Sugen på köpa skidor, behöver köpråd.

Anton-95
6 inlägg
Anton-95 6 inlägg 5 mån sedan

Är sugen på köpa egna skidor, åker lite då och då, men börjar bli riktigt sugen på att ta tag i det och åka på skidsemester istället för solsemester.
Jag tror jag är medelåkare, kan ta mig ner för alla backar, svart är den enda jag inte riktigt vågar trycka på.
https://www.snowcountry.eu/salomon-qst- … gLjy_D_BwE

Har kollat runt rätt mycket på recensioner och fastnade för dem här. Halva priset med, några andra förslag?
Väger 70kg och är 170lång.
Vill ha lättsvängda i medelfart.

Svar

JesperHayland
138 inlägg
JesperHayland 138 inlägg 5 mån sedan

Utan att veta speciellt mycket om dig och hur du är som åkare skulle jag ändå våga rekommendera blizzards rustler 9.
Kort svängradie, lätt skida som du skulle kunna åka med överallt på berget.

Testade den i Sälen och kan faktiskt ge den 4.5 / 5.

Det är aldrig försent att ge upp! Citera
Anton-95
6 inlägg
Anton-95 6 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Anton-95 (5 mån sedan)

JesperHayland :

Utan att veta speciellt mycket om dig och hur du är som åkare skulle jag ändå våga rekommendera blizzards rustler 9.
Kort svängradie, lätt skida som du skulle kunna åka med överallt på berget.

Testade den i Sälen och kan faktiskt ge den 4.5 / 5.

Jag kan väl tillägga då att jag för det mesta åker i pist och när det finns tillfälle så åker jag gärna puder med.
Jag har inte lärt mig carva ordentligt än så blir oftast att man sladdar, men jag försöker lära mig.

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 5 mån sedan

Anton-95 :

Är sugen på köpa egna skidor, åker lite då och då, men börjar bli riktigt sugen på att ta tag i det och åka på skidsemester istället för solsemester.
Jag tror jag är medelåkare, kan ta mig ner för alla backar, svart är den enda jag inte riktigt vågar trycka på.
https://www.snowcountry.eu/salomon-qst- … gLjy_D_BwE

Har kollat runt rätt mycket på recensioner och fastnade för dem här. Halva priset med, några andra förslag?
Väger 70kg och är 170lång.
Vill ha lättsvängda i medelfart.

Grym skida! Lätt åkt o bra, men tkr du ska våga dig upp på 99an! smile

Wangler
65 inlägg
Wangler 65 inlägg 5 mån sedan

Jag kör på qst 92..
Jag gillar den som fan men om jag inte haft flickvän och barn (dvs självrannsakan som nu gör att 90% av min åkning är i pist och i moderat fart) så hade jag valt 99 eller 106 smile.

Men 92 är riktigt fin och i pist är den fantastisk..och ja det går å bratta på ordentligt med den..

Puderdagar i alperna hyr jag ändå en jätteplanka ..

Mitt enda tips om du ska välja 92 vilket jag faktiskt rekommenderar så ta en längd längre än du tror..
Dvs om du väljer 177 som exempel..så blunda å ta 184 istället..
De är väldigt enkla å svänga med och rocker mm gör den långa skidan lite kortare i känsla

Wangler
65 inlägg

Anton..
Jag glömde..
Köp min om du vill smile
Qst 92 177 lång
Tyrolia attack 13
Inställd på 296mm som går å justera upp å ner..
Dvs Pjäxa mellan 25 och 26.5 smile
Årsmodell 18.. kört på den 8 dagar
Som ny.

Köper du min så åker jag å handlar en 106 istället:)

HenricGustafsson
6 inlägg
HenricGustafsson 6 inlägg 5 mån sedan

Hej, rekommendera Liberty. Se priser de får i USA. Har två par nya till salu om intressant? (har 2 övriga skidor från dem och bara älskar dem)
Ingen som har agentur för Sverige därav okända här men jätte stora i Nordamerika:

Anton-95
6 inlägg
Anton-95 6 inlägg 5 mån sedan

Tack för alla bra svar, nu jag jag fått lite kött på benen, nu ska man bara fundera ut längden, är ju 170 och väger 70kg, kollade xxls skidguide och när det gäller allmountain så ska man ta skidor i samma längd som en själv plus minus. Tänkte ta 170 men ska ha i åtanke att våga gå lite längre, har ett par gamla carving skidor som är 170 och dem går fan knappt svänga med big_smile

wayney
135 inlägg
wayney 135 inlägg 5 mån sedan

Kolla här gällande längd på skidorna: https://www.freeride.se/valj-ratt-langd … na-skidor/

Wangler
65 inlägg

just den skidan du har nämnt finns i 177. det är den du ska välja

å tänk att jag har en sådan till salu.
kolla köp och sälj här inne smile

Anton-95
6 inlägg
Anton-95 6 inlägg 4 mån sedan

Så nu beställde jag skidor efter mycket velande, det blev ett par qst 92 l 177 18/19 ?
Hittade ett ypperligt pris hos salomon, 4100 inkl bindningar, så valet blev enkelt till slut.

snej
Online 790 inlägg
snej 790 inlägg 4 mån sedan

Anton-95 :

Så nu beställde jag skidor efter mycket velande, det blev ett par qst 92 l 177 18/19 ?
Hittade ett ypperligt pris hos salomon, 4100 inkl bindningar, så valet blev enkelt till slut.

Kul,

QST 92 är en klart underskattad skida som du kommer ha jättekul på. Skriv här i tråden när du åkt lite så vi får höra vad du tycker.

//Jens, Salomon/Atomic

Salomon/Atomic Citera
Anton-95
6 inlägg
Anton-95 6 inlägg 4 mån sedan

Fick hem dem idag, hoppas man hinner testa dem innan säsongen är över ? har ju oturen att bo i södra Sverige och polare som inte är så sugna på åka längre än till brevlådan ?
Funderade på en grej, det är ju första skidorna jag köpt och undrar om man behöver man göra nått med dem när dem är just nya?
Vet att när jag köpte skridskor så var dem oslipade i butiken så man fick lämna in dem, men skridskor och skidor är ju inte riktigt samma sak.

snej
Online 790 inlägg
snej 790 inlägg 4 mån sedan

Anton-95 :

Fick hem dem idag, hoppas man hinner testa dem innan säsongen är över ? har ju oturen att bo i södra Sverige och polare som inte är så sugna på åka längre än till brevlådan ?
Funderade på en grej, det är ju första skidorna jag köpt och undrar om man behöver man göra nått med dem när dem är just nya?
Vet att när jag köpte skridskor så var dem oslipade i butiken så man fick lämna in dem, men skridskor och skidor är ju inte riktigt samma sak.

Kör bara kör.

//jens

Salomon/Atomic Citera
GoranC
594 inlägg
GoranC 594 inlägg 4 mån sedan

Ja men lite valla skadar inte.

Scubamike
139 inlägg
Scubamike 139 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Scubamike (3 mån sedan)

Nästa gång kan jag ändå rekommendera att lägga en dagshyra och prova rubbet på ett ställe. Gjorde så nu och hade läst om samtliga innan med det slutade med andra än de jag trodde. Så in på morgonen be de hålla x antal par till dig och när du smalnat ner så testa favoriterna igen. Hyran dras sedan av på priset för skidorna om du köper ett par, annat har jag inte sett. Intersport Österrike hade dessutom 25% på alla skidor då.

Det slutade med årets modell av dessa https://www.freeride.se/prylar/skidor/r … e-st.html, och det slutade med ännu en alpresa i år, fantastiskt roliga skidor i pisten

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook