Alperna sönderåkt eller ej?

Idache
6 inlägg
Idache 6 inlägg 1 vecka sedan

Som dom flesta vet så har det dumpat mega i Österrike nu. Jag ska för första gången till Innsbruck den 27e i en vecka. Tänkte åka på dom flesta närliggande orter men kan tänka mig hoppa på tåget 1 timme någonstans.

Min fråga går till alla erfarna Alpåkare!

Kan jag räkna att det mesta är sönderåkt till 27e? Förutsatt att det inte dumpar mer förstås. Som Jämtlänning är man lite folkskygg och föreställer mig Alperna som Åre vid jul, folk överallt och allt uppåkt på en dag.

Letar liftburen offpist. Tips mottages gärna!

Svar

havreboll
1010 inlägg
havreboll 1010 inlägg 1 vecka sedan

Att det har dumpat nu betyder bara att det finns mer bas inför den 27e. Du kan inte räkna med något annat. Troligen är allt liftnära redan borta och vinden + solen kommer totalt ha ändrat förutsättningarna tills du kommer ner. Hade du sagt att du skulle ner om ett par dagar kanske någon hade kunnat ge dig en ungefärlig rapport om vad du kunde förvänta dig.

Tyvärr sad

MnO
2183 inlägg
MnO 2183 inlägg 1 vecka sedan

Till den 27:e är det här snöfallet inte aktuellt längre hur stor det än är så det spelar ingen roll om det åks upp eller ej. Det kommer att blåsa sönder eller bli nån tö-dag säkerligen innan dess ändå. Skulle det inte göra det hinner ändå snön bli så kompakt att det inte blir puder utan i bästa fall lättåkt, men ganska fast kallsnö. Vad du däremot kommer att få den 27:e är en riktigt bra bas i de områden som har fått snö nu. Men ska du åka bra snö orört så får du hoppas på ett dump dagarna innan du ska dit.

Idache
6 inlägg
Idache 6 inlägg 1 vecka sedan

Låter helt logiskt! Tack för svar hörni!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook