Reparera kraftigt repade stålkanter?

steglund
21 inlägg
steglund 21 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad steglund (2 mån sedan)

Är det någon här som vet om det går att reparera stålkanter som har repats av så till den grad att det inte helt går att återställa en vass kant genom slipning? Jag åkte på en nit när jag köpte ett par begagnade skidor. "Använda en dag" visade sig betyda "Åkte med mina nya skidor på uselt underlag och vill få tillbaka lite pengar för dem". Alla fyra kanterna var kraftigt repade från midjan och bakåt och runt midjan var det totalt fyra avsnitt på 3-5 cm som var så avskavda att en skarp kant just där inte går att återställa genom att göra en vanlig slipning. Förmodligen påverkar det väl inte prestandan så farligt mycket, men jag gillar det inte. Stålkanterna sitter alltså på plats som de ska, men den yttersta kanten är rejält avskavd på några partier.

Svar

MnO
2213 inlägg
MnO 2213 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad MnO (2 mån sedan)

Lämna in på en REJÄL planslip. Inte bara ett standardprogram utan ett som verkligen avverkar en del av skidan. Då återställer man det mesta i kantväg, även om det ser risigt ut. Mer kan du inte göra. Handverktyg är bara att glömma i det här läget.

steglund
21 inlägg
steglund 21 inlägg 2 mån sedan

Tack för svaret!
Får väl lämna in dem för den åtgärden då och hoppas att det blir bra. Tyvärr måste en rätt rejäl bit slipas av för att ojämnheterna ska elimineras - kanske uppemot halva stålkanten där det är som värst.
Vi får se. Alternativet är att göra ett domstolsärende mot säljaren av fallet.

Alfakrull
309 inlägg
Alfakrull 309 inlägg 2 mån sedan

steglund :

Alternativet är att göra ett domstolsärende mot säljaren av fallet.

Har du hört av dig till säljaren och sagt att du inte är nöjd? Det är ju en bra början oavsett, vore ju inte mer än rimligt att denne står för kostnaden för helrenovering av skidorna (minst) om det inte framgått av annonsen att de var såpass slitna

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
steglund
21 inlägg

Alfakrull :

steglund :

Alternativet är att göra ett domstolsärende mot säljaren av fallet.

Har du hört av dig till säljaren och sagt att du inte är nöjd? Det är ju en bra början oavsett, vore ju inte mer än rimligt att denne står för kostnaden för helrenovering av skidorna (minst) om det inte framgått av annonsen att de var såpass slitna

Jag har påpekat saken för säljaren, ja, men han var ganska nonchalant. Nej, skicket framgick inte av annonsen. Naturligtvis börjar jag med att sätta hårdare press på säljaren innan jag drar det till domstol, om jag över huvud taget orkar ta det så långt.

Bud66
143 inlägg
Bud66 143 inlägg 2 mån sedan

Har du möjlighet att lägga ut en bild på skadorna?

100% Ateist Citera
steglund
21 inlägg

Bud66 :

Har du möjlighet att lägga ut en bild på skadorna?

https://www.freeride.se/img/photo/n/aa3f44c634c8bee688188a733267507e.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/c4dbc797c1dd66991e2a6d1027d25a32.jpg
Svårt att ta bilder på så nära håll, men här syns en del. Ingen fullständig katastrof, men inte vad som förväntas av ett par skidor som bara ska vara använda en dag.

farsan56
Online 57 inlägg
farsan56 57 inlägg 2 mån sedan

En dag?
Så illa ser inte ens mina rockskis (försäsongsskidor) ut efter åkning i stängda backar med för lite snö.
Var den enda dagen i somras i ett grustag?
Oavsett vad du betalade så har du blivit lurad.
Hoppas det inte var här på Freeride du köpte skidorna.
Nä, försök att häva köpet. Skidor som har varit åkta på i en dag ska vara i nyskick.
Hoppas det löser sig.
H farsan

Bud66
143 inlägg
Bud66 143 inlägg 2 mån sedan

Hmm..
Det ser onekligen ut som skidorna har fått bra med stryk för att bara åkts på en dag.
Självklart går det att fixa någorlunda.
Vill du göra det själv så rekommenderar jag en pansarfil och en vinkelhållare. Du behöver pansarfilen för att avverka tillräckligt med kant. Sen är det bara att slipa. Avsluta med vanlig fil och bryne.
Om du är osäker på hur det ska göras själv (du behöver kolla youtube för att se hur det ska göras..) så lämna in skidorna istället. Det krävs lite träning för att slipa bra för hand. (Jag tränade på ungarnas skidor...smile)))
Det tråkiga i kråksången är att vad du än gör så kommer skidorna behövas slipas kraftigt och du kommer inte ha så mycket mer kant att slipa i fortsättningen.

100% Ateist Citera
RWD
605 inlägg
RWD 605 inlägg 2 mån sedan

Skulle säga att ska du ha bort allt det där så är det inte mycket kvar av belaget om nåt alls och du får ta bort en hel del av side wallen också.
Är det lika illa på alla stålkanterna eller är det från sämsta stället bilderna är tagna?
Kolla med en bra skidverkstad. Att fixa för hand är otroligt mycket jobb, man kan inte avverka belagen så mycket med handverktyg.
Börja med en planslipning och maskinslipning av kanterna men var tydlig med att du inte vill ta för mycket.
Sen testar du hur de är att åka på och ser om du behöver ta mer.

steglund
21 inlägg

farsan56 :

Oavsett vad du betalade så har du blivit lurad.
Hoppas det inte var här på Freeride du köpte skidorna.

Jo, så är det - jag åkte på en blåsning. Och tyvärr var det här på Freeride, så säljaren kanske läser det som skrivits här. Samma säljare som till de här pjäxorna: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=150191

Tack för svaret @Bud66. Det blir till att lämna in dem, i så fall.

steglund
21 inlägg

RWD :

Är det lika illa på alla stålkanterna eller är det från sämsta stället bilderna är tagna?

Det är taget på sämsta stället. Alla fyra stålkanterna har runt skidans midja ett parti vardera på ca 3-5 cm som ser ungefär lika illa ut. Från midjan och bakåt är de generellt repade, men går att återställa genom en enkel slipning. Från midjan och framåt ser de fina ut. Frågan är hur mycket ett dåligt parti på 3-5 cm påverkar skidans egenskaper.

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 2 mån sedan

Redigt rövig säljare som säger att det där är åkt en dag. På sommaren kanske. Nä, få honom att betala tillbaka pengar plus returfrakt, helt klart. Det går nog att fixa, men precis som många andra säger så går det inte att fixa en gång till efter det, då är skidorna slut.

livet är en semester Citera
havreboll
1038 inlägg
havreboll 1038 inlägg 2 mån sedan

Man skulle ju kunna göra såhär @TimPettersson och se vad personen har att säga om det hela.

RWD
605 inlägg
RWD 605 inlägg 2 mån sedan

Skulle bli mycket förvånad om @TimPettersson svarar (medlem sen en månad) men man kan ju alltid hoppas.

havreboll :

Man skulle ju kunna göra såhär @TimPettersson och se vad personen har att säga om det hela.

madness
58 inlägg
madness 58 inlägg 2 mån sedan

RWD :

Skulle bli mycket förvånad om @TimPettersson svarar (medlem sen en månad) men man kan ju alltid hoppas.

havreboll :

Han svarar troligen inte.
Men nu ligger det ute en varning om att inte handla av honom. Så högst troligt kan han inte sälja mer här.

TimPettersson
1 inlägg
TimPettersson 1 inlägg 2 mån sedan

Jag har läst det ni skriver och tagit åt mig, har redan kontaktat @steglund så får jag och han lösa detta.

steglund
21 inlägg

TimPettersson :

Jag har läst det ni skriver och tagit åt mig, har redan kontaktat @steglund så får jag och han lösa detta.

Jag kan bekräfta att så har skett. Vi får se vad som händer. Dialogen kring vad vi kommer överens om är inget vi kommer att föra öppet här.

steglund
21 inlägg

Nu kan jag meddela att säljaren och jag har kommit överens om en lösning som vi båda känner oss nöjda med. Några detaljer kring den tänker jag inte avslöja här.
Jag tror att båda två har tagit lärdom av det inträffade och att det därmed går att ha fortsatt förtroende för honom som säljare. Han hörde av sig på eget initiativ efter att ha sett diskussionen här och var beredd att göra rätt för sig.
Tack för övriga inlägg, åsikter och tips.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook