Slöa kanter i topp och botten

JanLindquist
3 inlägg
JanLindquist 3 inlägg 1 vecka sedan

Hej,
För en diskussion med en bekant ang om stålkanterna ska vara vassa hela skidans längd, eller om de ska slöas av lite 5-10 cm i spetsen / botten. Vad anser expertisen? Skiljer det mellan pistracer-/ allmountain'/ offpistskidor?
Tacksam för input / Jan

Svar

Jarle
3969 inlägg
Jarle 3969 inlägg 1 vecka sedan

Det beror på typ av skida, geometri, monteringspunkt, hängningen av kant, åkarens preferenser osv.
De flesta av mina skidor med early taper tar jag gärna ner fram tills den positiva radien börjar, racelagg inte alls, som exempel och grav generalisering.

Testa att ta av någon cm åt kanten med gummisten och se vad som passar dig och den aktuella skidan.

skistore.se/mtbstore.se Citera
MnO
2185 inlägg
MnO 2185 inlägg 1 vecka sedan

För pistegenskaper oavsett typ av skida är det väldigt sällan det lönar sig att runda av något överhuvudtaget. Sällan kan för dom allra flesta skrivas om till aldrig, men det finns säkert undantag som jag inte känner till. Är skidan för aggressiv skulle jag påstå att det till 99% är bättre att jobba med hängningen istället. Åker man bara väldigt mjuk pist eller vårslask kan det var en annan sak, men nu pratar jag i blandade pistunderlag.

Är det för bettigt är det bättre att hänga hela kanten mer istället och att behålla skärpan. Att slöa av de delar av kanten som är inaktiva i piståkning påverkar inte egenskaperna på fast underlag, men kan göra skidan en aning snällare i svår snö.

fransosen
241 inlägg
fransosen 241 inlägg 1 vecka sedan

Som nämnt över så är det bara något som egentligen är vits att göra på offpist-skidor med taper.
Hur mycket man gör beror lite smaksak och snö man kör i. Här i Sogndal där vi oftast har rejält greppig snö och kör mycket i lössnö så är det vanligt att ta vinkelslipen och runda av kanterna fram till där positiv radie börjar (som Jarle skriver).
Men man har ofta en ganska lång övergång från negativ till positiv radie, och hur långt man slipar ner kanten i den övergången påverkar egenskaperna i mjuk snö. Så bäst att börja med att slipa fram til övergången, och tycker man att det fortfarande är för mycket grepp tar men en cm i taget vidare mot den positiva radien.

AKA Knä-Ola Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook