Monteringspunkt Enforcer 93 185

Pillard
3108 inlägg
Pillard 3108 inlägg 2 mån sedan

Efter en herrans massa beslutsångest kring skidval är det nu dags för nästa beslut, monteringspunkt. Jag brukar alltid montera på linjen om det inte är något som verkligen sticker ut. Den här gången blir jag dock lite osäker då Blister tycker att Enforcer 93 gör sig jättebra på linjen. Då den senaste skidan jag prövade var en Blizzard Peacemaker på +1 som kändes helt absurt frammonterad och kort (medan Blister föreslog minst +2cm) så litar jag inte riktigt på Blisters omdöme i den här frågan. Jag har sett några som kommenterat på Blisters artikel och som anger att -2cm gör skidan helt fantastisk och nu blir jag alltså lite osäker.

Jag har kört massa skidor på linjen och varit nöjd, t.ex. mina Bibby 190. Jag monterade bak mina Q115 med 0,5cm tror jag det var och tyckte att det funkade lite bättre än på linjen. Så generellt föredrar jag lite bakmonterat. Det viktigaste för mig är att tailen inte blir för greppig (har vissa problem med bakvikt i tight skog osv) samtidigt som skidan blir stadig och tål uppkört.

Nästa problem med tillförlitligheten med Blister är att jag inser att amerikanska preferenser är rätt märkliga då många till synes vuxna personer verkar köra runt på Enforcer 93or i 169cm osv. För mig känns det helt främmande.

Svar

dallan
550 inlägg
dallan 550 inlägg 2 mån sedan

Jag hade kört linjen, utan erfarenhet av något annat, skulle du bli missnöjd får du efterjustera.

Berra
5 inlägg
Berra 5 inlägg 2 mån sedan

Jag monterade mina Enforcer 93 (L=177 cm) på linjen. Testat dom i lite olika fören och dom funkar kanon!

Pillard
3108 inlägg

dallan :

Jag hade kört linjen, utan erfarenhet av något annat, skulle du bli missnöjd får du efterjustera.

Mm, det är ju rätt logiskt men då jag behöver dra i inserts innan jag provåker dem första gången är jag väldigt osugen på att behöva flytta på dem sen...

carl_couloir
Online 360 inlägg
carl_couloir 360 inlägg 2 mån sedan

jag tänker så här......

linjen/rekommendationen finns där av en anledning, dom som har testat och utvecklat skidan är säkerligen inga dumskallar......

sedan så känner och tänker jag för egen del att det är bättre att lära känna skidan som den är tänkt att användas och anpassar min teknik och åkstil därefter precis som jag får anpassa mig för olika snöförhållanden, pist eller offpist, lutning på pisten/åket, salsgolv eller puckelpist osv. och inte minst vilken typ av skida jag åker på, det är ju lite skillnad på hur jag åker med mina Nordica Spitfire Dobberman och mina Blizzard Rustler 11 i pisten......

Det är klart att det säkert finns både ett och två ”use case” där en frammontering är bra och vice versa, men hur ofta åker man just enligt det specifika ”use caset”??

Att sedan grubbla över om man satt bindningen rätt eller fel förtar ju bara en massa skidglädje ute på berget, just det är ytterligare en anledning att jag går på rekommendationen, skönt med en mindre sak att tänka på :-)

bon ski!
/C

Vattendroppe
Online 3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 2 mån sedan

Helt OT, men jag tycker det är riktigt roligt att det går att ha järnkoll på @Pillard s quiver bara genom att läsa forumtrådsrubrikerna xD

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Pillard
3108 inlägg

Vattendroppe :

Helt OT, men jag tycker det är riktigt roligt att det går att ha järnkoll på @Pillard s quiver bara genom att läsa forumtrådsrubrikerna xD

100% transparens ftw! smile Ett forum kan aldrig få för mycket aktivitet, så jag drar mitt strå till stacken...

chrillelille
Online 365 inlägg
chrillelille 365 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad chrillelille (2 mån sedan)

Jag kör både Enforcer 93 (185) och Enforcer 110 (191) på linjen. Kanon!

Linjen finns ju där av en anledning smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook