Köpråd varmt underställ

PierreN
14 inlägg
PierreN 14 inlägg 5 mån sedan

Jag är på jakt efter ett varmt första lager (överdel), merinoull har jag hört är bra grejer och att t.ex. devold och aclima har bra skit.
Lite utav en djungel för mig så skulle behöva tips! Helst så billigt som möjligt då jag studerar så kan jag gå på värsting kittet efter studierna ?

Tack på förhand!

Svar

miol11
124 inlägg
miol11 124 inlägg 5 mån sedan

Inte varmast men bäst ?
https://www.tindeberg.se/aclima-wn-crew … FrEALw_wcB

Fatboy
154 inlägg
Fatboy 154 inlägg 5 mån sedan

Devolds underställ brukar vara riktigt bra.

telemarkus
199 inlägg
telemarkus 199 inlägg 5 mån sedan

Aclima DoubleWool verkar vara the shit.
"Det enda som är varmare än merinoull, är flera lager merinoull"

Ski now work later Citera
eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 5 mån sedan

Woolpower crewneck 200. Inte billigast men väldigt varmt för sin materialvikt, samt hållbar.

Tottek
197 inlägg
Tottek 197 inlägg 5 mån sedan

Jag kör med Helly Hansen Warm, helnöjd med det! smile

PierreN
14 inlägg

@miol11
Tittat på ett sånt men det får bli ett senare köp ?

@Fatboy
Är det någon speciell du rekommenderar eller kan det inte gå fel med devold?

@telemarkus , @eriC1
Tack!

@Tottek
Skulle du kunna länka, eller är det lifa du menar?

perka99
19 inlägg
perka99 19 inlägg 5 mån sedan

Jag använder Devold Expedition när det är kallt, grymt nöjd

Tottek
197 inlägg

@PierreN Helly Hansen Roskilde är det de heter, tror det numera heter typ lifa merino smile

Fatboy
154 inlägg

Har använt en äldre modell av den här

https://m.addnature.com/devold-duo-acti … 14478.html

LawndartGustav
Online 1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 5 mån sedan

Woolpower 200g om du inte vill ha flera. Värmer mer än andra och man blir inte så blöt då tyget i sig är väldigt luftigt. Överlägset om jag inte skulle ha olika till olika aktiviteter. Väljs alltid vid liftburen åkning så länge ddet inte är plusgrader.

Åk mer jobba mindre! Citera
PierreN
14 inlägg

@perka99
Tack!

@Tottek
Tack, det är ett alternativ nu eftersom den är nedsatt i pris. Men hur är det med lukt i den eftersom den har 100% syntetiskt material invändigt?
https://www.xxl.se/helly-hansen-lifa-me … 13_4_style

@Fatboy
Ok men fastnar det mer lukt i den då i och med att den har ett syntetiskt material invändigt?

Någon annan än @Tottek som har tips på något "budgetalternativ"? @Fatboy @perka99 @eriC1 @telemarkus @miol11

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 5 mån sedan

Kan tänka mig att Craft's merino/merino-mix har vettigt pris

eriC1
327 inlägg
eriC1 327 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad eriC1 (5 mån sedan)

PierreN :

@perka99
Tack!

@Tottek
Tack, det är ett alternativ nu eftersom den är nedsatt i pris. Men hur är det med lukt i den eftersom den har 100% syntetiskt material invändigt?

Det kommer lukta, jag fattar verkligen inte varför man gör underställ på det viset, det absolut enda positiva är att det kommer transportera fukt lite bättre, så ja det är väl nice om man typ kör vasaloppet eller sjukt svettiga aktiviteter och absolut inte bryr sig om lukt. Min flickvän köpte nåt Karii Traa ställ som var mestadels merino i, men någon kom på det smarta iden att lägga paneler av syntet under armarna och ryggen, så det stället är ju i princip värdelöst ur ett använda länge och lukt perspektiv.

Kör något med närmare 100% merino, eller som Woolpower gör i sina 200g frotte ställ, där det blandas lite syntet i, men att den hamnar på utsidan där slitage sker mest, och ullen hamnar närmast kroppen, där det bidrar till värme och minskad lukt.

PierreN
14 inlägg

eriC1 :

Det kommer lukta, jag fattar verkligen inte varför man gör underställ på det viset, det absolut enda positiva är att det kommer transportera fukt lite bättre, så ja det är väl nice om man typ kör vasaloppet eller sjukt svettiga aktiviteter och absolut inte bryr sig om lukt. Min flickvän köpte nåt Karii Traa ställ som var mestadels merino i, men någon kom på det smarta iden att lägga paneler av syntet under armarna och ryggen, så det stället är ju i princip värdelöst ur ett använda länge och lukt perspektiv.

Kör något med närmare 100% merino, eller som Woolpower gör i sina 200g frotte ställ, där det blandas lite syntet i, men att den hamnar på utsidan där slitage sker mest, och ullen hamnar närmast kroppen, där det bidrar till värme och minskad lukt.

Haha vilka genialiska ingenjörer de har på karii traa, tur att de gör produkter som går hem visuellt hos damerna iaf (min fästmö är tokig i karii traa) ?
Ja det känns lite som omvänd logik att ha synteten på insidan i det avseendet. Ja jag såg att någon hade lite tvärt emot exempelvis denna från HH, känns vettigare.
Men jag kanske inte kan vara så petig om jag vill lägga runt 300-400?

PierreN
14 inlägg

Vad tror ni om mckinleys underställströja i 100% merinoull?
https://www.intersport.se/klader/underk … herr/black

Ronnie6905
Online 3 inlägg
Fatboy
154 inlägg

Det kan säkert vara så att det blir känsligare för lukt så om man vill ha samma underställ hela veckan kanske 100% merinoull är bättre. Stadium har ju ett Everest-underställ som är ganska prisvärt

PierreN
14 inlägg

Fatboy :

Det kan säkert vara så att det blir känsligare för lukt så om man vill ha samma underställ hela veckan kanske 100% merinoull är bättre. Stadium har ju ett Everest-underställ som är ganska prisvärt

Tänkte precis fråga om det ? har du någon erfarenhet av det?
https://www.stadium.se/sport/outdoor/kl … ey-melange

Drkosmos
49 inlägg
Drkosmos 49 inlägg 5 mån sedan

PierreN :

Fatboy :

Har 2 sådana everestställ som använts året runt. Töjer sig och tappar lite passformen efter några dagar, men brukar ordna upp sig i tvätten. Känns som rätt bra kvalitet ändå, tvättat säkert 40 ggr, aldrig på specialprogram/ulltvättnedel men det har hållt bra ändå!

PierreN
14 inlägg
PierreN 14 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad PierreN (5 mån sedan)

Drkosmos :

PierreN :

Fatboy :

Har 2 sådana everestställ som använts året runt. Töjer sig och tappar lite passformen efter några dagar, men brukar ordna upp sig i tvätten. Känns som rätt bra kvalitet ändå, tvättat säkert 40 ggr, aldrig på specialprogram/ulltvättnedel men det har hållt bra ändå!

@Drkosmos
Tack för infon! Jag var och provade både mckinleys och everests underställströjor och även om everest var lite tjockare så blev jag inte helt såld, osäker på om det kommer vara tillräckligt varmt. Hur tycker du det är värmemässigt?

unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 5 mån sedan

Airblaster ninja suit i wolverino

Tottek
197 inlägg

PierreN :

@perka99
Tack!

@Tottek

@Fatboy
Ok men fastnar det mer lukt i den då i och med att den har ett syntetiskt material invändigt?

Någon annan än @Tottek som har tips på något "budgetalternativ"? @Fatboy @perka99 @eriC1 @telemarkus @miol11

Mina luktar absolut inget alls efter en veckas lökande, aldrig testa längre tid än så utan att tvätta eller byta underställ men tkr väll det är klart godkänt smile

GoranC
594 inlägg
GoranC 594 inlägg 5 mån sedan

Såg en test av ullunderställ på Norsk TV, norska Plus.
Kontentan var att billiga ställ var lika bra som dyra, men kliade lite mer pga billigare ull men höll längre. Dyra var mjuka och trevligare med mindre ”kli” med finare/dyrare ull för nån som skulle vara känslig.
Så kontentan blev att billiga var bästa köpet som höll längre om man inte är väldigt känslig för kliande ull.
Jag själv känner ingen skillnad mellan billigt å dyrt, har några styckna. Å inte luktar dom olika mycket svett heller, blir liga svettig bakom ryggskyddet oavsett pris på ullstället.

PierreN
14 inlägg

@Tottek Tack allt jag behöver veta, behöver absolut inte vara fräscht mer än en vecka! Tror jag köper ett sånt för får det för 300 kr, känns som ett riktigt bra pris ?

@GoranC Bra info! De ställ som kliar; kliar de mindre efter en stunds användande eller några tvättar? Mckinleys och everests ställ kliade nog för mkt för att vara ett alternativ för mig.

GoranC
594 inlägg
GoranC 594 inlägg 5 mån sedan

PierreN :

@Tottek Tack allt jag behöver veta, behöver absolut inte vara fräscht mer än en vecka! Tror jag köper ett sånt för får det för 300 kr, känns som ett riktigt bra pris ?

@GoranC Bra info! De ställ som kliar; kliar de mindre efter en stunds användande eller några tvättar? Mckinleys och everests ställ kliade nog för mkt för att vara ett alternativ för mig.

Vet inte, dom billiga jag köpt har aldrig kliat. Alla jag har, Aclima, Devold och billiga ”Noname” från sportringen outlet är det samma. Varma allihopa och håller formen alla. Men visst är det skillnad. Har ett Aclima ställ som efter många års idogt användande är lövtunt och nästan genomskinligt, men det håller formen som när det var nytt, men inte värmen på samma vis så klart. Men man får tre billiga för priset av det.

PierreN
14 inlägg

@GoranC ok ?

@Tottek hur är krympmånen på HH-överdelen? Medium kändes bra/på gränsen till liten, krymper den något?

Tottek
197 inlägg

PierreN :

@GoranC ok ?

@Tottek hur är krympmånen på HH-överdelen? Medium kändes bra/på gränsen till liten, krymper den något?

Har inte märkt att det krympt något, stretchiga som bara den o ett underställ ska sitta som e korvskin ju ?

Sundstedt
4 inlägg
Sundstedt 4 inlägg 5 mån sedan

Kari Traa har ju rena ullställ också som är grymt bra och snygga. Annars har Bergans snygga också, fast de vet jag inte hur bra de är.

jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 5 mån sedan

Kan tipsa om att outdoorexperten har 25% på alla underställ just nu

https://www.outdoorexperten.se/

PierreN
14 inlägg

@Tottek Toppen! Har du den med eller utan krage? Om den med krage; skaver kragen i slutet på dagen?

@Sundstedt kari traa är väl endast för damer? Deras slogan är väl "by women, for women"?

@jcca tack!

Sundstedt
4 inlägg
Sundstedt 4 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Sundstedt (5 mån sedan)

@PierreN Who cares! De är ju snygga och sköna. :-)

ThomasS
1 inlägg
ThomasS 1 inlägg 5 mån sedan

Devold Expedition är riktigt varm. Har andra 200g varianter men ingen håller samma värme som Devold.

PierreN
14 inlägg
PierreN 14 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad PierreN (5 mån sedan)

@Sundstedt haha sant men vart får man plats med paketet i ett par damunderställsbyxor? yikes xD

@ThomasS till nästa säsong får det bli en sån! smile

Sundstedt
4 inlägg
Sundstedt 4 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Sundstedt (5 mån sedan)

@PierreN Bra fråga. Jag har bara köpt en tröja och den har väldigt bra stretch så där är det inget problem. Fast byxor finns ju en poäng med att de är gjorda för män.

user128771
6 inlägg
user128771 6 inlägg 5 mån sedan

Jag kör aclima, både woolnet och varmwool i deras overall, tycker deras produkter är svinbra och håller formen, kliar inte och luktar inte heller men har å andra sidan inte någon erfarenhet av andra fabrikat heller

Ziggy23
19 inlägg
Ziggy23 19 inlägg 4 mån sedan

Aclimas serie Hotwool kommer inte göra dig besviken om du letar varma underställ.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=788376

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook