Hjälpa min son på skidor upp i knapplift när jag åker bräda

Hellis81
39 inlägg
Hellis81 39 inlägg 1 månad sedan

Går det på något bra sätt?
Skidåkare brukar ju ta knatten mellan benen och bogsera upp på det viset.
Men finns det någon metod för mig som brädåkare att få upp min son på 2,5 år?
Han kan stå i knapplift själv rent tekniskt, men om han klarar stå där psykiskt vet jag inte, men jag är orolig om han trillar att inte kunna flytta sig.

Jag fundera på om han kan stå över brädan så mitt knä puttar upp honom, men jag tror det blir för brett mellan skidorna för en 2,5 åring.
Någon som har ett tips?

Svar

KaitsuH
Online 528 inlägg
KaitsuH 528 inlägg 1 månad sedan

Hellis81 :

Han kan stå i knapplift själv rent tekniskt, men om han klarar stå där psykiskt vet jag inte, men jag är orolig om han trillar att inte kunna flytta sig.

Jag fundera på om han kan stå över brädan så mitt knä puttar upp honom, men jag tror det blir för brett mellan skidorna för en 2,5 åring.
Någon som har ett tips?

Nu är det dags att köpa skidor också för dig!

KaitsuH Citera
johan_soderlund
2 inlägg
johan_soderlund 2 inlägg 1 månad sedan

KaitsuH :

Hellis81 :

Någon som har ett tips?

Nu är det dags att köpa skidor också för dig!

+1 för skidor.

Det finns inget osmidigare än en vuxen på snowboard som försöker hjälpa ett barn på skidor.

Hellis81
39 inlägg

Skidor är inte ett alternativ tyvärr.
Ner för backen är det inga problem, tror jag, då har jag sele på honom och kan bromsa och svänga honom, men det är liften som är problem.

unsuspected
346 inlägg
unsuspected 346 inlägg 1 månad sedan

Dags för honom att börja åka bräda då

combatspenat
637 inlägg
combatspenat 637 inlägg 1 månad sedan

Steg 1. Klipp av selen och släng den.
Steg 2. Börja med att lära barnet att bromsa i någon mindre backe.
Steg 3,Njut av att du har ett barn som kan åka själv och slipper riskera att åka in i ungen om den ramlar.

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
martin-jansson
Online 117 inlägg
martin-jansson 117 inlägg 1 månad sedan

+1 på skidor även om det inte är ett alternativ tongue

Jag är själv brädåkare och hade int stått på ett par skidor på 20 år när jag skulle lära yngsta sonen som då också var 2.5 år att åka. Vi började i december och i mars kunde han åka knapplift och gröna/lättare blåa backar själv, blåa och röda med sele. Året efter tog han ankarliften och röda backar själv. Ska bli spännande och se vad han hittar på i år tongue

Så mitt råd är att ta en eller två säsonger på skidor, även om det är mindre roligt och man får ploga mest hela tiden för att man inte kan åka överhuvutaget. ^_^

Dottern 1.5 år började åka bräda innan hon kunde gå, så jag hoppas jag slipper åka skidor igen tongue

http://begpris.se, räkna ut pris på begagnad utrustning Citera
Bejnan
157 inlägg
Bejnan 157 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Bejnan (1 månad sedan)

När jag åkt lift med mina barn har jag helt enkelt satt bakfoten på deras skida bakom bindningen (hälen på brädan, framfoten på barnens skida, sen höll man handen bakom ryggen på dem för att hjälpa med balansen.
Prövade på skidor för jag trodde det skulle göra det lättare, glömde bort detaljen att jag inte kan åka skidor dock.

Hellis81
39 inlägg

Som sagt så är inte skidor ett alternativ.
Jag kan verkligen inte åka skidor och det kommer verkligen inte att hjälpa om jag om inte jag heller kan åka det färdmedel jag har på mig.

Men jag förstår din poäng Martin, men även om jag tar två säsonger på skidor så hjälper det inte hör och nu.
Han har åkt ganska mycket och kan hålla skidorna rakt och om jag bara lyckas få upp honom i backarna så tror jag säkert att han kommer efter den här veckan kunna klara sig ganska bra själv.

Benjan, lite osäker på hur du menar.
Kan du beskriva lite bättre eller kanske rita en bild på det?

KaitsuH
Online 528 inlägg
KaitsuH 528 inlägg 1 månad sedan

Hellis81 :

Jag kan verkligen inte åka skidor och det kommer verkligen inte att hjälpa om jag om inte jag heller kan åka det färdmedel jag har på mig.

Men jag förstår din poäng Martin, men även om jag tar två säsonger på skidor så hjälper det inte hör och nu.
Han har åkt ganska mycket och kan hålla skidorna rakt och om jag bara lyckas få upp honom i backarna så tror jag säkert att han kommer efter den här veckan kunna klara sig ganska bra själv.

Hei!

Kan du berätta litet mera, varför skidor är inte ett allternativ? Vd är problemet med skidor? Om du kan berätta litet mera, det vore mycket lättare att hjälpa dig.

KaitsuH Citera
Hellis81
39 inlägg
Hellis81 39 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Hellis81 (1 månad sedan)

KaitsuH :

Hellis81 :

Hei!

Kan du berätta litet mera, varför skidor är inte ett allternativ? Vd är problemet med skidor? Om du kan berätta litet mera, det vore mycket lättare att hjälpa dig.

Jag kan inte åka skidor.
De gånger jag provat har det inte slutat bra för någon eller någonting.
Skidor, stavar, snön, jag och andra i omgivningen har på ett eller annat sätt blivit drabbade av att jag åkt skidor. För att inte nämna mitt skrev.
Jag lovar skidorna går alltid ifrån varandra, jag har provat byta plats men resultatet är det samma.

Nog med anledning? :-)

KaitsuH
Online 528 inlägg
KaitsuH 528 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad KaitsuH (1 månad sedan)

Herregud kära Hellis! Du kan ju lära dig åka skidor! Var bor du? Jag är är ganska säker på, att nån i Freeride forumet kan hjälpa dig med skidor.

Jag är också så satans dålig med skidor. Gjorde några Alpresor med bara skidor (tråkigt, långsamt, inte alls kul), men klarade. Nu är jag tillbaks med min kära bräda. Men kan åka skidor också.

KaitsuH Citera
ella_swan94
Online 72 inlägg
ella_swan94 72 inlägg 1 månad sedan

Börja utan snowboarden - han åker liften, du springer bredvid. Du sätter hans skidor i plogen, går ner lite, tar emot, hjälper, springer bredvid. Börja i en väldigt kort del av en knapplift. Släng selen, den är i många fall hämmande då barnet inte lär sig att bromsa ordentligt och vänjer sig vid att åka brantare backar = tycker att backarna han faktiskt kan åka i är oerhört tråkiga. Dessutom drar det bak vikten, när man egentligen vill lära barnen centrerad vikt. När han börjar kunna ploga/svänga lite och ha balans i liften kan du ta på dig brädan och åka med. Åker du framför så kolla bak ofta så du ser om han ramlar, fördelen är att du kan vara där när han ska hoppa av. kan han hoppa av så är det smidigt att åka efter och hålla koll. Lycka till!

Slink
56 inlägg
Slink 56 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Slink (1 månad sedan)

Ser en enkel lösning här, välj en ort där ni kan undvika knapp o ankarliftar. Dvs stanna vid åkbandet tills lillkillen kan bromsa o ploga rimligt säkert sen går ni direkt till sittlift eller kabin.

Som inbiten brädåkare och helt oduglig på skidor var jag också i samma sits som Hellis när min dotter var 2,5år men kom ganska fort till insikten att knapp o ankarlift får vi ta senare...

Sideshow
5 inlägg
Sideshow 5 inlägg 1 månad sedan

Själv har jag tvillingar och jag gav dom änden på varsin stav som en miniknapplift hade öglorna runt en handled och drog på det sättet båda med mig upp.
Det fungerade utmärkt.

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 1 månad sedan

åk brevid och håll längst fram på det hårda, då bör du kunna hjälpa. Man åker ju inte direkt i någon brant lift om detta är ett problem

madness
Online 58 inlägg
madness 58 inlägg 1 månad sedan

Sideshow :

Själv har jag tvillingar och jag gav dom änden på varsin stav som en miniknapplift hade öglorna runt en handled och drog på det sättet båda med mig upp.
Det fungerade utmärkt.

Ganska så opraktiskt att ha stavar när man är snowboardåkare.

Hellis81
39 inlägg
Hellis81 39 inlägg 4 veckor sedan

Hej igen
Ska försöka svara på alla nu.

Jag bor i södra Skåne, men oavsett om någon kan hjälpa mig så spelar inte det någon roll, jag har inget behov av att lära mig skidor samt att jag inte har tiden till det.

Vi höll oss till rullbandet förra året och det funkade bra.
För några veckor sedan åkte vi till den närmsta skidbacken Vallåsen som inte har rullband, då blev han "tvungen" att åka knapplift.
Jag sprang bredvid och det funkade bra.

Nu till sportlovet ska vi till Åre och att bara hålla sig till stolsliftar är orimligt eftersom det bara är till större backar än jag vill ha upp honom i just nu.
Rullband finns i Björnen men eftersom han åkt i "större backar" tror jag inte han är intresserad av den 10 m backen med rullband.
Men vi ska så klart börja där.
Steget efter blir då knapplift.
Närmsta stolslift är Sadelexpressen och det är för stort för honom.

Att ha en stav med för att bogsera honom är inte en så dum idé.
Det ger mig faktiskt lite idéer på att göra en "mjuk" variant.
Ett rep som jag knyter i ryggsäcken och i andra änden en plasttallrik (eller flera) för att bli som knappen.
Jag tar den riktiga knappen och han bogseras efter i den "mjuka knappliften" som jag sedan bara kan trycka ner i ryggsäcken.

Det där ska jag fundera lite på...
Tack för tipset med staven! Utan det så hade jag inte tänkt på det här.

martin-jansson
Online 117 inlägg
martin-jansson 117 inlägg 4 veckor sedan

Sittlift går utmärkt i Åre, vm8:an upp sen nr till rödkullen och viare till bräcke och tillbaks till vm8:an, transportsträcka hela vägen och bör inte vara några problem om han kan ploga smile

Sen strunta i björnen och åk till rödkullen istället mycket trevligare område och oftast btydligt mindre med folk. Den lilla knappliften vid värmstugen är perfekt att öva på, och när den sitter knallar man upp till valles skidland och tar en längre knapplift för lite roligare åkning, där finns även en skogsbana som passar smile

http://begpris.se, räkna ut pris på begagnad utrustning Citera
pd
Online 170 inlägg
pd 170 inlägg 4 veckor sedan

Hellis81 :

Nu till sportlovet ska vi till Åre och att bara hålla sig till stolsliftar är orimligt eftersom det bara är till större backar än jag vill ha upp honom i just nu.

Tege säger jag då. Knapp-liften mini-Tege blir perfekt att börja med. Den är så långsam att jag funderade på att släppa den och skatea uppåt. Var tvungen att åka den en gång för att få 100% Åre-pin. Du kan lätt gå bredvid och han kommer snabbt att kunna åka den själv. Trillar han så är det inte hela världen. Dessutom brukar där vara så lite folk att ni skulle kunna ha den och liftvärden för er själva. Så blir steget mindre till att åka själv i "större" knappliftar. Och kan bara instämma i att Rödkullen är bra mycket trevligare än Björnen. Finns även en barnbacke i Duved som jag vill minnas som lite brantare än övriga barnbackar så den kan bli ett mellansteg innan det är dags för de stora backarna.

Hellis81
39 inlägg
Hellis81 39 inlägg 4 veckor sedan

Vi kommer bo i Björnen så det är inte så troligt att vi tar oss till Duved/Tege.
Vi bor alltid i Björnen just för det är utanför men bara två liftar från Åre.

Men visst när hela familjen kan åka då kanske det kan vara en trevlig utflykt till Duved/Tege.

Det jag tänkt är att sikta in mig på 111, 114, 115, 116, 117 (gröna backarna i Björnen).
Där 115-117 är början av veckan.
Jag vill minnas att 106 (Fröåsvängen) också kan vara lämplig senare i veckan om vi kommer så långt.
120 Björnbacken har jag för mig också är okej, minns den dåligt.

Jag har tänkt på transportsträckorna också och visst är de trevliga men det är lite av ett projekt att ta sig dit med en 2,5 åring.
Problemet är att han vill göra allt och är ganska orädd så vi hade nog fått ha många diskussioner i backen om varför vi inte kan åka de röda och svarta backarna som korsar.
Han tjatade och tjurade om att han ville åka den snabbare och längre knappliften på Vallåsen, han fick prova men han blev lite rädd.
Troligtvis hade han inte gett sig förrän han fått prova åka den röda/svarta backen.

Men problemet är som sagt upp i knapplifter, inte ner.
Men jag tror det kan funka med ett rep och en tallrik bakom rumpan.
Eventuellt så sätter jag en karbin också så den håller sig på plats där bak.

dr_cosmo
17 inlägg
dr_cosmo 17 inlägg 4 veckor sedan

Hellis81 :

Hej igen

Att ha en stav med för att bogsera honom är inte en så dum idé.
Det ger mig faktiskt lite idéer på att göra en "mjuk" variant.
Ett rep som jag knyter i ryggsäcken och i andra änden en plasttallrik (eller flera) för att bli som knappen.
Jag tar den riktiga knappen och han bogseras efter i den "mjuka knappliften" som jag sedan bara kan trycka ner i ryggsäcken.

Det där ska jag fundera lite på...
Tack för tipset med staven! Utan det så hade jag inte tänkt på det här.

Stavtricket funkar utmärkt!
En teleskopstav i ryggsäcken är klockrent för att bogsera knattingar, du kan snabbt hoppa av om det går år pipan och det ger hen en känsla av att ni sitter ihop. Repvarianten har jag inte provat men det måste ju funka precis lika bra.

//R

rollrcostr
43 inlägg
rollrcostr 43 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad rollrcostr (4 veckor sedan)

Denna kanske kan va till hjälp... Inbillar mig att den kan funka både utför- och uppförs.

https://www.hazeland.se/produkt/mdx-one … -barnsele/

Hellis81
39 inlägg
Hellis81 39 inlägg 3 veckor sedan

rollrcostr :

Denna kanske kan va till hjälp... Inbillar mig att den kan funka både utför- och uppförs.

https://www.hazeland.se/produkt/mdx-one … -barnsele/

Det gör den säkert.
Ser lite överdriven ut bara. Lite som när 4-5 åringar har flytväst, armpuffar och nackkrage i den 30 cm djupa barnpoolen.
Förhoppningen är att vi bara ska behöva selen (som vi har) i början av veckan och sedan ska han förhoppningsvis kunna styra och bromsa.

Jag har redan alla delar som behövs för att bygga den mjuka knappliften.
När jag var nere i källaren och lade av alla julsakerna så reagerade jag på att jag hade 2,5 m dynamiskt klätterrep liggandes och funderade på om jag hade någon användning för den just då, men nu vet jag vad det ska användas till.
Tallriken kommer nog bli locket till en IKEA matlåda då de är lagom i storlek och tillräckligt styvt.
Karbin har jag liggandes, och elastiskt band har jag också i syhörnan.

Ska se om jag kan bygga ihop det i helgen så kan jag lägga upp en bild.

Hellis81
39 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/85315d46f494467c33f843f5e04f89cb.jpg

Sådär!
Jag satte en bit fyrdubblat elastiskt band mellan ryggsäcken och repet för att minska eventuella ryck.
Tampen från pålsteken knyter sedan direkt i ryggsäcken, om det elastiska bandet går av. Det är inte helt omöjligt att elastiskt band blir lite ömtåligare i kylan.

Halvsmurfen
Online 155 inlägg
Halvsmurfen 155 inlägg 3 veckor sedan

Snyggt hemmabygge. Berätta gärna hur det funkar

Hellis81
39 inlägg

Halvsmurfen :

Snyggt hemmabygge. Berätta gärna hur det funkar

Tack!
Det ska jag göra!
Tror det kommer fungera bra.
Fick ett råd via PM att hålla i repet istället för ha den fastknuten eftersom vissa liftvärdar kan vara lite gnälliga.
Får se hur det går. Kommer ta med en karbin så jag snabbt och lätt kan plocka av den i liftkö om inget annat.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook