Salomon MTN S/Lab Vs. Salomon Qst pro 130 tr

Fogelberg
10 inlägg
Fogelberg 10 inlägg 3 mån sedan

Hej!
Har någon testat båda dessa pjäxor och kan säga vilka som känns styvare och har bättre egenskaper vid aggressivare åkning?
Eller borde man helt kolla på något annat?

Jag går mycket på tur men prioriterar ändå en stabil pjäxa för själva åkningen.

Svar

Always-Sunny
Online 375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 3 mån sedan

Om du inte redan läst så finns det tester på Blister

Fogelberg
10 inlägg

Always-Sunny :

Om du inte redan läst så finns det tester på Blister

Jo jag har läst de testerna å där får man ju känslan av att MTN känns styvare och stadigare än QST.

Tänkte mer om någon annan också har någon erfarenhet?

simp1
Online 20 inlägg
simp1 20 inlägg 3 mån sedan

Är på jakt efter samma typ av pjäxa och istället för att göra en ny tråd om dessa två så passar jag på att fråga här:
Vad är det för skillnad på QST Pro och MTN S/Lab förutom priset?

kurono
149 inlägg
kurono 149 inlägg 3 mån sedan

Spontant kan jag säga att i tur och friåknings sammanhang så verkar MTN S/Lab vara väldigt populär. Sällan jag ser nån som nämner Qst pjäxorna alls i dessa sammanhang. Men jag kan ju ha fel smile

AndersWingqvist
Online 93 inlägg
AndersWingqvist 93 inlägg 3 mån sedan

@fogelberg QST Pro 130 TR har ju på pappret mer köttighet:
+ 10 flex (120 vs 130, Salomon bör ju ha samma index på sina pjäxor sinsemellan även om standard ej finns...)
+ 50 % spännen (2 vs 3)
+ för utbytbara sulor (agressiv gång på asfalt, skoteråkning och liknande är inga problem, när sulan går att byta)
+ 300 gram i vikt = mer tyngd att brassa på med nedför!

Har inte åkt med MTN S/Lab så kan ej uttala mig subjektivt, vilket du kanske var mest intresserade av ?.
Men måste slå ett slag för QST 130 tr i åkläget, kört både hårda 170 cm pistskidor med midja kring 70 mm och mina 188cm, 108mm friåkningslagg. Pjäxorna driver båda dessa skidor riktigt stabilt!
Sen som vanligt med pjäxor: viktigaste är ju hur de passar just din fot, kolla andra modeller annars.

Fogelberg
10 inlägg

kurono :

Spontant kan jag säga att i tur och friåknings sammanhang så verkar MTN S/Lab vara väldigt populär. Sällan jag ser nån som nämner Qst pjäxorna alls i dessa sammanhang. Men jag kan ju ha fel smile

Exakt därför jag börjat tveka på QST pro efter att jag från början tänkte att det var en köttig bra pjäxa.

Fogelberg
10 inlägg

AndersWingqvist :

@fogelberg QST Pro 130 TR har ju på pappret mer köttighet:
+ 10 flex (120 vs 130, Salomon bör ju ha samma index på sina pjäxor sinsemellan även om standard ej finns...)
+ 50 % spännen (2 vs 3)
+ för utbytbara sulor (agressiv gång på asfalt, skoteråkning och liknande är inga problem, när sulan går att byta)
+ 300 gram i vikt = mer tyngd att brassa på med nedför!

Har inte åkt med MTN S/Lab så kan ej uttala mig subjektivt, vilket du kanske var mest intresserade av ?.
Men måste slå ett slag för QST 130 tr i åkläget, kört både hårda 170 cm pistskidor med midja kring 70 mm och mina 188cm, 108mm friåkningslagg. Pjäxorna driver båda dessa skidor riktigt stabilt!
Sen som vanligt med pjäxor: viktigaste är ju hur de passar just din fot, kolla andra modeller annars.

Tack för bra svar!
Exakt så tänkte jag till en början och var därför helt inställd på att testa QST pro, ända tills jag läste testerna på blister var de säger att MTN kändes stabilare och att QST gav efter lite bakåt. Detta plus att man hört mycket gott om MTN men knappt något om QST har gjort att jag börjat tänka om. Men kanske jag bara tvekar helt i onödan?

AndersWingqvist
Online 93 inlägg

Vad jag har sett är det väl exakt samma konstruktion där bak? Men känsla är ju känsla...
Borde jag ha koll på, men har du kollat recensioner här på Freeride?
/Anders

AndersWingqvist
Online 93 inlägg

Hrmmm,inga recensioner här såg jag, vad gäller qst pro 130 tr.

Undra om skillnaden i läst spelar roll? En tightare sko upplevs ofta stabilare... 98-104 mm har MTN och QST har 100-106mm, kanske det ger viss skillnad? Då är vi tillbaka på att pjäxan ska passa just din fot igen!

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 3 mån sedan

Jag tyckte qst va en skönare pjäxa än mtn lab när jag provade dom i butik o letade pjäxor, men slutade med Atomic hawx ultra xtd istället

Så åk och prova! Handlar ändå i slutändan om vad som sitter bäst på dina fötter!! smile

Fogelberg
10 inlägg

Jag har nu beställt hem ett par QST pro 130 för att prova hur de känns på foten.

Är dock ännu lite fundersam om MTN skulle vara den lite köttigare av de två trots endast 2 spännen.

Kan den tjockare linern i MTN också göra att den går ut sig mer med tiden, har hört att det är fallet med den pjäxan?

Pillard
Online 3119 inlägg
Pillard 3119 inlägg 3 mån sedan

Fogelberg :

Jag har nu beställt hem ett par QST pro 130 för att prova hur de känns på foten.

Är dock ännu lite fundersam om MTN skulle vara den lite köttigare av de två trots endast 2 spännen.

Kan den tjockare linern i MTN också göra att den går ut sig mer med tiden, har hört att det är fallet med den pjäxan?

”Tjockare”? Linern i MTN är ju en katastrof. Tunn och hård. Jag har aldrig haft smalbensproblem innan men med de gjorde det ont direkt. Kanten blir hård och vass. Däremot är ju skalet jättebra. Enkelt isteg (skaldelarna går inte ihop utan det är en lucka emellan som är vattentät) och smidigt med bara två spännen att fippla med.

Byt ut innerskon mot nåt rejälare bara. Jag kör Intuition pro tour

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook