Kan man lita på att vallan fastnat?

MartinOlander
8 inlägg
MartinOlander 8 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad MartinOlander (2 mån sedan)

Jag har en fråga angående valla.
Jag har köpt swix universal och swix blå valla (ch6 tror jag).
Jag har vallat 6 olika par skidor och har en fråga. På Freerides video om vallning så glider sickeln så lätt och jag läser på forum om 3-4 drag med sickeln och sen borste.
Jag upplever det som att sickeln ”hackar” och att vallan bryts loss i bitar och lossnar i sjok. Det känns som att vallan lossnar från strukturen och som om det inte fastnar någon valla på belagen utan att allt ”rycks med” upp med bitarna som lossnar. Min fråga lyder. Kan jag lita på att vallan ändå smält ner i strukturen och att det fastnat valla?

Valla och sickla Citera

Svar

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 2 mån sedan

Det är för att det är en hård valla. Hård valla håller längre och är att föredra för friåkare om man inte mäter hundradelar. Inga som helst problem. Har du smält vallan vid påläggning så har den fastnat om du inte har hittat på något dumt innan som att "tvätta" skidorna med olja eller annat påhittigt. Tog du skidorna direkt från en åkdag och smälte vallan på belaget är det garanterat bara att sickla och borsta. Testa med en gul eller röd mjuk valla nästa gång så blir det som på videon. Men då håller det bra hälften så länge. Jag kör kalltempsvalla jämnt numera av den anledningen.

xQubeZ
59 inlägg
xQubeZ 59 inlägg 2 mån sedan

Kan även bero på att du smält ner onödigt mycket valla, inget som påverkar kvaliten på vallningen men kan väl anses lite som slöseri med pengar då valla generellt sätt inte är speciellt billigt.

jarnebring
392 inlägg
jarnebring 392 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (2 mån sedan)

En ”vass” sickel gör också all skillnad. En slö tenderar att bryta loss sjok och en vass hyvlar av. Lägg en bit sandpapper på bordet och dra sickeln mot/längs det några gånger, alt skaffa ett verktyg för det (har inte testat, men dom finns).

MartinOlander
8 inlägg
MartinOlander 8 inlägg 2 mån sedan

Kändes likadant även med helt ny sickel. Men ska testa ändå och sen kanske prova olika vinklar på sickeln. Tack.

Valla och sickla Citera
enriico
31 inlägg
enriico 31 inlägg 2 mån sedan

Vad har du för temp där du vallar skidorna?

MartinOlander
8 inlägg

MnO :

Det är för att det är en hård valla. Hård valla håller längre och är att föredra för friåkare om man inte mäter hundradelar. Inga som helst problem. Har du smält vallan vid påläggning så har den fastnat om du inte har hittat på något dumt innan som att "tvätta" skidorna med olja eller annat påhittigt. Tog du skidorna direkt från en åkdag och smälte vallan på belaget är det garanterat bara att sickla och borsta. Testa med en gul eller röd mjuk valla nästa gång så blir det som på videon. Men då håller det bra hälften så länge. Jag kör kalltempsvalla jämnt numera av den anledningen.

Tack för info. Har inte tvättat med något. Då litar jag på att det funkar som det ska.

Valla och sickla Citera
havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 2 mån sedan

Har du förvärmt belaget. Vet inte om det är placebo men jag tycker att jag får in vallan längre.

MartinOlander
8 inlägg

havreboll :

Har du förvärmt belaget. Vet inte om det är placebo men jag tycker att jag får in vallan längre.

Förvärmt? Läste nånstans om att inte köra järnet på belagen utan valla. Men jag antar att du menar med låg värme? 50? 70? 90?

Valla och sickla Citera
MartinOlander
8 inlägg

enriico :

På den blå står det 140 tror jag så då kör jag på det när jag smälter vallan men tar mer till 120-130 när jag kör med järnet. Universalvallan står det inget på så där kör jag 125 ungefär.

Valla och sickla Citera
Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 2 mån sedan

Jag har tröttnat på att stå o sickla bort en massa (dyr) valla från skidorna. Förutom svinnet och arbetet blir det dessutom en massa vallarester på golvet som ska städas upp och ofta delvis blir intrampad i golvet....
Därför har jag slutat att smälta på vallan så den droppar ner från vallajärnet. Numera gnuggar jag bara vallaklossen direkt mot belaget och sedan värmer jag belaget så vallan smälter i ett tunt tunnt skikt. När vallan sedan stelnat/kallnat räcker det med att bara borsta belaget med nylonborste.....

Det finns säkert experter som tycker att min metod är helt förkastlig, men innan ni själva sågar metoden så tycker jag ni kan testa en gång. Jag har hoppas att många kommer upptäcka att detta både är en effektiv och en billigare metod att valla skidorna......

MartinOlander
8 inlägg

Jag ska prova detta också. Tack. På alpinskidor känns vallan mer som något som håller belagen fräscha och kanske ger lite glid. Men man skrapar ju bort 99% känns det som.

Valla och sickla Citera
havreboll
1047 inlägg

MartinOlander :

havreboll :

Förvärmt? Läste nånstans om att inte köra järnet på belagen utan valla. Men jag antar att du menar med låg värme? 50? 70? 90?

Du vill inte hålla järnet still på samma ställe då epoxy börjar mjukna vid 60 grader. Däremot är det ingen fara att förvärma. Dessutom är det ju allt som oftast valla kvar från tidigare.

havreboll
1047 inlägg

havreboll :

MartinOlander :

havreboll :

Du vill inte hålla järnet still på samma ställe då epoxy börjar mjukna vid 60 grader. Däremot är det ingen fara att förvärma. Dessutom är det ju allt som oftast valla kvar från tidigare. Här skall det dock nämnas att jag endast vallar för att skydda belaget.

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 2 mån sedan

Det fungerar alldeles utmärkt, lättare med varmvalla dock.

Hawk100 :

Jag har tröttnat på att stå o sickla bort en massa (dyr) valla från skidorna. Förutom svinnet och arbetet blir det dessutom en massa vallarester på golvet som ska städas upp och ofta delvis blir intrampad i golvet....
Därför har jag slutat att smälta på vallan så den droppar ner från vallajärnet. Numera gnuggar jag bara vallaklossen direkt mot belaget och sedan värmer jag belaget så vallan smälter i ett tunt tunnt skikt. När vallan sedan stelnat/kallnat räcker det med att bara borsta belaget med nylonborste.....

Det finns säkert experter som tycker att min metod är helt förkastlig, men innan ni själva sågar metoden så tycker jag ni kan testa en gång. Jag har hoppas att många kommer upptäcka att detta både är en effektiv och en billigare metod att valla skidorna......

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 2 mån sedan

Hawk100 :

Så gör jag också oftast numera. Vallaresterna är riktigt svåra att bli av med om man trampar fast dom i golvet... Även om det kanske inte blir riktigt lika bra som med en full on vallning så blir det i alla fall tillräckligt nära för att jag ska bli nöjd. Undantaget är riktigt hårda vallor. Då är det lurigt att krita dit tillräckligt mycket.

Hawk100
610 inlägg

MnO :

Hawk100 :

Så gör jag också oftast numera. Vallaresterna är riktigt svåra att bli av med om man trampar fast dom i golvet... Även om det kanske inte blir riktigt lika bra som med en full on vallning så blir det i alla fall tillräckligt nära för att jag ska bli nöjd. Undantaget är riktigt hårda vallor. Då är det lurigt att krita dit tillräckligt mycket.

Ja, på hårda vallor händer det att jag fuskar lite och smälter på lite valla på järnet i samband med att jag ska värma ut den valla jag ”gnuggat ut” på belaget.....

Hawk100
610 inlägg

MartinOlander :

Jag ska prova detta också. Tack. På alpinskidor känns vallan mer som något som håller belagen fräscha och kanske ger lite glid. Men man skrapar ju bort 99% känns det som.

Precis så!!

Realmode
114 inlägg
Realmode 114 inlägg 2 mån sedan

Hur mycket energi som behövs läggas beror väl på vad man ska göra direkt efter vallning. Är det liftburen nöjesåkning så bör det se rätt bra ut efter något åk ändå.

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 2 mån sedan

MartinOlander :

enriico :

På den blå står det 140 tror jag så då kör jag på det när jag smälter vallan men tar mer till 120-130 när jag kör med järnet. Universalvallan står det inget på så där kör jag 125 ungefär.

Jag misstänker att frågeställaren undrade vad det är för temperatur i utrymmet där du vallar? En rimlig följdfråga är vilken temperatur dina skidor håller när du vallar dem? Kommer de från förvaring i ett kallt eller varmt utrymme, och är det varmt/kallt där du vallar?

The older I get, the faster I was. Citera
MartinOlander
8 inlägg

iSooLi :

MartinOlander :

enriico :

Jag misstänker att frågeställaren undrade vad det är för temperatur i utrymmet där du vallar? En rimlig följdfråga är vilken temperatur dina skidor håller när du vallar dem? Kommer de från förvaring i ett kallt eller varmt utrymme, och är det varmt/kallt där du vallar?

Haha. Såklart att han menar det. Vad trög jag är. Det är i ett garage så det är kallt. Ca 8-12 grader.

Valla och sickla Citera
havreboll
1047 inlägg

MartinOlander :

iSooLi :

MartinOlander :

Haha. Såklart att han menar det. Vad trög jag är. Det är i ett garage så det är kallt. Ca 8-12 grader.

Då skulle jag absolut säga att du borde förvärma belaget för att se till att vallan kan gå in i belaget. Jag brukar ha som regel att när jag vallat klart så skall skidans ovansida (grafiken) vara lite lätt ljummen. Då vet jag att belaget blivit varmt men inte så att det påverkar epoxyn i laminatet.

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 2 mån sedan

MartinOlander :

iSooLi :

MartinOlander :

Ja där har du svaret på varför vallan beter sig som den gör. Ta om möjligt in laggen i värmen ett dygn före du ska valla, helst bör även utrymmet du vallar i vara rumstempererat.

Förvärmning av belag är ett måste i ditt kalla fall.

The older I get, the faster I was. Citera
enriico
31 inlägg
enriico 31 inlägg 2 mån sedan

Förvärmningen får man automatiskt när man ”tvättar” skidorna med gult vax. Hur rengör du skidorna idag?

Glöm inte heller att förvara skidorna i rumstemperatur mellan vallning och sickling. Får skidorna stå i 8 grader i väntan på sickling kommer det att sitta som sten.

MartinOlander
8 inlägg

Tack för svaren. Verkar vara kylan som orsakar problemet. 👍👍

Valla och sickla Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook