Val av ryggsäck motor eller ampull

mansmag
2 inlägg
mansmag 2 inlägg 1 vecka sedan

Jag känner att jag skulle vilja ha en lavinryggsäck.
Har faktiskt köpt två stycken nu och kan inte välja vilken jag ska behålla om jag nu ska behålla någon...
De kostar en ganska rejäl slant och jag har ju klarat mig bra utan en hittills... Jag åker mycket i svenska fjällen och en vecka per år i alperna.
Samtidigt vågar jag inte riktigt jinxa detta och sen ligga där tre meter under packad snö och njuta över mina pengar på banken...

Båda är av märket Scott.
Den ena med ampuller. Scott - Air Free 32L 5000 kr
Den andra har motor. Scott -Patrol 30L 8000kr

Det verkar bra med motor och batteri då man kan provdra den och öva och den kan man ladda upp med vanliga AA-batterier.
Den med ampull vill man gärna inte provdra.
Fördelarna jag ser med den med ampuller är att den nog håller över tid. En beprövad teknik. Den kommer säkert fungera lika bra om 10-15 år som idag.

Den med batteri känns mer osäker. En elektrisk apparat känns inte som en produkt som kommer fungera alls om 5 år. Det är en oprövad produkt då den kom ut till denna säsong.

Samtidigt kommer det inte bli några bekymmer med att flyga med batterisäcken.

Detta val gör mig rätt vaken på nätterna och jag kan inte välja vilken säck som ska få stanna kvar i min ägo.

Tips?

https://www.sport-bittl.com/en/scott-ai … 94627.html

https://www.outnorth.se/scott/patrol-e1-30-backpack-kit

Svar

Servo2
Online 58 inlägg
Servo2 58 inlägg 1 vecka sedan

I-landsproblem? Jag har en BMW och en Mercedes. Kan inte heller bestämma mig om vilken av dom som ska säljas/skänkas bort.

kurono
Online 86 inlägg
kurono 86 inlägg 1 vecka sedan

Läs denna:
https://www.wildsnow.com/24669/scott-al … st-review/

Finns nog en anledning varför Black Diamond väljer att använda samma system i sina nya väskor.

oskarisaksson
18 inlägg
oskarisaksson 18 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad oskarisaksson (1 vecka sedan)

Behåll gasväskan å gör dig av med fläkt ryggan.. Batterier påverkas av kyla och ålder samt att elektronik inte är lika pålitligt. Helt obemärkt är du inte med att flyga med fläktrygga heller. Men om du bara flyger för 1v semester i alperna per år så är inte flyget något problem.
Finns en del butiker som erbjuder gratis test av airbags eller mot en fika peng, annars går det att lösa själv också om man råkar har lite grejer hemma. Är du fundersam över själva mekanismen så går den att testa helt själv utan gasflaska i, åtminstone Mammuts då det följer med ett handtag som "resetar" systemet så det bara är att skruva in ny patron. Inte koll på Scott dock då jag inte övervägt att skaffa deras abs ryggor.

Har själv två Mammut ryggor av 3.0 removable modellen vilket jag anser är bästa på marknaden. Jag har aldrig haft något problem med nån av dom under de hundratal dagar dom använts, varken vid bruk eller flyg. Superlätt system också som inte är ivägen vid packning alls, speciellt inte i 45l modellen som är bäst, mångsidigast och sitter bäst på ryggen enligt mig. Har kolfiber patron och flyger alltid med den i sin originallåda, fått plocka ur och visa upp den ibland i säkerhetskontrollen. Men visa bara märket på flaskan med "godkänd för flyg" märket så är det bara traska vidare som om dom kollade din dator eller liknande.

Fläktryggorna får utvecklas nått år till innan jag kommer fundera på att kanske byta.

Säkerheten först va? Man tar ju inte med sig pengarna i graven wink

kurono
Online 86 inlägg
kurono 86 inlägg 1 vecka sedan

Fläktryggan har superkapacitator eller vad det nu heter, den påverkas ej av kyla som litiumjonbatteri-säckarna gör. Går att återladdas i fält med nya aa batterier.

oskarisaksson
18 inlägg
oskarisaksson 18 inlägg 1 vecka sedan

kurono :

Fläktryggan har superkapacitator eller vad det nu heter, den påverkas ej av kyla som litiumjonbatteri-säckarna gör. Går att återladdas i fält med nya aa batterier.

Får be om ursäkt att jag glömt att dom kommit med den lösningen, läste batteri i TS inlägg. Men oavsett så handlar det om elektronik vilket jag personligen vill förlita mitt liv på så lite som möjligt. Onekligen är ju patronsystemet idag lättare att själv kolla så allt ser helt ut och funkar, lite omständigare med batteri eller i detta fall en superkapacitator. Men men, kanske lite dubbelmoral då jag använder och älskar transceivern. Å andra sidan har den teknologin varit under utveckling och funnits på marknaden i 50år nu.

Ny teknik eller produkter är roligt men låter det helst utvecklas några år innan jag köper den här typen av grejer när det redan finns välfungerande prylar som fyller samma ändamål, någon gamechanger vet jag inte riktigt om det är! Tom pannlampor använder ju inte ens AA-batterier längre utan mer sofistikerade batterier smile

dagispigge
16 inlägg
dagispigge 16 inlägg 1 vecka sedan

Anledningen till att pannlampor går ifrån AA eller AAA är väl för att man får in en himla massa mer amperetimmar till lägre vikt om man använder ett litiumjonbatteri.

Det finns så klart mer saker som kan gå sönder på ett elektriskt pack jämfört med ett med gasflaska. Med ett elektriskt så kan man dock provdra innan och se så att det fungerar.

När det gäller hållbarheten på supercapen (eller om man väljer en med batteri) så kommer de minska i kapacitet över tid. Även om supercapen kommer minska längre. Hållar man det laddat enligt specifikation så kommer det mest troligt gå från att man kan dra i snöret 2-3 gånger per laddning till 1-2 gånger på 5 år.

Jag vill också erkänna att jag har inte läst på så mycket utan mest killgissar lite efter ett par glas vin. Jag råkar dock vara kraftelektroniksingenjör och även om jag inte jag jobbar med supercapar så har jag stött på specifikationer. Jag minns inte dem just nu dock eftersom, ja glas och vin....

Har varit sugen på Scotts väska men såg någon återförsäljare som svarade nej på frågan om den var förberedd för vattensäck. Stämmer det eller kan man använda ett vätskesystem iden?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook