UCPA i mars, vart åka?

Drkosmos
49 inlägg
Drkosmos 49 inlägg 6 mån sedan

Tänkt boka offpistresa med ucpa i slutet av mars. v.12-13 nånting. Vart brukar det vara snösäkrast och bäst åkning mot slutet av säsongen? Är inte så pass duktig att jag känner behov av de episka åken i Chamonix. Finns lediga platser på i princip alla centren.

Svar

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad Always-Sunny (6 mån sedan)

Satsa på nån ort som ligger högre och möjlighet till åkning på hög höjd, typ Val D. Tror det står data på UCPA's hemsida om de olika orterna.
Behöver för övrigt vara extremt duktig för att köra op i Cham/Arg men med tanke på liftstationen som förstördes i brand skulle jag inte åka dit. https://www.freeride.se/nya-tragiska-bi … -chamonix/

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 6 mån sedan

Alla ställena i Tarentaise (Val d'Isère, Tignes, Les Arcs, Val Thorens) hör till högt liggande skidområden och brukar få i stort sett samma snöfall (även om den exakta mängden såklart diffar mellan orterna), så det är väl lite hugget som stucket mellan dem?
Fördelen med Valdi eller Les Arcs jämfört med Tignes och VT är att det finns mer skog att tillgå på nära håll om vädret tjurar ihop på allvar (stängda liftar osv osv).

Slutet av mars är ju inte supersent heller, men att sikta på typ Serre skulle jag säga är mer av en chansning eftersom det ligger lågt och längre söderut.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 6 mån sedan

Värt att tänka på att olika orter har olika nivå på off piste:n vissa är på expert-nivå och andra på nivån under, confirme, inte nödvändigtvis en ”biggie” men kan vara bra att ha med i kalkylen

/C

Drkosmos
49 inlägg
Drkosmos 49 inlägg 6 mån sedan

Tack för tipsen! Bokat Val thorens, blir nog kanon!

Johang1
20 inlägg
Johang1 20 inlägg 5 mån sedan

Vilken vecka och vad valde du för aktivitet i Val Thorens?

Drkosmos
49 inlägg
Drkosmos 49 inlägg 5 mån sedan

v.12, tout neige. Ska du också dit?

Johang1
20 inlägg
Johang1 20 inlägg 5 mån sedan

Drkosmos :

v.12, tout neige. Ska du också dit?

Japp bokade precis samma som dig.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook