Flex 100 vs 110

Vurpaan
11 inlägg
Vurpaan 11 inlägg 1 vecka sedan

Tjohopp.

Testade nya pjäxor i slutet av förra säsongen men blev aldrig något köp.

Hittade dom på nätet nu till väldigt bra pris,dock är flexen lite lägre.

Killen i butik sa att jag behöver 110 flex, men dom på nätet är 100. Är de stor skillnad?

Har 80 flex idag, på pjäxor som är minst 10år.

//Jimmy

Svar

GoranC
Online 528 inlägg
GoranC 528 inlägg 1 vecka sedan

Flexen är inget standardiserat mått. Men samma modell och olika flex brukar innebära att även innerskon är annorlunda, oftast mjukare och sämre kvalitet på de med lägre flex. Även kan det vara olika plast i pjäxan, olika form på lästen, spännen mm. Mjukare pjäxor är oftast mer komfortbetonade.
Så köp inte bara för att det är billigt.
En pjäxa måste du prova eller ha provat så du vet hur den sitter på foten.

dallan
490 inlägg
dallan 490 inlägg 1 vecka sedan

Inom samma modelserie är det överlag marginella skillnader mellan 100/110.

Vurpaan
11 inlägg

Ok, tack för svar.

Denna pjäxa är det som jag testat i butik och gillade jättemycket:
https://www.keller-sports.co.uk/p/head- … 7JEALw_wcB

Denna hittade jag på nätet:
https://www.snowinn.com/skidor/head-vec … xWEALw_wcB

Pillard
Online 3028 inlägg
Pillard 3028 inlägg 1 vecka sedan

Notera att Snowinn i sin beskrivning anger både 110 och sen 100/90. Så risken finns ju att de har lite dålig koll själva på vad det är för modell. Skillnaden mellan flex 100 och 110 behöver inte vara hela världen men har du otur är det ju helt olika pjäxor från olika år där de gjort om passformen totalt.

xQubeZ
42 inlägg
xQubeZ 42 inlägg 1 vecka sedan

Vet inte vad ni andra tycker men snowinn är ju en rätt shady sida. Jag skulle inte våga beställa därifrån.

Pillard
Online 3028 inlägg
Pillard 3028 inlägg 1 vecka sedan

xQubeZ :

Vet inte vad ni andra tycker men snowinn är ju en rätt shady sida. Jag skulle inte våga beställa därifrån.

Jag har beställt därifrån och det gick galant. Jag fick även bra support när Beast-tån pajjade. Så det är ingen fara, man måste dock ha koll på vad man beställer...

Hasse_Lindborg
2908 inlägg
Hasse_Lindborg 2908 inlägg 1 vecka sedan

Pillard :

xQubeZ :

Jag har beställt därifrån och det gick galant. Jag fick även bra support när Beast-tån pajjade. Så det är ingen fara, man måste dock ha koll på vad man beställer...

Enig. Är en bra sida om vet vad man vill ha...

GoranC
Online 528 inlägg
GoranC 528 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad GoranC (1 vecka sedan)

Inget fel på den sidan, dock gör autoöversättningen från spanska att den ser ganska så knepig ut.
Men går fint att snacka engelska med supporten om man har behov av att prata i telefon med dom.
Ställer man om till spanska så blir informationen om denna 100 flex pjäxa korrekt och ingen missvisande text om 110 flex mm.

Vurpaan
11 inlägg

Va skulle ni rekommendera angående pjäxorna då?

dallan
490 inlägg
dallan 490 inlägg 1 vecka sedan

Cop

Vurpaan
11 inlägg

dallan :

Cop

?

GoranC
Online 528 inlägg

Säkra kortet, köp dom du testat. Kostar nån hundring mer som kan bli dumsnålt om dom inte passar.
Men pjäxorna på Slowinn ser ut att vara väldigt lika med samma innersko, kan vara exakt samma. Kolla vad returfrakt kostar först innan du beställer utifall dom inte skulle passa.
Men har du testat ordentligt så du vet exakt storlek och inte köper för stora pjäxor?
Sök på nätet på de olika modellerna och se vad som skiljer. Men ser inte ut att vara nån skillnad. Olika årsmodeller? Jag har prövat att söka lite, verkar vara 110 modellen som finns.
Men är troligen riskfritt att beställa ett par. Kolla först vad frakten kostar, kan i slutändan bli samma pris.
En fråga bara, vad väger du???
Kan ju vara så att 100 flexen blir för mjuk för dig.

Vurpaan
11 inlägg

Billagaste jag hittar 110 flex är en tusing till.
De e väl säkrast å kolla frakten som du säger. Tycker oxå dom ser väldigt lika ut, kollat på årets head vector å nu verkar dom bytt namn från evo till rs.

Testade i butik i idre förra året, då mätte dom fot å grejade. Så den storleken vi kom fram till kändes väldigt bekväm.

Väger ca 87kg

GoranC
Online 528 inlägg

Hur åker du och var?

Vurpaan
11 inlägg

Gillar å åka snabbt och lite aggressivt, gärna lite större svängar på kant. Men de blir även en del slö åkning med barnen även om de börjar bli lite fart på dom

Sverige Norge, men planen är alperna så småningom

GoranC
Online 528 inlägg
GoranC 528 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad GoranC (1 vecka sedan)

Då skall du med din vikt inte köpa 100 flex, hellre 120 flex. Brukar vara bättre prestanda och kvalitet rakt över när man går upp till den nivån på pjäxor.

Vurpaan
11 inlägg

Ok, tack för alla svar

Vurpaan
11 inlägg

Får se om jag hittar nån butik i gbg som säljer head pjäxor så jag kan prova årets modell på head vector.

GoranC, du verkar ju ganska påläst. Nått annat märke du rekommenderar om jag åker med salomon nu och gillar passformen på head.

Får se om jag hittar nått som passar annars får mina Salomon 1080 Foil med flex 85 hänga med ett tag till. Har haft dom i minst 10år men dom är så sköna men dom flämtar ganska bra nu när jag lägger tryck på dom

GoranC
Online 528 inlägg

Bor du i Göteborg så rekommenderas en tur till Skisdore och Udens i nämnd ordning, båda på Övre Husargatan.
Märken kan jag inte rekommendera alla var olika form på fötterna och behöver olika pköxor. Men går du till dessa butiker lär du få professionell hjälp

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook