Flytta utomlands?

Farbrorfluff
Online 13 inlägg
Farbrorfluff 13 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Farbrorfluff (1 vecka sedan)

Tjena allesammans, går nu under årets risiga vinter och funderar på om jag verkligen vill vara kvar här i Sverige eller om jag bara ska ta mitt pick och pack, lämna allt och testa nytt någon annanstans.

Har sedan 6 år tillbaka bott i Åre och har trivts ganska bra här mer eller mindre hela tiden. Det som stör mig är de osäkra vintrarna, komma-och-gå livsstilen och det oändliga flödet av turister som alltsomoftast verkar sakna fullkomlig respekt för både berget, byn och dess invånare.
Kanske är det det gråa vädret som spökar för mig men känner mer och mer varje dag att jag bara vill byta vardag, kanske bege mig till någon skidort i Kanada eller USA så man slipper krångel med språk och ändå får fortsätta med skidåkningen, förhoppningsvis med snörikare vintrar.
Å andra sidan så är Åre alltid ett säkert kort med permanent och bra boende, ett berg jag känner utan och innan, vänner i byn och alltid jobb någonstans. Tror knappast att jag skulle kunna klara av att bo i ett säsongsboende och det är nog det som skrämmer mig mest med idén om att flytta.

Skulle tro att många av er därute har gjort något liknande någon gång tidigare, hur kände ni över det? Vad var för och nackdelarna?

Svar

jarnebring
364 inlägg
jarnebring 364 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad jarnebring (1 vecka sedan)

Lite om att bo i USA (inte besöka). Har bott och studerat och även arbetat där (ej i en skidort men reglerna samma). Det är inte helt lätt att få arbetstillstånd. Jag hade ett sk O1-visum som gällde i tre år när jag arbetade, vilket var ganska svårt att få. I princip var jag tvungen att bevisa att jag var ”världsledande kompetens” inom min gebit i en domstol. Detta sköttes i praktiken av en advokat som min arbetsgivare stod för, så en ganska svår väg. Finns H1 som är vanliga arbetstillstånd på 2 år, men dom ges ut i begränsat antal varje år — tar slut snabbt — och bara inom några få branscher. För plugg har jag för mig det var J-visum (länge sedan) jag hade. Man fick praktisera på det (intern) men inte jobba mot lön. Och detta var på Obamas (respektive Clintons) tid. Kan nog ha blivit ännu svårare i och med Trump.

Koppelman
1190 inlägg
Koppelman 1190 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Koppelman (1 vecka sedan)

Gällande USA är det också värt att tänka på (om man nu får visum som sagt) att det sociala skyddsnätet inte alls är lika omfattande som i Sverige och du förväntas själv bekosta många saker som så som sjukvårdsförsäkring och pension. Därtill är antalet semesterdagar färre än i Europa, sällan fler än 20 och ofta inte mer än 10-12. Utöver detta är lönebilden på arbetsmarknaden helt annorlunda än i Sverige; förenklat är klasskillnaderna större där tjänstemän och högutbildade tjänar mer och arbetare mindre.
Kanske därför bättre att snegla på Europa, då krävs ju dock ofta språket. Det beror också på vilken kompetens du erbjuder. Annars ligger ju Norge inte långt ifrån och många orter nära Bergen från ju mycket snö. Lär dock vara rätt regniga höstar och vårar där?

Sen oklart hur gammal du är men man kan ju ansöka om kanadensiskt working holiday visa tills en är 30 år gammal.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook