Resesällskap Georgien Gudauri V9

StefanMoberg
43 inlägg
StefanMoberg 43 inlägg 4 mån sedan

Halloj.

Tänkte testa nya områden denna säsongen , och har bokat en resa till Kaukasus bergen.
Och det blir den Georgiska sidan och den största orten Gudauri.
Detta för att det är enkelt & billigt att Flyga till Tbilisi ( Ryska sidan krångligare )

Lördag den 23/2 Landar jag i Tbilisi , sedan tar det cirka 2h med Transfer upp till Gudauri.
Åker hem Lördag 2/3.

Gudauri verkar vara en av de största skidorterna i hela Kaukasus kedjan.
Orten ligger på ca 1900 möh och högsta åkhöjd ca 3300 möh så känns tryggt smile
OS orterna på ryska sidan ligger betydligt lägre ( möh )
Liftsystemet ska vad jag ( läst ) vara av Doppelmayr.

Någon mer som skulle vilja testa ett Äventyr i Kaukasus bergen tveka inte att höra av dig smile

/ Steffe

Svar

Martin-J
40 inlägg
Martin-J 40 inlägg 4 mån sedan

Gudauri är toppen, passa på!

Här finns lite info.
http://wildguru.com/en/freeride-in-gudauri/

Finns även en artikel här på freeride.

Dom har byggt minst en ny lift till denna säsong som bör öppna upp för ännu mer liftnära offpist.

brattattack
14 inlägg
brattattack 14 inlägg 4 mån sedan

Jag och fyra kompisar ska till Gudauri 16/1-26/1! Tar gärna emot tips på turer och andra do's/dont's!

StefanMoberg
43 inlägg

Tack för tipsen @Martin-J
Fick upp ögonen för Kaukasus bergen redan innan OS Sotchi ( Krasnaya & Rosa Khutor ).
Tyckte att höjden på dessa orter är relativt Låg , så valde mellan Gudauri & Mt Elbrus.

Du som vart där , verkar som Gudauri består av en " massa " små byar som är rätt utspridda ?
Valt att reservera boende precis vid den stora Gondolen dvs Ski out - In.
Hmm har vart nere i Alperna ( Österrike - Frankrike ) 2-3 resor per år sista 6 åren och där har man ju super koll , men hur är allt utanför skidåkningen nere i Gudauri ?
Standard på Boenden / Käk / Party / Priser / Språket /Folket mm ?

@brattattack hör du nått innan ni åker meddela gärna , även efter så klart smile
Enligt deras FB ska de komma ca 1m snö mellan 11-14 Dec !

Martin-J
40 inlägg

Jag vet inte om man ska säga att det är flera småbyar, det är snarare helt utspritt utan något bycentrum alls. Det som är mest ihopbyggt är dom nya hotell och lägenhetsbyggnaderna som ligger vid gondolliften. Tror det kallas övre eller nya Gudauri. När vi var där bodde vi i nedre delen på ett litet hotell med typ 10 rum. Vi hade helpension så vi var inte ute något särskilt på kvällarna. Det finns inte så många restauranger förutom på hotellen. Jag tror det är mer nattliv i den nya delen eftersom det är mer lägenheter där som behöver service. Vår chaufför åkte och handlade öl till oss som vi sedan hade i hotellbaren. Därefter avropade man öl från sin låda.

Det ända partyt vi hade var på nyårsafton och då var det ett sjukt party med stor middag och massor med vin, underhållning och dans. Vi firade dessutom två gånger eftersom det Rysska nyåret också skulle skålas in nån timme efter det Georgiska. Då var det bara ut igen och skjuta mer raketer.

Lunchen i backen åt vi mest på restaurangerna som ligger mellan lift 1 och 2 vilka var helt ok. Det fanns en liten trästuga nedanför snowparken tror jag det var där man kunde köpa en öl eller kaffe. Uteserveringen bestod av 2 sittlifkorgar och en kabeltrumma. De som jobbade då var i alla fall supertrevliga. Precis nere till vänster om gondolen fanns också ett trevligt ställe med en skön gubbe som serverade.

Om man vill åka offpist vilket man bör i Gudauri kan man ta en guide som visar det liftnära under 3-4 timmar. Tror det kostar ca 50 EURO. Vill man gå på tur finns det massor att välja på. Uttagsautomat för Lari GEL fanns inne på bensinmacken nere vid huvudvägen. Det bör finnas i den nybyggda delen också. Med den nya liften upp till Kobipasset bör uppförspromenaden kortas betydligt. Det fanns en tur upp i Kobipasset och ner på baksidan och sen taxi tillbaka men vi provade aldrig det eftersom vi blev lite lata när det finns så mycket mellan och bredvid backarna i systemet. Vill man åka helikopter finns det från ca 160 EURO tror jag. Jag ska nog göra det nästa år om vi åker tillbaka. Det vore kul att testa och man vill ju inte dö nyfiken.

Det finns en massa turer här.
http://wildguru.com/en/tour-s_en/freeri … ogramm_en/
http://www.freeride.ge/resort-freeride/
http://snow-lab.com/en/category/freeride-programms/
Kolla med några innan så ni har kontaktuppgifterna, väl på plats blir det svårare.

Liftkartan här på freeride stämmer inte längre, tror detta är den senaste.
https://www.gudauri.info/uploads/files/ … ap2019.jpg
Här finns offpistzonerna markerade och så finns ju allt mellan dom blå backarna också vilket blir massor.

Det man ska vara lite uppmärksam på är att det kan komma en torped uppifrån i jeans och skinnjacka. Men det kan det ju faktiskt göra i Gustavbacken också.

StefanMoberg
43 inlägg

Mycket MYCKET stort Tack @Martin-J smile

Martin-J
40 inlägg

Absolut inga problem.

Hittade en länk som beskriver turerna (tror det är utdrag från en guidebok) och en karta som visar var dom ligger.
https://gudauri.travel/en/board/freerid … idara.html
Klickar man runt lite finns massor med bilder. Det är bara att värma glöggen, upp med bildspelet på smart tvn och börja torråka.

StefanMoberg
43 inlägg

Underbara Tips @Martin-J smile

Helikopteråkning blir de minst 1 dag även om jag är lite " emot " det.

StefanMoberg
43 inlägg
StefanMoberg 43 inlägg 3 mån sedan

@Martin-J Vad hette erat boende ?
Det jag hade bokat uppe i " nya " Gudauri kråglar , de påstår att de lagt ut de för billigt och bad mig boka om till 2 x högre pris haha...
Så har bokat Gio Hotel som ligger i byn längst ner vid första liften ( Gamla Gudauri ) tror de ligger brevid Polis stationen och nära ett av de äldsta / största hotellen " Marco Polo "
Kommer du ihåg nått från denna nedre del av Gudauri ?
Vart ska @brattattack bo i byn typ ?

Fick 2 bilder under Julhelgen från Big Trip Gudauri , verkar vara mer snö än normalt smile

hampusenhager
4 inlägg
hampusenhager 4 inlägg 3 mån sedan

Halloj!

Vi är fyra stycken som är i Gudauri just nu, kommer stanna här hela månaden. Om någon behöver tips hjälper vi gärna till. Resan från tbilisi är minst sagt klurig, men snöförhållanden i gudauri är väldigt bra just nu.

ha det fint,
Hampus

Martin-J
40 inlägg
Martin-J 40 inlägg 3 mån sedan

Vi bodde på Gageti guest house. Man svängde vid polisstationen sen var det 50-100m. Ska kolla vem vi åkte med. Han var hjälpsam och i tid. @StefanMoberg

Martin-J
40 inlägg

Vi åkte med en som hette Zurab. Geodaritravel heter firman.

StefanMoberg
43 inlägg

@hampusenhager kommer lätt vilja ha tips smile
Okay landar först kl 16 , så de får bli Taxi alt någon minibuss upp då de verkar som " lokal " trafiken stänger ner runt kl 16 från centrala Tbilisi upp mot Gudauri.
Kanske är enklast med bokad transfer alt Taxi upp då smile
Vad kosta det ?
Vart bor ni ?

SYND att inte någon verkar vilja nappa på Gudauri och HAKA på hmm

Tack igen @Martin-J

termons
Online 342 inlägg
termons 342 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad termons (3 mån sedan)

hampusenhager :

Halloj!

Vi är fyra stycken som är i Gudauri just nu, kommer stanna här hela månaden. Om någon behöver tips hjälper vi gärna till. Resan från tbilisi är minst sagt klurig, men snöförhållanden i gudauri är väldigt bra just nu.

ha det fint,
Hampus

På vilket sätt var resan från Tbilisi klurig ? För ett par år sedan så var den bland de lättaste och framförallt billigaste jag träffat på på mina skidresor. Typ 40€ privat bil med chaufförn med skylt i ankomst aulan. Bra väg och trevliga människor.

Vi bodde också i nedre gudauri i ett apartment block ca 150m från liften. Skulle troligtvis bo där om jag åker på nytt. Några resturanger och möjlighet att hyra bastu på kort gångavstånd. Finns också ett svindyrt inte så bra spa på hotel marco polo. Mera genuint i nedre Gudauri. Mera plastigt i övre Gudauri.

hampusenhager
4 inlägg

@termons @StefanMoberg jag tror det är ett bra val att förboka transfer, finns en del hemsidor för det.

Vi lyckades hänga på en ukrainare som talade ryska och gjort 6 säsonger i gudauri. Och vi betalade 340 Lari för en minibuss för 5 personer (runt 1000 svenska). Tror att man kommer betala betydligt mycket mer om man inte kan ryska.

Resan i sig var inte så jobbig men vi kom hit under jul/nyårs hetsen så det var väldigt mycket köer genom tiblisi och näst intill omöjligt att få tag i sim-kort och mat för det var så mycket folk i alla butikerna

Vi har fått tag i en lägenhet i axis aparments, i nedre gudauri vid första skidliften (nära Marco polo).

Ha det fint,
Hampus

StefanMoberg
43 inlägg

Okey @hampusenhager

Mitt boende ligger med i nedre / äldre Gudauri vid Marco Polo ( tydligen en av de äldsta anläggningarna )
Mejlat lite med boendet och de visar sig att Mr Bossen själv kommer och hämtar nere vid flygplatsen , tror han skrev att de kostar max 70 USD.
Hur är SNÖ läget ? Tror de är mer på Ingång smile
Feta Berg ?
Hur ser livet ut efter liftarna stänger , Apres Ski / Barer / Pubar mm ?

Tack så länge !!

TopiNieminen
100 inlägg
TopiNieminen 100 inlägg 3 mån sedan

Har skickat PM till dig @StefanMoberg ☝️😀

StefanMoberg
43 inlägg

@TopiNieminen

Då va vi iaf 2 Vecka 9 smile

hampusenhager
4 inlägg

@StefanMoberg Halloj igen, det har snöat väldigt mycket för att vara januari har vi hört från de guider vi har gått med. Så mycket snö finns det.

Bergen i resorten beror lite på vad som är öppet, det finns två toppar som har väldigt bra åkning men den ena toppen (den där liften gick backlänges förra året) är sällan öppen på grund av för hög lavin risk. Terrängen runt omkring erbjuder väldigt bra åkning, på grund av lavin läget så har vi gått lugnare turer men det finns väldigt extrema åk om man vill göra sånt.

Livet efter backen är tyvärr ganska dåligt, finns vissa barer (Black dog, Drunken cherry, time out) men oftast är det ganska lite folk ute (dock är det låg säsong just nu). Men ölen kostar ju 10-15 kr så man kan ha kul ändå.

StefanMoberg
43 inlägg

Tack för info @hampusenhager smile

Låter BRA med mer SNÖ än normalt.
Löst Transfer upp för mig och @TopiNieminen = 55 USD ( Discover Georgia )
Hotelle tog 70 USD per person så tackat nej där...

Billig ÖL ute på Lokal de Älskar jag smile Fan då kostar la drycken i butik skit å inget !
Maten hur är den ? Billig den med eller ?

callefransson
5 inlägg
callefransson 5 inlägg 3 mån sedan

Jag var nere i Gudauri mars -18, bodde i "old gudauri" på Hotel Donata precis i backen ganska nära Marco Polo. Vi betalade ca 600kr för transfer, blev hämtade 03.30 på flygplatsen av en jättetrevlig kille som hjälpte oss att stanna vid en bankomat i Tbilisi innan vi åkte vidare mot gudauri. Planen var att tura 3-4 dagar men då vädret var ganska instabilt med hög lavinrisk (allt från -5 och strålande sol till tjock dimma och hela nätter med ösregn nere i byn) så ändrades detta till ett par dagar liftnära offpist och piståkning dem första dagarna. Däefter fick vi stabilare väder med en del nysnö och gjorde då ett antal riktigt fina åk med guide. Åkte med Snowlab och betalade typ 30 dollar per halvdag/åk beroende på tid, inkl transiver för dem som inte har det. Finns fantastiska möjligheter för både turande, ibland bara lite traskande eller heliski om man har vädret med sig. Bergen är helt otroliga.

Då vi var där i lågsäsong var afterskin obefintlig, dock träffade vi ett helt gäng polacker som gladeligen hinkade öl hela kvällarna. Maten är helt okej, kaloririk tung mat bestående mest av olika bröd, kött ost och svamp, gärna kombinerat. Även en del ryska influenser med deras typ av dumplings. Gillar man vinså har Georgien en lång tradition av vintillverkning som bör provas.

Hoppas detta gav något! Kan även rekomendera en tur i old town tblisi om det finns tid, jättefint. Ha en bra resa!

Martin-J
40 inlägg

Livet efter backen är tyvärr ganska dåligt, finns vissa barer (Black dog, Drunken cherry, time out) men oftast är det ganska lite folk ute (dock är det låg säsong just nu). Men ölen kostar ju 10-15 kr så man kan ha kul ändå.

Lite folk och billig öl, det kan inte bli bättre. Gillar man tvärt om finns ju Sälen eller Åre V9.

jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 3 mån sedan

Nu har jag kanske inte läst tråden så noga men vad räknar ni med att en vecka går på i Georgien?

callefransson
5 inlägg
callefransson 5 inlägg 3 mån sedan

jcca :

Nu har jag kanske inte läst tråden så noga men vad räknar ni med att en vecka går på i Georgien?

Nu var jag där lite längre men tror inte det behöver kosta mer än 7-8 Tkr, inkl allt. Detta beror ju självklart på vilken standard man vill ha på boende och om man vill göra helskiing mm.

Martin-J
40 inlägg

Det är ju såklart mycket beroende på vad man kan hitta för flyg och hotell. Men för oss blev det ungefär såhär förra året för 2 vuxna och 2 barn.
Flyg ToR, 5500kr.
Transfer *2, 1000kr.
Hotell med halvpension i Gudauri 8 nätter, 14000kr.
Liftkort 8 dagar, 2800kr.
Skidhyra 8 dagar, 4000kr.
Lunch, pilsner och kaffe i backen 8 dagar 2500kr.
Hotell i Tiblisi 2 nätter, 360kr!

StefanMoberg
43 inlägg

@jcca

Nu när jag drar ner veckan 9 har jag dessa fasta kostnaderna .

Hotel Gio ( 3 sjärnor hmm ) Halv P = 3200 kr
Transfer med Discover Georgia = 490 kr T/R
Liftkort enligt hemsidan = Ca 800 kr / vecka
Flyg = 2500 kr ink Bagage.

Mat & Dryck ska tydligen vara snor billigt på Plats smile
Så blir helt Klart Prisvärt !

Tackar för bra info igen @Martin-J @callefransson

steglund
23 inlägg
steglund 23 inlägg 3 mån sedan

StefanMoberg :

Flyg = 2500 kr ink Bagage.

En liten undran - är det inkl skidfrakt och vilket bolag åker ni med i så fall? Jag har planer på att åka dit med familjen nästa år och funderar kring om det kan vara lika bra att hyra på plats.

Martin-J
40 inlägg

@steglund
Vi flög med Atlas global via Istanbul. Vi hade inga skidor med oss men jag tror faktiskt inte dom tog betalt för skidor. Annars tror jag snabbast resa är med mellanlandning i Kiev.

TopiNieminen
100 inlägg
TopiNieminen 100 inlägg 3 mån sedan

Jag flyger med Turkish Airlines och får skidorna med mig utan extrakostnad. Nu blev mitt hotell och flyg lite dyrare, 5800kr för hotell och 3000kr för flyg. Vi flyger från olika ställen. Mitt flyg går från Stockholm.

Bgn
40 inlägg
mabra
4 inlägg
mabra 4 inlägg 3 mån sedan

Jag brukar vara där nere någon gång varje år.
Flyg via Riga är lättast.
Facebook gruppen georgian wanderers är bra att få rekomendation med tex taxi eller så.
Har hyrt skidguide Peter Schön. Skön kille och bra. Han kör även kurser i lavin.

StefanMoberg
43 inlägg

Grym Film @Bgn smile

Låter som @mabra kan ha mycket goda tips ang skidorterna i Georgien ?
Någon sida för info när de gäller Snö & väder ?

mabra
4 inlägg
mabra 4 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad mabra (3 mån sedan)

De flesta jag känner där nere använder yr.no eller accuweather för väderprognos

TopiNieminen
100 inlägg
TopiNieminen 100 inlägg 2 mån sedan

En valutafråga till Gudauriveteraner. Vilken valuta föredras i Gudauri GEL eller USD?

StefanMoberg
43 inlägg
StefanMoberg 43 inlägg 2 mån sedan

Moi Moi.

Som Finnen Topi frågar ang Valuta i Georgien, @TopiNieminen
Går tydligen inte växla Georgiska LARI i Sverige.
Är de USD som gäller el körde ni Bankomaten där nere ?

Tacksam för svar ang allt med Gudauri nu när de är mindre än 14 dagar kvar för oss smile

Jakbob
172 inlägg
Jakbob 172 inlägg 2 mån sedan

De gillar USD i Georgien så inga problem att växla på plats, men varför inte bara ta ut pengar i bankomat? Jag har varit i Georgien ett par gånger och har aldrig haft med kontanter.

Är det någon som är där nu? Hur är det med snö? Fortfarande någon här som letar åksällskap? Har försökt boka något tillsammans med två vänner i flera månader nu utan att få till något så snart får jag bara dra själv..

StefanMoberg
43 inlägg

Tack @Jakbob

Jag och @TopiNieminen är där ner 23/2 - 2/3 så bara att komma ner !
Vi bor dock på olika ställen i byn.
Enligt mina källor där ner så var de bättre med Snö än normalt ( början mitten Januari.

Vilka orter har du vart i ?

Jakbob
172 inlägg
Jakbob 172 inlägg 2 mån sedan

Tack, om plötsligt suget efter Georgien och snö lockar för mycket dyker jag kanske upp.

Jag har mest varit där sommarstid och har varit runt lite överallt men var en lite längre period i Tblisi. Har bara åkt i Gudauri, men hade gärna testat åkning i Svanetien (runt Mestia) med, men det får bli någon gång i framtiden. Gudauri är ju lite lättare att ta sig till i alla fall.

StefanMoberg
43 inlägg

Du är välkommen om suget efter Georgien kommer @Jakbob smile

Jag har förstått att Georgiska staten ( som äger skidorterna / liftarna ) satsar.
2 nya orter har la ploppat upp sista åren ??

Gudauri är la Äldst / störst / mest likt en " Alport " av dessa ?

/ Steffe

Hezze
3 inlägg
Hezze 3 inlägg 2 mån sedan

Kommer vara i Gudauri nästa vecka med min 14-årige son som åker snowboard. Kommer ha mån- tors att åka skidor. Bor på hotell Truso. Flyger Turkish söndag kväll. Bokat transfer 120 USD för 2, tur & retur.
Kontaktat Snow-lab angående möjlighet för off-piste guidning. Fick svar att de möts varje dag 10.30 vid toppen av andra sittliften.
Läste att en kabin mellan Kobi-Gudauri just öppnat som kan hjälpa med transport om vägen stänger?
Henrik

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook