Skärpa bryna stålkanter swix edger?

SafeSurfer
14 inlägg
SafeSurfer 14 inlägg 1 månad sedan

Söker ett verktyg att hålla kanterna vassa. Swix edger ta 3001 är billigt och verkar enkelt för mindre underhåll men skulle gärna höra om någon testat att det funkar. Kör mest völkl rtm och mantra och tror 88 sida och 1 grad under är vad som funkar. Är det ett bra verktyg eller rekommenderas något annat?

Svar

QRikard
22 inlägg
QRikard 22 inlägg 1 månad sedan

Jag skulle rekommendera fast vinkel och klämma. Du får riktigt bra resultat men kräver lite mer teknik (men är inte svårt) men kanterna håller längre också samt att du kan köra med bryne istället för slipar du ofta behövs aldrig filen och kanterna kommer hålla längre till skillnad från dom små plastgrejerna som slipar bort mycket metall.

Tänk även på att du måste ta bort sidewallen efter ett tag. Filen eller brynet tar inte på skidans plast så när du slipat ned kanten en del så sticker plasten utanför. Finns fina verktyg för detta men det går lätt att lösa på frihand också med en grövre fil eller annat slipverktyg.

Finns massor med guider på hur man gör. Bara att bestämma ambition på tid och resultat. Men vinkel och klämma är inte så svårt, sen att få det perfekt kräver mycket träning. Dom små plastgrejerna är enkla men blir inte lika bra, kom ihåg att alltid dra i rätt riktning för filen.

SafeSurfer
14 inlägg
SafeSurfer 14 inlägg 1 månad sedan

Tack för svar, tror jag skippar detta lilla verktyg. Jag hitta en rejälare variant i källaren där man skruvar fast filen i 88 grader. Min far använde den då jag var ung och med i alpinklubb , made in West Germany. Den bör nog även funkar med mina diamantbrynen som jag har till långfördsskridskorna. Bara att börja öva då, har man bara diamantbryne 600 gritt så lär man inte skada kanterna allt för illa. Först ska jag ta bort plasten på kanten såklart.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook