Gaustatoppen

davidjo
15 inlägg
davidjo 15 inlägg 1 månad sedan

Tjena! Är sugen på att dra till Gaustatoppen o tura någon gång i mitten/slutet av mars och tänkte kolla om någon med lite erfarenhet kan ge tips på boende samt berätta snöläget brukar vara där vid den tiden.
/David smile

Svar

eriC1
319 inlägg
eriC1 319 inlägg 1 månad sedan

Snöläget är svårt att sia om, men mitten av mars är ju relativt tidigt, så de kan väl vara både puder och slask. Var där för några år sedan i mitten av april, och då fanns mkt snö kvar. Tältade lite nedanför själva Gaustatoppen, en bit nedanför skidanläggningen, så de var ski in/ski out.

ViktorLind
3 inlägg
ViktorLind 3 inlägg 1 månad sedan

I stort sett idiotsäkert att åka i mars, viss kan det va lite isigt/hårt men 99% av årena är det mer än åkbart i alla rännorna och långefonna, baksidan varierar mer. Långefonna är åkbart från november till slutet av maj som regel.
Jobbar på fjället så bara att hojta till om du vill ha lite tips på ställen!

davidjo
15 inlägg

@eriC1, aa okej men då borde det vara lugnt, är inte så kräsen för tillfället utan vill bara ut i naturen! smile
@ViktorLind Jag tar jättegärna lite tips!

Pudersokare
5 inlägg
Pudersokare 5 inlägg 1 månad sedan

@ViktorLind jag e också taggad på gausta så jag uppskattar också tips! Är de bara Gaustatoppen som är aktuell för att knata upp på eller finns det andra bra åk i närheten?

davidjo
15 inlägg

@Pudersokare undrar samma!

ViktorLind
3 inlägg
ViktorLind 3 inlägg 1 månad sedan

davidjo :

@Pudersokare undrar samma!

Ahra absolut! Det bästa är ju om det kommer en del snö till, även i Rjukan också, då kör man baksidan och travarserar sen bort till kanten av dalen där ett gäng eldsjälar rensat skog hela vägen ner till Rjukan. Minns jag rätt blev det till ungefär 12 km åkning med rätt minimalt med stakning under traversen.
Sen är det ett fjällområde på andra sidan vägen om Gaustatoppen, som inte ser så rockigt ut först men som gömmer en del 1400 toppar, bla toreskjyrka och heddarsfjell. Fördelen där är mindre kamp om snön, bättre snö och man kan använda liftsystemet en bit på vägen.
Sen finns det lite fler turer som är utmarkerade och slakare t.ex örnenipa och djuptjønn som blir mer mot gaustablikksidan.
Har man lite cash på fickan och är ett gäng kan man också följa kammen från toppen österut, förbi gaustaaxeln och ner mot tuddal som är byn på andra sidan. Långt och fint åk som generellt är orört. Slutar upp vid tuddal högfjällshotell som har en jävla trevlig trerätters och om jag inte minns helt fel erbjuder skoterskjuts upp till toppen igen för en peng.

davidjo
15 inlägg

@ViktorLind Låter ju grymt! Gött att de finns något så bra i "närheten" av Göteborg också!

Stortlopp
24 inlägg
Stortlopp 24 inlägg 1 månad sedan

Sugen på att testa om det går att klämma in mellan de andra skidresorna i vinter smile.

Ser lite tunt ut med snö än så länge ..

davidjo
15 inlägg
davidjo 15 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad davidjo (1 månad sedan)

@Stortlopp Har en preliminär bokning den 28mars nu, får hoppas de kommer lite mer tills dess!

snookered80
8 inlägg
snookered80 8 inlägg 3 veckor sedan

Nån som har tips på boende i gausta? Funderar på att åka upp v12 men hittar inte så mkt ledigt på anläggningens sida. Gärna nåt billigt hyffsat nära backen.

Silenhag
6 inlägg
Silenhag 6 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad Silenhag (3 veckor sedan)

Nu bor jag ofta i min campervan, men tidigare när jag isklättrade mycket så bodde vi alltid hos Jacob i hans gamla skola. Det är mest isklättrare som bor där men en och annan skidåkare har jag också sett. Enkelt boende i flerbäddsrum. Ta med sovsäck. Man sköter sig själv och har tilgång til kök, torkrum, dusch och bastu. Antar att det finns fortfarande. Ligger på høger sida om vägen precis innan man kør in i Rjukan och precis innan vägen som sväger upp till Gaustablikk med skisenter og Gaustatoppen.
Ta kontakt med Jacob Fink +47 97513193, jakobfink@hotmail.com
Søker jag på nätet ser det ut som att det heter Old School Hostel...

ViktorLind
3 inlägg
ViktorLind 3 inlägg 3 veckor sedan

Silenhag :

Nu bor jag ofta i min campervan, men tidigare när jag isklättrade mycket så bodde vi alltid hos Jacob i hans gamla skola. Det är mest isklättrare som bor där men en och annan skidåkare har jag också sett. Enkelt boende i flerbäddsrum. Ta med sovsäck. Man sköter sig själv och har tilgång til kök, torkrum, dusch och bastu. Antar att det finns fortfarande. Ligger på høger sida om vägen precis innan man kør in i Rjukan och precis innan vägen som sväger upp till Gaustablikk med skisenter og Gaustatoppen.
Ta kontakt med Jacob Fink +47 97513193, jakobfink@hotmail.com
Søker jag på nätet ser det ut som att det heter Old School Hostel...

Det stämmer bra det! Är ett par skidinstruktörer vi har här uppe nu under sportlovet som bor/ har bott där. Har jag förstått det rätt blir det billigare att bo där om man hjälper till med byggnaden lite och är lite händig. Men som Silenhag sa nästan uteslutande isklättrare som bor där, så räkna inte med att hitta någon turkompis där om det inte involverar rappellering eller en brant isvägg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook