SALMON qst 99, offpist?

OskarWilhelmsson
2 inlägg
OskarWilhelmsson 2 inlägg 3 veckor sedan

Hej!

Jag åker en hel del skidor, mestadels i pist. Men ska nu börja åka mer offpist, kittelfjäll, Borgafjäll och eventuellt riksgränsen står på agendan för den här säsongen.

Jag har provåkt ett par Salomon qst 99 en hel del och tycker dom är grymma, men min fråga är;

Är dom för smala med sina 99 när det gäller sån här åkning?

Svar

Christiam
75 inlägg
Christiam 75 inlägg 3 veckor sedan

Nej dom är inte för smala. Har åkt på alla de platserna med 90mm utan att åkningen blivit begränsad.

connykent
3 inlägg
connykent 3 inlägg 3 veckor sedan

Har själv ett par qst 99 och du behöver absolut inte oroa dig för att de skulle vara för smala. Enligt mig är skidans absoluta styrka just åkningen utanför pisten, de är riktigt grymma där.

miol11
113 inlägg
miol11 113 inlägg 3 veckor sedan

Christiam :

Nej dom är inte för smala. Har åkt på alla de platserna med 90mm utan att åkningen blivit begränsad.

Hmm jo numera är det på mode och att åka offpist på smala skidor men 90mm......... minst 15mm för smalt om du frågar mej.

Christiam
75 inlägg
Christiam 75 inlägg 3 veckor sedan

miol11 :

Christiam :

Hmm jo numera är det på mode och att åka offpist på smala skidor men 90mm......... minst 15mm för smalt om du frågar mej.

Oj, då var jag före modet då med tanke på att det var 8-10 år sen.
Jag tycker mig se mer och mer bredd på skidorna, inte ovanligt med 110mm+ i orter norr om Sälen. Toppturarna däremot verkar hålla sig mellan 90-100, där tycker jag det förr var vanligare med 100+ skidor.

erik_lagg
699 inlägg
erik_lagg 699 inlägg 3 veckor sedan

Frågan är väl lite om TS har tänkt att de nya skidorna ska vara för alla förhållanden eller inte. Om de bara ska vara till offpist - köp bredare mer offpistinriktade skidor. Om det ska vara till allt kan man väl åtminstone gå upp till 99 bredd.

havreboll
1035 inlägg
havreboll 1035 inlägg 3 veckor sedan

Personligen tycker jag att desto mindre snö, desto bredare skidor (förutsatt att det är lössnö). Då får man flytet även om det bara är 20 cm löst på skaren.

Sen är ju frågan vad som anses med att åkningen blir "begränsad". Det är en väldig skillnad på att kunna ta sig ner och att få maximal njutning medan man tar sig ner.

Är det roligare att åka ren piståkning i bra före med smalare skidor... Ja

Åker man mycket sämre i pisten med moderna friåkningsskidor mellan 105-115mm... Nej.

Har man mindre kul i offpisten (förutsatt modern teknik) med en 90 mm skida... Ja enligt mig.

Därför åker jag själv nästan enbart på mina Down 114 mm (https://www.downskis.com/shop/countdown-114-2018)

Varför inte prova att köra deras lite smalare variant som är 104 mm i midjan (https://www.downskis.com/shop/countdown-104-2018) eller kör på de QST 99 du funderar på (eller varför inte QST 106).

Skidåkning är mer än att kunna göra perfekta skär på blåis smile

Marboh
37 inlägg
Marboh 37 inlägg 3 veckor sedan

Ja det går att carva eller sladda upp ett par breda skidor i pisten men det är jobbigare och det går långsammare från kant till kant.
Det är ren mekanik, momentet blir högre och du får jobba mer.
Vid sladdaväng kan man kompensera med hur lång effektiv kant man har på skidan (rockerprofil), men det kan bli fladdrigare på carvningen.

Har själv ett par q115. Går att köra i betongpist, men inte optimalt. Man får jobba rätt hårt jämfört med mina lagg med 107 i midja eller pistlaggen.

Skulle säga att q99 nog är en bra instegsskida för att börja köra offpist med. Eller kanske q106.
Du kommer ha roligt i pisten och du kommer inte gå bort dig i offpisten.
Om man är orolig för flyt kan du gå upp i längd.
Sen är det ju en fråga hur stor och tung du är. Och hur bra teknik du har.

Micke_P76
121 inlägg
Micke_P76 121 inlägg 3 veckor sedan

Beror lite på din vikt och sen är ju frågan vad menar man med offpist. Kittel och även Gränsen blir snabbt uppåkt så då är det ju tal om att åka uppåkt puder och pucklar och då är ju qst 99 riktigt bra. De få dagarna med knädjupt orört puder måste du ha tur att pricka in och då lär inte skidorna hindra dig. Mike Douglas åker stort sett uteslutande på 99an enligt egen utsago även djupt puder. Jag skulle direkt köpa med nån form av gå bindning för de ställena det är viktigare än 7mm.

Förra säsongen var första på flera år som bredare skidor egentligen behövdes i kittel enligt mig. Men beror ju också pga det är relativt flackt och behövs flytkraft i slutet av vissa åk när det blir ofantliga mängder som det var ifjol.

Brorsan hade Q98 flera år och är stortsett varje helg i Kittel sen flera år tillbaka..iofs så har han ju även nåt par bredare också..själv så kör jag uteslutande på 108 mm skidor när jag är där.

Qst 106 är ett alternativ som funkar bra beroende på din vikt.

Micke

snej
Online 775 inlägg
snej 775 inlägg 3 veckor sedan

OskarWilhelmsson :

Hej!

Jag åker en hel del skidor, mestadels i pist. Men ska nu börja åka mer offpist, kittelfjäll, Borgafjäll och eventuellt riksgränsen står på agendan för den här säsongen.

Jag har provåkt ett par Salomon qst 99 en hel del och tycker dom är grymma, men min fråga är;

Är dom för smala med sina 99 när det gäller sån här åkning?

Hej,

vi har ju ingen aning om din vikt och vilken längd du tänker åka på så det blir ju lite generella svar.
Är QST99 för smal för ditt ändamål? Sannolikt inte.
Kan du har roligare på QST106? Absolut.
Douglas gillar ju som sagt 99, men jag tycker 106an är bättre på allt. Den flyter såklart bättre tack vare midjebredden, men jag tycker också att den blir roligare i pist. En stor fördel som jag ser det med 106an jmf med 99 är om du ska åka i sverige där skogen är rätt trång på sina ställen, där blir 106 mer lättsladdad tack vare att den har mer rise i tailen än 99an.

Vilken du än väljer så kommer det funka bra.

//Jens, Salomon/Atomic

Salomon/Atomic Citera
OskarWilhelmsson
2 inlägg
OskarWilhelmsson 2 inlägg 3 veckor sedan

Hej igen!

Tack för alla svar big_smile
Jag är 183 cm lång och väger typ 80 kg.
Ska försöka få till några provåk på QST 106 innan jag bestämmer mig, nu när jag löste det ni skrivet!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook