Vart hittar man bäst åkning och uteliv i alperna?

IsabellaMortell
2 inlägg
IsabellaMortell 2 inlägg 1 månad sedan

Jag och min syster ska åka på en skidsemester v.10. Vi har aldrig varit i alperna förut och skulle vilja ha tips på vart man borde åka där man hittar den bästa åkningen och uteliv? Alla tips uppskattas!

Svar

pd
147 inlägg
pd 147 inlägg 1 månad sedan

Som man frågar får man svar. För att kunna få ett vettigt svar får du först berätta vad ni tycker är den "bästa åkningen" - är det snälla nybörjarbackar, wc-störlopp eller monsterklippor ni letar efter?

KaitsuH
Online 507 inlägg
KaitsuH 507 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad KaitsuH (1 månad sedan)

1. St. Anton
2. Ischgl
3. Sölden eller Saalbach?

Så enkelt är det!

KaitsuH Citera
Heddious
1767 inlägg
Heddious 1767 inlägg 1 månad sedan

Har ni aldrig varit i alperna förut och inte har detaljerade krav på vad för sorts åkning ni är ute efter så skulle jag sikta in mig på valfri större charterort. Det är liksom inte möjligt för ett ställe att bli välkänt och välbesökt om det inte är hyfsat bra, och då får ni dessutom en vettig referenspunkt för kommande resor – vad ni gillade/inte gillade. Visst går det att pussla ihop en helt egen resa till någon bortglömd liten dalgång också, men eftersom att du även nämner uteliv så tror jag att du hellre åker till ett större ställe, eftersom mer folk automagiskt innebär fler personer som vill dricka öl och väsnas big_smile

Bad Gastein
Val d'Isère/Tignes
Cervinia
Val Thorens
Alpe d'Huez
Schladming
Les Arcs/La Plagne
..samt dem som KaitsuH nämnde ovan.

Där har du ett gäng ställen att fundera kring. Av orterna ovan är det förövrigt bara Bad Gastein som är utspritt på flera åtskilda skidsystem – övriga är mer eller mindre sammanhängande, vilket kan vara trevligt.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
StefanMoberg
36 inlägg
StefanMoberg 36 inlägg 1 månad sedan

Helt Klart Österrike smile
En KLASS för sig när de gäller livet utanför pisten !
Dessutom betydligt billigare än Frankrike...

utöver @KaitsuH Mayrhofen ( Zillertal ) Kitzbuhel , Zell am See ( Kaprun ) Bad Gastein mfler #

Men klart bäst kombo är Sölden & Ischgl smile

jarnebring
364 inlägg
jarnebring 364 inlägg 1 månad sedan

Ja det krökas klart mer i Österrikiska orter generellt. Några franska också. Verbier kan kanske ha lite fest, annars är Schweiz och Italien lugnare. Mer familjefokus och goda middagar än shots där.

sluggerbeats
310 inlägg
sluggerbeats 310 inlägg 1 månad sedan

fixa boende nära pubben för trivsel

Freeride blöder Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook