Testa skidor i Åre

klassy
408 inlägg
klassy 408 inlägg 2 mån sedan

Hej,

Jag är riktigt sugen testa lite skidor för ett framtida köp. Jag kommer vara i Åre i slutet på januari. Tråkigt nog verkar det ju inte vara någon demo-vecka, men många uthyrare kanske har några skidor att demo:a.
De skidor jag framförallt vill testa är topptursskidor.

1. Har ni koll på vilka butiker som hyr ut årets/nästa års skidor?
2. Om jag vill testa topptursskidor, är dessa monterade med rambindningar eller tech-bindningar? (Så jag vet vilka pjäxor jag skall ta med mig)
3. Jag är väldigt sugen att testa: Extrem, Blizzard, Völkl, Atomic och Black Crows. Finns det några uthyrare som har dessa, eller hyr de bara ut tråkiga uthyrningsskidor likt en Salomon X-Drive eller vad de nu heter?
4. Vore också väldigt kul att testa nya Shift-bindningen. Finns denna som uthyrningsvariant?

Andra tips på skidor man bör testa uppskattas. Först och främst vill jag ha topptursskidor, dock inte sådana ultralätta, men även ett par hårda skidor monterade med ett par shift, som en bra skida för liftnära åkning med möjlighet till tur, typ rustler(?).

Äger ett par Bentchetler med Pivot och Soul 7 med Beast. Testade några Blizzard 2016 och älskade dom. Hårda och chargiga! Soul 7 är för mjuka och fladdriga för min del, men är ändå roliga och relativt lätta för topptur. Bentchetlersen är grymma för det de är gjorda för, men det är inte så ofta man åker så djupt puder.

Det jag allra helst hade velat ha just nu innan jag har provåkt är typ ett par Volkl BMT för topptur med ett par Radical eller ännu lättare bindningar. Samt ett par Rustler 10 med Shift som en grym skida för det mesta. Om jag ska till Japan eller Kanada så har jag Soul 7 för tur och Bentchetler för att inte drunkna.

Svar

Hasse_Lindborg
Online 2921 inlägg
Hasse_Lindborg 2921 inlägg 2 mån sedan

@areskidfabrik hjälper dig säkert med Extrem...

klassy
408 inlägg

Hasse_Lindborg :

@areskidfabrik hjälper dig säkert med Extrem...

Hade varit sjukt kul att få testa lite svenska skidor! Har hört så jäkla mycket bra!

Drkosmos
Online 46 inlägg
Drkosmos 46 inlägg 2 mån sedan

Vid VM6:an brukar Hanson ha skidtest vid deras bod i veckosluten. Extrem brukar ha ett tält i botten av 6:an där man kan testa skidor. Sen tror jag man kan testa från Stadium nere i byn.

klassy
408 inlägg

Drkosmos :

Vid VM6:an brukar Hanson ha skidtest vid deras bod i veckosluten. Extrem brukar ha ett tält i botten av 6:an där man kan testa skidor. Sen tror jag man kan testa från Stadium nere i byn.

Ja jag läste något om det på Extrems sida, men stod inga datum.

Ska kika på Stadium då!

AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 2 mån sedan

Tack för att du uppmärksammar oss @Hasse_Lindborg

@klassy Vi kör skidtest fredagar och lördagar vid VM6 (precis bredvid liftkön till VM6). Där kan du testa mer eller mindre varje modell och längd vi har. Annars har både Åre Skidsport och Hanson Sport bra med demoskidor i sina butiker (Hanson har precis som @Drkosmos säger också ett skidtest en bit upp i backen vid VM6 bredvid restaurang Hyddan). Utöver detta har även Åre Skidcenter Björnen, Åre Skiduthyrning i Rödkullen och Hyrskidan i Undersåker en del av våra skidor. // Calle på Åre Skidfabrik

klassy
408 inlägg

AreSkidfabrik :

Tack för att du uppmärksammar oss @Hasse_Lindborg

@klassy Vi kör skidtest fredagar och lördagar vid VM6 (precis bredvid liftkön till VM6). Där kan du testa mer eller mindre varje modell och längd vi har. Annars har både Åre Skidsport och Hanson Sport bra med demoskidor i sina butiker (Hanson har precis som @Drkosmos säger också ett skidtest en bit upp i backen vid VM6 bredvid restaurang Hyddan). Utöver detta har även Åre Skidcenter Björnen, Åre Skiduthyrning i Rödkullen och Hyrskidan i Undersåker en del av våra skidor. // Calle på Åre Skidfabrik

Fantastiskt svar!
Kommer dit på en lördag och åker nästa torsdag, så hinner nog inte med ert skidtest, tyvärr sad
Men verkar ju finnas gott om ställen att testa skidor från! Tack så mycket!

AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 2 mån sedan

Topp @klassy, hoppas du får bra åkning häruppe och att du hittar ett par skidor (oavsett märke) som du klickar med. God Jul! // Calle

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook