Kantslipning i centrala Stockholm, privatperson eller butik

Maldini
4 inlägg
Maldini 4 inlägg 3 mån sedan

Som gammal tävlingsåkare är jag bortskämd med vassa kanter, men numera åker jag bara ett par gånger om året och att betala 500:- för en helrenovering hos Alpint känns lite overkill. Bad att enbart få kanterna slipade men det erbjöd de inte.

Har tyvärr inte utrymme att köpa hem utrustning och fixa det själv, men kanske är det någon annan som har och vill tjäna en liten slant? Eller om ni kan tipsa om någon vettig central butik? Möjlighet till enkel kantslip och eventuellt lite valla till överkomlig kostnad är alltså det jag är intresserad av.

Svar

marks
5 inlägg
marks 5 inlägg 3 mån sedan

Inte så centralt men Länna Sport slipar och hänger kanterna för 200:-

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 3 mån sedan

Alpingaraget hade iaf tidigare, alltså inte bara helrenovering

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 3 mån sedan

Maldini :

Som gammal tävlingsåkare är jag bortskämd med vassa kanter, men numera åker jag bara ett par gånger om året och att betala 500:- för en helrenovering hos Alpint känns lite overkill. Bad att enbart få kanterna slipade men det erbjöd de inte.

Har tyvärr inte utrymme att köpa hem utrustning och fixa det själv, men kanske är det någon annan som har och vill tjäna en liten slant? Eller om ni kan tipsa om någon vettig central butik? Möjlighet till enkel kantslip och eventuellt lite valla till överkomlig kostnad är alltså det jag är intresserad av.

Det funkar inte för dig att bara köpa en enkel handslip samt ett bryne och köra hemma? Jag har iaf fått kanterna så jag skurit mig på dem med den metoden.

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 3 mån sedan

500 pix för helrenovering är redigt billigt annars.

livet är en semester Citera
RWD
634 inlägg
RWD 634 inlägg 3 mån sedan

Du kommer behöva en sån här då också
https://www.xspo.world/artikel/swix-sei … gJa_PD_BwE

havreboll :

Maldini :

Det funkar inte för dig att bara köpa en enkel handslip samt ett bryne och köra hemma? Jag har iaf fått kanterna så jag skurit mig på dem med den metoden.

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 3 mån sedan

RWD :

Du kommer behöva en sån här då också
https://www.xspo.world/artikel/swix-sei … gJa_PD_BwE

havreboll :

Maldini :

Behöver och behöver, det underlättar.

Håller man filen så den inte sticker upp så mycket så fungerar det bra utan. Allt beror på mängden pengar man vill investera. Är kanske dock lite dumsnålt att köra som jag gör; rakblad när det kniper.

Maldini
4 inlägg

Tack för bra svar. Ska kolla med Alpingaraget, annars kanske jag får ta och investera i prylar och fixa själv. Har inget klockrent utrymme att hålla till på men kanske kan lösa något "good enough".

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 3 mån sedan

Slipa är relativt enkelt och inte utrymmeskrävande. Går att göra i ett litet kök. Skräpar inte ner nämnvärt. Det är när man börjar valla som lokalkraven höjs.

Maldini
4 inlägg

jarnebring :

Slipa är relativt enkelt och inte utrymmeskrävande. Går att göra i ett litet kök. Skräpar inte ner nämnvärt. Det är när man börjar valla som lokalkraven höjs.

Det har du rätt i, men helst skulle man ju vilja ha en riktig bänk med skruvstäd och allt. Men köket eller förrådet kanske får duga.

Fick för övrigt svar från Alpingaraget, ifall någon annan går i samma tankar:

"Det går, men i och med att det inte är något standardprogram i slipen och tidsmässigt tar det lika lång tid om inte mer så måste vi ta samma pris som en helslip. Rekommenderat är när man slipar en skida så måste man hänga kanten också."

Dvs motsvarande helslip och därmed 500 spänn.

jarnebring
397 inlägg
jarnebring 397 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (3 mån sedan)

Slipa går ju att göra utan hållare, men inte optimalt. Bryna helt ok. Men ett stabilt köksbord/bänk är egentligen allt som krävs för att montera hållare typ Skiman/Toko. Kök funkar. Förråd funkar. Valla går också, men lite mer "messy". Lägg något på golvet under skidan (plast/papper). Kan bli en hel del "skrap", beroende på hur mycket valla du lägger på. Frågan är hur ofta och hur många par du ska underhålla? Du får räkna en tusenlapp, femtonhundra för att köpa in basic fil, bryne, vinkeljärn, kantavdragare och klämma; och en till två tusen för en skidhållare. Valla, skrapa, borste(ar) och ev. vallajärn en fem-sex hundra. Kanske mer ekonomiskt att lämna in på sportaffär för 500:- en gång om året?

Man hänger/hänger inte om bara för att man slipar sidokanten. Det sker normalt sett ganska sällan och behövs när man åkt (och brynt undersidan) så pass mycket att den ändrat vinkel för mycket, eller att man planslipat skidan för att belag/kant fått stryk eller man vill ha ny struktur.

Maldini
4 inlägg

jarnebring :

Tack för engagemang. Har vallat många skidor i mina dagar och någon vallastation i köket kommer det aldrig bli smile Har jag tur finns det någon kantslip kvar i garaget hemma hos föräldrarna. Vallning är jag inte så noga med längre, brukar borsta upp belaget mellan gångerna, och slänger på lite valla när jag har möjlighet.
Delar din uppfattning angående kanterna när man slipar för hand. Antar att det blir annorlunda om man gör det i maskin, vilket förklarar AG:s svar då min uppfattning är att de generellt har koll på grejerna och inte försöker lura potentiella kunder genom att översälja.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook