Pjäxor, liten och smal fot

stein1982
Online 23 inlägg
stein1982 23 inlägg 1 månad sedan

Hej!

Tänkte här om lite tips kring dampjäxor.

Min fru har en liten fot ca 22,5MP och bredden ca 88 mm. Detta gör det mycket svårt att hitta pjäxor! Hon kör idag på ett par Lange RX 80 LV strl 22,5 som har en läst på 97. Hon får spänna den på max vilket gör att foten domnar och hon får ont på fotryggen, men hon kan fortfarande röra foten och lyfta hälen. Hon har satt i extra hälkil för att minska trycket på fotryggen.

Finns det några bra tips på pjäxor eller annat man kan göra?

Svar

TopiNieminen
Online 75 inlägg
TopiNieminen 75 inlägg 1 månad sedan

Rena racepjäxor borde finnas smalare än 97mm.

stein1982
Online 23 inlägg

Ja absolut, men då går man väl upp rätt mycket i flex?

kurono
Online 115 inlägg
kurono 115 inlägg 1 månad sedan

Finns väl många pjäxor som är 98-99 läst vid 26.5 men 22.5 lär ju vara väldigt mkt smalare?

TopiNieminen
Online 75 inlägg
TopiNieminen 75 inlägg 1 månad sedan

Juniordojor borde funka. Kolla på https://m.facebook.com/groups/908981815 … rce=result
Om ni inte vill köpa nya.

KaitsuH
526 inlägg
KaitsuH 526 inlägg 1 månad sedan

Absolut junior race pjäxor! Ni kan välja flexet mellan 80-1?0. Och de är smala! (före anpassning) De är så smala, att jag tror, ingen kan åka med dem före anpassning.

KaitsuH Citera
supercross
146 inlägg
supercross 146 inlägg 1 månad sedan

Här har du ett par som är 93mm läst på.
https://www.skicenter.it/en/race-ski-bo … nero.html.

lmk30
143 inlägg
lmk30 143 inlägg 1 månad sedan

Lånar tråden lite. Har samma problem som TS fru. Har strl 23.5 och bredd strax över 90.Vill helst inte ha en racepjäxa, drömmen vore väl att hitta en turbar sko... Har testat Atomi Hawx xtd som satt hyffsat men vore tacksam för fler förslag!

GoranC
553 inlägg
GoranC 553 inlägg 1 månad sedan

Salomon X-max är ju en ganska smal pjäxa med smal och låg läst.
Herrmodellen är i alla fall betydligt tightare i passformen än Lange RX LV, jag har provat.
Scott G1 110 powertfit WTR. Unisexmodell med smal läst (97) wtr och alpinsula och gåläge. Passar oxå på mina fötter. Komfortablare med mjukare material i innerskon men en tight bra passform till låg vrist och smal fot. Jag trillade över dom på Stadium Outlet och kunde inte motstå ett köp.

stein1982
Online 23 inlägg

Tack för många bra förslag, men många vuxenpjäxor ligger på minst 95-96 i läst. Blir nog att titta lite på juniorpjäxor...

GoranC
553 inlägg
GoranC 553 inlägg 1 månad sedan

stein1982 :

Tack för många bra förslag, men många vuxenpjäxor ligger på minst 95-96 i läst. Blir nog att titta lite på juniorpjäxor...

Kom i håg att lästen anges för 26,5 storlek.
Har för mig att det är 3mm upp eller ner per cm på längden. Så en 97 läst i 23,5 är 88mm bred i 23,5. Jag skulle tro att höjden på vristen är det som gör att pjäxan käns för stor.
Hon behöver troligen en pjäxa som är för en låg fot, och där skulle jag tro att X-max kan vara ett alternativ, i alla fall passar dom min låga vrist. Kan ju oxå fungera med en sula som lyfter upp foten i pjäxan.

Pillard
Online 3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 1 månad sedan

Har ni provat att lägga i en volymminskande sula?

stein1982
Online 23 inlägg

GoranC :

stein1982 :

Kom i håg att lästen anges för 26,5 storlek.
Har för mig att det är 3mm upp eller ner per cm på längden. Så en 97 läst i 23,5 är 88mm bred i 23,5. Jag skulle tro att höjden på vristen är det som gör att pjäxan käns för stor.
Hon behöver troligen en pjäxa som är för en låg fot, och där skulle jag tro att X-max kan vara ett alternativ, i alla fall passar dom min låga vrist. Kan ju oxå fungera med en sula som lyfter upp foten i pjäxan.

Som jag har förstått och läst så går lästerna bara ner till 90 hos de flesta tillverkarna på “vanliga” pjäxor.

Eftersom det trycker på vristen misstänker jag att hon har en hög vrist alternativt högt fotvalv.

stein1982
Online 23 inlägg

Pillard :

Har ni provat att lägga i en volymminskande sula?

Ja Sidas volume reducer, men då blir det för hårt tryck mot hela foten på ovansidan.

Pillard
Online 3077 inlägg
Pillard 3077 inlägg 1 månad sedan

Jag hade liknande problem med mina pjäxor, tryck på ovansidan, men det löstes via intuition-innerskor. De kostar ju dock nästan som att par junior-racepjäxor. Intuition avhjälper ju dock många andra passformsproblem också och hjälper även mot kalla fötter

Mizze
102 inlägg
Mizze 102 inlägg 3 veckor sedan

Är hon kort, testa igenom juniorracesegmentet. Jag är strax under 1,60 och har skitsmå och pyttesmala fossingar och kör i Tecnicas juniorracingpjuck, 89 mm i 22,5 alternativt Atomics redster för juniorer, 91 mm i 22,5. Juniorflexen gör att de inte är så hårda, och det där med flex kan en ju korrigera på alla möjliga vis.

bootfitta
804 inlägg
bootfitta 804 inlägg 3 veckor sedan

Head Raptor 110 har en 96 läst i strl 26,5 - Den sitter bra på fötter som är smala och har låg vrist.

stein1982
Online 23 inlägg
stein1982 23 inlägg 3 veckor sedan

bootfitta :

Head Raptor 110 har en 96 läst i strl 26,5 - Den sitter bra på fötter som är smala och har låg vrist.

Ja har varit inne på Raptor fast med lite lägre flex.

Som sagt smal fot (ca 87 mm) men med hög vrist och högt fotvalv.

stein1982
Online 23 inlägg
stein1982 23 inlägg 3 veckor sedan

Mizze :

Är hon kort, testa igenom juniorracesegmentet. Jag är strax under 1,60 och har skitsmå och pyttesmala fossingar och kör i Tecnicas juniorracingpjuck, 89 mm i 22,5 alternativt Atomics redster för juniorer, 91 mm i 22,5. Juniorflexen gör att de inte är så hårda, och det där med flex kan en ju korrigera på alla möjliga vis.

Hon är drygt 170 cm, vet inte om junior blir för korta då?

Finns inte så många butiker här i södra Sverige (vad jag hittat) som har ett utbud av juniorpjäxor i bättre segmentet...

Mizze
102 inlägg
Mizze 102 inlägg 3 veckor sedan

Är hon 1,70 finns risken att juniorpjäxor blir för korta. Tyvärr har jag dålig koll på alpinbutiker i södra Sverige. Själv har jag erfarenhet av Udéns i Göteborg, riktigt bra (men inte som i alperna). Där finns också Skistore. Udéns har hyfsat utbud av pistpjuck. Skistore har mer fokus på offpist. Ett annat alternativ är att köpa pjäxor på plats när ni är på skidresa.

bootfitta
804 inlägg
bootfitta 804 inlägg 3 veckor sedan

stein1982 :

Mizze :

Hon är drygt 170 cm, vet inte om junior blir för korta då?

Finns inte så många butiker här i södra Sverige (vad jag hittat) som har ett utbud av juniorpjäxor i bättre segmentet...

Måste vara svårt att hålla balansen när man är så lång och har så små fötter.

När det kommer till flexen så handlar det mycket om vilken hävarm man får över pjäxan. En person med strl. 22.5 i pjäxorna är nog i allmänhet kring 160cm eller kortare. Jag tror inte ni kommer tjäna något på att leta efter mjuka pjäxor, snarare tvärt om.

När du beskriver foten så blir jag lite tveksam över raptorns passform, då den är ganska låg över vristen, jag kan tänka mig att Lange/Rossi ZA skulle sitta bra passformsmässigt - Problemet med den skon för vardagsåkning är att den kommer med en snörad och väldigt tunn innersko, så där kan man nog överväga en annan innersko.

stein1982
Online 23 inlägg
stein1982 23 inlägg 6 dagar sedan

Tack för alla tips!

Det blev Atomic Redster Club Sport 70, 22,5 läst 88 mm. Det satt som en smäck!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook