Snöläge i Alagna/Monterosa

manic
42 inlägg
manic 42 inlägg 4 mån sedan

Någon som har uppfattning om snöläget i Alagna och Monterosaområdet?

Har planerat att resa dit första veckan i februari och syftet är offpiståkning, men ser att det ännu inte ligger snö nere i byn. Vet inte riktigt om det är normalt, det är ju ännu en månad kvar, eller om det är läge för att boka om medans det ännu går.

Hittar ingen bra snörapport därifrån för att kunna göra jämförelser från tidigare år.

/Maria

Svar

GoranC
594 inlägg
GoranC 594 inlägg 4 mån sedan

Tja, vädret vet man aldrig hur det blir, kan ju komma flera meter innan du skall dit
Info om nuvarande och historiska data finner du här
https://www.skiinfo.se/piemonte/alagna- … torik.html

manic
42 inlägg

Ja, exakt vad som händer framöver är ju svårt att veta. Tänkte snarare på om läget är normalt så här långt och hur det brukar se ut.

Skiinfo har jag kikat på, men den verkar inte pålitlig för Alagna. Dit verkar inte rapporteringar ske kontinuerligt och värdena är lite ologiska. Tips på fler sidor mottages gärna.

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad jonaslukarlsson (4 mån sedan)

Wepowder eller salomons quest app tycker jag funkar bra. Basic info men bra koll på framtida snöfall.Vi åker dit v.4, kan lämna rapport efter det.

Sick_Pete
40 inlägg
Sick_Pete 40 inlägg 4 mån sedan

https://www.snow-forecast.com/
Scrollar du ner lite så hittar du "Latest worldwide snow report" som brukar uppdateras hyfsat ofta. Finns även en app.

MrHotDog
129 inlägg
MrHotDog 129 inlägg 4 mån sedan

manic :

Har planerat att resa dit första veckan i februari och syftet är offpiståkning, men ser att det ännu inte ligger snö nere i byn. Vet inte riktigt om det är normalt, det är ju ännu en månad kvar, eller om det är läge för att boka om medans det ännu går.

/Maria

Att det inte ligger nån snö nere i byn är inte ovanligt. Det ligger så lågt och smälter ganska snabbt. För typ två veckor sedan var det nästan en meter om såg bilder därifrån. Problemet nu är väl att det mesta varit stängt sista dagarna pga orkanbyar på topparna. Det är som sagt fyra veckor kvar och när det snöar brukar det komma massor på ett par dagar. Har man tur så...

TommyBorg
10 inlägg
TommyBorg 10 inlägg 4 mån sedan

Jag har varit här en månad nu och snöläget är ganska dystert.
Det fanns ganska mycket snö tidigare men för två veckor sedan kom en blida med flera plusgrader ändå upp till bergstopparna. Det följdes upp med regn över hela dalen kring jul och till nyår kom det en köldsmocka som gjorde all snö till betong.
De senaste två veckorna har präglats av starka vindar så liftarna har varit stängda 5 av de 9 senaste dagarna.

Det kan bara bli bättre!
Mvh, bitter norrbottning

Bud66
144 inlägg
Bud66 144 inlägg 4 mån sedan

@TommyBorg
Stort tack för denna rapport. Vi kommer till Gressoney v9 och tar för givet att snöläget då kommer vara minst lika bra som förra vintern:) Nu ligger det på dina axlar att fixa detta! smilesmilesmile

Det kommer bli bättre!
Mvh, positiv göteborgare

100% Ateist Citera
Realmode
114 inlägg
Realmode 114 inlägg 4 mån sedan

mja, det får vi hoppas. jag släpar mig neröver i slutet på vecka 9 om allt går enl. plan :-)

manic
42 inlägg

Tack för alla svar!

TommyBorg :

Jag har varit här en månad nu och snöläget är ganska dystert.
Det fanns ganska mycket snö tidigare men för två veckor sedan kom en blida med flera plusgrader ändå upp till bergstopparna. Det följdes upp med regn över hela dalen kring jul och till nyår kom det en köldsmocka som gjorde all snö till betong.
De senaste två veckorna har präglats av starka vindar så liftarna har varit stängda 5 av de 9 senaste dagarna.

Det kan bara bli bättre!
Mvh, bitter norrbottning

Kanske bra botten då om det nu börjar vräka på?
Vad säger de lokala åkarna? Är det normalt att det är så den här tiden på året?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook