Köpråd lämpliga skidor till en nybörjare.

kurono
Online 124 inlägg
kurono 124 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad kurono (2 mån sedan)

Söker lite köpråd till min vän som är nybörjare. Åker oftast blå och röd backe. Han åker väldigt lugnt. Han ska börja köra enklare toppturer samt pist åkning. Han är 195cm, väger ca 120kg.

Beast 16 bindningar har han som ska på skidorna.

Förslag på lämpliga skidor? Han vill ha lättåkta skidor.

Svar

Tottek
Online 151 inlägg
Tottek 151 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Tottek (2 mån sedan)

Atomic Bent Chetler 100 och salomon qst 99 är lättåkta och lätta skidor som inte är så tunga att gå uppför med, sen en midja som är enkel att kanta i pisten men även någorlunda bredd för att få lite flyt i lössnön smile

dallan
511 inlägg
dallan 511 inlägg 2 mån sedan

Pinnacle 95 i 191 cm.

GoranC
553 inlägg
GoranC 553 inlägg 2 mån sedan

Håller också på Pinnacle 95
Mer Titanal i dom än i Bent och QST
Passar en fullvuxen bättre och samtidigt väldigt lättåkta och lekfull

kurono
Online 124 inlägg
kurono 124 inlägg 2 mån sedan

Tack för alla tips! Både pinnacle och qst låter bra! Är det stor skillnad om man går upp ett snäpp i bredd på dessa skidor?

dallan :

Pinnacle 95 i 191 cm.

191cm blir inte för lång? Tänkte när man turar..

Tottek
Online 151 inlägg
Tottek 151 inlägg 2 mån sedan

191 blir inte för långt om man är 195 men dock känns 95 som en lite smal midja för ca 120panner

Vill man ha mer titanal hade jag rekommenderat Armada invictus 99 TI

Dock så blir ju skidan tyngre o så om man har mer titanal

Head kore 99 är ju ett alternativ också, men är väll kanske inte riktigt lika nybörjvänlig smile

GoranC
553 inlägg
GoranC 553 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad GoranC (2 mån sedan)

kurono :

Tack för alla tips! Både pinnacle och qst låter bra! Är det stor skillnad om man går upp ett snäpp i bredd på dessa skidor?

dallan :

Pinnacle 95 i 191 cm.

Jag kan bara uttala mig om Pinnacle 105 191 (dom äldre helröda) som jag själv åker på. Jäkligt kul och allround skida. Jämfört med Pinnacle 95 så är den mindre lekfull, lite lugnare och större radie. Men om att tura och bra offpistprestanda står högt på listan så är helt klart 105 att föredra. Dom gör inte bort sig i pist på något vis, väldigt förutsägbara och när dom ev släpper på is så kasar dom bara lite, dvs bara att åka på oavsett underlag. Åkte nog 30 dagar på mina förra säsongen.

kurono
Online 124 inlägg
kurono 124 inlägg 2 mån sedan

GoranC :

kurono :

dallan :

Pinnacle 95 i 191 cm.

Jag kan bara uttala mig om Pinnacle 105 191 (dom äldre helröda) som jag själv åker på. Jäkligt kul och allround skida. Jämfört med Pinnacle 95 så är den mindre lekfull, lite lugnare och större radie. Men om att tura och bra offpistprestanda står högt på listan så är helt klart 105 att föredra. Dom gör inte bort sig i pist på något vis, väldigt förutsägbara och när dom ev släpper på is så kasar dom bara lite, dvs bara att åka på oavsett underlag. Åkte nog 30 dagar på mina förra säsongen.

Det låter väldigt bra! Hur är den längden att tura med? Hur funkar kick turns? Försvinner endel av längden med rockern?

GoranC
553 inlägg
GoranC 553 inlägg 2 mån sedan

kurono :

GoranC :

kurono :

Det låter väldigt bra! Hur är den längden att tura med? Hur funkar kick turns? Försvinner endel av längden med rockern?

Hur dom är att Tura med har jag ingen aning om smile
Men det är rejäla rockers i tip och tail därav riktigt bra offpist prestanda, väldigt lättåkt och lättmanövrerade både i Pist och utanför. Skidorna känns inte på något vis långa, jag själv är 192cm.

kurono
Online 124 inlägg
kurono 124 inlägg 3 veckor sedan

Tack för alla tips. Tack vare råden så har han siktat in sig på pinnacle 105 i 191cm.

pd
167 inlägg
pd 167 inlägg 3 veckor sedan

kurono :

Tack för alla tips. Tack vare råden så har han siktat in sig på pinnacle 105 i 191cm.

Skjut inte för länge på köpet för det är sista säsongen de säljs. Pinnacle och delar av Luv-serien kommer att ersättas av nya Mindbender-serien.

kurono
Online 124 inlägg
kurono 124 inlägg 3 veckor sedan

pd :

kurono :

Skjut inte för länge på köpet för det är sista säsongen de säljs. Pinnacle och delar av Luv-serien kommer att ersättas av nya Mindbender-serien.

Han fick fart när han hörde det och jag tror han beställde ett par nu smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook