Hur breda skidor ska man ha?

Storgrova65
5 inlägg
Storgrova65 5 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Storgrova65 (5 mån sedan)

Jag har tre par skidor; 112, 116 och mina nyaste Nordica är 100 mm breda. Har själv känt att 100 mm passar mig bäst där jag åker mestadels, i Kittelfjäll. Hade ett par Völkl Mantra tidigare 98 mm som jag älskade. Nu ska jag till Japan och är kluven vad jag ska åka på. Vill helst åka på mina Nordica Enforcer 100 men vet att resekompisar kommer att ta med upp mot 120 mm breda skidor. Så 100 eller 116? :-)

Svar

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 5 mån sedan

Har du även roligast på dina Enforcer i puder?
Bredden är ju inte allt men generellt har jag roligare på en bredare skida i puder. Vad är det för 116-lagg du har?

Storgrova65
5 inlägg
Storgrova65 5 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Storgrova65 (5 mån sedan)

Tack för svar. Mina 116mm är Rossignol 7S, några år på nacken. Motsvarar väl de gröna Super7 HD som är 116 mm. Har åkt mycket puder och det har funkad var jag än åkt på. Har aldrig jämfört olika skidor samma skiddag dvs i samma förhållanden. Nu har jag inte åkt "bottenlöst" vilket jag hoppas på nu. Och då är frågan hur stor skillnad det är mellan 100-116 mm. Några 120+ mm köper jag inte. Får väl hyra isf. :-)

Vattendroppe
3045 inlägg
Vattendroppe 3045 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Vattendroppe (5 mån sedan)

För att citera mig själv.

JA-POW: DEN STORA JAPANGUIDEN – DEL 1 :

[...] passa på att nyttja ursäkten att biffa till ditt quiver lite. Fett är rätt i Japan. De flesta lokala förmågor som är lika frälsta som du tycker att 110-115 mm midja är lagom för dedikerade långtur-lagg, med vardagsskidor som sträcker sig upp till 135 mm i midjan.

116 mm kan fungera med rätt shape, jag har spenderat många dagar på Opinion 118 i Japan, men det är inte alls fel att gå större. Finns en del schyssta deals i köp- och sälj om du vill prova på att köra ännu större.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Alfakrull
316 inlägg
Alfakrull 316 inlägg 5 mån sedan

Rent krasst tycker inte jag att gamla S7:or kvalar in på det vattendroppe kallar "rätt shape". Jag skulle nog ha kollat möjligheterna att hyra skidor om du ska vara där en kortare period så slipper du släpa skidor över halva världen. Är det en längre vistelse så kika på köp sälj här, till exempel rocker2 122 brukar ofta dyka upp till hyggliga priser

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
Stefans
89 inlägg
Stefans 89 inlägg 5 mån sedan

100mm fungerar fint i Alperna men till Japan skulle jag inte tveka utan ta något bredare.

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 5 mån sedan

116!

Men hade nog kikat på nå nyare, hittade dessa i köp o sälj t.Ex. smile

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=150561

GoranC
594 inlägg
GoranC 594 inlägg 5 mån sedan

Tottek :

116!

Men hade nog kikat på nå nyare, hittade dessa i köp o sälj t.Ex. smile

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=150561

118 mm är ju nästan pistskidor smile
Själv tycker jag 125mm 195cm Sick Day är ypperliga både i pist och nordisk offpist, så om jag nu skulle komma till Japan nån gång så hade det nog blivit t.ex K2 Powabunga under fötterna. Varför åka smalt när man kan gå brett och kunna åka i flacka backar utan att det tar stopp.

Almen1
172 inlägg
Almen1 172 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Almen1 (5 mån sedan)

Jag har åkt på 127mm (L 185cm) under fot. Har ett par 122mm (L 192cm) som back up. Dock ser jag att det finns anledning att kanske inte hamna tungt-tungt-tungt (pjäxa-bindning-skida). Kommer man till ett ställe med puderhets så finns alltid fin snö runt hörnet om man tura en bit (mao så satsa på gåbindning samt hudar). Efter par vändor så går tankarna åt en lättare set-up än tidigare..

Pillard
Online 3119 inlägg
Pillard 3119 inlägg 5 mån sedan

Personligen blev jag aldrig kompis med S7 eftersom det är så mycket pintail. Men många gillade ju den såsom puderskida och med tanke på vad Henke Windstedt kunde göra med den i Japan ska den nog kunna funka för oss vanliga dödliga också.

När det kommer till japanskida tycker jag nog att nånstans runt 115-120 är ganska lagom. Blir det för brett tycker iaf jag att det blir lite jobbigt även i puder. Lite "pump"möjlighet vill iaf jag ha.

Sen måste jag ju bara fråga TS, vad är det för 200mm-skidor dina kompisar ska ha med sig?

Storgrova65
5 inlägg
Storgrova65 5 inlägg 5 mån sedan

Sen måste jag ju bara fråga TS, vad är det för 200mm-skidor dina kompisar ska ha med sig?[Jag skrev fel i hastigheten 120 och inte 200. :-) ]

Pillard
Online 3119 inlägg
Pillard 3119 inlägg 5 mån sedan

Storgrova65 :

Sen måste jag ju bara fråga TS, vad är det för 200mm-skidor dina kompisar ska ha med sig?[Jag skrev fel i hastigheten 120 och inte 200. :-) ]

Ah! Det närmaste jag vet man kommit det annars är ju Duret Monstre Fat som kom upp i 177mm men den ser helt oåkbar ut redan där wink https://www.zapiks.fr/monster-fat-duret.html

Pork
58 inlägg
Pork 58 inlägg 5 mån sedan

Tjena!

Jag har ett par nåt' år gamla BC Nocta, dom funkar nog bra i Japan. Bor du i närheten av Umeå kan du få låna dom om du vill. Dom är inte helt oävna i pist heller om du skulle drabbas av det i Japan smile

Skicka PM om intresse finns.

Pork Citera
Vegar
52 inlägg
Vegar 52 inlägg 5 mån sedan

Jag lämnade mina 120mm 190cm hemma förra året och tog med Atris på 108mm 184cm. Ångrade inte. Hur långa är dina skidor? Om de är exakt lika långa är det en sak. Är de olika längder är det en annan. Det är ju ytan under skidan som får dig flyta som spelar roll. Åker jag i skogen i Japan vill jag inte ha för långa skidor. Stora öppna ytor så vill jag ha bredare och längre.

Personligen tycker jag det spelar roll vad du skall göra i Japan. Skall du åka helikopter eller vandra upp på någon topp så gå för en riktig bred skida. Då åker du stort och långa svängar. Skall du åka liftnära så kan jag tycka det är lite hets med det med breda grejer. Min idé om att åka mellan träden är inte att ligga och flyta på toppen av snön, jag åker i snön. Jag har bekanta som tycker 100mm är perfekt men det handlar om teknik. Utformningen av skidan spelar nog minst lika stor roll. Och din åkstil. Vissa är mer tekniska och andra. Bla bla bla.... Hade kompisar med 96mm som var med. Personligen blir det för smalt.

Så jag hade tagit 116mm om det är de två du har att välja mellan. Typ...

Almen1
172 inlägg
Almen1 172 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Almen1 (5 mån sedan)

+1 @Pork
Riktigt snyggt initiativ!
Hakar på, bor du @Storgrova65 kring axeln Uppsala-Arlanda-Stockholm kan du låna ett av två par skidor för Japans bättre puderdagar ( ej pur-unga). Båda med Marker Baron. 185cm, 127mm under fot (Nordica Radict), eller 192, 122mm under fot (Salomon R2).

Ingen av dessa skidor tycker jag passar min åkning i Alperna eller Sverige, så de står bara dammar/mognar. Dock är de utan direkt värde, och garaget har plats för dem, så de blir kvar..

Det vore verkligen super-roligt om freeride utvecklades till att bli ett stöttande forum!
Jag har mer utrustning som används, med handen på hjärtat, sparsamt. Bättre att de nyttjas än drabbas av torr-spricks-döden.

Vedhoeg
53 inlägg
Vedhoeg 53 inlägg 5 mån sedan

Min filosofi är lite att man vill ha det bra när förhållanden är bra, istället för halvbra konstant. Gå snäppet bredare än du tror att du behöver. 115-125mm med lång tiprocker och aningen kortare radie, så kommer du kunna snirkla runt en 5-krona.

Trevlig resa!

fafner
128 inlägg
fafner 128 inlägg 5 mån sedan

Nu för tiden körs de ju på så fåniga skidor tacka vet jag Kalvträsksskidan 204 cm lång och 155mm bred!

erik_lagg
745 inlägg
erik_lagg 745 inlägg 5 mån sedan

@fafner 0-spann och rocker dessutom

fafner
128 inlägg
fafner 128 inlägg 5 mån sedan

erik_lagg :

Kan ju vara så att de har tappat spannet lite på 5200 år;-)

erik_lagg
745 inlägg
erik_lagg 745 inlägg 5 mån sedan

fafner :

erik_lagg :

Ha ha. Tror mer på att det var bättre förr.... eller kanske inte

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 5 mån sedan

Har varit tre vändor i Hakuba under åren.
Första året med ett par Völkl W-verks Katana 184 cm som enda skida, hade skitkul men klart att en såpas styv skida som man står lite längre bak på gjorde att jag kände att man inte fick det där riktiga flytet och poppet.....

Andra året så blev det ytterligare ett par skidor, Armada Magic J i 190 cm, som fick följa med, ångrade det inte för en sekund :-) roligare puderskida har jag aldrig varit med om...... Katanorna fick vila mest förutom dom dagarna jag visste att det skulle blim lite mer piståkning.

Till tredje året hade Katanorna byts ut mot ett par Blizzard Rustler 11 i 188 cm, också det en kanonrolig skida som funkade över förväntan men fortfarande var det så att mina Magic J var dom skidorna som var mest magiska, pun intended ;-), när det vankades riktigt japow. En dag hade det kommit närmare 2 m nysnö i Cortina och även i rätt så bra fart och tempo så lämnade jag knädjupa "diken" efter mig.......

Vet inte om detta gjort saken så mycket tydligare men för just japow så skulle jag säga att brett är rätt!

Bon ski!
/C

Puderpuman
1 inlägg
Puderpuman 1 inlägg 5 mån sedan

Jag tycker att du borde satsa på ett par bredare skidor, det blir roligare så. Själv har jag ett par Völkl 108 som fungerar bra off-pist, till exempel i Kittelfjäll. Men för större berg med djupare snö skulle jag definitivt satsa på bredare lagg. För min del är jag väldigt förtjust i ett par Nordica Patrón 113 cm som aldrig gjort mig besviken. De har fungerat alldeles utmärkt i bland annat Jackson Hole och Courmayeur som vid mina besök visat sig från sin bästa sida vad gäller finfin lössnö.

pd
Online 186 inlägg
pd 186 inlägg 5 mån sedan

erik_lagg :

fafner :

erik_lagg :

Ha ha. Tror mer på att det var bättre förr.... eller kanske inte

Äh, det här var ju ett par begagnade som någon slängde i en myr. Vänta bara till vi hittar hetingarna från säsongen 3198/3197! Nytt träslag, nya standarden på bindningarna. Helt annan känsla.

Storgrova65
5 inlägg
Storgrova65 5 inlägg 4 mån sedan

Tack alla för goda tips. Nu ligger ett par BC Nocta på golvet i stugan som. Ska prova i morgon. Dock bara pist än så länge. Tack @Pork. :-)

Storgrova65
5 inlägg
Storgrova65 5 inlägg 4 mån sedan

Tack även du @Almen1 som erbjöd dig. Jag är dock Lulebo. :-)

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 4 mån sedan

Storgrova65 :

Tack alla för goda tips. Nu ligger ett par BC Nocta på golvet i stugan som. Ska prova i morgon. Dock bara pist än så länge. Tack @Pork. :-)

Det blir du nog jävligt nöjd med! big_smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook