Skidglasögon?

Viktor-C
6 inlägg
Viktor-C 6 inlägg 3 mån sedan

Ska köpa nya skidglasögon och står och velar mellan Oakley Prizm eller om man ska välja någon billigare? Är det någon som kör på Oakley och i sådana fall är dem värda sina pengar

Svar

Marboh
48 inlägg
Marboh 48 inlägg 3 mån sedan

Har ett par, är riktigt nöjd! Men med det sagt så har jag polare som kör annat och också är riktigt nöjda. Exempelvis Smith photocromatiska eller så kör de ofta två linser. Jag tycker jag klarar mig långt på en lins så länge det inte blir för mörkt. Så jag gillar minsta motståndets väg då jag slipper pillar med linsbyte. Men det går ju att byta på prizm också. Generellt sett så tycker jag att de ger bra kontrast.

Tror det viktiga är att inte vara dumsnål oavsett vad du väljer. köpa nåt ganska dyrt som du bara blir ganska nöjd med slutar gärna med ytterligare ett par...

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Always-Sunny (3 mån sedan)

Jag tycker största fördelen med Prizm är att det är ett större spann på olika ljusförhållanden när en lins fungerar bra. Rose fungerar t ex bra från dålig sikt till växlande sol. Innan Prizm bytte jag lins oftare. Säkert lika med andra moderna högkontrastlinser, t ex Smith Chromapop.

Schoobang
72 inlägg
Schoobang 72 inlägg 3 mån sedan

Ja Oakleys prizm är riktigt fina. Kör sånna båda i backen och till mtb-cykling. Linserna Sapphire/Jade/Torch tycker jag fixar de flesta ljusförhållanden utan att man behöver byta lins. Jag kör dom från mulet till Bluebird. Jag har dock kompletterat med en hi-pink-lins för när det är riktigt mörkt och jävligt.

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 3 mån sedan

Schoobang :

Ja Oakleys prizm är riktigt fina. Kör sånna båda i backen och till mtb-cykling. Linserna Sapphire/Jade/Torch tycker jag fixar de flesta ljusförhållanden utan att man behöver byta lins. Jag kör dom från mulet till Bluebird. Jag har dock kompletterat med en hi-pink-lins för när det är riktigt mörkt och jävligt.

Skulle säga samma sak, fina linser om än väldigt dyra.

Kombon ovan är helt rätt. Funkar till allt från Glaciär i solsken till tokmulet/dimma. Hoppa över deras Black och Rose. Black fungerar bara i extremt ljusa förhållanden och Rose har inte tillräckligt ljusgenomsläpp för att fungera i riktig skitsikt.

Sen om Prizm är värt det extra priset är svårt att svara på. Jag tycker personligen inte att det är så mycket skillnad mot mina Smith I/o men då jag fick mina Prizm till samma pris som icke Prizm så... wink

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 3 mån sedan

Håller med tidigare synpunkter om linsval, bästa kombon är Sapphire/Jade/Torch + hi-pink

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 3 mån sedan

köpte prizm för några år sedan och är mer eller mindre frälst, framförallt flatljus-egenskaperna, en rejäl skillnad mot allt jag testat innan.

/C

pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 3 mån sedan

Kör med en hi-pink i flatljus och där gör det absolut skillnad mot vanliga goggles. Men helt ärligt hur mycket skillnad gör en Prizm-lins när det är klart och solen skiner? På riktigt, om man bortser från vad man intalar sig efter att ha spenderat två tusenlappar.

dallan
560 inlägg
dallan 560 inlägg 3 mån sedan

Prizm, chromapop, clarity, amplifier, same shit different name.

Oakleys linser är gjorda i plutonite som är en renare form av samma material alla andra använder, vilket är samma plast du finner i glaset kring en hockeyrink.

bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 3 mån sedan

Köp de som passar snyggast till din hjälm såklart.

Realmode
114 inlägg
Realmode 114 inlägg 3 mån sedan

Det är alltid svårt att veta vad som är bäst och mest prisvärt. För mig funkar de kanon.

Jag har sapphire och hi-pink prizm. Sapphire till allt utom flatljus och allmänt mörkt. Hi-pink tycker jag funkar riktigt bra när det inte är riktigt ljust.ex morgon och kväll.

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 3 mån sedan

bootfitta :

Köp de som passar snyggast till din hjälm såklart.

Sant och här har Freeride gått igenom hur det går annars:

Goggles

MnO
Online 2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 3 mån sedan

Även om Oakleys goggles är riktigt bra finns det definitivt billigare alternativ som är i princip lika bra. I flatljus kan små skillnader i linskvalitet och val av färg göra en tydlig skillnad och det är där man behöver investera mest tycker jag. Är det soligt klarar mig sig alldeles utmärkt med ett par spegelglas av random märke från nåt i stil med Stadium Outlet eller nån realåda för 300-400 spänn tycker jag.

a-zon
32 inlägg
a-zon 32 inlägg 3 mån sedan

Kör med Spektrum G007 Black line edition och är helnöjd med dom.

Micke_P76
123 inlägg
Micke_P76 123 inlägg 3 mån sedan

Köpte oakley prizm för 2 säsonger sen. Super nöjd. Dyrare Googles med dyrare linser helt klart värt pengarna. Tänk även på att de ska transportera fukt så de inte immar. Skit Googles som immar eller ger dåligt ljus förstör hela skiddagen känns lite onödigt om man lagt ner några tusen på liftkort, boende och resa. Sen står man på toppen av åket utan sikt pga googleserna ser coola ut men är alldeles för mörka eller immar igen...

Behöver inte nödvändigtvis vara oakley. Men dyrare segmentet.

Tips är alltid ha två Googles. När man väl kraschat i puder kan det vara bra att dra fram ett par fräscha.

Åkt med mina Rose i kraftigt snöfall till vårbluebird i California funkar klockrent.

lamboren
43 inlägg
lamboren 43 inlägg 3 mån sedan

kappakomplett :

Sant och här har Freeride gått igenom hur det går annars:

Goggles

Är det bara jag som tycker det varit lite tunnsått med denna typ av artiklar på Freeride sista tiden? - saknar dem.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook