Rädda vintern död eller levande! (och andra motsägelsefulla budskap)

1050moh
59 inlägg
1050moh 59 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad 1050moh (1 vecka sedan)

Lee-nus :

Kan tyvärr inte hålla med dig i det minsta. Problemet som TS nämner är ju inte att POW:s ambassadörer är sämre för miljön än någon annan - det är ju för att de är just POW-ambassadörer som de urholkar sakfrågan fullständigt genom att predika en sak och göra en helt annan. Det finns liksom ingen trovärdighet i det överhuvudtaget.

Vidare, "publicitet" och "nå ut" - inte för att vara sån, men vadå - med ett par tusen följare på instagram? Jag hade kunnat köpa argumentet om vi snackat om t.ex. Leo DiCaprio, med miljontals följare och fans, som flyger kors och tvärs för att föreläsa och engagera, men nu är ju inte han POW-ambassadör. Och toppen om William tar tåget till Japan, men mig veterligen är inte han heller POW-ambassadör. Vidare, det skidåkare behöver för att nå ut på det sätt du nämner är knappast bra snö och tävlingar, det är snarare kreativitet och något som sticker ut.

Jag tänker verkligen inte hänga ut någon för jag tror att de flesta svenskar är relativt goda kålsupare, men det är ju lätt att bli cynisk när en organisation som uppmanar folk till att ta tåget till bergen representeras av människor som själva inte gör det. Det är verkligen inte rätt sätt att inspirera.

Bra skrivet! 👍🏻

frankbolsoy
8 inlägg
frankbolsoy 8 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad frankbolsoy (6 dagar sedan)

Märkligt att ni pratar om tro.
Alla klimatforskare och experter som finns kan bara tro.

Låt mig tydliggöra.
Kommer ni ihåg förut när alla experter sa att jorden va platt tex, eller något annat som var stenhård fakta för x antal år sedan?
Inte jag heller för så gammal är jag inte, men jag har hört talas om saker som man visste förut i tiden.
Nu säger forskare och experter som dom alltid gjort om sina kollegor som arbetat före dom.
Nämligen detta "förr trodde man ex att jorden var platt, men nu vet man att den är rund". Då när man "visste" att jorden var platt så var det fakta som alla visste, det är bara så punkt.
Problemet är att på den tiden när man visste att jorden var platt så sa man samma sak om något annat.
Så frågan är vad dom säger om 50 eller 100 år om vad vi "vet" nu.

Klimatet är så komplicerad grej så jag tror att ingen har någon aning, finns så många miljontals grejer som spelar in. Folk bara tror lika mycket som förr i tidens människor trodde att jorden var platt.
1933 var det 38 grader i Ultuna, Uppsala. Många flyg som var ute och gasa på tomgång kanske då?
1966 var det -53 grader i Vuoggatjålme, Norrland. Hmm kallt..
Bara något år efter 1971 var det 30,6 grader i Överkalix-Svartbyn, Norrland i maj. Helt plötsligt kom v8orna igen, eller?
Just saying...

Vattendroppe
2990 inlägg
Vattendroppe 2990 inlägg 5 dagar sedan

@frankbolsoy Trollar du eller är du seriös?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Steepndeep
77 inlägg
Steepndeep 77 inlägg 5 dagar sedan

Måste bara kommentera @frankbolsoy helt felaktiga (fake news) kommentar så inte några barn som läser detta tror på historie beskrivningen. All diskussion om att jorden var platt samt att jorden var centrum i universum drevs av religiösa övertygelser. Inget annat. Det var kristna präster som uttolkade bibeln och såg att människan var "satt på jorden att vara herre över allt levande". Det fanns i princip väldigt få vetenskapsmän på den tiden och när de till sist lyckades ta fram det första teleskopet och började räkna på planters rörelser så kom man fram till att jorden var rund och kretsade runt solen. Dock hade Aristoteles redan ca 350 fk lanserat denna teori och det var allmänt omvittnat bland tidiga vetenskapsmän att så var fallet. En maktkamp mellan katolska kyrkan och sekulära kungar (notera att vi talar maktkamp) gjorde dock att man så sent som 1633 satte Galileo Galilei i husarrest för att han hävdade att jorden kretsade runt solen.

Någon som ser liknelsen??

Här har vi igen vetenskapen mot makten (olja och kol är inte värt så mycket om vi inte kan använda det) samt diverse troende och förnekare som springer maktens ärenden (medvetet eller omedvetet) och kommer med helt meningslösa observationer.

Om vi återgår till OP så är flygresor inte det stora problemet utan uppvärmning, land och sjötransporter samt all (nästan) tillverkning.

Självklart så skall vi som människor försöka undvika att göra onödiga flygresor, och vad som är onödigt kan diskuteras. Helt klart är dock att OM man skall flyga så skall det göras med modernaste bränslesnålaste plantyp som finns. Dreamliner och Airbus motsvarighet skall användas på långflyg, Inte gamla 747 som sjunger på sista versen. Helikopter är bland det sämsta som finns men är en nästan ickeobserverbar del av alla totala utsläpp. Snyggt vore dock att skippa Heli och tura istället samt köra drönare för att filma.

Full fart spar tid Citera
frankbolsoy
8 inlägg
frankbolsoy 8 inlägg 5 dagar sedan

@Steepndeep Tack för info big_smile, visste inte att jorden var platt grejen var så faktiskt.
Jag kommer inte på nu något exempel som jag hört å läst så har inget att backa upp med tyvärr.
Men vetenskapen har kommit fram till en sak bara för att några år senare menat att det dom kom fram till först kom dom fram till för att dom inte visste bättre eller inte hade nog avancerad utrustning för att mäta, och att det första dom kom fram till var helt fel.

Men i vilket fall så borde dom som vet å har makt föregå med gott exempel om det verkligen är så kris som media säger. Kollar man på en rapport från IPCC från 2007 så säger dom något i stil med "Långsiktiga förutsägelsen om framtida klimat situationer är inte möjlig att göra". Men jag är ingen expert så jag vet inget heller.
Vill man på internet hitta fakta som stöder sin egen tanke så gör man oftast det.
Kollar man på dom som tjänar mest pengar på att folk är miljömedvetna så tror jag inte dom hade brytt sig lika mycket om man tog bort deras vinst. Pengarna är oftast den största maktkällan i saker, förutom hos dom som är fanatiker då.
Som @erik_lagg skrev så måste "höjdarna" ta politiska beslut om det verkligen ska göra nån skillnad på hur vi konsumerar. Tex att det är ofta billigare att köpa nytt än att laga det jag äger är rätt märkligt och korkat.

För övrigt så är jag inte så intresserad så jag har inga pålästa inlägg att göra till detta ämne. Lägger hellre den tiden som jag hade kunnat läsa till att vara med familjen istället. Man får mycket reaktioner av att säga emot vad man "ska" tänka. Ofta brukar det komma bra saker ur det. Det är kul tycker jag.

Nu ska jag ut och kleta på stighudarna så jag kan ta vara på det vita guldet som kommit här. Vart snöstorm å snöat massa under veckan som vi var borta i Luleå. Ha det fint!

Vattendroppe
2990 inlägg
Vattendroppe 2990 inlägg 5 dagar sedan | Senast ändrad Vattendroppe (5 dagar sedan)

@frankbolsoy Trollar alltså.

Men för att kommentera lite på inlägg två:
1. Du ska inte lyssna på media, den är sensationalistisk (jämför med t ex vad target="_blank" rel="nofollow">Hans Rosling säger) - du ska lyssna på forskning. Forskning och media är två FULLSTÄNDIGT olika saker, kritisera det ena eller det andra och blanda för f*n inte ihop dem.

( @johan Verkar som att youtube-länkar i url-brackets får freeride att gå sönder lite)

2. Jag skulle gärna ha källan på det, för jag är väldigt övertygad om att det citat är taget ur sitt sammanhang. En annan detalj är ju att det har hänt en hel del med forskning och vetenskap, metodik etc på 12 år, SPECIELLT på ett område som är relativt ungt, som den här typen av klimatforskning är.

3. Klimatforskning är ungt, oh och det händer mycket på området hela tiden. Det är en förhållandevis förändelig forskning, men det råder ändå en extremt bred konsensus bland de stora dragen. Det är väl mer eller mindre bara andra vetenskapliga teorier, som gravitation och kvantosäkerhet som kan toppa med samma breda konsensus. Och det är ju inte särskilt kontroversiella teorier.

frankbolsoy :

För övrigt så är jag inte så intresserad så jag har inga pålästa inlägg att göra till detta ämne. [...] Man får mycket reaktioner av att säga emot vad man "ska" tänka. Ofta brukar det komma bra saker ur det. Det är kul tycker jag.

https://i.imgur.com/jWr67J8.png?1

frankbolsoy
8 inlägg
frankbolsoy 8 inlägg 5 dagar sedan | Senast ändrad frankbolsoy (5 dagar sedan)

@Vattendroppe sök på youtube efter följande:
climate change what do scientists say prageru
kolla någonstans ungefär i mitten så har du min källa till det citatet. Ingen aning om det stämmer eller inte för har inte kollat upp något.

Även fast det händer mycket i utvecklingen så tror jag inte forskare innerst inne vet. Men dom måste ju hålla masken för att ha sina jobb kvar. Eller så vet dom, vad vet jag.

Gizmoo
6 inlägg
Gizmoo 6 inlägg 5 dagar sedan

Vattendroppe :

@frankbolsoy Trollar alltså.

Men för att kommentera lite på inlägg två:
1. Du ska inte lyssna på media, den är sensationalistisk (jämför med t ex vad target="_blank" rel="nofollow">Hans Rosling säger) - du ska lyssna på forskning. Forskning och media är två FULLSTÄNDIGT olika saker, kritisera det ena eller det andra och blanda för f*n inte ihop dem.

( @johan Verkar som att youtube-länkar i url-brackets får freeride att gå sönder lite)

2. Jag skulle gärna ha källan på det, för jag är väldigt övertygad om att det citat är taget ur sitt sammanhang. En annan detalj är ju att det har hänt en hel del med forskning och vetenskap, metodik etc på 12 år, SPECIELLT på ett område som är relativt ungt, som den här typen av klimatforskning är.

3. Klimatforskning är ungt, oh och det händer mycket på området hela tiden. Det är en förhållandevis förändelig forskning, men det råder ändå en extremt bred konsensus bland de stora dragen. Det är väl mer eller mindre bara andra vetenskapliga teorier, som gravitation och kvantosäkerhet som kan toppa med samma breda konsensus. Och det är ju inte särskilt kontroversiella teorier.

frankbolsoy :

För övrigt så är jag inte så intresserad så jag har inga pålästa inlägg att göra till detta ämne. [...] Man får mycket reaktioner av att säga emot vad man "ska" tänka. Ofta brukar det komma bra saker ur det. Det är kul tycker jag.

https://i.imgur.com/jWr67J8.png?1

Är inte det där ärketomten som sagt att " jag skulle gå upp på scen och berätta att Jimmie åkesson hade rätt hela tiden". Andra studier som visar att Roslings prognos om befolkningsökning är alldeles för optimistisk. Han och Jordan verkar ju överens om att minska fattigdomen. Usch och fy.

Egentligen har jag inga problem med Rosling och hans forskning, men du behöver slänga ut dig osanningar om Jordan Peterson.

I övrigt ber jag varje dag att vi i framtiden kan återgå till temperaturer likt lilla istiden. Livet var inte så behagligt i övrigt, men vad gör det när det är fler dagar för skidåkning.

Vattendroppe
2990 inlägg
Vattendroppe 2990 inlägg 4 dagar sedan

@Gizmoo Osanningar om Jordan Peterson? Jag ställde fråga om det var en person jag trodde det var, fick förklarat att det förmodligen inte var det och så var det slut på den bollen? tongue

Gizmoo
6 inlägg
Gizmoo 6 inlägg 4 dagar sedan

Vattendroppe :

@Gizmoo Osanningar om Jordan Peterson? Jag ställde fråga om det var en person jag trodde det var, fick förklarat att det förmodligen inte var det och så var det slut på den bollen? tongue

Missuppfattning av mig då smile

mtossberg
8 inlägg
mtossberg 8 inlägg 3 dagar sedan | Senast ändrad mtossberg (3 dagar sedan)

Hej!

Vad kul, bra och viktigt att det snackas klimat här!

I egenskap av ordförande för Protect Our Winters Sweden vill jag börja med att be om ursäkt för att vi inte deltagit i debatten här - vi hoppas på att kunna besvara era frågor och funderingar samlat i en debattartikel här på Freeride. I väntan på detta så tänkte jag dela med mig av lite kort information om hur POW jobbar, med förhoppning att det ska besvara några av de frågor jag snappat upp då jag scrollat igenom tråden:

- Protect Our Winters syfte är enkelt - vi vill rädda vintern! För att uppnå detta jobbar vi med två parallella spår: vill att snösporten ska minska sin klimatpåverkan, och samtidigt bli en starkare röst i samhällsdebatten genom att dela med oss av historien om vinterns mörka framtid. Att minska snösportens klimatpåverkan handlar om att företag, organisationer och vanliga skid- och brädåkare tar ett större ansvar för sitt klimatavtryck och successivt utvecklar mer hållbara affärsmodeller och beteenden. Att bli en starkare röst i samhällsdebatten innebär att vi snösportare måste berätta vår historia om vinterns mörka framtid och därigenom verka för insatser som begränsar klimatförändringarna, både inom politiken och näringslivet.

- POWs drivkraft och kommunikation är i grunden positiv - vi vill lyfta framgångar och lösningar, inte skuldbelägga och svartmåla. Vi drivs av vår passion för vintern och använder denna passion som ett verktyg för att agera inför klimatutmaningen. POW syftar till att inkludera - inte peka finger och exkludera - vi vill uppmuntra alla att dra sitt strå till stacken och börja där man står! Kan vi skapa en bred massa som alla börjar ta steg i rätt riktning så har vi bättre förutsättningar för att skapa en ny samhällsnorm där makthavare får mandat att fatta de politiska beslut som behövs.

- Idag har vi uppnått ett av våra mål; att placera klimatfrågan i strålkastarljuset inom den svenska snösporten. Under de senaste åren har vi noterat att snösportarsutövare börjat förstå vilken effekt klimatförändringarna har på våra vintrar och vår möjlighet att göra det vi älskar mest; att njuta av vita vintrar. Men, det finns mer att göra. Nu när vår målgrupp är medveten om klimatförändringarna och dess följder, och ämnet diskuteras aktivt och omskrivs i media, vill vi uppmuntra individer, företag och beslutsfattare till att börja agera utifrån denna kunskap. För att uppnå detta fortsätter vi att ta plats i den allmänna debatten genom medverkande i politiska beslutsprocesser, debattartiklar, kampanjer som #VäljVintern och aktivism. Vi fortsätter att inspirera och informera om hur individer kan minska sin klimatpåverkan, bland annat genom kampanjen #POWHabits, filmen Powder Express, artiklar i media, inslag i radio, och föreläsningar på universitet och event. Och vi fortsätter att bearbeta företag inom branschen för att de ska vidta åtgärder för att minska sin klimatpåverkan genom workshops, föredrag och gemensamma projekt.

- Vi vill självklart att våra ambassadörer ska leva som de lär. Tyvärr har vi svårt att styra vilka ambassadörer som representerar andra nationella POW-organisationer än just den svenska och det är således för dessa jag kan svara, självklart kommer vi dock även att lyfta era synpunkter till den globala organisationen.
De som är POW-ambassadörer i Sverige har blivit det för att de brinner för miljö och klimatfrågor, och försöker att anpassa sin livsstil för att minska sin klimatpåverkan. Våra ambassadörer hjälper oss att nå ut med vårt budskap och sprida detta till en publik som annars historiskt sett har intresserat sig föga för miljöfrågor. Vi är tacksamma över allt det ideella arbete våra ambassadörer lägger ner och ser dem som en viktig del av POW. Likt mig själv, er som debatterar här i tråden, och de flesta andra skidåkare är våra ambassadörer dock inte mer än människor - än har vi inte hittat några svenska skidåkare med stor reach som lever helt klimatneutralt (har ni tips på någon får ni gärna höra av er till oss!).

- Protect Our Winters Sweden är en ung organisation. Vi har funnits sedan 2016 och arbetet bedrivs helt ideellt av en samling passionerade skid- och brädåkare som arbetar med POW utöver ordinarie jobb, familj, studier och annat. Vi är medvetna om att vi har mycket att jobba på, till exempel en tydligare företagspolicy, bättre kommunikationsmaterial, fler och mer omfattande kampanjer etc. Men, som ni säkert kan gissa er till har vi inte oändligt med varken pengar eller humankapital - tvärtom. Därför blir inte allt perfekt, men vi är oerhört stolta över att vi trots detta på 3 års tid skapat en bred rörelse inom snösports-Sverige som vill verka för en mer klimatsmart vintersport, spridit information och kunskap i frågan, och gjort att snösporten har fått en röst i den allmänna debatten.

Avslutningsvis vill jag flagga för att jag kommer ha svårt att ha regelbunden koll på denna tråden pga högsäsong både på mitt "riktiga" jobb och för POW - hoppas att ni har förståelse för detta. Har ni mer frågor eller funderingar kring hur vi arbetar inom POW är ni därför varmt välkomna att kontakta mig på maja.tossberg@protectourwinters.se - eller varför inte leta upp oss under VM i Åre? Vill ni engagera er och hjälpa oss att göra POW ännu bättre så är vi som alltid på jakt efter volontärer!

Maja Tössberg
Ordförande, Protect Our Winters Sweden

PS. Att ni inte kan se våra ambassadörer, vänföretag, eller mycket annan info på hemsidan längre beror på att vår webbleverantör tvingade upp oss på en ny PHP-version för en tid sedan. Vår Wordpress-design klarade inte av detta och sidan gick därför ner helt den 27/12. Det ni ser nu är en temporär sida med den mest relevanta informationen, i väntan på att vi ska få upp en ny. Finns det någon WP-guru där ute som är sugen på att jobba ideellt så let us know!

FilleJ
930 inlägg
FilleJ 930 inlägg 2 dagar sedan

Jävligt viktig och bra debatt!

Jag kan bara svara lite om klimatkompensation.
Det finns lite olika typer av klimatkompensation men dom vi kör på när företaget jag jobbar på klimatkompenserar handlar om att bygga förnybar energi utomlands. Alltså att t.ex. bygga vindkraft och solkraft i Asien eller andra ställen där man har mycket fossil energi.

På flygplan är det ju ofta att man klimatkompenserar i form av fossilfritt bränsle.
Klimatkompensering behöver ju inte vara svindyrt heller. Att klimatkompensera mitt avtryck som ligger kring 5-6 ton om året kostar runt 650kr. Då investeras dom pengarna i projekt för att släppa ut 5-6 mindre ton i länder som inte har lika bra energi tillgångar som Sverige(där jag kompenserar). Det kan även såklart investeras i andra saker också. Det kan vara andra saker som att förbättra matsituationen runt om i världen på platser där det inte har det lika bra ställt.

Det är absolut inte något som gör att jag tycker att du kan flänga jorden runt och köpa saker till höger och vänster skita i att tänka själv. Men det kan vara "något" att göra som gör nytta för klimatet även om du sänker ditt avtryck själv.

Vissa tycker att det är bullshit och att man ska sänka sitt eget avtryck och att man "köper" sig fri. Men man kan ju göra båda.

Mustaschlife Citera
Bjurt
10 inlägg
Bjurt 10 inlägg 1 dag sedan

Tack @mtossberg för ett bra svar! Grymt jobb!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook