en hjälm eftersom jag ändå behöver köpa en.. Tips från er som vart där innan för att få ut så mycket test/åkning som möjligt? Eller är det en onödig och dum fråga kanske? smile

Svar

GoranC
490 inlägg
GoranC 490 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad GoranC (1 vecka sedan)

Inga frågor är dumma
Men bra priser är det inte. Däremot möjlighet att testa årets modeller av skidor.
Billiga skidor köper man företrädesvis på våren från Tyskland eller Frankrike när man man vad man vill ha. Även stadium mfl. brukar jag riktigt bra priser på rean efter sportloven.
Hjälm provar du ut och köper innan du åker dit. Lika individuellt som ett par pjäxor. Hjälmen skall sitta fast på huvudet även utan fastspännd hakrem och vara bekväm så du vill ha den på hela dagen.

MnO
2150 inlägg
MnO 2150 inlägg 1 vecka sedan

Det brukar gå att beställa skidor på plats från de mindre märkena om man frågar och det kan gå att få "mässpris" ibland. När det gäller de större aktörerna är det ju inte företag som säljer skidor direkt till konsumenter dock utan det är generalagenten som är med på skidtestet. De hänvisar oftast till någon butik.

Gott om prylar är det däremot. Det är ett utbud långt större än vad man hinner med på en helg. Det lånas ut mycket skidor dock och det kan vara lurigt att få testa en viss skida i en viss längd. Jag har nog aldrig varit med om att det inte finns något kul att testa dock.

Så här i början av säsongen går det ofta att få bra dealar på fjolårsgrejor i butikerna i fjällvärlden. De få par som inte försvann i vårreorna förra året säljs ofta väldigt billigt i början på vintern. Men då handlar det ju om att välja något ur ett begränsat utbud snarare än att välja det man tycker går bäst på testet.

JesperHayland
134 inlägg
JesperHayland 134 inlägg 1 vecka sedan

snusen :

Hej,

Tänkte bara kolla, ni som vart där innan. Åker till sälen på Torsdag, första gången på skidtestarhelg. Behöver en hjälm direkt, och tänkte testa lite skidor men har egna med mig. Är det bra pris på grejer på plats, lätt att få testa grejer (finns tillräckligt med grejer tillgängliga) normalt sett? Kan man även köpa grejerna på plats, eller är det bara test, tänkte undvika att hyra en hjälm eftersom jag ändå behöver köpa en.. Tips från er som vart där innan för att få ut så mycket test/åkning som möjligt? Eller är det en onödig och dum fråga kanske? smile

Var ute i god tid så kan du nypa åt dig kanske exakt de paret som du vill prova med en gång.
Prata med ambassadörerna som står på plats och fråga ut dem.
Tips är att prova allt du kan och får. d.v.s. olika längder, bredder och så vidare.
Anledningen är att vi alla är byggda olika och har olika åkstilar o.s.v. så försäljaren som står i butiken hemma kanske inte på 5 minuter kan avgöra exakt vilja skidor du skall ha.

Ska du köpa/testa utrustning så rekommenderar jag att du gör det där.
Om priset är för högt så kanske du åtminstone kan prova grejerna på plats och beställa på internet senare som majoriteten av konsumenter tycks göra idag (mig inkluderad).
Vissa prylar säljs dock inte i standardbutikerna, som Stadium till exempel.
Ta Wearcolour's nya "Hawk" ställ, detta säljs bara på ett fåtal utvalda butiker som till exempel i Sälen.

Jag åker också upp för att få testa lite nya skidor och åker gärna med folk eftersom jag åker upp själv..
Hör av er eller hugg tag i mig i liftkön om någon mot förmodan känner igen mig! smile

Det är aldrig försent att ge upp! Citera
snusen
8 inlägg

Tack för tipsen alla!

JesperHayland :

Var ute i god tid så kan du nypa åt dig kanske exakt de paret som du vill prova med en gång.
Prata med ambassadörerna som står på plats och fråga ut dem.
Tips är att prova allt du kan och får. d.v.s. olika längder, bredder och så vidare.
Anledningen är att vi alla är byggda olika och har olika åkstilar o.s.v. så försäljaren som står i butiken hemma kanske inte på 5 minuter kan avgöra exakt vilja skidor du skall ha.

Ska du köpa/testa utrustning så rekommenderar jag att du gör det där.
Om priset är för högt så kanske du åtminstone kan prova grejerna på plats och beställa på internet senare som majoriteten av konsumenter tycks göra idag (mig inkluderad).
Vissa prylar säljs dock inte i standardbutikerna, som Stadium till exempel.
Ta Wearcolour's nya "Hawk" ställ, detta säljs bara på ett fåtal utvalda butiker som till exempel i Sälen.

Jag åker också upp för att få testa lite nya skidor och åker gärna med folk eftersom jag åker upp själv..
Hör av er eller hugg tag i mig i liftkön om någon mot förmodan känner igen mig! smile

Jo precis, guld värt att kunna testa grejerna. Min erfarenhet av de lokala butikerna är inte god, åkte en bit för att köpa pjäxor förra året, hade ju läst på ordentligt och visste vad jag var ute efter, men råden jag fick i "lokala butikerna" var i princip, köp det vi har, det går bra med en lite större storlek, typ på den nivån, inte förtroendeingivande. Betalar hellre lite mer och köper rätt.
Ser jag en kille i liftkön med en stor gädda hojtar jag direkt! @JesperHayland Utan gäddan me om jag skulle råka känna igen dig smile

zingo11
48 inlägg
zingo11 48 inlägg 1 vecka sedan

Tjänare,
Ja, f.n vi borde dra en kopp Java eller en iskall på fredags eftermiddag för att få en optimal lördags test

snusen
8 inlägg

@JesperHayland

zingo11 :

Tjänare,
Ja, f.n vi borde dra en kopp Java eller en iskall på fredags eftermiddag för att få en optimal lördags test

Dra ett PM om det suger!

JesperHayland
134 inlägg

Äntligen framme, nu blir det en kall jäger framför brasan sen upp tidigt imorgon.
Är det någon som vill finslipa carving tekniken så hör av er så kan vi åka av oss rosten tillsammans och snacka skit!

zevlovex
2 inlägg
zevlovex 2 inlägg 1 vecka sedan

Hur ser backarna ut? Tänkte åka upp och köra på lördagen, har nya skidor så det kliar att testa dom smile
Tror ni dom öppnar nått mer , står att det är 4 pister öppna en så länge i Lindvallen.

JesperHayland
134 inlägg

zevlovex :

Hur ser backarna ut? Tänkte åka upp och köra på lördagen, har nya skidor så det kliar att testa dom smile
Tror ni dom öppnar nått mer , står att det är 4 pister öppna en så länge i Lindvallen.

Idag var det bara Lisa och Gustav som var öppen i Lindvallen. sen barnbacken nere vid Gustav express, lilla knappliften.
Föret var åkbart men lite väl mycket is-kakor i backen! Förhoppningsvis löser det sig med kvällens pistning.

Jag köpte liftkort för 4 dagar och det var i alla fall 40% rabatt om man köpte det idag, vet dock inte om det kommer gälla imorgon.

Det som jag upplevde som ett stort minus idag var att baran örnenliften mellan Lisa och Gustavbacken var öppen. Den lyckas tyvärr inte svälja den mängd personer som var där idag.. man tycks heller inte vilja effektivisera kön med en singelkö som kan hoppa på där set blir ledigt med plats i ankarliften..

Imorgon tror jag att stolsliften (Gustav express) är öppen eftersom att skidtester officiellt drar igång imorgon!
Glöm inte att ta med legitimation som ni pantsätter när ni lånar snowboard/skidor.

Jag lunchade inne på cafét och kan rekommendera ”lite mer” burgaren! Riiiikigt fräsch och god! Även här var det 20-30 minuter kö bara för att få beställa..

Puss på er!

zevlovex
2 inlägg
zevlovex 2 inlägg 1 vecka sedan

JesperHayland :

zevlovex :

Idag var det bara Lisa och Gustav som var öppen i Lindvallen. sen barnbacken nere vid Gustav express, lilla knappliften.
Föret var åkbart men lite väl mycket is-kakor i backen! Förhoppningsvis löser det sig med kvällens pistning.

Jag köpte liftkort för 4 dagar och det var i alla fall 40% rabatt om man köpte det idag, vet dock inte om det kommer gälla imorgon.

Det som jag upplevde som ett stort minus idag var att baran örnenliften mellan Lisa och Gustavbacken var öppen. Den lyckas tyvärr inte svälja den mängd personer som var där idag.. man tycks heller inte vilja effektivisera kön med en singelkö som kan hoppa på där set blir ledigt med plats i ankarliften..

Imorgon tror jag att stolsliften (Gustav express) är öppen eftersom att skidtester officiellt drar igång imorgon!
Glöm inte att ta med legitimation som ni pantsätter när ni lånar snowboard/skidor.

Jag lunchade inne på cafét och kan rekommendera ”lite mer” burgaren! Riiiikigt fräsch och god! Även här var det 20-30 minuter kö bara för att få beställa..

Puss på er!

Tack för svar, ja hoppas dom öppnar större liften då! Ses i backen smile

cromaturbo
31 inlägg
cromaturbo 31 inlägg 1 vecka sedan

Hur ser det ut idag? Jag lurar på att åka upp på söndag. är skidtestet fortfarande igång då?

JesperHayland
134 inlägg

cromaturbo :

Hur ser det ut idag? Jag lurar på att åka upp på söndag. är skidtestet fortfarande igång då?

Testarhelgen är bara fredag till lördag.

http://www.skidtestardagar.se/sv/boka/v … mber-2018/

MnO
2150 inlägg
MnO 2150 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad MnO (1 vecka sedan)

cromaturbo :

Nej, eftersom alla whimps åker hem på morgonen på söndag av någon extremt oklar anledning anser arrangörerna numera att det inte finns kundunderlag nog att köra skidtest även på söndagen. Det gör det inte heller för det brukar vara tämligen tomt jämfört med fredag och lördag. Lösningen ligger troligtvis i att lobba mot TV4 om att de ska senarelägga BingoLotto nån timme så att folk inte får så bråttom hem.

erik_lagg
Online 665 inlägg
erik_lagg 665 inlägg 1 vecka sedan

Ha ha. @MnO man saknar ju verkligen dina/era skidrecensioner som ni slutade med för några säsonger sen. Kan inte Åka skidor sponsra dina/era tester?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook