Packa rätt

hasseman84
19 inlägg
hasseman84 19 inlägg 1 månad sedan

Jag undrar var ni packar när ni åker iväg och åker skidor och snowbord.
Jag åker till Branäs mellan 6:e och 10:e
Jag själv tycker att min "stora" väska skall få med mig allt men det gör det inte.
Jag har 2 underställ med 2 tröjor i syntet och ett tjockare fleece underställ om det blir kallt.
Jag är ingen "after ski" typ så jag drar hellre till stugan och pillar med med filmmaterial.
Men vi skall iaf käka på nån stans i Branäs. Så något "finare plagg vill man ha med sig.
Det känns som jag (som vanligt) packar för mycket.
Eftersom jag har ett litet dolt handikapp så blir det lite mer packning än andra.
Räcker ett underställ och ett fleece underställ? kallingar har jag i syntet och en tröja i syntet?
Eller har ni tips o ideer eller förslag så skriv gärna.

Svar

herrgard
335 inlägg
herrgard 335 inlägg 1 månad sedan

Skaffa underställ och kallingar i merinoull, då räcker ett. Hur fin behöver du vara? En flanellskjorta kan du ha både i stugan och på stan. Ett par sköna jeans funkar både på stan och som mjukisbrallor (alt kör understället i ull hemma). En tunn dunjacka funkar bra som förstärkning i ryggsäcken och på stan om skidjackan blivit för blöt under dagen. Om stället ni bor på har handduk och sängkläder (alt lägger du till så det har det) så sparar du mycket plats.

Med övriga skidutrustningen är det ju svårt. Du behöver ungefär lika mycket prylar för en dag som för tre veckor.

hasseman84
19 inlägg

Ja. Sängkläder och handduk får jag ta med mig hemifrån. Sen så har jag lite medicinskt material med. Men det kommer att bli 2 väskor. Skidor o pjäxor har jag redan som skall med också. Så bilen kommer att blir full,
Sen ca 4 timmar från Göteborg till Branäs.

Pillard
3028 inlägg
Pillard 3028 inlägg 1 månad sedan

Hm, det låter ju väldigt mycket ändå. VI brukar klara 2 vuxna och ett barn (3år) på 2st Dakine Split Roller 100, en klassisk douchebag och varsin ryggsäck. Då har vi med totalt 5 par skidor (bara 3 par bindningar dock, thank god for inserts), 3 par pjäxor, 3 hjälmar, alla kläder (två helkroppsunderställ, två primaloftjackor, skidjacka, skidbyxor 3-4 par handskar, fleecetröja, elprylar (pjäxvärmare med batterier, walkies, gopro med tillbehör...) osv. Då finns det dessutom gott om plats kvar i packningen men vikten funkar inte. Så om du åker bil istället för att flyga borde det ju verkligen vara görbart. Eller så har du en dålig väska helt enkelt wink Skämt åsido men en bra väska gör väldigt mycket för packandet.

GoranC
528 inlägg
GoranC 528 inlägg 1 månad sedan

Räcker med ett tunt underställ och ett tjockare att dra på extra.(du kan skölja upp det tunna om det börjar lukta fördjävligt)
Sannolikheten att det blir kallt i januar är väldigt hög. det var -17 i lördags.-21 när vi åkte upp fredag kväll.
en buff att kunna dra upp över ansiktet är ett måste. kan vara -25 nere i dalen i januari. så behovet av underställ beror på hur kallt det blir. jag kör med merinoull och ett par extra merinoull kortkallingar (blir kallt åt röven annars när man åker lift) på det och skidbyxor med primaloftfoder. då funkar det utan att frysa vid -20. samma på överkroppen, merinoull, mellanlager i dun och fodrad jacka på det, då klara man fint -25 utan att frysa.
Skidstrumpor i 100% merinoull är ett måste om man inte skall frysa fötterna av sig och två par handskar. vanliga skidhandskar och ett par extra varma tumvantar är bra att ha.
bättre att kunna knäppa upp och ventilera än att frysa sig fördärvad efter en kvart.
Och du behöver inte klä upp dig för att käka i Branäs.

hasseman84
19 inlägg

Pillard :

Hm, det låter ju väldigt mycket ändå. VI brukar klara 2 vuxna och ett barn (3år) på 2st Dakine Split Roller 100, en klassisk douchebag och varsin ryggsäck. Då har vi med totalt 5 par skidor (bara 3 par bindningar dock, thank god for inserts), 3 par pjäxor, 3 hjälmar, alla kläder (två helkroppsunderställ, två primaloftjackor, skidjacka, skidbyxor 3-4 par handskar, fleecetröja, elprylar (pjäxvärmare med batterier, walkies, gopro med tillbehör...) osv. Då finns det dessutom gott om plats kvar i packningen men vikten funkar inte. Så om du åker bil istället för att flyga borde det ju verkligen vara görbart. Eller så har du en dålig väska helt enkelt wink Skämt åsido men en bra väska gör väldigt mycket för packandet.

Undrar lite hur ni packar. För visso så har jag en del medicinska material som måste med.
Men hur ofta byter ni t.ex underkläder och "myskläder" när ni är "hemma" i stugan etc.
Packar ni några Jeans?
Jag kommer att åka i jeans som jag sen kommer att ha hela resan.Även en t-shirt och fleece.
Jag kommer dock inte att åka ut i pisten med en bommuls t-shirt. Eller skall jag dra på mig en syntet tröja innan vi börjar åka till branäs?

Jag vill ha mer tips om hur jag kan spara plats.och minska packningen. Inga tips är för dumma.

GoranC
528 inlägg
GoranC 528 inlägg 1 månad sedan

Jag brukar stoppa ner allt som skall med för några dagars skidåkande i ett par blåa Ikeakassar. En blir full av skidkläderna, ryggskydd och hjälm. Den andra sängkläder, handduk, några kallingar, nån ”mysdress” och tandborsten. Bara att trycka in nån stans i bagaget.
Som mest har vi åkt 40 mil, 5 personer med full packning, mat och öl för 4 dagar och 10par skidor i takboxen i en BMW 5 kombi. Så packningen borde inte vara nått problem om ni inte har en väldigt liten bil.
Men ryms inte dina grejer i din väska så är ju väskan för liten.

Pillard
3028 inlägg
Pillard 3028 inlägg 1 månad sedan

hasseman84 :

Pillard :

Undrar lite hur ni packar. För visso så har jag en del medicinska material som måste med.
Men hur ofta byter ni t.ex underkläder och "myskläder" när ni är "hemma" i stugan etc.
Packar ni några Jeans?
Jag kommer att åka i jeans som jag sen kommer att ha hela resan.Även en t-shirt och fleece.
Jag kommer dock inte att åka ut i pisten med en bommuls t-shirt. Eller skall jag dra på mig en syntet tröja innan vi börjar åka till branäs?

Jag vill ha mer tips om hur jag kan spara plats.och minska packningen. Inga tips är för dumma.

Jag brukar göra så här när jag reser själv:

1 Dakine Split Roller på 100L. I den:

1pjäxa
Skidjacka
Skidbyxor
2 helkroppsunderställ
3-4 par handskar
ryggplatta
2 primaloftjackor
1 fleece
hjälm
elprylar, laddare, transa osv
Necessär
Handduk (beroende på vart jag ska och om det finns)
1 pikétröja/skjorta/finare ulltröja
Craft träningsbyxor för slappande
20-pack Swebar mintchoklad

1 Douchebag:
2 par skidor, bindningarna lösa
stavar
probe
stighudar
kudde
1 pjäxa

1 ryggsäck
ABS-delarna
Dator
Böcker
Nån t-shirt eller två

På mig när jag åker
Jeans/snyggare byxor
Power Houdi
Stellars stora dunjacka

hasseman84
19 inlägg

Pillard :

hasseman84 :

Pillard :

Packar ni några Jeans?

Jag brukar göra så här när jag reser själv:

3-4 par handskar

Behöver du verkligen 3-4 handskar?
Jag själv har Hestra Army Lether Heli Ski, fingervantar och har även köpt dom extra innerhandskar?
Jag tror dom bör räcka...?

Jag har lyckats att få lite mindre packning nu. Så det är väl ett gott täcken.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook