Armada Tracer 118CHX eller Arv JJ 116

Gerdsson
18 inlägg
Gerdsson 18 inlägg 3 mån sedan

Hej,

Jag är ute efter ett par puderskidor och har snöat in mig på någon av dessa.
Har idag ett par Armada TST med midja på 102 som verkligen funkar i alla lägen och riktigt bra i pist (IMO) men vill ha ett par som är ännu bättre i puder och djupsnö.

Lekfulla, lätta och bra flyt.
Åker i princip endast i alperna och har tänk sätta på tech bindningar för att också använda för kortare turer. Störst fokus är på flyt i offpist.

Någon som testat dessa och kan ge lite input? Gärna också på bra tech-bindningar.

Väger runt 78kg och åker bra.

Svar

yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 3 mån sedan

Jag har kört Tracer 118 i allt från stenhård försäsongspist, slaskpuckel, vindpinat och midjedjupt puder i Japan och kan varmt rekommendera dom. JJ har jag bara testat några gånger med gillar varken JJ Zero eller vanliga JJ speciellt mycket. Inte i närheten av lika allround som Tracer. Gillar du TST kommer du känna dig hemma på Tracer direkt.

Jag väger strax under 80 och kör 188 cm med Shift. Har även testat dom med tech och då kändes dom lite större när det var hårt. Mer att rulla upp på kant och lite stötigare känsla generellt. Skippa tech och kör på shift istället på den typen av skida i alperna.

Tracer ska bli ca 10% lättare till nästa år och jag är rädd att det kommer göra dom sämre utför. Det är väldigt lätt svingvikt på dom och den vikt som finns sitter under foten och bidrar till den lugna snälla känslan i dom tycker jag. https://www.freeride.se/img/photo/n/06bca9c02e224634eacf29239de515c8.jpg

Always-Sunny
Online 375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 3 mån sedan

Kör JJ 2.0 som är föregångarna till ARV, där ARV ska vara något mer allround med något styvare flex och mindre rocker. De har väldigt bra flyt, lekfulla och fantastiskt surfiga och roliga i puder!
Nu har jag bara kort i pist kört Tracer i en smalare modell men jag upplevde mer skillnader än likheter med JJ, klart mer allround som yiu-han säger. Styvare, mindre rocker/mer aktiv kant och mer charge.
Vilken som passar dig beror väldigt mycket på din åkstil och hur allround de ska vara. Kör du på ARV så köp de längsta

Gerdsson
18 inlägg

Tack @yiu-han och @Always-Sunny för bra input!

Har sneglat på shift bindningarna, främst s-lab men atomic verkar också ha ett bra alternativ. Då är egentligen den biten löst.

Eftersom det inte alltid är bottenlöst puder i alperna heller så kanske det är bra att luta mot Tracer om den är lite mer allsidig... samtidigt så har jag en allsidig skida redan och vill ha en puderskida..!?... men om vikten i 118 Tracer är mindre än JJ 116 så tror jag att beslutet faller på Tracer.

Always-Sunny
Online 375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 3 mån sedan

Tror inte det skiljer så mycket i vikt mellan dem, däremot lär nog ARV UL vara klart lättast. Ska du bara gå kortare turer tycker jag inte du ska fokusera på vikten i det avseendet.
Båda är ju puder-lagg, valet beror som sagt på vilka egenskaper du föredrar/hur du åker. Men om du inte plockar med dig två par till alperna kan ju jag tycka att det är bättre med en mer allround puderskida. JJ funkar ju absolut även när det blir lite uppkört/hårdare men mjuk nos/tail blir lite begränsande på min nivå iaf.

Gerdsson
18 inlägg

Grymt, det blir Tracer med shift helt enkelt! Den ev skillnaden i vikt borde gå att kompensera i lättare stövlar troligtvis.

Skulle gärna vilja klämma och känna lite på dem, har mailat och försökt få lite datum eller hamna på en maillista hos leverantören när det är skidtest på gång men det har inte resulterat i något ännu..

Strålande info här

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 3 mån sedan

Jag har tyvärr inte testa tracer 118 men 108 och det måste jag säga va den tråkigaste skidan jag någonsin åkt, arv:n är en mycket roligare skida! smile

enriico
36 inlägg
enriico 36 inlägg 3 mån sedan

Gerdsson :

Har sneglat på shift bindningarna, främst s-lab men atomic verkar också ha ett bra alternativ. Då är egentligen den biten löst.

Det är samma bindning.

Gerdsson
18 inlägg

Tottek :

Jag har tyvärr inte testa tracer 118 men 108 och det måste jag säga va den tråkigaste skidan jag någonsin åkt, arv:n är en mycket roligare skida! smile

Intressant, förklara gärna vad som gör tracer tråkig och vad som gör arv rolig.

Gerdsson
18 inlägg

Hur mycket påverkar skidans vikt vid specifikt puderåkning?

Jag antar att standardsvaret är "individuellt", men skulle mer eller mindre vara att föredra av någon anledning och isåfall varför?

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Tottek (3 mån sedan)

Gerdsson :

Tottek :

Intressant, förklara gärna vad som gör tracer tråkig och vad som gör arv rolig.

Tracern hände det lixom inget på, man tog dig ned på den, lätt att åka men det va lixom ingen action, arvn va poppig o rolig, där hände det lite mer o man vart glad av att åka på den smile

Megadozer
54 inlägg
Megadozer 54 inlägg 3 mån sedan

Hat ingen erfarenhet av Tracer men har bara positiva omdömen om Arven. Kört på den två säsonger nu och är svinnöjd. Fantastisk i pudret, lätt att få runt i skogen, poppig och funkar riktigt bra i pisten. Självklart inget för stenhård pist men funkar överlag bra. Manar till hopp och luftfärder. Man kan inte låta bli att sikta in sig på översnöade stubbar och stenar. Kör med en Kingpin och är hur nöjd som hälst. Förutom att kingpin har funkat helt klanderfritt så är fördelen att du kommer närmare skidan och får en bra skid/snö-känsla.

Megadozer Citera
Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 3 mån sedan

Megadozer :

Hat ingen erfarenhet av Tracer men har bara positiva omdömen om Arven. Kört på den två säsonger nu och är svinnöjd. Fantastisk i pudret, lätt att få runt i skogen, poppig och funkar riktigt bra i pisten. Självklart inget för stenhård pist men funkar överlag bra. Manar till hopp och luftfärder. Man kan inte låta bli att sikta in sig på översnöade stubbar och stenar. Kör med en Kingpin och är hur nöjd som hälst. Förutom att kingpin har funkat helt klanderfritt så är fördelen att du kommer närmare skidan och får en bra skid/snö-känsla.

Håller med!

Gerdsson
18 inlägg

Megadozer :

Detta är vad jag är ute efter.

Vad tror ni som testat ARV om UL versionen som ska vara 25% lättare?

Daniel-LAB
203 inlägg
Daniel-LAB 203 inlägg 3 mån sedan

ARV är en STOOOR uppdatering jämfört med gamla JJ. Har kört många dagar på både JJ, JJ 2.0, ARV 116 JJ och ARV 116 JJ UL. (ZERO = UL = Ultralite) Kört med Salomon STH 16, Tyrolia Attack 13, Tyrolia Adrenalin 13, Adrenalin 16, Dynafit Beast 16 och Salomon Shift.
Favorit har blivit ARV 116 JJ UL med Salomon Shift, då det är en lätt och lekfull kombo skidor-bindningar som fungerar kanon både uppför och utför.
Vanliga ARV 116 JJ är visserligen något stabilare i kombo med t.ex STH 16, men mångsidigheten och lekfullheten gör att UL med Shift är kanon!

Har man någon gång funderat på att ta sig uppför berget så välj UL med shift. Är man ute efter liiite extra stabilitet och bara tänker åka lift eller helikopter (eller hajka kortare bitar) så väljer man vanliga ARV.

Gerdsson
18 inlägg

Daniel-LAB :

ARV är en STOOOR uppdatering jämfört med gamla JJ. Har kört många dagar på både JJ, JJ 2.0, ARV 116 JJ och ARV 116 JJ UL. (ZERO = UL = Ultralite) Kört med Salomon STH 16, Tyrolia Attack 13, Tyrolia Adrenalin 13, Adrenalin 16, Dynafit Beast 16 och Salomon Shift.
Favorit har blivit ARV 116 JJ UL med Salomon Shift, då det är en lätt och lekfull kombo skidor-bindningar som fungerar kanon både uppför och utför.
Vanliga ARV 116 JJ är visserligen något stabilare i kombo med t.ex STH 16, men mångsidigheten och lekfullheten gör att UL med Shift är kanon!

Har man någon gång funderat på att ta sig uppför berget så välj UL med shift. Är man ute efter liiite extra stabilitet och bara tänker åka lift eller helikopter (eller hajka kortare bitar) så väljer man vanliga ARV.

Med detta och all tidigare info så blir det grädden på moset och det låter som att vinnaren blir ARV Zero/UL 116.

Om jag skulle gå för en mer allsidig skida så gör jag mig en otjänst. Ska vara en lekfull och lätt puderskida som bjuder in till hoppande osv, som ibland också ska gås med uppåt. Shift och ARV 116 UL!

Fick också svar från armada ang testande och det som verkar mest lockande är helt klart www://freeride-testival.com

Grymt bra info, stort tack.

kine55
2 inlägg
kine55 2 inlägg 3 mån sedan

Tack för en bra tråd. Nu gällde ju frågan Tracer el JJ, men om det inte känns för off-topic skulle jag gärna höra vad ni tror om Magic J som jämförelse till dessa två. Jag har själv Tracer 118 (188 med Duke) och är nöjd. Har kört den i både alperna och kommer precis från Japan och kan inte låta bli att undra hur Magic J skulle vara. Tracern har bra flyt men särskilt i japan skulle det inte ha skadat med lite mer.

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 3 mån sedan

kine55 :

Tack för en bra tråd. Nu gällde ju frågan Tracer el JJ, men om det inte känns för off-topic skulle jag gärna höra vad ni tror om Magic J som jämförelse till dessa två. Jag har själv Tracer 118 (188 med Duke) och är nöjd. Har kört den i både alperna och kommer precis från Japan och kan inte låta bli att undra hur Magic J skulle vara. Tracern har bra flyt men särskilt i japan skulle det inte ha skadat med lite mer.

här hittar du min recension av Magic J
https://www.freeride.se/prylar/skidor/a … gic-j.html

/C

kine55
2 inlägg
kine55 2 inlägg 3 mån sedan

Ah, tackar!!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook