Letar efter ski kompis i södern Skåne!

guacamo1e
3 inlägg
guacamo1e 3 inlägg 3 veckor sedan

Hej alla,
Jag flyttade till Sverige för 4 monader sedan och bor i Helsingborg. Jag åkte skidor min helt liv och hit rails och freeski på stor bergen! Jag tänker att om någon vill åka till Valåsen eller en andra kulle skulle vara jättebra. Min Svensk är förbättra och jag kommer från Kanada.
Hit me up would love to go shred!
Tim

Svar

Hellis81
23 inlägg
Hellis81 23 inlägg 3 veckor sedan

Hej!

Själv bor jag i Lund ca 50km söder om dig.
Men jag skulle inte rekommendera Vallåsen om du kan åka.
Hestra/Isaberg ligger ca en timme längre bort men har mycket bättre snö och backar.

Vallåsen har väldigt lös snö och nästan enbart nybörjare som plogar ner snön i drivor som gör det nästan helt omöjligt att åka där.

Dock tror jag inte Isaberg har någon park om det är det du är ute efter.

Jag har en son på 2,5 år och en liten till på väg, så all min tid att åka på lägger jag på min familj, men jag ville ändå ge dig lite tips om backarna i närheten.

If you need any part of this translated to English don't hesitate to ask.

madness
Online 43 inlägg
madness 43 inlägg 3 veckor sedan

Jag bor 30 minuter ifrån isaberg är där varje helg och åker, även vardagar om tiden finns.
Så är du på väg dit är det bara att höra av dig.

Saltum
18 inlägg
Saltum 18 inlägg 3 veckor sedan

Lite snålt om Vallåsen, tycker jag.
Ja, backarna är korta. 1000m -ish
Nej, de är inte särskilt branta.
Men de är väl underhållna och helt ok att ta någon dag i för att rosta av eller bara ha lite kul. Fantastisk backe för att ligga i sydligaste Sverige!

Hellis81 :

Hej!

Hestra/Isaberg ligger ca en timme längre bort men har mycket bättre snö och backar.

Vallåsen har väldigt lös snö och nästan enbart nybörjare som plogar ner snön i drivor som gör det nästan helt omöjligt att åka där.

Jag har en son på 2,5 år och en liten till på väg, så all min tid att åka på lägger jag på min familj, men jag ville ändå ge dig lite tips om backarna i närheten.

Hellis81
23 inlägg
Hellis81 23 inlägg 3 veckor sedan

Saltum :

Lite snålt om Vallåsen, tycker jag.
Ja, backarna är korta. 1000m -ish
Nej, de är inte särskilt branta.
Men de är väl underhållna och helt ok att ta någon dag i för att rosta av eller bara ha lite kul. Fantastisk backe för att ligga i sydligaste Sverige!

Hellis81 :

Hej!

Väl underhållna?
Var gång jag varit där så är det drivor med snö på vissa ställen och nästan helt bart på andra strax efter lunch.

Visst är det kul att ha en backe nära men det är knappast en bra backe.
Hade de fått fast snön hårdare så den sitter som på andra skidorter så hade det varit en helt annan sak.
Det är just "puckelpisten" som förstör hela upplevelsen.

Att det är korta och få backar bekymrar inte mig.
Visst är det kul att ha ett större system att åka i men som du säger för avrostning är det helt okej.

Saltum
18 inlägg
Saltum 18 inlägg 3 veckor sedan

Du har nog haft otur. De gånger jag varit där har underlaget varit mycket bra. Eller så har jag haft tur...🤓

guacamo1e
3 inlägg
guacamo1e 3 inlägg 3 veckor sedan

Tack alla, jag växte upp på skidor en mindre kulle än Valåsen så kanke det är bara kul. Madness om jag kan kör till Isaberg jag ska skicka ett meddelande till dig!

madness :

Jag bor 30 minuter ifrån isaberg är där varje helg och åker, även vardagar om tiden finns.
Så är du på väg dit är det bara att höra av dig.

Hellis81
23 inlägg
Hellis81 23 inlägg 2 veckor sedan

Saltum :

Du har nog haft otur. De gånger jag varit där har underlaget varit mycket bra. Eller så har jag haft tur...🤓

Okej, jag får ändra min åsikt!
Var på Vallåsen idag för att värma upp 2,5 åringen inför Åre.
Åkte inte själv men vad jag kunde se så var snön riktigt bra!
Lite löst "puder" på toppen men en bra grund under. Kunde inte se några drivor med snö som jag minns det som då för några år sedan.

Stortlopp
Online 14 inlägg
Stortlopp 14 inlägg 2 veckor sedan

Bor i Lund sedan något år tillbaka, brukar mest åka i Norge dock. Skall planera vinterns resor snart.

Tänkte prova Vallåsen någon kväll framöver och se hur det verkar smile.

Arcuss
1 inlägg
Arcuss 1 inlägg 5 dagar sedan

guacamo1e :

Hej alla,
Jag flyttade till Sverige för 4 monader sedan och bor i Helsingborg. Jag åkte skidor min helt liv och hit rails och freeski på stor bergen! Jag tänker att om någon vill åka till Valåsen eller en andra kulle skulle vara jättebra. Min Svensk är förbättra och jag kommer från Kanada.
Hit me up would love to go shred!
Tim

jag är också relativt nyinflyttad i Skåne, är sugen på att testa Vallåsen i brist på annat här nere.

guacamo1e
3 inlägg
guacamo1e 3 inlägg 5 dagar sedan

jag är också relativt nyinflyttad i Skåne, är sugen på att testa Vallåsen i brist på annat här nere.

Ja, i huvudsak är det nära. Jag åkte dar förre veckan och de har noll snö. Så jag tror att gå längre skulle vara bättre!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook