Vilken storlek ska jag välja?

EmKit
1 inlägg
EmKit 1 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad EmKit (7 mån sedan)

Jag har precis köpt pjäxor men är väldigt osäker på storleken. Mina fötter är olika stora och den största mättes till 23,4...men när jag mäter hemma o målar av min fot på ett papper så blir den 24 istället. Så fråga....ska jag ha 23,5 eller 24,5? I 23,5:an känner jag att tån tar i mycket när jag sätter ner foten, och när jag står med raka ben. När jag står i skidställning kan jag känna framkant lite. Och när jag går med pjäxorna så tar tårna i det hårda ytterskalet så att det gör lite ont. Men innerskon kanske tänjs sen också så att det känns bättre?
Sen med 24,5:an så känner jag aldrig att tån tar i och efter att ha läst mycket så förstår jag att den antagligen då är för stor. Den känns även lite för stor över framfot och tå. Men denna är ju lite skönare. Är bara rädd att 23,5:an ska vara trång i tårna och att man därmed får ont. Vill ju kunna gå utan att tårna mosas sönder, men o andra sidan känns den andra lite för stor.
(Ska tilläggas att jag åkt skidor ca 1 vecka per år i ca 12 år)
Hjälp!

Svar

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 7 mån sedan

Det är bättre att göra en liten sko större än att försöka göra en stor sko mindre. Det låter som att du ska ha den mindre storleken. Det är oftast så att ovana skidåkare köper för stora pjäxor och sedan går ner en eller till och med två skalstorlekar när de köper sitt andra eller tredje par pjäxor. Du har ju åkt länge, men inte så mycket. Det är lätt att säga att man alltid ska ta den mindre, men det finns ändå en gräns någonstans såklart. Det beror också mycket på vad det är för typ av innersko. Vissa innerskor i komfortmodeller packar ut sig VÄLDIGT mycket och 24,5 kommer att bli otroligt stor efter någon veckas inåkning. Andra prestandaskor med fasta innerskor ger sig inte alls lika mycket och då är risken att du alltid kommer att tycka att den känns trång. Rådet är att gå till en stor och seriös butik och få hjälp med att plocka fram ett antal alternativ. Då får du en bättre bild av vad du egentligen ska ha.

pd
Online 186 inlägg
pd 186 inlägg 7 mån sedan

Den mindre storleken skulle jag säga. Med den större kommer den minsta foten att få en väldigt mycket för stor pjäxa. Skulle det vara så att det behövs ytterligare någon millimeter eller två för den stora foten så är det sådant som en bootfitter fixar. Att tänja ut och slipa bort material för att göra en liten pjäxa större är betydligt enklare än att förminska en för stor pjäxa. Men ge det först några dagars åkning så att innerskon hinner anpassa sig.

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad iSooLi (7 mån sedan)

Var också noga med att se till att hälen verkligen kommer in i sin "ficka" där bak i skalet, så att hela foten inte är för långt fram. Dina tånaglar kommer att tacka dig!

The older I get, the faster I was. Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 7 mån sedan | Senast ändrad Jarle (7 mån sedan)

Förmodligen 23.5 , mer än så är svårt att säga utan att se de aktuella fötterna. En bra sula kommer räcka långt, förmodligen hela vägen, skulle det inte räcka går det att trolla fram mer plats genom både innersko, skal och vinklar.

Vart bor du? MnO's förslag om att besöka en bra skidbutik och lita på den som hjälper dig blir i regel bäst.

skistore.se/mtbstore.se Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook