Skidköp 88-95mm

slasksno
5 inlägg
slasksno 5 inlägg 1 månad sedan

Är på jakt efter ett par skidor av GS-karaktär med midja mellan 88 och 95mm. Vridstyva med bra isgrepp är prio. Tyckte mycket om RTM86 men den blir lite smal så om någon vet någon liknande skida fast lite bredare vore det super! Kollat lite på Blizzard Brahma, Nordica Enforcer 93 och Fischer Pro MT 95 TI också så om någon har något gott eller ont att säga om dem får man gärna dela med sig.

Tack på förhand

Svar

dyrb3erg
46 inlägg
dyrb3erg 46 inlägg 1 månad sedan

Jag kan bara ge lite andrahandsinformation men har precis köpt ett par e93 efter att ha funderat på den eller brahma. Va ute efter liknande egenskaper som du beskriver och efter att ha pratat med 5 olika säljare i olika butiker så fick jag rekommendationen e93 4 gånger och brahma 1 gång. Enligt säljarna så va dem ganska lika i pisten men e93 gjorde sig bättre utanför, båda fungerar bra på hårt underlag och is. Läst några jämförelser också och övertag e93.
Brahman är tydligen byggd precis som en storslalomskida bara bredare.
Vad gäller fischer åkte jag med en gammal fis-åkare i Japan som körde på dem, han beskrev dem som kraftfulla men hans skidåkning va på en egen nivå.

Som sagt bara andrahand detta men eftersom jag kikat på precis samma skidor så kanske du kan ha någon nytta utav dem!

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 månad sedan

Precis som @dyrb3erg har jag precis köpt ett par E93 men jag var kanske inte riktigt på jakt efter ett par skidor med GS-karaktär (vi kanske iof lägger olika värde i uttrycket). Om det verkligen är en bredare GS-skida du är på jakt efter borde väl tex Head Monster 88 vara värd att kolla på?

carl_couloir
349 inlägg
carl_couloir 349 inlägg 1 månad sedan

slasksno :

Är på jakt efter ett par skidor av GS-karaktär med midja mellan 88 och 95mm. Vridstyva med bra isgrepp är prio. Tyckte mycket om RTM86 men den blir lite smal så om någon vet någon liknande skida fast lite bredare vore det super! Kollat lite på Blizzard Brahma, Nordica Enforcer 93 och Fischer Pro MT 95 TI också så om någon har något gott eller ont att säga om dem får man gärna dela med sig.

Tack på förhand

min gode vän A som jobbat som skidlärare i över 20 år och som även har jobbat med svenska demo-teamet, varit med vid starten av skiers osv. mm. kör själv på Armada Invictus och benämner den som en bredare skida med tydliga storslalom-egenskaper/referenser.

/C

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad RWD (1 månad sedan)

Om du nu gillade RTM 86 så varför inte testa ett par Völkl M5 Mantra

jarnebring
389 inlägg
jarnebring 389 inlägg 1 månad sedan

Förutom dom som nämnts så brukar ju Kastle MX 88/89 och Head Monster 88/98 nämnas i dom här sammanhangen (Charger/GS-aktiga). Har inte testat någon av dom, men bara för att spä på förvirringen smile

R1
43 inlägg
R1 43 inlägg 1 månad sedan

Jag fastnade verkligen för Enforcer 93 när jag testkörde den i välpreparerad pist förra säsongen, tyvärr var den (i mitt tycke) allt för krävande när benen var trötta och pisten sönderkörd. Därför satsade jag på Pinnacle 95 istället. Men med din prio tror jag inte att du blir besviken på Enforcer!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook