Hjälp till att välja all-mountain skida + bindning

kasparv
22 inlägg
kasparv 22 inlägg 2 mån sedan

Hej,

Det är dags för mig att köpa mina första par skidor. Jag har främst åkt i pisten men också off-pist när det har gått (ingen park alls). Jag vill nu ha en skida som man kan carva med bra i pisten men som fungerar i off-pisten också. Jag har börjat snegla på olika all-mountain skidor så som Salomon QST, Head Kore, Atomic Bent Chetler m.m.
Jag tänker mig att en midja runt 100mm skulle passa bra eller tänker fel?

Jag är 175cm (även om längd inte spelar så stor roll) och väger mellan 65-68kg.
Vilken längd skulle ni rekommendera på ett par all-mountain skidor och vad för skida bör jag kolla på?
Tips mottages gärna!

Vore även glad om ni har tips på bindningar då jag är väldigt novis på vad för bindningar man ska ha.

Tack på förhand!

Svar

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 2 mån sedan

Skidorna finns det de som har bättre koll på men när det kommer till bindningar finns egentligen tre val för dig, låter det som:

1. Klassiska vanliga bindningar. Salomon STH, Marker Lord/Griffon/Jester/osv
2. Rambindningar, Marker Duke/Baron, Salomon Guardian osv
3. Salomon Shift

Valet mellan de tre kategorierna avgörs av hur mycket du tänker tura.

Ska du inte tura alls köper du ur kategori 1. Hitta en bindning som har tillräckligt högt DIN för dig och din åkning så är du ganska hemma sen.

Ska du tura lite grann och vill spara pengar köper du ur kategori 2. Här skulle jag köra på Dukes men skillnaderna är inte enorma inom kategorin.

Ska du tura litegrann/en del och pengar inte är ett problem köper du ur kategori 3. Där finns bara Shifts egentligen än så länge.

Tottek
167 inlägg
Tottek 167 inlägg 2 mån sedan

Men för o hjälpa till med skida så känns det som att man behöver veta lite mer åkstil och liknande för o kunna ge bra tips smile

kasparv
22 inlägg

Pillard :

Skidorna finns det de som har bättre koll på men när det kommer till bindningar finns egentligen tre val för dig, låter det som:

1. Klassiska vanliga bindningar. Salomon STH, Marker Lord/Griffon/Jester/osv
2. Rambindningar, Marker Duke/Baron, Salomon Guardian osv
3. Salomon Shift

Valet mellan de tre kategorierna avgörs av hur mycket du tänker tura.

Ska du inte tura alls köper du ur kategori 1. Hitta en bindning som har tillräckligt högt DIN för dig och din åkning så är du ganska hemma sen.

Ska du tura lite grann och vill spara pengar köper du ur kategori 2. Här skulle jag köra på Dukes men skillnaderna är inte enorma inom kategorin.

Ska du tura litegrann/en del och pengar inte är ett problem köper du ur kategori 3. Där finns bara Shifts egentligen än så länge.

Tack så mycket för tipsen, då jag inte har planer alls på att tura just nu så kollar jag på Kategori 1.
Ska läsa på om DIN.

kasparv
22 inlägg

Tottek :

Men för o hjälpa till med skida så känns det som att man behöver veta lite mer åkstil och liknande för o kunna ge bra tips smile

Jag har hittills enbart åkt i Sverige och då främst i pisten. Jag gillar verkligen att carva och att lägga tryck på skidan i svängarna så att man nästan ligger ner i backen, men jag vill nu ha ett par skidor som funkar i off-pisten också (All-mountain skida tänker jag mig). När jag har hyrt skidor har det alltid varit "avancerade skidor" vilket då har blivit pist skidor som är "smala" i midjan. Som sagt jag åker inget i parken men såklart man hoppar där det går i backen.
Nu i vinter ska jag åka 2v skidor i Sverige.

Vad mer vill du veta? smile

Mangan81
8 inlägg
Mangan81 8 inlägg 2 mån sedan

Blizzard Rustler kan vara värd att kolla på. Själv köpte jag Rustler 9 inför denna säsong och jag gillar dem. Jag är medelåkare som främst åker i pist och lite i skog när tillfälle ges. Jag uppfattar dem som lättåkta, lekfulla och allround. Jag har dock ganska begränsad erfarenhet av olika skidor. På mina sitter ett par Tyrolia Attack 13 som verkar funka bra.

Tottek
167 inlägg

Jag har några favoriter i 95-100mm spannet som är lite "chargiga" eller ofladdriga enligt mig iaf för det e är så jag tolkar din åkstil någorlunda smile

Armada invictus 99 Ti
Extrem Project 100
Sen några lekfullare men ändå stabila
Extrem fusion 95
Armada arv 96
Atomic bent chetler 100

I längd skulle jag säga lika lång som dig själv men ligger du precis mellan 2 längder så ta den längre smile

Dock skulle jag inte va rädd för o gå upp i bredd heller till runt 105mm, tkr det blir ännu mer allsidigt, funkar lika bra i pisten men ännu bättre utanför 😊

Och bindning så hade jag nog kikat på look pivot smile

kasparv
22 inlägg

Tottek :

Jag har några favoriter i 95-100mm spannet som är lite "chargiga" eller ofladdriga enligt mig iaf för det e är så jag tolkar din åkstil någorlunda smile

Armada invictus 99 Ti
Extrem Project 100
Sen några lekfullare men ändå stabila
Extrem fusion 95
Armada arv 96
Atomic bent chetler 100

I längd skulle jag säga lika lång som dig själv men ligger du precis mellan 2 längder så ta den längre smile

Dock skulle jag inte va rädd för o gå upp i bredd heller till runt 105mm, tkr det blir ännu mer allsidigt, funkar lika bra i pisten men ännu bättre utanför 😊

Och bindning så hade jag nog kikat på look pivot smile

Toppen, jag ska kolla på dem skidorna. Jag är främst varit inne på Atomic Bent Chetler 100 hittills.
Tack för hjälpen med tipsen om skidor, längd etc. Jag ska kolla om man kan testa ett par 105mm om 2v när jag ska åka skidor smile

Tottek
167 inlägg

kasparv :

Toppen, jag ska kolla på dem skidorna. Jag är främst varit inne på Atomic Bent Chetler 100 hittills.
Tack för hjälpen med tipsen om skidor, längd etc. Jag ska kolla om man kan testa ett par 105mm om 2v när jag ska åka skidor smile

Ja hade jag köpt ett par skidor i 100mm spannet så hade det blivit bent chetler utan tvekan!! big_smile

kasparv
22 inlägg
kasparv 22 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad kasparv (1 månad sedan)

Tack alla för svaren och hjälpen i tråden.
Nu har jag funderat, googlat.. för att skapa mig en bild av vad jag vill ha. Då jag har planerat att åka 2v denna vinter (kan också bli mer) så är det nog bättre att köpa ett par skidor än att hyra och sen köpa som jag tänkte först.

De skidor jag nu är mest inne på att köpa är Salomon QST 106 längd 181 och bindningar Salomon Warden MNC 13 inkl. Stopper ski eller Marker Griffon 13. Bindningarna har en DIN skala från 4-13 vilket borde passa mig. Kanske ska tillägga att jag har ett par Salomon S max 120 (18/19) pjäxor.

Så med den info jag har delat med mig av sen tidigare, vad tror ni som har mer kunskap än mig om detta val?

Återigen mycket tacksam för svar!

Tottek
167 inlägg
Tottek 167 inlägg 1 månad sedan

kasparv :

Nu har jag funderat, googlat.. för att skapa mig en bild av vad jag vill ha. Då jag har planerat att åka 2v denna vinter (kan också bli mer) så är det nog bättre att köpa ett par skidor än att hyra och sen köpa som jag tänkte först.

De skidor jag nu är mest inne på att köpa är Salomon QST 106 längd 181 och bindningar Salomon Warden MNC 13 inkl. Stopper ski eller Marker Griffon 13. Bindningarna har en DIN skala från 4-13 vilket borde passa mig. Kanske ska tillägga att jag har ett par Salomon S max 120 (18/19) pjäxor.

Så med den info jag har delat med mig av sen tidigare, vad tror ni som har mer kunskap än mig om detta val?

Inga dåliga skidor, jag har andra jag föredrar mer men det är upp till var och en, dock bindningar så hade jag kikat på tyrolia attack 13 eller salomon sth2 eller look Pivot 14 smile

kasparv
22 inlägg
kasparv 22 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad kasparv (1 månad sedan)

Tottek :

kasparv :

Inga dåliga skidor, jag har andra jag föredrar mer men det är upp till var och en, dock bindningar så hade jag kikat på tyrolia attack 13 eller salomon sth2 eller look Pivot 14 smile

Ska kolla på Salomon sth2 smile Vad gäller skidor så beslöt jag mig för att gå för ett par 105-6mm i midjan då de känns lite mer mångsidig. Vad gäller QST 106 så har jag fått uppfattningen att de är bra i pisten (carving) och off-pisten samt att det är ett bra pris på dem.

Vad skulle ni säga om Fischer ranger 102 FR 18/19?

Men har du andra förslag så hör jag gärna på det smile

Tottek
167 inlägg

kasparv :

Ska kolla på Salomon sth2 smile Vad gäller skidor så beslöt jag mig för att gå för ett par 105-6mm i midjan då de känns lite mer mångsidig. Vad gäller QST 106 så har jag fått uppfattningen att de är bra i pisten (carving) och off-pisten samt att det är ett bra pris på dem.

Har inte fått chansen att testa fischern men dom låter ju lovande big_smile men jag älskar ju second opinion 108, speciellt reload modellen!
Annars läs lite om kore 105 smile men som sagt qst 106 är en vass skida också! big_smile

kasparv
22 inlägg
kasparv 22 inlägg 1 månad sedan

Tottek :

kasparv :

Har inte fått chansen att testa fischern men dom låter ju lovande big_smile men jag älskar ju second opinion 108, speciellt reload modellen!
Annars läs lite om kore 105 smile men som sagt qst 106 är en vass skida också! big_smile

Tack för tipsen, det står mellan Ranger 102 och QST 106 nu, har svårt att bestämma mig smile

Tottek
167 inlägg

Känns lite som att vill du ha bättre flyt tar du qst men vill du ha bättre pist egenskaper tar du fischer smile

kasparv
22 inlägg

Tottek :

Känns lite som att vill du ha bättre flyt tar du qst men vill du ha bättre pist egenskaper tar du fischer smile

Har tänkt på det med men tänker att det kan väl inte vara så stor skillnad mellan dessa två skidor?
Ranger måste kämpa lite mer då en är rätt hård. Så länge jag också kan köra i puder och off-pist med ranger så är jag nöjd.

R1
43 inlägg
R1 43 inlägg 1 månad sedan

Du har inte möjlighet att provåka? Vet att Skistar har testskidor som de gärna lånar ut.
Om du kört pistskidor tidigare, och framförallt ska fortsätta att åka pist under dina 2 veckor i svenska fjällen så bjuder 105 mm midja på en lite annan upplevelse än vad du är van.

Tottek
167 inlägg

Aa ska du hålla dig mestadels i Sverige hade jag kört på fischer utan tvekan smile

kasparv
22 inlägg

R1 :

Du har inte möjlighet att provåka? Vet att Skistar har testskidor som de gärna lånar ut.
Om du kört pistskidor tidigare, och framförallt ska fortsätta att åka pist under dina 2 veckor i svenska fjällen så bjuder 105 mm midja på en lite annan upplevelse än vad du är van.

Tanken är att åka mer off-pist i Sverige (men då på skidorter som Vemdalen, Åre, Funäs etc) men sen också utomlands nästa år. Därför tänker jag att Fischer skidorna borde passa rätt bra för det? Om det går att provåka skidor i Hammarbybacken i Sthlm så vore det toppen annars har jag ingen möjlighet till det.
Så mina 2v i svenska fjällen blir i pisten men också så mycket det går off-pist.

TopiNieminen
Online 82 inlägg
TopiNieminen 82 inlägg 1 månad sedan

Fischer var ingen kul att åka i pist, där var Salomon roligare. Hade ingen möjlighet att prova offpist pga. snöbrist (skidtestarhelg i Åre dec 2018). Tyckte mycket om Scott Scrapper 105.

kasparv
22 inlägg

TopiNieminen :

Fischer var ingen kul att åka i pist, där var Salomon roligare. Hade ingen möjlighet att prova offpist pga. snöbrist (skidtestarhelg i Åre dec 2018). Tyckte mycket om Scott Scrapper 105.

Varför var inte Fischer kul i pist? Jag har förstått att den ska vara bra i pist eller jag kanske har tolkat det fel.
Jag ska kolla på Scott smile

TopiNieminen
Online 82 inlägg

Jag tyckte att den kändes hård och odämpad. Kan vara med min åkstil att göra, men jag föredrog typ alla andra som jag provade i den bredden. Prova absolut själv innan du dömer bort dem.

kasparv
22 inlägg

TopiNieminen :

Jag tyckte att den kändes hård och odämpad. Kan vara med min åkstil att göra, men jag föredrog typ alla andra som jag provade i den bredden. Prova absolut själv innan du dömer bort dem.

Den ska var hård vad jag har förstått, det är metall i den vilket det inte är i QST. Då jag inte har möjlighet att testa innan så vill jag köpa ett par så jag slipper hyra i vinter.
Kan nog bli så att det till slut blir en QST, så får man en väldigt allround skida ändå.

Tottek
167 inlägg

kasparv :

TopiNieminen :

Den ska var hård vad jag har förstått, det är metall i den vilket det inte är i QST. Då jag inte har möjlighet att testa innan så vill jag köpa ett par så jag slipper hyra i vinter.
Kan nog bli så att det till slut blir en QST, så får man en väldigt allround skida ändå.

Jag hävdar ändå att du ska kika på second opinion 108 reload!! Annars röstar jag på fischer

NILSAB
22 inlägg
NILSAB 22 inlägg 1 månad sedan

Salomon MTN 95 med kingpin är jag kanon nöjd med, offpist/pist och topptur och den skäms inte för sig. Verkligen allround

TopiNieminen
Online 82 inlägg

Jag har själv Salomon Q-lab som är 104mm och den är hård och tung. Reload är bättre än Fischer enligt mig.
Själv funderar jag mellan Second opinion 108, Rustler 10, Scrapper 105 och Faction ct 3.0

ellet
210 inlägg
ellet 210 inlägg 1 månad sedan

Fischer 102 Fr är en riktigt rolig allroundskida, funkar riktigt bra i pisten och sviker dig inte heller i offpisten! Om du nu vill in och prova dig i parken så kan den vara lekfull också.

termons
Online 336 inlägg
termons 336 inlägg 1 månad sedan

Bra skidor båda två som du tänker på. Qst 106 är litet mjukare och enklare att åka
för de flesta än Ranger 102. 102 kräver litet bestämdare input och gärna litet fart för att komma tillrätta trots sin lekfulla shape.

wayney
Online 126 inlägg
wayney 126 inlägg 1 månad sedan

Vad för typ av skida skulle ni rekommendera ifall man åker 95 % pist och 5 % offpist?
Är en hyfsad åkare som är 177 cm och väger 70 kg.

Kan en midja på runt 90 va lagom? Ex. QST 92?

Tottek
167 inlägg

wayney :

Vad för typ av skida skulle ni rekommendera ifall man åker 95 % pist och 5 % offpist?

Aa Extrem project 90 skulle jag nog rekommendera då! smile

wayney
Online 126 inlägg

Tottek :

wayney :

Aa Extrem project 90 skulle jag nog rekommendera då! smile

Ok, tack för svar smile

R1
43 inlägg
R1 43 inlägg 1 månad sedan

Allright!
Jag har hamnat på några skidtest senaste säsongerna, och har valt att satsa på K2 Pinnacle 95 som all mountatin. Jag skulle välja samma skida igen om jag fick göra om valet, men kan inte sticka under stol med att piståkningen är roligare med en smalare skida. Vill bara lyfta hur jag känner när vi pratar +100 mm och piståkning!

Wangler
56 inlägg
Wangler 56 inlägg 1 månad sedan

jag köpte en QST 92.
jag gjorde en stor självrannsakan..
bakgrunden är att jag har åkt skidor i 30 år.. jag är relativt duktig och har åkt skidor både i Sverige och runt alperna och i Kanada. jag har åkt offpistturer både från lift och jag har turat en bit och åkt heliskidåkning och jag tävlade som ung i alpina grenar ( men då var jag väldigt ung)
mellan 20års ålder och fram till 35 så åkte jag ofta 2-3 ggr till alperna och däremellan åkte jag weekends mm till typ Sälen/Åre och Romme/Kungsberget.
Men jag är i den generationen som lärde mig att åka på raka hårda långa skidor och precis när carving började komma så gick jag över till snowboard och de sista 10-15 åren har jag uteslutande åkt snowboard.
Nu är barnen större och jag har träffat en tjej som gärna åker skidor men hennes nivå är att åka när solen skiner i mars..och då åker hon gärna 2-3 åk och sen vill hon dricka ett glas bubbel på lunch å sen åka 2-3 åk till och sen är hon nöjd..
så min självrannsakan blev följande...

jag kommer åka ca 12-20 dagar per år.. varav 65-70% av dessa åk kommer vara i pist med barn och flickvän. dagarna kommer vara runt en vecka per år i alperna och sedan 2-3 weekends i sälen/åre

runt 30% kommer sedan delas mellan att åka med vänner och vi kanske gör en weekend utomlands eller i svenska fällen och kanske någon gång.. någon dag kunna åka helt själv..

jag velade mellan en qst 99 och en qst 92..
jag som är van vid att åka både i pist och offpist men en 208cm lång storlsalomskida på kanske 65-70 i bredd kände att de nya varianterna är breda hur jag än tänker.. ja jag fattar.. jag fattar att den nya skidorna har en annan uppbyggnad med rocker och bredder och styvhet och bärighet och allt annat skoj smile å ja jag har testat 115mm och ja jag har testat racecarve.. å jag vet att jag kan åka överallt med vilken skida som helst men självkart med olika känsla och att man får kämpa lite olika på olika sätt smile och ja jag fattar att i stora snödump.. eller i stenhårda manchesterpister så finns det olika varianter av skidor som levererar olika.
jag velade jättelänge men tillslut valde jag en 92... jag funderar ibland om 99 hade varit bättre.. eller sämre.. MEN nä 92 blir jättebra med både flickvän och bubbel.. med barn och pist.. och jag kör den i offpisten..

den dagen... den dagen jag vaknar i alperna och det har dumpat rejält.. ja då hyr jag en 115-118 smile
eller så tar jag då snowboarden smile

de andra dagarna.. med pistat på morgonen.. med uppkört kring lunch.. med halvkasst mittemellan pister och under liften eller på baksidan..
ja då kör jag 92 an smile

men som sagt det är jag smile

detta är så roligt att följa och tänka kring.. samtalet är EXAKT likadant i MTB världen där vi pratar hjulstorlek och DÄCK.. och där har vi också roligt oavsett vad vi kör på smile

lycka till med ditt köp smile

Joakim

wayney
Online 126 inlägg

Wangler :

jag köpte en QST 92.
jag gjorde en stor självrannsakan..
bakgrunden är att jag har åkt skidor i 30 år.. jag är relativt duktig och har åkt skidor både i Sverige och runt alperna och i Kanada. jag har åkt offpistturer både från lift och jag har turat en bit och åkt heliskidåkning och jag tävlade som ung i alpina grenar ( men då var jag väldigt ung)
mellan 20års ålder och fram till 35 så åkte jag ofta 2-3 ggr till alperna och däremellan åkte jag weekends mm till typ Sälen/Åre och Romme/Kungsberget.
Men jag är i den generationen som lärde mig att åka på raka hårda långa skidor och precis när carving började komma så gick jag över till snowboard och de sista 10-15 åren har jag uteslutande åkt snowboard.
Nu är barnen större och jag har träffat en tjej som gärna åker skidor men hennes nivå är att åka när solen skiner i mars..och då åker hon gärna 2-3 åk och sen vill hon dricka ett glas bubbel på lunch å sen åka 2-3 åk till och sen är hon nöjd..
så min självrannsakan blev följande...

jag kommer åka ca 12-20 dagar per år.. varav 65-70% av dessa åk kommer vara i pist med barn och flickvän. dagarna kommer vara runt en vecka per år i alperna och sedan 2-3 weekends i sälen/åre

runt 30% kommer sedan delas mellan att åka med vänner och vi kanske gör en weekend utomlands eller i svenska fällen och kanske någon gång.. någon dag kunna åka helt själv..

jag velade mellan en qst 99 och en qst 92..
jag som är van vid att åka både i pist och offpist men en 208cm lång storlsalomskida på kanske 65-70 i bredd kände att de nya varianterna är breda hur jag än tänker.. ja jag fattar.. jag fattar att den nya skidorna har en annan uppbyggnad med rocker och bredder och styvhet och bärighet och allt annat skoj smile å ja jag har testat 115mm och ja jag har testat racecarve.. å jag vet att jag kan åka överallt med vilken skida som helst men självkart med olika känsla och att man får kämpa lite olika på olika sätt smile och ja jag fattar att i stora snödump.. eller i stenhårda manchesterpister så finns det olika varianter av skidor som levererar olika.
jag velade jättelänge men tillslut valde jag en 92... jag funderar ibland om 99 hade varit bättre.. eller sämre.. MEN nä 92 blir jättebra med både flickvän och bubbel.. med barn och pist.. och jag kör den i offpisten..

den dagen... den dagen jag vaknar i alperna och det har dumpat rejält.. ja då hyr jag en 115-118 smile
eller så tar jag då snowboarden smile

de andra dagarna.. med pistat på morgonen.. med uppkört kring lunch.. med halvkasst mittemellan pister och under liften eller på baksidan..
ja då kör jag 92 an smile

men som sagt det är jag smile

detta är så roligt att följa och tänka kring.. samtalet är EXAKT likadant i MTB världen där vi pratar hjulstorlek och DÄCK.. och där har vi också roligt oavsett vad vi kör på smile

lycka till med ditt köp smile

Joakim

Okej man kanske ska köra på ett par QST 92 smile Eller kan man till och med gå ner till en midja på 85 ifall man spenderar 95 % av tiden i pisten?

pd
180 inlägg
pd 180 inlägg 1 månad sedan

Wangler :

Nu är barnen större och jag har träffat en tjej som gärna åker skidor men hennes nivå är att åka när solen skiner i mars..och då åker hon gärna 2-3 åk och sen vill hon dricka ett glas bubbel på lunch å sen åka 2-3 åk till och sen är hon nöjd.

Självrannsakan är viktigt för att det skall bli rätt. Ibland kan det dock vara fördelaktigt för den egna åkningen att istället införskaffa rätt utrustning till den mindre entusiastiska partnern. Det blir ju roligare att åka med rätt grejer än något random från uthyrningen eller 15 år gamla medelmåtta grejer. Alternativt kan man investera i någon timma eller två med en skidinstruktör för partnern.

Förra året fick min fru pjäxor när vi firade bröllopsdag i februari. Klart häftigt att få se hur det fick åkglädjen och självförtroendet att öka dag för dag. På vägen hem från mars-veckan i alperna föreslog hon självmant att vi i år borde åka en månad istället. Bästa investeringen någonsin! Värt att tänka på @Wangler.

Wangler
56 inlägg
Wangler 56 inlägg 1 månad sedan

Ja PD smile bra initiativ.. jag är inne på den tanken.. jag håller på att lobba för flickvännen att köpa ett par riktigt bra pjäxor och uppgradera skidor. hon är också inne i att köra lite snowboard med mig så nu är iden att få henne mer till att också uppskatta alperna då hon annars tycker att sälen/åre räcker. men jag tror jag har henne på rätt spår.. och ja vet att jag får in henne rätt när hon fått sitt glas bubbel på uteserveringen i Italien wink..

å för å svara Wayne
85 eller 92.. nja du å jag märker nog egentligen inte så stor skillnad helt ärligt.. det sitter nog mer i huvudet och vad som är trendigt än att vi känner extrem skillnad.. MEN det känns som om 85 idag är typ standard på pistkidor.. så jag skulle nog på på 90-94 i alla fall smile jag minns typ i början på 2000talet när min kompis köpte ett par HEAD Monster 85.. de tyckte vi var asfeta å sa att det var värsta puderskidan då.. å jag drömde mig bort till skidor som Salomon pocket rocket eller rossignol bandit XXX.. trippelexen var sååå feta tyckte man då... men på den tiden var det bara bredd.. det var inget snack om rocker och annat skoj som det är idag smile.

jag valde 92 efter självrannsakan.. hade jag inte tagit hänsyn till mina barn och min flickvän utan bara egoistiskt valt att åka skidor exakt bara där jag vill och när jag vill och hur jag vill hade en 99 eller faktiskt en 106 stått i mitt förråd smile

förlåt.. jag hade valt en 92 och en 118 och bredvid den ehade 2 olika snowboards också tagit plats .. smed min mtb och min landsvägscykel och min wakeboard och..... mer å mer...
sen kommer verkligheten.. jag ska ha tid.. jag ska fixa med barnen.. underhålla hus och flickvän.. å sen måste jag jobba också.. wink

Nederman
6 inlägg
Nederman 6 inlägg 1 månad sedan

Jag kör personligen på ett par K2 pinnacle 95 som jag är jävligt nöjd med, funkar bra i offpisten och är roliga i pisten också. Enda stället dom inte är roliga är när det är isigt, men det är å andra sidan ingen skida i min mening

wayney
Online 126 inlägg

Ok, tack för svaren!

kasparv
22 inlägg

Väldigt intressanta inlägg, tack för att ni delar med er.
Jag har nu bestämt mig för ett par QST 106. Jag tänker köpa SALOMON Warden MNC 13 incl. Stopper Ski bindningar eller SALOMON STH2 WTR 16 incl. Stoppers Ski bindningar. Vad säger ni om dessa?
Den förstnämnda så börjar DIN på 4 och på den andra 7. Jag är rätt okunnig på DIN skalor.. hittade en DIN-kalkylator på nätet och där fick jag antingen 5.5 eller 6.5 men känns inte som att det går att lita på.

Så vad säger ni kunniga?

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 månad sedan

Hm, det där är en jäkligt svår fråga då det beror väldigt mycket på hur du åker och även hur långa sulor du har osv. Jag är 188cm och väger runt 75-78. Så man kan säga att jag är ungefär en decimeter längre och 10 kilo tyngre än du. Det borde ju rakt översatt betyda 1 dintal lägre för dig. Jag brukar köra ca 8-9 lite beroende på bindning. Jag har dock ganska långa sulor (321mm numera men när detta brukade diskuteras hade jag 328) och det innebär lägre din. Så om du har betydligt kortare sulor så kanske du behöver 8-9. Men sen kanske du kör väldigt lugnt och därför bara borde ha 6-7 nånstans.

Av de du nämner så skulle jag nog säga att du kan lägga STH2 åt sidan. 16 som max kommer du nog aldrig att behöva men under 7 kan du kanske behöva gå. Däremot kan du ju sikta på en STH2 med ett lägre spann istället...

kasparv
22 inlägg

Pillard :

Hm, det där är en jäkligt svår fråga då det beror väldigt mycket på hur du åker och även hur långa sulor du har osv. Jag är 188cm och väger runt 75-78. Så man kan säga att jag är ungefär en decimeter längre och 10 kilo tyngre än du. Det borde ju rakt översatt betyda 1 dintal lägre för dig. Jag brukar köra ca 8-9 lite beroende på bindning. Jag har dock ganska långa sulor (321mm numera men när detta brukade diskuteras hade jag 328) och det innebär lägre din. Så om du har betydligt kortare sulor så kanske du behöver 8-9. Men sen kanske du kör väldigt lugnt och därför bara borde ha 6-7 nånstans.

Av de du nämner så skulle jag nog säga att du kan lägga STH2 åt sidan. 16 som max kommer du nog aldrig att behöva men under 7 kan du kanske behöva gå. Däremot kan du ju sikta på en STH2 med ett lägre spann istället...

Ok, min sulor är 305mm. Då får det nog bli Salomon warden. Men när jag ska välja var montering av bindningen på skidan.. vart ska den vara? Jag köper allt på sport-conrad. Skidan är 181cm, jag har hittat info för 188cm skidan och där säger dem för factory recommended mount point "-7.85 cm from center; 85.6 cm from tail". Vad bör det då vara för en 181cm skida?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook