Bootfitting länna sport

Marboh
48 inlägg
Marboh 48 inlägg 5 mån sedan

Är det nån som har erfarenhet av bootfitting på länna sport?
Har kikat en del på pjäxor och börjat mållåsa på modell. Dock kommer det behöva justeras en del. Pjäxan finns på alpingaraget och länna.
Frågan är är det värt att pröjsa 800 spänn mer på alpingaraget/alpin...?

Svar

Lundberg92
8 inlägg
Lundberg92 8 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Lundberg92 (5 mån sedan)

Hej,

Jag kidnappar tråden lite och jag hoppas det är okej. Jag och sambon går i samma tankar inför köp av nya pjäxor ?

Hur står sig Länna sport kontra alpingaraget?

Eller har ni några andra butiker att rekommendera i Stockholmsområdet när det kommer till att köpa pjäxor och dylikt?

Tack på förhand
Mvh

Marboh
48 inlägg

Verkar dåligt med folk som köpt pjäxor/bootfittat på länna...

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 5 mån sedan

Har inte hört någon som rekommenderar Länna Sport för bootfitting, vilket iofs inte behöver betyda att dom inte kan. Alpingaraget har några väldigt duktiga personer.

dallan
564 inlägg
dallan 564 inlägg 5 mån sedan

Bootfitting är ju inte raketkunskap så det torde dom nog klara av. Är ju en av Sveriges största återförsäljare av alpint. Sen om du vill ha racejusteringar a la landslaget är klart att ingen slår vissa på garaget.

psortti
53 inlägg
psortti 53 inlägg 5 mån sedan

Länna är helt OK

Bizz
164 inlägg
Bizz 164 inlägg 5 mån sedan

Apropå att bootfitting inte är någon raketkunskap..
Mina pjäxor gick sönder i slutet av en säsong i Kanada och det var hög tid att köpa nya. Jag besökte en av de största sportkedjorna i Calgary som verkade allmänt förtroendeingivande. Eftersom jag beskrev att det domnade av eller att jag fick ont av de mindre storlekarna som jag prövade så slutade det med att jag gick därifrån med ett par som var minst en tre storlekar för stora. Självklart fungerade de inte alls då det inte blev någon vettig kraftöverföring till skidan och jag lämnade tillbaka pjäxorna innan jag flög hem.

Inför nästa säsong gick jag till Alpingaraget och säljaren/bootfittern kunde direkt konstatera att jag hade väldigt höga fotvalv och dessutom känsliga punkter överst på foten. Det var bara att ta fram slipmaskinen och börja bearbeta plasten. Det tog en hel eftermiddag med en 3-4 besök med testande och promenader emellan. Det här var rätt många år sedan men som jag minns det ingick allt i priset för pjäxan. Slutresultatet är helt perfekta skor som jag aldrig får ont i.

Tyvärr har jag inte prövat Länna men jag skulle inte gå dit utan några solida rekommendationer, och även då vara uppmärksam på om säljaren är tillräckligt kunnig. För det är nog stor skillnad på vad man kan komma hem med när det gäller bootfitting.

Tottek
Online 198 inlägg
Tottek 198 inlägg 5 mån sedan

Nisse i länna e grym! Men vet dock inte om alla där är det, får en känsla av att alpingaraget har en högre lägsta nivå på pjäxor, men att högstanivån är lika smile

Lundberg92
8 inlägg
Lundberg92 8 inlägg 5 mån sedan

Bizz :

Apropå att bootfitting inte är någon raketkunskap..
Mina pjäxor gick sönder i slutet av en säsong i Kanada och det var hög tid att köpa nya. Jag besökte en av de största sportkedjorna i Calgary som verkade allmänt förtroendeingivande. Eftersom jag beskrev att det domnade av eller att jag fick ont av de mindre storlekarna som jag prövade så slutade det med att jag gick därifrån med ett par som var minst en tre storlekar för stora. Självklart fungerade de inte alls då det inte blev någon vettig kraftöverföring till skidan och jag lämnade tillbaka pjäxorna innan jag flög hem.

Inför nästa säsong gick jag till Alpingaraget och säljaren/bootfittern kunde direkt konstatera att jag hade väldigt höga fotvalv och dessutom känsliga punkter överst på foten. Det var bara att ta fram slipmaskinen och börja bearbeta plasten. Det tog en hel eftermiddag med en 3-4 besök med testande och promenader emellan. Det här var rätt många år sedan men som jag minns det ingick allt i priset för pjäxan. Slutresultatet är helt perfekta skor som jag aldrig får ont i.

Tyvärr har jag inte prövat Länna men jag skulle inte gå dit utan några solida rekommendationer, och även då vara uppmärksam på om säljaren är tillräckligt kunnig. För det är nog stor skillnad på vad man kan komma hem med när det gäller bootfitting.

Tack för bra svar och utförligt svar!

Saken är klar det blir alpingaraget för våran del! ???

Vad är din/eran erfarenhet att gjuta egna sulor, är det värt den extra tusenlappen eller fungerar den medföljande sulan?

Vi anser båda att vi hellre köper rätt från början och väljer då att lägga till pengar för detta om det anses nödvändigt. Men för den delen så vill vi inte ”ödsla” pengar bara för saken skull.

Är det värt ca 1000kr paret att formgjuta nya
sulor?

Mvh

KaitsuH
Online 574 inlägg
KaitsuH 574 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad KaitsuH (5 mån sedan)

Om ni inte behöver formgjutna sulor, så ni inte behöver! Mest av folket inte behöver! Jag förstår inte det modet där i Sverige, att nästan alla tycks behöva formgjutna sulor. Här i Finland mest av åkare, skidlärare, proffsåkare etc. åker med vanliga sulor. Kanske det finns olikheter av föter mellan Finland och Sverige?

KaitsuH Citera
Tottek
Online 198 inlägg

Alla fötter är unika och behöver andra sulor om du inte har en plattfot precis som sulan som ligger i från början smile

Pillard
3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 5 mån sedan

Nåt som är värt att kolla på är hur mycket modifieringar de erbjuder "på köpet". Vill minnas att Länna iaf för några år sen hade begränsning på 2 modifieringar som ingick. Detta är ju för övrigt något som är totalt hål i huvudet om man nu har en fysisk butik och kompetens/maskiner för bootfitting. Om jag ändå ska behöva betala för modifieringar, varför då inte köpa billigare på nätet? Detta verkar ju däremot Åre Skidsport verkligen ha förstått. Helt fantastisk service...

Ake_Astrom
318 inlägg
Ake_Astrom 318 inlägg 5 mån sedan

Klart värt att formgjuta sulor. Bara dumt att inte göra det (oavsett hur de gör i Finland).
Har för mig att på Alpingaraget så ingår 1 år efter köp, anpassning av pjäxan smile

//Åke

Marboh
48 inlägg

För egen del började jag testa pjäxor i Åre. Men de hade inte min storlek inne. Och de skulle inte hinna få in i tid så jag skulle kunna justera och testa....
Men låter som det kan vara vettigare att gå till alpingaraget för att fixa.
Har fått ”förmånen” med rätt breda fötter, högt fotvalv och skräddartå så är inte direkt så att nåt passar direkt ur kartong.
Därav intresset av hur länna var på bootfitting. Men om det vara ingår 2 justeringar känns det inte som ett alternativ.

Tottek
Online 198 inlägg

Jag köpte på alpingaraget för bara en vecka sen o då aa dom att 1st justering av pjäxan ingår, känns snålt men å andra sidan så får man väll se till o fixa allt som behövs då ?

Pillard
3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 5 mån sedan

Jag blir nästan provocerad av den dumsnålheten. Jag jobbar mycket med handel och stadsutveckling till vardags och då tycker alltid frågan upp om paradigmskiftet som handeln genomgår och hur fysiska butiker ska kunna hitta nya affärsmodeller för att tjäna pengar. Här har vi alltså butiker som har kompetensen och kapaciteten att göra det "gratis" och därmed få en unik USP gentemot näthandeln och då väljer de att göra så här?! Om jag ändå måste betala för modifieringen så kommer jag ju att köpa på nätet och sen betala för tjänsten i verkstaden på en skidort där jag kan korrigera och testa löpande. Just precis så har jag redan gjort med mina två senaste pjäxköp faktiskt. Innan dess var det Åre Skidsport, vilka faktiskt erbjuder "gratis" modifieringar tills det är bra, även flera år senare.

pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 5 mån sedan

Dumsnålt så att det förslår. Man kan ju fundera på hur mycket de lägger på marknadsföring och erbjudanden för att få in en kund i den fysiska butiken och hur stort värde det finns i att få en lojal kund. Åre Skidsport lär i alla fall ha tjänat in de tre justeringar som det krävdes för mig flera gånger om.

Marboh
48 inlägg

Får se hur det blir. Nu har jag köpt på alpingaraget.
Får väl ”reklamera” justeringen i värsta fall. smile
Kan ju tycka att om de säljer på dig något där man har lite tveksam fitting och deras rekommendation är att vänta med justeringen till man testat. Då har jag svårt att se att de kan ta betalt för det sen.
Hade kunnat spara en tusenlapp på att beställa på nätet. Valde bort det för att jag skulle kunna få hjälp med justering tills grejerna sitter som de ska.
Ligger inne på tryckning nu.

Fortsättning följer...

Christiam
95 inlägg
Christiam 95 inlägg 5 mån sedan

Köpte på Alpint, där sa dom till mig att jag var välkommen in om det behövdes justeringar oavsett om det var efter en vecka eller 5 år dom ville att jag skulle vara nöjd med köpet.
Den servicen gjorde att jag även köpte skida+bindning & hudar där.

Bizz
164 inlägg
Bizz 164 inlägg 5 mån sedan

Det är ju en rejäl summa med 1000 kr för formgjutna sulor. För mig skulle jag säga att det var nödvändigt på grund av mina höga fotvalv men det är säkert inte nödvändigt för alla. Fördelen med det är väl att ni kan köra med standardsulorna en vecka och sen enkelt komplettera med formgjutna sulor i efterhand om ni känner att det behövs. Då sprider man ju även ut kostnaden lite vilket kan vara skönt med ett så pass stort inköp.

mountainbear
46 inlägg
mountainbear 46 inlägg 5 mån sedan

Har erfarenhet av både alpingaraget och Länna sport.
Fick dåligt bemötande på alpingaraget med en ointresserad säljare som sålde på mig helt fel pjäxor (för smala, gick inte att lästa ut tillräckligt).
Köpte nästa par på Länna, fick ett proffsigt bemötande av kunnig säljare. Fick justera dom några gånger men det ingick i priset.
Sedan dess köper jag dom flesta prylarna där. Rekommenderas varmt.

Nallen Citera
Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 5 mån sedan

Christiam :

Köpte på Alpint, där sa dom till mig att jag var välkommen in om det behövdes justeringar oavsett om det var efter en vecka eller 5 år dom ville att jag skulle vara nöjd med köpet.

Då ger de tydligen olika svar, till mig sa de 1 år

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 5 mån sedan

Christiam :

Marboh
48 inlägg

Always-Sunny :

Christiam :

Ett år borde ju räcka rätt långt... värre om det är en justering..

Lundberg92
8 inlägg
Lundberg92 8 inlägg 5 mån sedan

Bizz :

Det är ju en rejäl summa med 1000 kr för formgjutna sulor. För mig skulle jag säga att det var nödvändigt på grund av mina höga fotvalv men det är säkert inte nödvändigt för alla. Fördelen med det är väl att ni kan köra med standardsulorna en vecka och sen enkelt komplettera med formgjutna sulor i efterhand om ni känner att det behövs. Då sprider man ju även ut kostnaden lite vilket kan vara skönt med ett så pass stort inköp.

Föviso är har du rätt!

Men om jag förstår dom flesta så är formgjutna sulor att rekommendera för våra svenska fötter. Och 1000kr i sammanhanget är en marginel skillnad ekonomiskt

Det ska tilläggas att sambon är halv finne så med lite tur behöver hon inga formgjutna sulor! ?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook