Chamonix eller Argentière

Johang1
20 inlägg
Johang1 20 inlägg 1 månad sedan

Hej,
Funderar på att åka med UCPA vecka 12, lutar åt Chamonix eller Argentière någon som har input om dessa två resmål med UCPA?

/Johan

Svar

carl_couloir
326 inlägg
carl_couloir 326 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad carl_couloir (1 månad sedan)

Kul att du vill köra med UCPA! :-)

Det beror väl lite på vilken produkt du vill ha.... i Argentiere så har dom galet (läs alldeles för) många olika alternativ, tror också att det är lite högre nivå på vissa av offpiste-produkterna där.

Centret i Argentiere är relativt nyligen totalt ombyggt/renoverat så det är betydligt fräschare än det i Cham.

Oaktat Cham eller Argentiere så innebär det en hel del åka buss till och från det område som man ska köra för dagen.... men ska man se det så kan man faktiskt säga att Argentiere ligger lite mer i mitten av allt än cham.....

Min rekommendation att välja center utifrån vilken produkt du tänkt köra.

bon ski!
/C

olddjara
23 inlägg
olddjara 23 inlägg 1 månad sedan

är själv ingen UCPA-räv ska åka min första resa i feb till Val d’Isere, ska bli spännande. Ett medskick, när jag rekade alternativen i Argentiere för säsongen så bekräftade man att de upplägg som innebär glaciärinriktning - som är flera just där - blir omskruvade rejält pga branden i stora mittstationen. Så själv skulle jag kolla upp sånt om du tänkt boka ngn av deras glaciärinriktade veckor.

O

Johang1
20 inlägg
Johang1 20 inlägg 1 månad sedan

carl_couloir :

Kul att du vill köra med UCPA! :-)

Det beror väl lite på vilken produkt du vill ha.... i Argentiere så har dom galet (läs alldeles för) många olika alternativ, tror också att det är lite högre nivå på vissa av offpiste-produkterna där.

Centret i Argentiere är relativt nyligen totalt ombyggt/renoverat så det är betydligt fräschare än det i Cham.

Oaktat Cham eller Argentiere så innebär det en hel del åka buss till och från det område som man ska köra för dagen.... men ska man se det så kan man faktiskt säga att Argentiere ligger lite mer i mitten av allt än cham.....

Min rekommendation att välja center utifrån vilken produkt du tänkt köra.

bon ski!
/C

Tack för svaret, jag har mest kollat på offpist på bägge ställena.

Always-Sunny
366 inlägg
Always-Sunny 366 inlägg 1 månad sedan

Är AS viktigt (eller en by att knata runt i) så är ju Cham klart bättre. Arg hade ett väldigt just pub precis vid centret men hörde rykten om att den har bommat igen sad

moonlander
4 inlägg
moonlander 4 inlägg 1 månad sedan

Man kan ju även åka in till cham från argentiere nån kväll för att se hur det är i stora staden eller för att gå på hockey smile

Schyssta puben vid centret hade öppet i sommras iaf, kan kolla status hur det är på lördag.

Har bott på båda centren, och iaf när jag var där så var det som folk skriver att både åldern och fokusen på skidåkningen är lite lägre i cham, men nog bara 10% skillnad.

Pillard
3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 1 månad sedan

Ja som många har sagt är det ju helt beroende av vad man är intresserad av. Argentiere är ju mer som en normal alpskidort. Du kan gå från centret till ett liftsystem så att säga. Sen får du åka buss om du ska till övriga delar av området men det finns ändå dalens mest sammanhållna åkning på gångavstånd. Sen ligger ju Argentiere betydligt högre också.

Vill du ha en tillvaro runt omkring åkningen också så är det ju ganska stor skillnad. Chamonix är ju en stad medan Argentiere är en liten by. Jag har själv inte bott på Chamonix-centret och det är kanske fullt möjligt att man kan gå till Brevent därifrån men jag tycker det ser tveksamt ut på kartan.

För många av "programmen" är det ju bara Argentiere som gäller så om du ska ta ett sånt så görs ju valet lite åt dig.

Så om du ska åka på en renodlad skidresa, ta Argentiere. Ska du åka på en resa med skidåkning och massa fest och annat runt omkring, ta Chamonix.

Always-Sunny
366 inlägg
Always-Sunny 366 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Always-Sunny (1 månad sedan)

moonlander :

Schyssta puben vid centret hade öppet i sommras iaf, kan kolla status hur det är på lördag.
.

Då är ju inget att fundera på, kör Arg! smile

arraksboll
26 inlägg
arraksboll 26 inlägg 1 månad sedan

Jag var i Argentiere förra veckan, kan rapportera att puben (Le Savoy) är öppen. Nya ägare (spanjorer) men allt är sig likt.

Johang1
20 inlägg
Johang1 20 inlägg 4 veckor sedan

Tack för tipsen, det blev Val Thorens till slut.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook