Tecnica Cochise 130

carl_couloir
326 inlägg
carl_couloir 326 inlägg 4 veckor sedan

Var förbi Surefoot här i Verbier för att titta på nya Liners till mina Dalbello Lupo 130C som jag har varit riktigt nöjd med, men nu har linern gett upp efter 100 skiddagar.....
Då dom föreslog att jag skulle gå ner en storlek på liner från 27cm till 26cm så kom naturligtvis frågan upp att göra en helt ny pjäxa upp istället och då en Tecnica Cochise 130 som skulle passa min fot absolut bäst.
https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/t … e-130.html

Vad jag har lyckats läsa till mig hittills på nätet så verkar det som att gå-funktionen brukar ge upp efter inte allt för många dagar och det vill jag ju absolut inte vara med om, så ni som har någon av dom senaste årsmodellerna har ni upplevt att gå-funktionen har pajjat, samt vad har ni tyckt om flexet, är pjäxan tillräckligt styv/vass för riktig åkning med pist-lagg?

Och ja som skidlärare så har jag lite rabatt på Surefoot

Thanx!
/C

Svar

erik_lagg
706 inlägg
erik_lagg 706 inlägg 4 veckor sedan

Kanske inte så mycket hjälp men har åkt drygt 20 dagar i mina cochise 120. Gåfunktionen funkar bra men flexen är för mjuk tycker jag (trots beskedliga knappt 70 kg och korta ben). Men 130 kanske är betydligt stadigare.

Cirkustoad
Online 20 inlägg
Cirkustoad 20 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad Cirkustoad (4 veckor sedan)

Åkte en bra bit över 100 dagar med mina Cochise 120 15/16 innan jag sålde dem i somras, och då fungerade gåläget fortfarande ypperligt. Har varit med om att det frusit någon enstaka gång vid stora mängder snö och låga temperaturer, men i övrigt flawless. Så nöjd med modellen att jag köpte nya i våras som jag hann åka med några dagar, de hade dessutom fixat alla små issues jag tyckte de förra hade, FÖRUTOM att de inte designat en extern gålägesbrytare likt Atomics XTD utan envisas med intern mekanism. I övrigt bra, men säkert bra med 130-modellen om en vill ha lite mer styvhet.

Btw, kanske lite tunga, men har inte hittat någon annan turbetonad pjäxa jag tycker sitter bra.

danground Citera
RWD
605 inlägg
RWD 605 inlägg 3 veckor sedan

Har inte heller haft några problem med mina Cochise 110 från 2016.
Tycker de är ganska hård flex jämfört med Lange t.ex.
Provade ett par Lange med 120 flex i samma butik och Tecnica hade klart hårdare flex, men är ju möjligt att det har ändrats på de senare modellerna. ( Mina förra Pjäxor var ett par Dolomite med 130-flex.) och jag har alltid gillat pjäxor med ganska hård flex.
Har kört bl.a Völkl Racetiger SL och GS och Atomics motsvarigheter samt RTM 86 med Cochiserna och det funkade utan problem.
I övrigt den skönaste pjäxa som jag har haft, behöver inte lossa spännena på hela dan och det sitter riktigt bra på fötterna, men det är ju så klart individuellt. Jag har dock alltid haft svårt att hitta pjäxor som inte klämmer och gör ont.

MnO
2213 inlägg
MnO 2213 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad MnO (3 veckor sedan)

Jag har åkt runt 50-talet dagar med mina Cochise 130 (16/17) uppskattningsvis och jag har gått mycket och använt gångläget frekvent. Jag har inte märkt av några problem överhuvudtaget, men hade jag fått välja hade jag också hellre tagit en extern arm, som hos XTD, eller den nya ZeroG från Tecnica. Inte bara för att det känns fel att inte se vad som händer inne i skalet vid växlingen utan också för att "knappen" som man ändrar läge på är väldigt liten och svår att få tag på under snölås med handskar. En större variant med synlig mekanik hade helt klart varit bättre. Men fungerar gör det för mig i alla fall. I övrigt är jag riktigt nöjd med Cochisen. Sitter bra på min fot och det är en mycket väl avvägd mix mellan klassisk Tecnicakomfort i innerskon och direkthet i åkningen. Inga lättviktare kanske men definitivt inga betongklumpar. Jämför man med friåkningspjäxor ala 5 år sedan är det stor skillnad i vikt till Cochisens fördel. Jag har ett par Rossignol WC 130 med sprutskor, som är ordentligt mycket tyngre. De borde vara betydligt vassare i prestanda i pist, men jag tycker inte skillnaden är speciellt stor och de får inte många åkdagar längre. Jag har också ett par 2019 ZeroG 130 som såklart är lättare på foten när man turar, men de är avsevärt sämre i åkning, vilket gör att jag använder det paret enbart när det ska turas mycket. Även där väljer jag Cochise 130 före om det är blanddagar. Med andra ord hamnar Cochisen i en sweetspot väldigt många av mina åkdagar.

ChasingPow
52 inlägg
ChasingPow 52 inlägg 3 veckor sedan

Har fjolårets modell och kan inte på något sätt se att gåfunktionen skulle ge upp inom någon snar framtid. Mekanismen är robust och väl inhyst. Men självklart eftersom den är intern så kan den frysa men jämfört med Lange pjuxen som min syster hade så är det en helt enorm skillnad i fryssäkerhet på gåläget

Krall
3 inlägg
Krall 3 inlägg 3 veckor sedan

Köpte mina 130 precis, åker om en vecka så kan inte riktigt yttra mig än. Men jag får iaf ett gediget intryck av gåfunktionen om man jämför med konkurrenter, återkommer!

Kaskar
542 inlägg
Kaskar 542 inlägg 3 veckor sedan

Krall :

Köpte mina 130 precis, åker om en vecka så kan inte riktigt yttra mig än. Men jag får iaf ett gediget intryck av gåfunktionen om man jämför med konkurrenter, återkommer!

Samma här. Fick i julklapp.
Jag har inte gjort någon tur men den spontana jämförelsen mellan dem och gåläget på mina gamla Lange XT är att det känns riktigt gediget. Känns lite mer mekar-vänligt ifall något pajar också.

carl_couloir
326 inlägg
carl_couloir 326 inlägg 3 veckor sedan

Tack för all input, sitter nu på surefoot och väntar för första test med sula och tryckta pjäxor inför att spruta innerskorna.....

/C

mmarcus
508 inlägg
mmarcus 508 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad mmarcus (3 veckor sedan)

Jag hade ca 150 åkdagar i mina från 15/16. Jag hade lite problem med gåläget när det var riktigt kallt och efter längre turer. Inte alls säkert att det är mer/mindre än någon annan pjäxa, då vi kanske pratar om 10-15 "problemdagar" totalt. Som jag förstått det använder dem sig utav samma mekanism fortfarande. Gällande flexen känns dem nya mjukare än dem tidigare modellerna, men säkert bara eftersom dem görs i lättare plast (?). Jämför du med lupon kommer den säkert kännas ganska mjuk, då även den tidigare modellen från 15/16 kändes mjukare än lupon. Dock kan det ju vara värt att åka lite mjukare skal för att komma åt en 100% passform?

carl_couloir
326 inlägg
carl_couloir 326 inlägg 3 veckor sedan

Har kör typ en dag i dom nu och spontant så känns dom som betydligt mjukare i flexet än mina Dalbello Lupo 130C iaf initialt, inte sagt att detta är något negativt..... lite lättare att komma fram i position och väl i sväng så har jag upplevt det som att det ställer till några problem.

/C

ChasingPow
52 inlägg
ChasingPow 52 inlägg 3 veckor sedan

Skulle också säga att den är relativt mjuka i flexen för att vara en 130 flex pjäxa. Pjäxan kjäsar ut synbart om man flexar fram underbenet, hade en par race technica i ungdomen och den 130 flexen va betydligt hårdare.

Barrabella
14 inlägg
Barrabella 14 inlägg 3 veckor sedan

Jag är nöjd med mina 130s från förra året. Inte märkt av någpt problem med gåläget ännu iaf. Kanske 10-15 kortare turer samt 4-5 längre turer. Några i -24, utan problem.

Kan dock sakna en hävarm.

kappakomplett
Online 398 inlägg
kappakomplett 398 inlägg 2 veckor sedan

Köpte ett par i St Anton/Jennewein i början av januari, med foam och en del fix. Men vilken pjäxa, mkt direkt känsla i åkningen!

carl_couloir
326 inlägg
carl_couloir 326 inlägg 3 dagar sedan

Har nu fått ett par veckor med dessa och surefoot iinersula och innersko.

Efter två veckor så var jag förbi surefoot och dom "paddade" upp kring hälen (man sprutar tydligen inte skum ner runt hälen.....) vilket gjorde en ofantlig skillnad!!

För att få till en "stabilare" pjäxa och ett styvare flex så får jag spänna spännena kring vaden rätt så rejält men väl med det gjort så är pjäxan hyfsat styv, funkar kanon till skidläreriet och nästan hela vägen till full gas med mina Nordica Dobberman Spitfire, känner att jag i högre farter och högre krafter kanske inte riktigt alltid får till det trycket på skidorna via pjäxorna som jag önskar men det kan i all ärlighet bero på att jag fegar lite......

Körde lite pist idag med mina Rustler 11 under fötterna och trots varmt väder så höll pjäxorna måttet och förde över bra med kraft till skidorna.

Har inte turat med dom ännu, men har inte allt för stora förhoppningar på gåläget och "gradantalet", men på andra sidan så är ju inte pjäxan köpt för att gå långturer med......

Enda kruxet hittills har varit att efter bara någon dag så släppte gummit i framkant på högerskon vilket tydligen är ett kännt problem, surefoot bytte ut alla fyra "bottenplattorna" utan att tveka och dom har hållit sig hela hittills.

/C

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook