Singelkö, bra eller anus

Neoh
55 inlägg
Neoh 55 inlägg 1 månad sedan

Det verkar som om Branäs tagit bort singelköerna, utan att riktigt kunna gå ut med varför.

Som mer eller mindre konstant 'Singelåkare' i Romme Alpin tycker jag att det är bra och effektivt.

Vad är eran synpunkt om Singelköerna?

Svar

TommyVince
9 inlägg
TommyVince 9 inlägg 1 månad sedan

Asbra när man är själv! Och fyller på bra vilket får undan köerna. Allt är bra med singeln helt enkelt!

TopiNieminen
79 inlägg
TopiNieminen 79 inlägg 1 månad sedan

Vi åker i singelkön även vi är 2-3 personer tillsammans. Jättebra att de finns.

Tatis
16 inlägg
Tatis 16 inlägg 1 månad sedan

Singelkö är bra, använder den ofta även om vi är ett sällskap.
De som vill åka tillsammans väntar och för oss som det inte är så viktigt fyller ut korgarna så att köerna inte blir längre än nödvändigt.

GoranC
587 inlägg
GoranC 587 inlägg 1 månad sedan

Appropå slopade singelköer i Branäs så är det helt klart ANUS
Har fått svar att det är ett beslut som är taget i Branäsgruppen och att singelköer slopats på alla deras anläggningar. Tydligen har det varit en del problem med ”driftstörningar” när folk skall fylla upp stolarna.
Bara trams för att som inte klarat bygga fungerande lösningar.
Har även hört en annan förklaring att det skulle vara för att folk åkt i singelkön utan liftkort. Så klart kan det vara så då singelköerna varit Quickfix utan egna vändkors att få igenom först. Oavsett ytterst amatörmässigt och jävligt frustrerande när det är lång kö och man ser halvtomma stolar fara upp. Skulle tro att kapaciteten minskat med 20%.

Åker singelkö så fort det finns någon och på mer professionella anläggningar så är det väl fungerande singelköer och ”infösare” som ser till att alla stolar fylla upp.

I Branäs har man löst det genom att det stor en extra liftvakt framme vid porten innan man skall gå på liften. Så dags då, man måste köa först innan man kan avancera nån plats precis innan stolen skall äntras. Dom tänker lite dåligt ibland verkar det som.

erik_lagg
729 inlägg
erik_lagg 729 inlägg 1 månad sedan

Singelkö är kanon. Speciellt bra funkar det I Romme där liftvärdarna är superduktiga på att fylla på stolarna effektivt trots många nybörjare och virrpannor i liftkön.

pd
180 inlägg
pd 180 inlägg 1 månad sedan

Typiskt ett beslut fattat av en ledningsgrupp 800 meter från en lift efter två incidenter. Låt platschefer och liftvärdar ta beslutet beroende på de aktuella förutsättningarna. Singelköer är generellt bra, men visst skulle det kunna bli problem om mindre duktiga åkare med brist på omdöme och hänsyn får för sig att använda det som ett sätt att gå före kön. Man får ju trots allt ha koll på sina skidor om man skall kunna fylla sätet i innerkurvan utan att riva omkull någon av de övriga.

Heddious
1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 1 månad sedan

Singelköer är en fantastisk uppfinning som borde finnas överallt.
Tyvärr har jag oturen att bo på en ort där liftbolaget av oklar anledning (vild gissning: anpassning till hopplösa veckisar som inte kan hantera konceptet) inte har en enda singelkö, vilket fått som effekt att jag blivit en jäkel på att tränga mig i de vanliga köerna istället.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Wangler
56 inlägg
Wangler 56 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Wangler (1 månad sedan)

Både jag och min syster använder singelköerna frekvent.

Både när vi åker tillsammans eller var för sig.

Som syskon vill vi också alltid ta singelkön.. Vem fan vill åka m lillsyrran liksom? Hon e ju 3 år yngre å det värsta som kunde hända var ju om någon tjej i kön trodde att min syrra var min tjej...

Nä stort plus för singelkön..

Ps

Jag är skild nu så jag ser också ytterligare ett plus med singelkön i en annan vinkel liksom....

Vattendroppe
3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 1 månad sedan

Är inte en mycket mer intressant fråga istället:

Snigelkö, bra eller anus?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 månad sedan

Tänker att man kan knyta det här till tråden om nivå på sin egen åkning. Man kan näst intill avgöra en åkares nivå genom att titta på hur snabbt hen kan ta sig till liften i en liftkö, utan att använda armbågar eller trampa på andras skidor.

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Pillard (1 månad sedan)

Edit: dubbelpost

Nameless
10 inlägg
Nameless 10 inlägg 1 månad sedan

Jag har inga erfarenheter utav Branäs men jag har faktiskt svårt för att se nackdelarna med att ha en singelkö.

Mizze
104 inlägg
Mizze 104 inlägg 1 månad sedan

Singelkö är ett utmärkt koncept- är till nittionio procent singelåkare och använder den jämt, även om jag åker i sällskap. En träffar ju resten på toppen ändå (alla kabinerna på samma vajer går ju liksom till samma ställe). Sedan anser jag att singelköerna har fördelen av att det sällan är trängsel där jämfört med knappheten i utrymme i flodvågen som tar snigelvägen (veckisarna som trängs i den stora liftkön).

Neoh
55 inlägg
Neoh 55 inlägg 3 veckor sedan

Slutsatsen är alltså att singelköer är bra, och att Branäs gruppens lösning är anus, och därför tog dom bort den.

GoranC
587 inlägg
GoranC 587 inlägg 3 veckor sedan

Neoh :

Slutsatsen är alltså att singelköer är bra, och att Branäs gruppens lösning är anus, och därför tog dom bort den.

Eller att dom har en speciell böjelse. Oavsett inte kul att stå långt bak i kön och se hur stolar med en eller två lediga platser åker upp. En bild från i dag, visserligen tar väl kön bara 5 min, men är ju 4 min jag kunde åkt nedför i stället.
Men förstår ändå inte varför man tar bort något som fungerat bra dom senaste åren.
Men troligen så ligger det i deras affärsidé om att det skall vara barn- och familjevänligt, hemska tanke att få åka lift med en gammal gubbe när man förväntat sig en egen stol till familjen.
Nu har dom tafatta liftvakter som skall prata ihop i alla fall minst 3 personer i varje stol. Men åker man ensam så kan man bara avancera ett par stolar innan man kommer fram till portarna innan man skall åka in för att sätta sig.
https://www.freeride.se/img/photo/n/6c573e97422e81de88136f3d87b57698.jpg

GoranC
587 inlägg
GoranC 587 inlägg 3 veckor sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/e8541089ae497b5592da8356debcfb72.jpg

Neoh :

Eller att dom har en speciell böjelse. Oavsett inte kul att stå långt bak i kön och se hur stolar med en eller två lediga platser åker upp. En bild från i dag, visserligen tar väl kön bara 5 min, men är ju 4 min jag kunde åkt nedför i stället.
Men förstår ändå inte varför man tar bort något som fungerat bra dom senaste åren.
Men troligen så ligger det i deras affärsidé om att det skall vara barn- och familjevänligt, hemska tanke att få åka lift med en gammal gubbe när man förväntat sig en egen stol till familjen.
Nu har dom tafatta liftvakter som skall prata ihop i alla fall minst 3 personer i varje stol. Men åker man ensam så kan man bara avancera ett par stolar innan man kommer fram till portarna innan man skall åka in för att sätta sig.
https://www.freeride.se/img/photo/n/6c573e97422e81de88136f3d87b57698.jpg

Bohica
107 inlägg
Bohica 107 inlägg 3 veckor sedan

erik_lagg :

Singelkö är kanon. Speciellt bra funkar det I Romme där liftvärdarna är superduktiga på att fylla på stolarna effektivt trots många nybörjare och virrpannor i liftkön.

Håller med. Romme skötte det där fantastiskt, och fick upp alla i backarna istället för att stå å köa. Det var riktigt imponerade, liftvärdarna var toppen, och det hade dom inte kunnat vara om inte dom fått ledningen att avsätta folk för det. Ett föredöme.

Singelkö är toppen för ALLA,finns inget värre än att stå i snigelkön och se halvtomma liftstolar åka upp. Bara för att folk ska få beslutsångest precis innan dom ska kliva på. Det är därför singelkön är bra för alla, även dom i snigelkön. Just för att stora kön blir ju mindre om singelåkarna kan passera upp i tomma stolarna.

Singelkö-åkarna är skidvärldens hojåkare, smiter förbi köerna istället för att sitta i bil och bidra till mer köer.

Ledighetskommiten
18 inlägg
Ledighetskommiten 18 inlägg 3 veckor sedan

Finns det någon nackdel med singelkö?

farsan56
63 inlägg
farsan56 63 inlägg 3 veckor sedan

Man riskerar att hamna bredvid ”fel” person i liften och då kanske man inte är singel längre.
Och då får man inte ta singelkön.
Tänk på det nästa gång ni raggar i liften.😃

madness
61 inlägg
madness 61 inlägg 3 veckor sedan

Enda nackdelen är att man kan få dela ut karateslag när man ska kliva av. Utöver det så är singelkön kanon.

TopiNieminen
79 inlägg
TopiNieminen 79 inlägg 3 veckor sedan

Jag håller på @farsan56 tanke.

Martin-J
40 inlägg
Martin-J 40 inlägg 3 veckor sedan

Precis hemkommen från Jasna i Slovakien och där var singelkön tyvärr anus. Dom har inte förstått poängen alls. Singelkön leddes inte in vid liften utan innan sista grindarna. Detta innebar att en 6 stolslift helt plötsligt är en 5+1 stolslift vilket snarare minskar kapaciteten. Visst singelkön gick ju snabbt som fan men tanken att fylla upp försvinner ju helt. Den som infört denna singelkö har nog aldrig åkt lift. Annars tycker jag singelkö är bra.

Martin_Akesson
103 inlägg
Martin_Akesson 103 inlägg 2 veckor sedan

Igår när Gondolen stod still i Branäs och det blev lite väl långa köer så gjorde ett gammalt beprövat koncept come back, singelkön smile Hoppas testet utan singelkö nu är avslutat.

https://www.freeride.se/img/photo/n/e02e6afb5386d6a4de2585a9f36dfe9d.jpg

Epz
2 inlägg
Epz 2 inlägg 2 veckor sedan

Exempel sittliften i Branäs mattistorp, så har man 3st vändkors till en 4 stols lift.
Det är väl ett anus värt att undra över.
Är det också ett ledningsbeslut.

GoranC
587 inlägg
GoranC 587 inlägg 2 veckor sedan

Epz :

Exempel sittliften i Branäs mattistorp, så har man 3st vändkors till en 4 stols lift.
Det är väl ett anus värt att undra över.
Är det också ett ledningsbeslut.

När liften var ny så vag det bara två kors som satt ca 10m innan grindarna. Då var det Anus, fanns inte en chans att ens ordna sig efter någon ordning i kön. Liften hade bättre kapacitet än vändkorsen. Nu är vändkosten flyttade tre gånger så lång från grindarna och tre till antalet så det är absolut inget problem. Du jag ju sällan 6 vändkors vid en 6-stols lift.

MKOL
32 inlägg
MKOL 32 inlägg 1 vecka sedan

Håller med om att Rommes singelköer fungerar skitbra generellt, förmodligen mycket tack vare dom klockrena liftvärdarna. Jag är precis som någon tidigare i tråden singelåkare och jag tycker att det är sjukt smidigt.

Jag gjorde misstaget att besöka Romme för ett par helger sedan och upptäckte den hårda vägen att sportlovsbesökarna är ena såsiga jävla lallare som tror att dom är ensamma i backar och liftar. Det är inte superkul att få dela lift med någon rättvisemärkt och genuscertifierad familj med avkomma som är söndercurlad, diagnosbehäftad och sannolikt lätt retarderad. Speciellt inte när man själv får skit för att man blir trängd, stängd och nedbrottad av dessa bastarder ihopsatta av genpoolens andrasortering.

Men annars är det kalas med singelköer :-)

Kaskar
551 inlägg
Kaskar 551 inlägg 1 vecka sedan

Fick höra från en liftkille i Åre nu i veckan hur en dam som kom i singelkön blev förbannad då hon förväntades åka med andra. Hon antog att om man stod i singelkön så skulle man få en lift för sig själv...

johan
2871 inlägg
johan 2871 inlägg 1 vecka sedan

Kaskar :

Fick höra från en liftkille i Åre nu i veckan hur en dam som kom i singelkön blev förbannad då hon förväntades åka med andra. Hon antog att om man stod i singelkön så skulle man få en lift för sig själv...

haha!

dnleriksson
125 inlägg
dnleriksson 125 inlägg 6 dagar sedan

Har för första gången åkt (till 95%) själv en vecka och singelkö är ju rena drömmen! I Sälen verkar det alltid stå en person och styra över alla åt ena hållet och fylla upp ordentligt. Sen om alla förstår är en annan sak... Skönt att glida om 30 led rätt in i liften iaf👌🏼

earn your turns Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook