Skotertur Sälen - Kiruna = skidorter man inte får missa

frontside900
8 inlägg
frontside900 8 inlägg 1 månad sedan

Hejsan,
Jag planerar en skotertur från Sälen till Kiruna och vill få lite input på bra skidorter på vägen. Även bra Helikopteråkning eller Catski hade varit kul att klämma in.
Beräknar åka v10-11.
De skidorter jag funderar på förutom Sälen är
Idre
Ramundsberget (eller något annat ställe i närheten)
Åre
Kittelfjäll
Hemavan
Borgafjäll

Något jag missat? och om ni hade fått välja tre stycken för att åka i, vilka hade det varit?

//Mikael

Svar

zingo11
72 inlägg
zingo11 72 inlägg 1 månad sedan

Vilket gött projekt.
Hur många mil på skoter blir det?
Boende på vägen?
Följebil?
Ramis
Kittelfjäll
Borgafjäll(aldrig åkt där så test är ett måste)

JFGI Citera
frontside900
8 inlägg

Yes ett projekt som jag haft i åtanke/planerat i många år.
Tar lite tid att få till allt men nu är det inte mycket kvar, bara hoppas att det blir bra med snö hela vägen annars får man ändra resplanerna.
Ca 120 mil beräknar jag på ca 8 dagar på skoterleder.

Har med mig all utrustning på skotern sovsäck/väskor både på styre, tank och sadel för att kunna tälta om det är fint väder eller om något händer (ska kunna vara insnöad i tre dagar utan problem)
Annars blir det hotell/vandrarhem/fjällstationer beroende på hur det går.
Tälta på Åresjön kanske?

Ingen följebil, om något händer får jag fixa bärgning av den lokala skoterklubben till närmaste stad och sedan boka transport av skotern tillbaka med Schenker (jag ska ändå skicka hem den efter resan, .
Flyg hem från Kiruna (om allt går som det ska)

//M

Hasse_Lindborg
2921 inlägg
Hasse_Lindborg 2921 inlägg 1 månad sedan

Nu är inte de medlemmar här men det är ett gäng från Funäs som har gjort den där resan ett par gånger om du vill ha tips på själva skoterturer... sök efter Håkan svetsnoff och skotertur så komme rdetvnog fram.

frontside900
8 inlägg

Tack för tipset, har sett att dom gjort den turen i en större grupp och att dom planerar att köra v10 i år också.

Vilket av ställena runt Funäsdalen ska man prova om man bara ska köra en eftermiddag?

Hasse_Lindborg
2921 inlägg

frontside900 :

Tack för tipset, har sett att dom gjort den turen i en större grupp och att dom planerar att köra v10 i år också.

Vilket av ställena runt Funäsdalen ska man prova om man bara ska köra en eftermiddag?

Ramis

frontside900
8 inlägg

Kanon, då är Ramis spikad.

Sälen, Idre, Ramis, Åre, Kittelfjäll, Hemavan och sist Borgafjäll får bli färdvägen så får jag se vilka det blir åkning på.

frontside900
8 inlägg

Har även kollat upp Heli (3åk),
Helags 2650kr
Kittelfjäll 2990kr
Borgafjäll (Catski 2000kr 4 toppar)

Om ni skulle välja en av dessa, vilken skulle det bli? eller har jag missat något område med så frekventa helikopterlyft som möjligt?

Riksgränsen finns också men osäkert om jag kommer att ha tid till att åka ändå dit.

Hasse_Lindborg
2921 inlägg

frontside900 :

Kanon, då är Ramis spikad.

Sälen, Idre, Ramis, Åre, Kittelfjäll, Hemavan och sist Borgafjäll får bli färdvägen så får jag se vilka det blir åkning på.

Sälen, Idre, Lofsdalen, Ramis. Sen Bydalen, Åre? Sen massa andra fjäll på vägen därifrån. wink

enriico
30 inlägg
enriico 30 inlägg 1 månad sedan

Är det BRA skidåkning du eftersträvar rekommenderar jag att du sträckkör till Kittelfjäll och sen spenderar så mkt tid som möjligt där. Ta sen skotern till Hemavan för Heliski.

Skantz
276 inlägg
Skantz 276 inlägg 1 månad sedan

Prova stora Blåsjön I norra Jämtland. Jag hade skidat I jäkkvik också, bör kunna ha nån åkning. Det var tv tips

frontside900
8 inlägg

Stora Blåsjön verkar vara ett bra tips både för åkning och skoter, tackar. Får se vilken väg det blir.

bjorsi
71 inlägg
bjorsi 71 inlägg 1 månad sedan

Litet tillägg till din planerade färdväg. Om du tänkt dig åka från söder till norr så blir det Åre, Borga, Kittel och sist Hemavan. Förövrigt så har Hemavan helikopterskidåkning.

edelovekillerr
151 inlägg
edelovekillerr 151 inlägg 1 månad sedan

Jag hade förlängt resan till Riksgränsen och kört
Abisko
Björkliden
Riksgränsen

clay
55 inlägg
clay 55 inlägg 1 månad sedan

En lite kommentar gällande Helli-ski i Hemavan. När jag körde där för typ 2-3 år sen så fanns det 2 bolag. Det ena var det en norrman som körde guide och det andra är Stig strand. Jag körde på norrmannens bolag pga av att herr Strand var fullbokad.
Kan ju säga att valet va mindre bra. Vi fick förvisso köra 5 toppar MEN säkerheten var under all kritik och norrmannen hade noll koll på risker och hur man på ett säker sätt tar sig ner i exponerad terräng....

frontside900
8 inlägg

Ni som kört Helikopteråkning, hur ofta körs turerna och brukar de vara fullbokade? Lite svårt att boka lång tid i förväg.
Helt klart är man sugen på riksgränsen, 8 dagar är allt för kort tid för allt man vill klämma in.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook