Lavin i Meråker 16 dec 2018

Bgn
41 inlägg
Bgn 41 inlägg 7 mån sedan

Tre personer blev tagna av en liten lavin i söndags i Meråker Norge, 3 mil från svenska gränsen. Även på små och "säkra" fjäll kan det gå laviner. Den här gången gick det bra för alla och ingen blev skadad.

På friflyt finns en utförlig beskrivning av olyckan med bilder.

https://www.friflyt.no/ski/trodde-jeg-skulle-doe3

Svar

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 7 mån sedan

Jag kan förstå att de inte såg det som någon risk. Det ser väldigt snöfattigt ut på bilderna, speciellt på avstånd. Men som vanligt är det lurigt med vindflyttad snö. Det behövs inga stora mängder för att det ska skapas osäkra partier även i skralt snöläge.

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 7 mån sedan

Jag åkte med i en liten lavin i Serre Chevaliere, det hade inte snöat på hela veckan vi var där och snön var riktigt hård. Skråar bort inom skidområdet och när jag åker över en liten kant släpper den vindförflyttade snön på andra sidan kanten. Såg inte ordentligt att det låg 2-3dm vindpackad snö där då det var skugga. Man ska alltid vara berädd på det oväntade och ha utrustning och träning för det. Karnske kan kännas lite dumt att åka med ryggsäck och transciever när man åker mest pist men händer nått så är det inte kul utan utrustning.

Vindförflyttad snö är lurig, råkade ut för det med skotern när vi körde på en led i snöstorm. Helt plötsligt var det 1-1.5m vindflyttad snö i en uppförsbacke som knappt syntes i den dåliga sikten. Räckte för att polaren skulle sätta fast skotern och välta. Nu var det inget problem då vi skottade lite och sen tog oss fram igen. Men det hade blivit kritiskt om man hade varit själv, inte hade haft spade och inte en skoter för lössnö som fixade det där.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook