Ont i foten av pjäxorna, hjälp uppskattas!

djundje
14 inlägg
djundje 14 inlägg 5 dagar sedan

Tjena, införskaffat ett par nya pjäxor som efter två skiddagar lett till att utsidan av mina fötter bränner nått så in i bänken när jag åkte i cirka 1 timma. Smärtan går inte över och sitter i hela dagen, även en stund efter jag tatt av pjäxorna.
Vad tror ni skulle vara den bästa lösningen på mitt problem? Formad sula?

Svar

djundje
14 inlägg

Kan även skicka bild på hur foten ser ut efter en dag i backen om någon är kunnig på tryckpunkter och sånt!

lagerqvist123
5 inlägg
lagerqvist123 5 inlägg 5 dagar sedan

Jag skulle rekommendera dig att kolla på Freerides pjäxskola.

Sedan köpa/anpassa pjäxorna efter dina fötter.

Tottek
113 inlägg
Tottek 113 inlägg 5 dagar sedan

Jag tror absolut att sulor skulle hjälpa om det inte e så att pjäxan faktiskt trycker där sen den behövs lästas eller något sånt smile

djundje
14 inlägg

lagerqvist123 :

Jag skulle rekommendera dig att kolla på Freerides pjäxskola.

Sedan köpa/anpassa pjäxorna efter dina fötter.

Tack, redan tatt en check på denna!

djundje
14 inlägg

Tottek :

Jag tror absolut att sulor skulle hjälpa om det inte e så att pjäxan faktiskt trycker där sen den behövs lästas eller något sånt smile

Trycker ska den inte göra om jag jämför pjäxans mått och min fots mått , men om jag är tillräckligt plattfotad kanske min fot pressas ut så mycket att det trycker?

Får nog fixa ett par sulor! Vet du om det är någon skillnad på sulorna man har i vanliga skor och i pjäxor? För har nämligen formade sulor i mina vardags skor.

sh1ft
12 inlägg
sh1ft 12 inlägg 5 dagar sedan

https://www.youtube.com/playlist?list=P … 3JoQu94VVg
I den spellistan går han igenom många saker med hur pjäxor funkar, kanske kan ge lite info om man vill hemmasnickra nån lösning.... Men lite förståelse för hur fötter+pjäxor går ihop är väl aldrig fel smile
Men en formgjuten sula kan hjälpa. Annars kan en tryckning av pjäxan hjälpa. Att åka in innerskon eller värma den kan göra det bättre.

Tottek
113 inlägg
Tottek 113 inlägg 5 dagar sedan

djundje :

Tottek :

Trycker ska den inte göra om jag jämför pjäxans mått och min fots mått , men om jag är tillräckligt plattfotad kanske min fot pressas ut så mycket att det trycker?

Får nog fixa ett par sulor! Vet du om det är någon skillnad på sulorna man har i vanliga skor och i pjäxor? För har nämligen formade sulor i mina vardags skor.

Absolut ingen aning men det känns som att det borde väll gå å testa med dom e se om det blir bättre ^^

eriC1
Online 311 inlägg
eriC1 311 inlägg 5 dagar sedan

Bränner låter ju som att foten glider runt alternativt dåliga strumpor. Vad kör du för skidstrumpa, hur lång är din fot i mm, vad är storleken på pjäxan, vilken pjäxa har du, samt hur ser din fot ut?

MnO
2183 inlägg
MnO 2183 inlägg 5 dagar sedan

Jag förstår inte riktigt begreppet "bränner". Menar du typ skridskovärk? Eller tryckpåverkan, typ att foten sover? Om det är skridskovärk på utsidan av foten kan det vara ett tecken på att du har en tryckpunkt vid lilltåns infästning. Det sprider sig ofta bakåt och ger en diffus känsla av muskelkramp på fotens utsida/undersida. Om det nu är något sådant du menar...

djundje
14 inlägg

Tottek :

Okej, får titta på detta!

djundje
14 inlägg

eriC1 :

Bränner låter ju som att foten glider runt alternativt dåliga strumpor. Vad kör du för skidstrumpa, hur lång är din fot i mm, vad är storleken på pjäxan, vilken pjäxa har du, samt hur ser din fot ut?

storleken på pjäxan är 30,5, och det är en full tilt descendant 8. Provade pjäxan i butik och enligt dem var detta rätt storlek, trotts att jag är lite plattfotad. Har aldrig vart så nöjd med en pjäxa förut, har alltid haft super ont i benhinnorna, men nu har detta problemet uppstått... Orkar inte

djundje
14 inlägg

MnO :

Jag förstår inte riktigt begreppet "bränner". Menar du typ skridskovärk? Eller tryckpåverkan, typ att foten sover? Om det är skridskovärk på utsidan av foten kan det vara ett tecken på att du har en tryckpunkt vid lilltåns infästning. Det sprider sig ofta bakåt och ger en diffus känsla av muskelkramp på fotens utsida/undersida. Om det nu är något sådant du menar...

Skulle mycket väl kunna vara som du säger! Vet ej om det är skridskovärk, men det låter som du beskriver det. Dock har jag inte känt någon smärta i lilltån hmm

MnO
2183 inlägg
MnO 2183 inlägg 5 dagar sedan

djundje :

MnO :

Skulle mycket väl kunna vara som du säger! Vet ej om det är skridskovärk, men det låter som du beskriver det. Dock har jag inte känt någon smärta i lilltån hmm

Det blir oftast lite domningar på utsidan fram i tån och smärta lite längre bak i form av kramp. Det är inte säkert att det är det som är problemet, men det KAN vara. Det är omöjligt att idka bootfitting på distans. Känn efter om du har lite dåligt med plats på utsidan vid tåledens infästning i så fall.

Bauget
Online 14 inlägg
Bauget 14 inlägg 5 dagar sedan

Pjäxan är troligtvis för stor vilket gör att du måste knäppa den så pass hårt så att du stryper ditt blodflöde till foten. Du kan testa med hälkil för att ändra vinkeln på foten och på så sätt få ett bättre blodflöde. Annars är det bara att stoppa in volymreduceringssulor. Lästa inte pjäxan, du kommer bara flyga runt ännu mer i den. Bäst är dock att gå tillbaka till butiken och be om en bättre sittande pjäxa för din fot. Lycka till!

eriC1
Online 311 inlägg
eriC1 311 inlägg 4 dagar sedan

djundje :

eriC1 :

storleken på pjäxan är 30,5, och det är en full tilt descendant 8. Provade pjäxan i butik och enligt dem var detta rätt storlek, trotts att jag är lite plattfotad. Har aldrig vart så nöjd med en pjäxa förut, har alltid haft super ont i benhinnorna, men nu har detta problemet uppstått... Orkar inte

Och din fot är hur lång och hur bred på bredaste stället?

FredrikLinsten
1 inlägg
FredrikLinsten 1 inlägg 4 dagar sedan

Kolla så att du inte har fel inner sko i fel skal smile

djundje
14 inlägg
djundje 14 inlägg 4 dagar sedan

MnO :

djundje :

MnO :

Det blir oftast lite domningar på utsidan fram i tån och smärta lite längre bak i form av kramp. Det är inte säkert att det är det som är problemet, men det KAN vara. Det är omöjligt att idka bootfitting på distans. Känn efter om du har lite dåligt med plats på utsidan vid tåledens infästning i så fall.

Yes, förstår!

djundje
14 inlägg

Bauget :

Pjäxan är troligtvis för stor vilket gör att du måste knäppa den så pass hårt så att du stryper ditt blodflöde till foten. Du kan testa med hälkil för att ändra vinkeln på foten och på så sätt få ett bättre blodflöde. Annars är det bara att stoppa in volymreduceringssulor. Lästa inte pjäxan, du kommer bara flyga runt ännu mer i den. Bäst är dock att gå tillbaka till butiken och be om en bättre sittande pjäxa för din fot. Lycka till!

Tack!!

djundje
14 inlägg

FredrikLinsten :

Kolla så att du inte har fel inner sko i fel skal smile

Nått så enkelt skulle ju va gött om det var, men tror tyvärr inte det är så lätt hmm

djundje
14 inlägg

eriC1 :

djundje :

eriC1 :

Hmm, det har jag glömt... Kan kolla imorgon!

eriC1
Online 311 inlägg

djundje :

eriC1 :

djundje :

Har du en bred fot och normalt runt 48 i skor så är de troligen en ok pjäxa, om inte så är den troligen för stor både på längd och bredd och höjd.

djundje
14 inlägg

eriC1 :

djundje :

eriC1 :

Har du en bred fot och normalt runt 48 i skor så är de troligen en ok pjäxa, om inte så är den troligen för stor både på längd och bredd och höjd.

Dedär är vad jag ligger på i storlek, 47,5 ungefär. Ganska bredfotad, plattfotad är jag oxå enligt lokala sko butiken

eriC1
Online 311 inlägg

djundje :

eriC1 :

djundje :

Dedär är vad jag ligger på i storlek, 47,5 ungefär. Ganska bredfotad, plattfotad är jag oxå enligt lokala sko butiken

Ok, men ta å kolla längden i mm sen! Efter många år med å kränga kängor och hyra ut pjäxor så har man lärt sig att 90% av alla människor överdriver längden på sina fötter. Förhoppningsvis har väl dem som sålde pjäxan till dig tagit mått och vet vad dom sysslar med. Troligen är de väl något annat som strular förutom fel size, men alltid bra å börja med å kolla det problemet innan man börjar överanalysera allt annat smile

djundje
14 inlägg

eriC1 :

djundje :

eriC1 :

Ok, men ta å kolla längden i mm sen! Efter många år med å kränga kängor och hyra ut pjäxor så har man lärt sig att 90% av alla människor överdriver längden på sina fötter. Förhoppningsvis har väl dem som sålde pjäxan till dig tagit mått och vet vad dom sysslar med. Troligen är de väl något annat som strular förutom fel size, men alltid bra å börja med å kolla det problemet innan man börjar överanalysera allt annat smile

Ah, mycket sant! Är så himla nöjd med pjäxan då allt ont i benhinnorna har försvunnit. Men nu uppstår detta istället... Man blir ju inte lite trött

Mizze
86 inlägg
Mizze 86 inlägg 4 dagar sedan

Det är omöjligt att idka bootfitting på distans. Visst, du kan ha för stora pjäxor. Det där med lilltåklämmeriet kan mycket väl vara en bov i dramat, men det kan lika gärna vara fler saker eller något helt annat. Ta med pjäxorna till en kompetent bootfitter (om inte inköpsstället har en sådan). Förklara problemet och börja där. Du kommer sannolikt att få knalla in och ut för finliret vid mer än ett tillfälle. Chansa inte på lokala allsportbutiken, utan gå till en alpinbutik. Är du i alperna eller på någon skidort och säsongar eller semestrar, hör med pistörerna och skidlärarna var de går med nya pjuck och gå till samma ställe.

gubbfan
679 inlägg
gubbfan 679 inlägg 4 dagar sedan

Titta på K2 pjäxskolan på Youtube. Där finns svar på allt

gubbfan Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook