Sommar i alperna; vandring

sophieirhem
6 inlägg
sophieirhem 6 inlägg 4 mån sedan

Hej! Sitter och planerar inför sommar semestern och är sugen på att åka till Alperna för att vandra. Än så länge har jag kikat lite på Chamonix eller Kitzbühel. HAr sett olika researrangörer och är även inne på att snickra ihop resan själv med transport, boende och även vandringen utan guide. Vill därför slänga ut frågan vad era bästa tips är? Har ni någon researrangör med färdigpaketerad resa inkl boende, vandring etc. Och för er som har paketerat resan själv, vad ska man tänka på? Tips på boende, vandringsrutter?

Allt är av intresse!

Vänliga Hälsningar, Sophie

Svar

Mizze
104 inlägg
Mizze 104 inlägg 4 mån sedan

Var du ska vandra beror lite på vilken typ av vandring du är ute efter. De flesta boenden är bra. Vad som däremot är generellt är att du behöver ha riktiga vandringskängor. Många guider nekar dig plats om du kommer i löparskor eller dylikt och händer en olycka och du saknar riktiga kängor blir räddningspersonalen skitförbannade. Googla vandringsbloggen och kolla med folket där.

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 4 mån sedan

Mizze :

Var du ska vandra beror lite på vilken typ av vandring du är ute efter. De flesta boenden är bra. Vad som däremot är generellt är att du behöver ha riktiga vandringskängor. Många guider nekar dig plats om du kommer i löparskor eller dylikt och händer en olycka och du saknar riktiga kängor blir räddningspersonalen skitförbannade. Googla vandringsbloggen och kolla med folket där.

Varför blir dom arga om man inte har vandringskängor? Vad är det som gör vandringkängorna säkrare än andra skor med hyfsad sula ?

Mizze
104 inlägg
Mizze 104 inlägg 4 mån sedan

Därför att kängorna har ett ankelstöd som gör att vristskador med fler problem förhindras eller mildras på ett helt annat sätt än sladdriga lågskor. Det är INTE samma sak att vandra i fjällen som att vandra i alperna.

termons
345 inlägg

Ok. Beror ju som sagt på litet var man skall vandra. Finns ju lätt vandring i alperna också även om man rör sig högt.

Gick själv upp på Kilmanjaro Umbwe route i litet stadigare löp/gång kängor med membran utan problem. Litet kallt sista natten upp på toppen men annars ok.
Finns förstås mera krävande vandringsleder i alperna så förstår nog att de vill att man skall ha ordentliga kängor.

Nitell
5 inlägg
Nitell 5 inlägg 4 mån sedan

Vad du behöver ha på fötterna beror ju på var du tänkte gå och hur mycket du tänkte bära med dig. Lämpliga skor kan ju vara allt från lättviktslöparskor till stegjärn.

Om det är vandra du ska göra, och inte alpinism/bergsbestigning skulle jag rekommendera lite andra ställen än Chamonix. Då tycker jag du ska kolla in Dolomiterna, Aostadalen osv. Är du ovan skulle jag satsa på att bo så du kan ta dagsturer, kanske kombinerat med att sova över i en stuga (rifugio) någon natt. Då sliper du skaffa massa prylar, och bära för mycket.

Mizze
104 inlägg
Mizze 104 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad Mizze (4 mån sedan)

Nitell :

Om det är vandra du ska göra, och inte alpinism/bergsbestigning skulle jag rekommendera lite andra ställen än Chamonix. Då tycker jag du ska kolla in Dolomiterna, Aostadalen osv. Är du ovan skulle jag satsa på att bo så du kan ta dagsturer, kanske kombinerat med att sova över i en stuga (rifugio) någon natt. Då sliper du skaffa massa prylar, och bära för mycket.

+ 1 på den. Du nämnde att du funderat på Kitzbühel. Det kan jag rekommendera om du inte är ute efter bergsbestigning (kan du visserligen få där också, men det finns gott om andra alternativ), utan just vandring. Däremot rekommenderar jag guide om du är oerfaren alpvandrare och har tänkt dig utanför blå leder. Vet du vad du håller på med (mängd vätska som behövs för leden i aktuella förhållanden, väderkunskap, var du kan och inte kan gå med mera), kan du förmodligen skippa guiden.

Ska du utanför vägarna, ta vandringskängor. Sedan finns det varianter på vandringskängor.

ErikSvensson
17 inlägg
ErikSvensson 17 inlägg 4 mån sedan

Mitt bästa tips, och det måste du även lyda, är byn neustift i stubaital.
Hotel Angelika ska du bo på! Familjen Stern med florian i spetsen är hur trevliga som helst! Maten e kanon och väljer du att flyga till Innsbruck så hämtar dom dig gärna med bil på flygplatsen.
Dom ordnar även lite vandringsturer, men inga som helst bekymmer att vandra själv, finns massvis av leder som är uppmarkeradr med svårighetsgrad... tänk bara på att dom riktigt svåra kräver klättersele...

Finns massvis att göra i dalen förutom vandring också!
Ta den gamla järnvägen in till Innsbruck är ett måste också smile

Angående vandringskängor så köp det på plats ifall du känner behov av det... klarade mig gott med terränglöparskor jag...

ErikSvensson
17 inlägg

Hotel Angelika ska du bo på! Familjen Stern med florian i spetsen är hur trevliga som helst! Maten e kanon och väljer du att flyga till Innsbruck så hämtar dom dig gärna med bil på flygplatsen.
Dom ordnar även lite vandringsturer, men inga som helst bekymmer att vandra själv, finns massvis av leder som är uppmarkeradr med svårighetsgrad... tänk bara på att dom riktigt svåra kräver klättersele...

Angående vandringskängor så köp det på plats ifall du känner behov av det... klarade mig gott med terränglöparskor jag...

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad termons (4 mån sedan)

ErikSvensson :

Tur att du inte stukade foten. Lär ha blivit en räjäl utskällning av räddningspersonalen.. smile

ErikSvensson
17 inlägg

termons :

ErikSvensson :

Tur att du inte stukade foten. Lär ha blivit en räjäl utskällning av räddningspersonalen.. smile

Nja, gick dom ”medelsvåra” skulle klassa dom som mitt imellan ett brand elljusspår och en upptrampad Stig i skogen.
Vandringskängor e kanon om man går vägar som kräver det...
Men det märker man när man e där vad som behövs. Och här nere är utbudet bättre än Sverige.

Kan ju lätt bli lite som att åka med lavinryggsäck i gustavsbacken annars wink

sophieirhem
6 inlägg
sophieirhem 6 inlägg 4 mån sedan

Tack för alla bra tips! Vandringskängor känner jag blir en sak på listan att bocka av! Är det någon som har rest med guide/färdigpaketerad resa och kan tipsa om någon specifik arrangör? Har ju sett en del färdiga resor med inte allt för högt krav på erfarenhet till Chamonix, rekommenderar ni andra områden för att det är "roligare" för en som mig som bara vill vandra snarare än alpinism/bergsklättring eller är det dåligt med "vanliga" vandringsleder i Chamonix?

Finns det någon extra försäkring man bör tänka på att teckna? Tänker exempelvis likt Carte Neige som i Frankrike vid Off Pist skidåkning?

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 4 mån sedan

sophieirhem :

Tack för alla bra tips! Vandringskängor känner jag blir en sak på listan att bocka av! Är det någon som har rest med guide/färdigpaketerad resa och kan tipsa om någon specifik arrangör? Har ju sett en del färdiga resor med inte allt för högt krav på erfarenhet till Chamonix, rekommenderar ni andra områden för att det är "roligare" för en som mig som bara vill vandra snarare än alpinism/bergsklättring eller är det dåligt med "vanliga" vandringsleder i Chamonix?

Finns det någon extra försäkring man bör tänka på att teckna? Tänker exempelvis likt Carte Neige som i Frankrike vid Off Pist skidåkning?

Om du har ett Carte Neige för denna vintersäsongen (den versionen som gäller i hela Frankrike, finns numera en budgetversion som bara täcker orten du köper ditt Carte Neige på), så gäller det till och med oktober 2019 och täcker väldigt många sommaraktiviteter också. Har inte allt i huvudet, men jag är typ 99% säker på att vandring hör till dem.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Nitell
5 inlägg
Nitell 5 inlägg 4 mån sedan

En bra paketerad resa tycker jag är https://austriatravel.se/resor/vandra-t … nterglemm/
Då är boende och allt fixat, och dom kör t.o.m. ditt bagage mellan ställena du bor på, så kan du gå med bara dagspackning.
Om det är en bekväm, enkel resa du vill åka på alltså!

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 4 mån sedan

Kan rekommendera Tour du Mont Blanc (TMB) och Tour Monte Rosa (TMR). Två väldigt fina leder som går mellan stugor. Finns mycket skrivet om dem så enkelt att fixa själv, bara boka sovplats i stugorna.

gubbfan
695 inlägg
gubbfan 695 inlägg 4 mån sedan

Sts alpresor har ju vandringsresor i Gasteinetdalen all incl..ledarledda turer på olika svårighetsgrad. Kanske litet sällskapsresa men mycket proffsigt.
Beträffande försäkring. Österrikiska bergräddningen www://betgrettung-salzburg.at. erbjuder räddningsförsäkring för det facila priset av 28 Euro. Och gäller för dem som är skrivna på samma adress.
Skall ni övernatta i hyttor har Alpenverein hyttor där man som medlem har rabatter. Även dom erbjuder försäkring.
God tur

gubbfan Citera
kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad kappakomplett (4 mån sedan)

Har en bekant som är mkt erfaren vandrare. Han hävdar att det är vansinne att gå/vandra i löparskor. När jag påpekar att jag sprungit marathon flera gånger i just löparskor och inte kan förstå varför jag då inte kan gå två mil på en stig med dylika så säger han att "det är en helt annan sak". Fan tro´t?
Här är en bild på en som bestigit Mont Blanc med löparskor:
https://www.freeride.se/img/photo/n/de7b2d59658c4c08fe581719dd7158a6.jpg

termons
345 inlägg

kappakomplett :

Har en bekant som är mkt erfaren vandrare. Han hävdar att det är vansinne att gå/vandra i löparskor. När jag påpekar att jag sprungit marathon flera gånger i just löparskor och inte kan förstå varför jag då inte kan gå två mil på en stig med dylika så säger han att "det är en helt annan sak". Fan tro´t?
https://www.freeride.se/img/photo/n/de7 … 7158a6.jpg

4:57 upp och ner. Creds.

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 4 mån sedan

termons :

kappakomplett :

https://www.freeride.se/img/photo/n/de7 … 7158a6.jpg

4:57 upp och ner. Creds.

Ja, det är ofattbart, liksom Steindls rekord på Matterhorn, också det i löparskor(!).

"Andreas Steindl has set a new record in speed mountain climbing. On 27 August 2018, the 29-year old mountain guide and alpinist sprinted from Kirchplatz in Zermatt (1616 m above sea level) to the summit of the Matterhorn (4477.5 m above sea level) and back to Zermatt in four hours. The total time for 2861.5 metres of ascent and 22.8 kilometres: 3:59:52."

Men det kanske är bäst att säga, innan någon annan gör det, att det naturligtvis inte bör testas hemma. Dvs det är bara att snöra på sig Meindl-kängorna och ställa sig i ledet, bli godkänd av guiderna och se fram emot ölen på toppstugan!

Såg för övrigt att Langley kör en vandringsresa till Chamonix. Jag har inget som helst med Langley att göra men tycker det ser bra ut.:

INFORMATION

• Femdagars vandring
• 3-5 i svårighetsgrad på en femgradig skala
• 800-2 000 höjdmeter om dagen
• Start ca kl 08.00-09.00 på morgonen, åter tilll hotell ca kl 16.00-18.00
• Boende på Langley Hotel Gustavia i Chamonix
• Lunchpaket (5 dagar) ingår
• Svensk bergsguide

vandringsresa-chamonix/

larchii
15 inlägg
larchii 15 inlägg 4 mån sedan

Hej! Åker du själv? I så fall är en arrangerad resa inte så dumt kanske, så får du sällskap vilket alltid är trevligt. STS Alpresor har fina resor med lite olika nivåer.

Är ni två eller flera som ska åka skulle jag boka allt på egen hand, betydligt billigare och mer flexibelt. Guide behöver du absolut inte ha om det är vanlig vandring på markerade leder du ska göra. Så får man gå i sin egen takt och göra det man känner för.

Kängor är sjukt onödigt och tugnt och varmt för vanlig vandring, speciellt på dagsturer. Jag kör alltid löparskor och "träningsklädd" och i väskan har jag vindjacka o byxor samt en lättare dunjacka. Vantar kan va bra ibland. Då är man kittad för vandring/löpning upp till ca 3000m. Stigarna i alperna är i regel torra och fina, jämfört med fjällvandring i Norden.

Ska du upp i högalpin miljö med snö och glaciärer och mer klättring så kan du i princip göra tvärtemot vad jag precis skrivit smile

Skulle helt klart rekommendera Dolomitierna, unik miljö och lagom nivå, samt gudomlig mat. Alpe di Siusi/Seiser Alm är en högplatå som är böljande grön med toppar runtomkring på 2500-3000m som man kan vandra upp på. Annars är Val Gardena eller Canazei bra utgångspunkter med. En annan favorit är Zermatt, spektakulär vandring kring Matterhorn. Sen är ju alltid Chamonix-dalen speciell. Tror det blir bra oavsett var man åker egentligen. Trevlig resa wink

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 4 mån sedan

Det här med kängor förresten, ska du iväg tidigt på sommaren och vandra ovanför trädgränsen skulle jag nog slå ett slag för något rejälare än löparskor då det fortfarande kan vara snö på en hel del ställen, och annars blött av snösmältningen. Jag gick en del dagsturer på GR5 omkring Tignes i somras (bodde där) och fick pulsa genom snö på typ 2600 m.ö.h. så sent som i slutet av juli. En månad tidigare var det snö ner på 2000 meters höjd.

Å andra sidan är kängor en ren plåga på lägre höjd när det är värmebölja, så det beror som sagt på vart och när du beger dig.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Nameless
10 inlägg
Nameless 10 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad Nameless (4 mån sedan)

Zell am See är nog det enda stället som jag har varit och vandrat på sommaren. Det var trevligt och om inte skidor finns som alternativ så skulle jag rekommendera Zell på sommaren. Där finns ju även en sjö som man kan bada i med hopptorn osv.

Förbered dig på att den svåraste biten utav vandringen är att gå nedför backen. Det är påfrestande oavsett vad man har för kondis och känns i knäna. Så en lite lat idé skulle faktiskt vara att gå uppåt och ta en kabin ner (en del skidliftar i alperna är öppna på sommaren).

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad termons (4 mån sedan)

Nameless :

Zell am See är nog det enda stället som jag har varit och vandrat på sommaren. Det var trevligt och om inte skidor finns som alternativ så skulle jag rekommendera Zell på sommaren. Där finns ju även en sjö som man kan bada i med hopptorn osv.

Förbered dig på att den svåraste biten utav vandringen är att gå nedför backen. Det är påfrestande oavsett vad man har för kondis och känns i knäna. Så en lite lat idé skulle faktiskt vara att gå uppåt och ta en kabin ner (en del skidliftar är öppna på sommaren).

Nu har ju jag inte så mycket erfarenhet av bergsvandring men måste ändå vara av annan åsikt.

Efter att ha kanat på snön de ca 800 första höjdmetrarna ner för Kilmanjaro ( var några år sedan) så sprang vi(rullade) största delen ner för berget. Hursomhelst var vi nere på eftermiddagen samma dag som vi startat sista etapen upp från barafu camp på natten ca 02:00. Kommer ihåg att det var roligt att springa neråt. Betydligt tyngre uppåt. Totalt tog hela vandringen litet under 4 dygn.

Nameless
10 inlägg
Nameless 10 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad Nameless (4 mån sedan)

Givetvis går det långsamare uppåt och det känns mer i musklerna, men musklerna och deras uthållighet går att träna på ett helt annat sätt. Det går liksom inte att böja benet framåt så det finns ingen fjädring där. Om man kan böja benet åt fel håll så har det redan gått åt helvete.

Nedåt är påfrestande på ett sätt som känns in i själva benet, medans uppåt bara är "jobbigt" på samma sätt som det kan vara jobbigt att springa längre sträckor på flat mark, dvs det är något som kan hjälpas lättare med god kondition.

wertigo
Online 61 inlägg
wertigo 61 inlägg 4 mån sedan

Nameless :

Förbered dig på att den svåraste biten utav vandringen är att gå nedför backen. Det är påfrestande oavsett vad man har för kondis och känns i knäna. Så en lite lat idé skulle faktiskt vara att gå uppåt och ta en kabin ner (en del skidliftar i alperna är öppna på sommaren).

+1 på Zell am See. Väldigt vackert på sommaren och möjlighet att bada i flera bergs-sjöar. Har du vägarna förbi, så rekommenderas även Kaprun, med tillhörande bad i Klamsee. Eventuellt kan man åka skidor på Kaprun på sommaren, lyckades inte redigt få det klart för mig när jag var där i somras, dock

fredw
85 inlägg
fredw 85 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad fredw (4 mån sedan)

larchii :

Skulle helt klart rekommendera Dolomitierna, unik miljö och lagom nivå, samt gudomlig mat. Alpe di Siusi/Seiser Alm är en högplatå som är böljande grön med toppar runtomkring på 2500-3000m som man kan vandra upp på. Annars är Val Gardena eller Canazei bra utgångspunkter med.

Instammer i Dolomiterna, varldens vackraste berg. Bo garna i Ortisei som ar en trevlig liten alpstad med en hel del att gora, dessutom direkt anslutning till bade Seiseralm/Alpe di Siusi och Seceda (som ar sa vackert att Apple anvant det i sin reklam).
Garanterat tillrackligt att gora under en vecka (eller tre...) utan behov av guide. Allt fran latt vandring pa narmast horisontella stigar till svar klattring. Perfekt som forsta sommar-resa till alperna.

http://photographingaround.me/wp-conten … 24x682.jpg

Jag gillar vandrarkangor i dessa miljoer. Aven en enkel alpstig har ofta partier med brantare grusbackar, rotter, gamla vattenpolar och rannilar eller andra ojamnheter och da ar vriststodet valdigt skont att ha.

GurraS
67 inlägg
GurraS 67 inlägg 4 mån sedan

Kastar in en åsikt då det alltid är bättre med fler. Jag har vandrat och sprungit väldigt mycket i Alperna under såväl vår som sommar och höst, och rekommenderar starkt att köra i vanliga löparskor. De är lättare på fötterna, svalare, och ger även möjlighet att skutta/springa/hoppa efter behag. Om de skulle bli blöta torkare de dessutom fort.

Som exempel har jag korsat Col de la Leisse och Col de la Vanoise från Tignes över till Pralognan (GR5/GR55) i början på Juli, med flera partier i snö, strålande sol och åskväder allt på samma dag. Jag hade löparskor på fötterna, och det gick alldeles utmärkt. Om du söker utrustning som ger stöd till vandringen så rekommenderar jag vandringsstavar, det är verkligen underskattat. De avlastar benen en aning, och ger stöd till balansen vid svåra partier.

Lycka till! smile

Itzakkk
5 inlägg
Itzakkk 5 inlägg 4 mån sedan

Jag slår också ett slag för löparskor alternativt lätta vandringskängor! Vikt märks absolut mest på fötterna och många gånger kräver inte terrängen höga och tunga läderpjuck. Visst, ska man bära upp emot 20 kilo och gå i oländig blockterräng kan det vara en poäng att ha stabila kängor - men oftast inte.

Jag har sprungit första delen av Kungsleden (Abisko-Nikkaloukta) i ett par lätta Salomon-löparskor och vandrat in till Kanchenjungas BCs i Nepal med lätta kängor (hade 12-15 kg på ryggen då) under tre veckor. I bergen kring Davos har jag sprungit ultramarathon i samma löparskor, väldigt fina stigar! Ångrade aldrig att jag inte tog med mig tyngre skoalternativ. Nackdelen med vanliga löparskor är att de blir blöta men det finns garanterat varianter med gore-tex i.

Angående resebyråer och upplägg så gjorde jag en löparresa i södra Frankrike för några år sedan där en resebyrå från Göteborg (EverTrek) hjälpte mig att koordinera transport för packning mellan boende. Istället för att utgå från samma ställe varje dag fick man springa från A till B medan packningen kördes mellan olika orter och boende. Man kunde bära lätt under dagen och fick se väldigt mycket. Det kanske finns något liknande för Alperna?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook