marker bindningar

FJS9091
64 inlägg
FJS9091 64 inlägg 1 månad sedan

jag råkade köpa ett par skidor med marker bindingar, man kan inte ställa höjden på "tåhyllan" eller vad det heter, den ska vara autojusterande, när pjäxan sitter i minns det inte 1 mm över i utrymme.. ska det vara så på marker?

Svar

dallan
Online 536 inlägg
dallan 536 inlägg 1 månad sedan

Du ska få in ett vanligt A4 papper mellan tådelen och plattan.

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 1 månad sedan

Skriv vilken pjäxa du har och vilken bindning du har så kan vi säga om de passar.

Alternativt, ta en bild på pjäxa och bindning (separat eller ihop) så kan vi säga om de passar.

FJS9091
64 inlägg

marker comp + lange rs 130 w

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 1 månad sedan

Glappar det inte så är det lugnt om du har en vanlig alpinsula (vilket det är på Lange RS). Det ska inte vara 1mm glapp, utan det ska sitta utan glapp, men inte för hårt. Finns det ingen justering innebär det att den inte behöver justeras för alpinsulor (och att du inte kan använda några andra sultyper).

FJS9091
64 inlägg

MnO :

Glappar det inte så är det lugnt om du har en vanlig alpinsula

jag har wide och då är det inte gjuten sula av någon anledning

FJS9091
64 inlägg

var det "nogo" på dom pjäxorna till dom bindningarna?

jarnebring
392 inlägg
jarnebring 392 inlägg 1 månad sedan

1 mm låter mycket. När pjäxan sitter i ska man kunna dra ett dubbelviktvikt A4/visitkort mellan tådelen/bindningen utan att det fastnar.

dallan
Online 536 inlägg
dallan 536 inlägg 1 månad sedan

Du har ju vanliga io 5355 sulor så det är bara och köra.

FJS9091
64 inlägg

havreboll :

Skriv vilken pjäxa du har och vilken bindning du har så kan vi säga om de passar.

Alternativt, ta en bild på pjäxa och bindning (separat eller ihop) så kan vi säga om de passar.

Har du ett pedagogiskt svar?

Marker Comp + Lange RS 130 wide = ?

TopiNieminen
85 inlägg
TopiNieminen 85 inlägg 1 månad sedan

Har du justerat förspänningen i bakdelen av bindingarna?

FJS9091
64 inlägg

TopiNieminen :

Har du justerat förspänningen i bakdelen av bindingarna?

jepp

TopiNieminen
85 inlägg

Alltså, är du ute efter glapp eller har du glapp? Jag har ingen glapp på mina bindningar Salomon Guardian 16 och Atomic 16X, det ska det väl inte vara heller.

FJS9091
64 inlägg

TopiNieminen :

Alltså, är du ute efter glapp eller har du glapp? Jag har ingen glapp på mina bindningar Salomon Guardian 16 och Atomic 16X, det ska det väl inte vara heller.

inget glapp, men salomon och atomic har en tådel där höjden kan justeras, normalt vill man ha ett ett litet mellanrum mellan tådelens botten och pjäxans undersida.. marker har inte den justeringen.. jag har hört flera olika versioner men ingen verkar veta hur det ligger till..

TopiNieminen
85 inlägg

Det är väl justerbart bara då om man ska kunna använda bindningen med WTR- eller Grip Walk-sulor. Comp är väl en racebindning och därmed har ingen höjdjustering. Mina Atomic 16 X är racebindningar och kan justeras bara längsled och går bara att använda alpinsulade pjäxor. Är denna din bindning? https://www.compedgeskibike.com/product … s-2960.htm

FJS9091
64 inlägg
FJS9091 64 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad FJS9091 (1 månad sedan)

TopiNieminen :

Det är väl justerbart bara då om man ska kunna använda bindningen med WTR- eller Grip Walk-sulor. Comp är väl en racebindning och därmed har ingen höjdjustering. Mina Atomic 16 X är racebindningar och kan justeras bara längsled och går bara att använda alpinsulade pjäxor. Är denna din bindning? https://www.compedgeskibike.com/product … s-2960.htm

den grupp du länkar till går till din12, mina går mycket högre.. dock ser modellen mycket lik ut..

min fråga om mina lange rs "wide" är tillräckligt raciga för att funka.. lange rs med standard bredd har gjuten sula, det har inte "wide"

TopiNieminen
85 inlägg

Ja, bindningarna finns från DIN10 i max till DIN30, men användningsområdet är det samma.
Vad har du för sula då? Dessa går använda i samma bindning som RS 130.
http://www.lange-boots.com/product/rs-130-wide

FJS9091
64 inlägg

TopiNieminen :

Ja, bindningarna finns från DIN10 i max till DIN30, men användningsområdet är det samma.

jag vet inte om geometrin på "wide" ätr samma som standard bredd, lange har inte helgjuten bottensula på "wide"

TopiNieminen
85 inlägg

Sulorna är lika breda i bägge. Wide har lästbredden på 100mm och vanliga har 97mm. Det är anpassning för fotbredden inte - bindningarnas mått.

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 1 månad sedan

FJS9091 :

TopiNieminen :

jag vet inte om geometrin på "wide" ätr samma som standard bredd, lange har inte helgjuten bottensula på "wide"

Är det verkligen RS du har, det är inte en Rx? Rx har gummisula, men såvitt jag kan minnas (och även vad som visas på Langes hemsida har RS och RS wide samma sula...

The older I get, the faster I was. Citera
FJS9091
64 inlägg
FJS9091 64 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad FJS9091 (1 månad sedan)

iSooLi :

Är det verkligen RS du har, det är inte en Rx? Rx har gummisula, men såvitt jag kan minnas (och även vad som visas på Langes hemsida har RS och RS wide samma sula...

det är RS och dom har inte samma sula, geometrin kan vara samma men jag kan skruva av slitplattan fram och bak.. det är årets modell..

Saxat från lange:
The RS 130 Wide (100 mm last) has replaceable soles

det står som svar från Lange längst ner på sidan ibland frågorna

TopiNieminen
85 inlägg

Måtten på sulorna är fortfarande samma.

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 1 månad sedan

FJS9091 :

iSooLi :

det är RS och dom har inte samma sula, geometrin kan vara samma men jag kan skruva av slitplattan fram och bak.. det är årets modell..

Saxat från lange:
The RS 130 Wide (100 mm last) has replaceable soles

det står som svar från Lange längst ner på sidan ibland frågorna

OK!

The older I get, the faster I was. Citera
FJS9091
64 inlägg

TopiNieminen :

Måtten på sulorna är fortfarande samma.

bra, det var egentligen det som var huvudfrågan.. om geometrin är samma så kan jag använda dom i min Marker Comp bindning?!?

TopiNieminen
85 inlägg

Ja.

FJS9091
64 inlägg

Tack till alla som bidraget!

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad havreboll (1 månad sedan)

FJS9091 :

havreboll :

Har du ett pedagogiskt svar?

Marker Comp + Lange RS 130 wide = ?

https://kids.nationalgeographic.com/content/dam/kids/photos/articles/Science/H-P/heart.ngsversion.1396531395268.adapt.1900.1.jpg

Förutsatt att tådelen inte är sliten och i övrigt följer DIN-standard. Det bör den göra om du inte använt pjäxan mycket, slipat sulan eller liknande.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook