Skidsemester med barn i "södra halvan" av Sverige

LuddeD
Online 10 inlägg
LuddeD 10 inlägg 1 vecka sedan

Hej!

Planerar en veckas semester nästa år, blir en familjetillställning med runt 8-10 personer.
Blandat gäng, vuxna, ungdomar, mindre barn (+3 ½ år upp till 70 plus).
Blandade kunskaper (från totala nybörjare till hyffsade piståkare).

Kör från södra Sverige så vill inte köra allt för länge, har kollat runt och läst så mycket jag kunnat på Freeride. Kommit fram till följande spec:

Relativt hög fallhöjd (dvs helst över 250 m)
Vettig skidskola
Sittliftar
Max 7 h körning från Småland.
Måste inte vara extremt billigt, men väljer bort Norge pga priset.

Trattat ned det till 4 alternativ som jag tycker verkar mest intressanta, baserat på mina preferenser.

Romme Alpin
+ Bra med sittliftar
+ Åkning i flera väderstreck
+ Kortast körning
- Verkar som det är mycket folk från Stockholm som skapar köer (?)
- Lägst fallhöjd av de 4 i denna listan.

Branäs
+ Högst fallhöjd
+ Gondol
+ Ser mysigt ut med boende på "berget".
- Piststräckningen verkar märklig, känns inte som man använder sin fallhöjd speciellt smart?

Kläppen
+ Gondol
+ Många goda omdömen från andra
- Mycket folk?

Stöten
+ Vargy express => korta köer till långa åk
+ Effektiv fallhöjd
+ Stort område med blåa backar
+ Närhet till Trysil, så man kan ta en dags avstickare
- Längst att köra

Vilket av de fyra alternativen rekommenderar ni?
Missat något klockrent alternativ?

(Lofsdalen, Idre, Vemdalen, Åre, Funäsdalen, osv faller bort pga distans)

Svar

Igel
160 inlägg
Igel 160 inlägg 1 vecka sedan

Har inte varit på nån av de andra anläggningarna du nämner, men brukar åka till Hundfjället. Där e det smidigt för barnen, och jag som kör lite stråk vid sidan av kan leka. De har satt upp en till sittlift i år.

Live 2 tell Citera
lagerqvist123
5 inlägg
lagerqvist123 5 inlägg 1 vecka sedan

Jag rekommenderar också Hundfjället. Försök att inte åka under sportlov/påsklov om det är möjligt, så slipper ni köa.

GoranC
528 inlägg
GoranC 528 inlägg 1 vecka sedan

Barn och Branäs är väl som hand å handske
Anläggningen har satsat på barnfamiljer dom sista 10 åren och vunnit stora Bamsepriset som bästa anlägg för barnfamiljer flera år i rad. Finns massor av barnvänliga backar. 420m fallhöjd kan du åka i ett åk på diverse olika vis. Har varit där i 15 säsonger nu och anläggningen har utvecklats enormt. Skidåkningsmässigt duger det gott för några dagars åkning. Vill man ha omväxling är det en timma och en kvart i bil till Sälen eller Trysil. Kan vara trevligt om man är där en hel vecka. Finns inga övriga kringaktiviteter så som i sälen.

zingo11
67 inlägg
zingo11 67 inlägg 1 vecka sedan

Godol i Branäs och Kläppen är inget +, mest meck om du frågar mig. Vet inte om TS tycker Skistar suger.Som @GoranC skriver är Branäs kanon för barnfamiljer. Kläppen har väl den bästa parken.Stöten är bra och väldigt familje vänlig. 2020 så kanske den norska kronan djupdykt och Hemsedal eller Trysil blir ett alternativ. Varför inte åka runt en långhelg 2019 för test. F.n tillbaka till KPI siffror.

Daniel-LAB
194 inlägg
Daniel-LAB 194 inlägg 1 vecka sedan

Sälen? Av Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället, så är Lindvallen och Hundfjället de ställen som har mest köer.
Tandådalen är ofta underskattat.
Kanske kan vara att alternativ med en veckas liftkort i Sälen och då ingår en dags åkning i Trysil, vilket jag lätt kan rekommendera.
Utbudet för barn i Sälen är bra, med äventyrsbad osv, OM man nu skulle vilja göra något annat än att åka skidor... (men vem vill det??? ;-)

LuddeD
Online 10 inlägg

Hej,

Tack för era inputs.

Hundfjället hade jag "valt bort" då senast jag var där så var det helt sjukt mycket folk. Men det är några år sedan, de kanske har fått bättre liftkapacitet sedan dess.

Det lutar åt Stöten alternativt Branäs. Med en dags avstickare till Trysil, för de som vill ha tuffare åkning smile

LuddeD
Online 10 inlägg

Gondoler är kanske överskattat i Sverige, när man är i Alperna har de varit sköna att värma upp sig i, om det blåser kallt smile

wertigo
47 inlägg
wertigo 47 inlägg 1 vecka sedan

@LuddeD I iaf Trysil, så finns det annars sittliftar där man kan fälla ner en 'sköld' på, så man sitter som i en skyddad kokong mot vädrets makter. Åtminstone en av sittliftarna har denna funktionalitet, samt... stolsvärme smile

'Sköld'-funktionaliteten är antagligen mer vanlig än sittvärmen, dock, generellt sett.

GoranC
528 inlägg
GoranC 528 inlägg 1 vecka sedan

wertigo :

@LuddeD I iaf Trysil, så finns det annars sittliftar där man kan fälla ner en 'sköld' på, så man sitter som i en skyddad kokong mot vädrets makter. Åtminstone en av sittliftarna har denna funktionalitet, samt... stolsvärme smile

'Sköld'-funktionaliteten är antagligen mer vanlig än sittvärmen, dock, generellt sett.

Finns två nu mer i Trysil, nyaste är i Skihytta området. Men det är inget vidare barnvänligt då det är ganska så brant. Men är väldigt skönt med en stollift med värme i sitsarna för ett fruset arsle då det ofta är både kallt och blåsigt i Trysil. Och inte allt så sällan så blåsigt så att liftarna uppe på kalfjället står still.

combatspenat
633 inlägg
combatspenat 633 inlägg 1 vecka sedan

stöten>branäs

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
bliparne
12 inlägg
bliparne 12 inlägg 1 vecka sedan

Norge skall inte väljas bort av ekonomiska skäl. Vill man landa något mjukare än i Trysil så är Hafjell ett mycket prisvärt alternativ (och med längre åk). Speciellt om man kan laga lite mat själv så blir det ofta billigare än svenska alternativ med med en nära alpupplevelse i skidåkningen. Dock får man väl skippa några öl i backen om inte plånboken tillåter.

KarinLager
50 inlägg
KarinLager 50 inlägg 15 timmar sedan

Stöten! Jättefint och barnvänligt!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook